We kennen allemaal de video’s waarbij sportwagens onder belachelijke hoeken de bochten om komen zeilen alsof driften een eitje is. We weten ook dat er met knippen en plakken best iets leuks van te maken valt. Toch is het best grappig om eens te zien hoe een aantal behoorlijk ervaren autojournalisten wat mooie beelden proberen te scoren door met sportieve auto’s op een circuit een mooie drift neer te leggen…
Zoals de Vlaeminck in zijn column al schreef hebben bijna alle sportwagens en ook bijna alle supersportwagens tegenwoordig een boel elektronica aan boord die de rijders helpen om de boel heel te houden. Hij schrijft dat het vooral bedoeld is voor de klungels die gewoon niet echt met zo’n auto overweg kunnen… Tja, kunnen de heren van Car and Driver niet rijden? Nou dat zal wel meevallen denk ik. Wat we hier zien is hoe lastig het soms is om een auto met extreem veel grip onder controle te houden als je eenmaal over de grens gaat van wat de auto kan. Bij driften duw je de auto vaak eerst over de grens van de normale bochtsnelheden en probeer je door de lastwisseling de auto uit te laten breken. Daarna hoef je alleen maar te zorgen dat je het onder controle kunt blijven houden zonder zoveel snelheid te verliezen dat je drift weer overgaat in normaal rollen… Makkelijk gezegd, zo blijkt.
Car and Driver, blik achter de schermen van de test van de Infiniti G37 coupé.
Car and Driver, blik achter de schermen van de vergelijking tussen de Viper SRT-10 en de Corvette Z06.
Edman zegt
Hoeveel setjes banden gingen er die dag doorheen?
Citrofiel zegt
“electronica” -> elektronica
“bedoelt is” -> bedoeld is
-edit: het is gefixt-
Wolharigbadeendje zegt
Dit zorgt toch ook voor mooie beelden? :p
Me MiTo zegt
Lekker, echt lekker :p
Citrofiel zegt
Dat is nog best moeilijk zeg! Je ziet altijd alleen maar de perfecte filmpjes, maar als zelfs deze toch niet onervaren mensen het al zo vaak over moeten doen tot het goed gaat… :o Wel vraag ik me af hoe ze het zouden doen in een echte competitie-driftauto. Zouden die veel gemakkelijker driften, of zou het echt een kunst zijn, net als met deze auto’s.
Btw, het valt me op dat de Infiniti G37 Coupé werkelijk prachtig is… :)
sabberjoch zegt
echt mooi om te zien hoe vaak het fout gaat, maar volgens mij is zo’n viper ook niet bepaald makkelijk om onder controle te houden.
guzmann zegt
Ben benieuwd of Tim Schrick er ook zo vaak over doet. ;)
RenesisHP zegt
Hier ben ik helaas bekend mee. :(
Daarom hou ik dus van speelruimte. ;)
VonStroke zegt
Misschien tijd voor Tiff Needell? ;)
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
Die driften vaak wel makkelijker door de vele aanpassingen en de boost van de aanjagers.
Maar het blijft een onderschatte kunst. ;)
BasaBas zegt
Nu maken ze het zichzelf ook wel lekker moeilijk, door verschillende bochten vlak achter elkaar te willen driften, terwijl de weg schuin loopt (camber? of hoe heet dat ook al weer?)
Wouter zegt
@Citrofiel:
In driftcompetities zijn de wagens helemaal aangepast: ander onderstel, lichter gemaakt, banden met veel minder grip…
En het is natuurlijk ook een kunst, het is niet iets wat je op 3.2.1. hebt geleerd.
RenesisHP zegt
Deze jongens weten toch ook wel hoe ze moeten rijden, maar ook hier gaat het fout. :D
http://www.youtube.com/watch?v=RHO4KUbAjTI
RenesisHP zegt
Ohh @wOoOdy……. Haha. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=f0Rpggyt8w0
RenesisHP zegt
Hier de meesters aan het werk. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6bhl_lzfRT8&NR=1
vla zegt
@ w0o0dy
Ik bedoelde vooral dit:
Waar hij bedoeld was om vlugger te schakelen(of gecontroleerder de bocht om te gaan etc.), werd hij gebruikt als ovenwant voor rijke pooiers om met hun Lamborghini overweg te kunnen.
Als je een statistiek kon maken met klanten die de supermoderne snufjes voor het racen gebruik ipv om traag en gemakkelijk rond te rijden in de winkelstraat, dan zou dat zo’n 10% tegen 90% zijn. (denk ik weliswaar)
vla zegt
Btw beste drifter/reporter die ik ken: Chris Harris!
Rob USA zegt
@Wooody:Leuke vids pappa! :) burning rubber :)
Off topic: Check autojunk met mijn musclecar onder mijn nick! :)
Mercedes-Gek zegt
Hmmmm, heb m’n geluid harder gezet vanwege de mooie geluiden in de ZO6 en de SRT-10.
w0o0dy zegt
@Rob USA: fraaie “mafiabak” man ;) Ziet er erg netjes uit! Overigens is de link die je nu hebt staan niet correct… misschien deze doen? http://www.autojunk.nl/feeds/generate/html/all/all/all/all/all/all/all/all/5822
Hoe is het trouwens met je zoon (en vrouw/vriendin), alles goed hoop ik?
@Mx5/rx8: dat doe ik Tsuchiya niet zomaar na… Ik denk overigens dat ik een paar dikkere stabi’s nodig heb voor driften.
@vla: ik denk dat van alle presentatoren Tiff Needel wel de beste drifter is
http://www.youtube.com/watch?v=R3QuH7z1Z1o
En dat is dan een voorwielaangedreven auto….. nice control!
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
De mijne een keer lenen?
JanJansen zegt
Regel bij een drift is dat je bij een te grote sliphoek niet het gas moet dichtgooien, zeker niet bij een motor welke hard op de motor afremt.
Bij te bruusk dichtgooien van het gas (remmen op de motor) krijg je een gewichtsverplaatsing naar de vooras waardoor de achteras uitbreekt (analoog dat je bij remmen de voorkant voelt duiken). De remedie is het gas dichtvleien; voldoende om de wielen niet meer te laten doorspinnen, maar onvoldoende om een grote gewichtsverplaatsing naar voren te laten plaatsvinden.
Ik hoor continu het motorgeluid volledig wegvallen voordat ze met overstuur een pirouette maken. Als de drift wel lukt blijven ze netjes op het gas.
Ondanks dat ze leuke film materiaal maken, mijns inziens toch een beetje onervaren bestuurders.
GH zegt
Tip: bel Paul Vlasblom eventjes. Denk dat hem huren goedkoper is dan 5 setjes nieuwe banden.
w0o0dy zegt
@Mx5/rx8: lijkt me leuk om eens een stukkie te proberen. :)
w0o0dy zegt
@JanJansen:
“The Viper is more benign than you would think. There’s so much rear-end grip that it’s difficult to get a little back-end slide using the gas pedal, although the Viper is harder to manage once it does go sideways. We still prefer the Viper’s mild understeer to the Corvette’s tank-slapping oversteer.”
w0o0dy zegt
Oh voor wie dit niet snapt….. je moet dus wel liften anders krijg je de achterkant maar moeilijk dwars…. zoveel grip heeft die Viper achter (ondanks de 600+pk).
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ik zal het eens overwegen en bespreken met het vrouwtje. ;)
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
“Je moet dus wel liften anders krijg je de achterkant maar moeilijk dwars….”
Dat heb ik met meerdere auto’s gezien. Met de rx8 gaat het ook het best op die manier. De mx5 gaat makkelijker, maar die is ook een stuk harder. :)
Murphmeister zegt
Ik denk niet dat JanJansen dat bedoelt wooody. Het gaat om het liften tijdens het driften. Niet het liften OM in een drift te komen, wat zoals je stelt blijkbaar nodig is om de Viper dwars te krijgen.
Wat JanJansen zegt viel mij nl ook op. Naast het geluid, je ziet ook de achterbanden gewoon niet meer draaien.
Maar even als amateur drifter: Waarom moet je met een 500+ pk auto liften om ‘m dwars te krijgen. Dat je dat met een minder vermogende auto moet dat snap ik. Maar is het bij de viper niet “gewoon” gas geven?
IlCuoreSportivo zegt
Ik heb zo een vermoeden dat hier om Amerikanen achter het stuur gaat,
dat verklaard natuurlijk veel van de onbekwaamheid, haha, suckers!!!
Ze kunnen er alleszins niks van.
w0o0dy zegt
@murphmeister: zoals gezegd heeft de viper achter zoveel grip dat het niet zomaar lukt om de tractie te verbreken met een beperkte hoeveelheid gas. Dan heb je de keuze tussen liften of heel veel vermogen aanspreken. Dat laatste maakt dat je de snelheid zo moet gaan kiezen dat je genoeg over hebt om de tractie te breken. Dan ga je of vrij langzaam of nogal hard. En als je eenmaal flink gas geeft dan heb je maar weinig controle over de achterkant over. Liften is dan spinnen en meer gas kas niet dus moet je dan alles met het sturen oplossen en je zit wel in een s-bocht.
Je drift zelf wel eens? Waarmee?
Het liften tijdens het driften zal zijn omdat ze al weten dat het niet gaat lukken en dus “opgeven” ipv het risico op schade door een wilde ongecontroleerde spin.
Murphmeister zegt
@ Wooody, zoals ik zei amateur drifter. Rij zelf een E34 M5 en die gaat vrij makkelijk dwars ;-) Het kan makkelijker zijn om met de koppeling de auto te “helpen” tractie te verliezen, maar dat is niet makkelijk te doseren.
Naar mijn mening stuur je de auto met de hoeveelheid gas geven (hoeveelheid spin), ook in een S bocht. Mijn ervaring is dat het dan heel makkelijk is om in de 2e bocht te veel gas te geven (te enthousiast) of te laat te sturen, en te spinnen. Wat je ook op het filmje ziet.
Het laatste ben ik met je eens.
w0o0dy zegt
@murphmeister: zo’n viper heeft achter neem ik 335mm brede banden om het vermogen van de 8,3 liter op het asfalt te kunnen krijgen, vreselijk veel grip dus. Verder ligt het zwaartepunt vrij ver naar voren door het gewicht van de 8.3liter v10. Om ervoor te zorgen dat de viper toch goed de bocht om kan is de auto heel anders qua setup dan een bmw. Je hebt dus heel veel vermogen nodig om de achterkant voorbij het onderstuur te duwen. Dan is gebruik maken van lastwissel slimmer en makkelijker. Bmw’s zijn vrij makkelijk te driften door een goede gewichtsverdeling maar hebben achter dan ook verhoudingsgewijs weinig tractie. Dat is niet zo erg omdat ze ook altijd behoorlijk hoogtoerig zijn. Er knalt dus geen onbeschofte hoeveelheid koppel in bij lage toeren, dan kun je dus ook met iets minder tractie uit de voeten en snel zijn. Eerst aan het rollen brengen en dan komt het vermogen pas vrij. Zoals gezegd een heel ander weggedrag met dus ook andere regels/mogelijkheden.
Murphmeister zegt
Duidelijke uitleg, goed verhaal!
RenesisHP zegt
Uiteindelijk gaat elke achterwielaandrijver wel driften, maar de manier waarop dat het lekkerst gaat verschilt dus sterk.
Best interessant allemaal…. Om uit te proberen. :twisted:
Rob USA zegt
@Wooody: Alles ok hier eet/slaapt/groeit/schijt goed! En die van jou ook neem ik aan? :)
@Ilcourosportivo: Ja, jou alfa kan alleen maar driften als er iemand anders achterop klapt dat is makkelijk praten!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat ze het expres doen…
Ze willen gewoon nog een extra rondje! En nog 1, en nog 1…
:D