Iedereen die weleens serieus iets met verf doet, weet hoe belangrijk een goede grondlaag is. De definitieve verflaag heeft een goede basis nodig om te kunnen hechten. Het spuitproces dat men in de autoindustrie gebruikt, bestaat ruim 60 jaar en is sinds 1980 nauwelijks meer veranderd. Volgens het bedrijf Henkel kan het allemaal sneller, goedkoper en minder belastend voor het milieu. Wie wil dat niet?
Voordat de auto’s kunnen worden gespoten, worden ze eerst goed schoongemaakt en krijgen ze verschillende voorbehandelingen. Eén van die behandelingen is een chemisch zink fosfaatbadje dat dient als de primercoating. Henkel is een grote leverancier van o.a. dit chemische goedje en zou dus niet roepen dat het allemaal anders en kan, als zij zelf niet het alternatief in handen zouden hebben.
In samenwerking met Ford is een nieuw coatingproces ontwikkeld dat in 2008 productierijp is. In plaats van zink wordt gebruik gemaakt van een ultra-dun nano-keramisch laagje. Hiermee kunnen verschillende stappen in het conventionele proces worden overgeslagen, dus sneller en minder energiekosten. Daarbij is het afvalwater een stuk minder vervuild, waardoor wordt bespaard op de kosten van de verwerking van het afvalwater. Volgens Henkel topman Dan Wohletz kan per productiefaciliteit jaarlijks 500.000 dollar worden bespaard, maar dit bedrag kan nog verder omhoog. (bron: wardsauto.com)
hanz zegt
goed bezig dus!
Klassiekerrally zegt
nano-keramisch…
Dat klinkt wel heel erg sci-fi… Cool! :)
joejojo zegt
EN geld besparen EN het milieu sparen………..klinkt toppie! Maar hoe zit het met de kwaliteit van het lak en beschermingslaag/lagen voor de lange termijn?
Al met al klinkt het in ieder geval positief
vØlvØ frǽk zegt
maar blijft de kwaliteit van de lak hetzelfde, of is die nu krasgevoeliger?
en hoe is de kwaliteit op langere duur?
WC Eend zegt
Wij van WC Eend adviseren WC Eend ;)
Kevski-Style zegt
Beetje jammer dat dit alleen geld voor fabrikanten. Dit soort verfprocessen worden voor de aftermarket toch al niet gebruikt. En ik maar hopen dat er een nieuwe soort verf kwam die op elk materiaal even goed pakt en zichzelf gladstreek of iets dergelijks….
Armada zegt
Ach, misschien dat ze bij akzo nobel nog wel wat leuke plannetjes hebben. Er zijn meerdere fabrikanten die verf leveren aan de auto industrie.
hannuz zegt
Dat is een hele mooie oplossing! Eerst een dicht keramisch laagje aanbrengen dat eenvoudig ook nog eens eenvoudig gereinigd kan worden, en vervolgens kataforetisch lakken (via geforceerde lekstroom). Erg fraai.
mark zegt
elpo en fosfatatie van de body’s
de kataforeseproces waarbij de body een potentiaalverschil krijgt tov de afzetting, hierbij ontstaat een diffusieproces van elementaire ladingen (zinkmoleculen) in het elektrisch veld. Daar waar het potentiaalverschil het grootst is, is de afzetting het grootst. Door op een body (met gelijkmatig verdeelde oppervlaktelading Q) numeriek het elektrisch veld en potentiaal te berekenen krijgt men een idee van de zones met optimale elpodikte. Daar we met de divergentiestelling van Gauss dit probleem kunnen aanpakken, kunnen we de complexe integraal numeriek gaan oplossen rekening houdend met de relatieve permitiviteit van het elpobad. De wet van Gauss stelt ons immers in staat om van een volumeintegraal over te stappen naar een oppervlakteintegraal wat dus heel wat rekenwerk bespaard. We moeten immers wel numerieke gegevens hebben van het koetswerk, dit laatste is geen probleem omdat men vaak beschikt over de CAD-files van het voertuig.
Zo bekomt men na enig rekenwerk tot het besluit dat de afzetting aan de onderkant van de body het grootst is (hoe dieper in het bad, hoe meer afzetting) en hoe meer naar het centrum van het bad toe, hoe kleiner de afzetting (beide volgens een welbepaalde polynoom). Daarom laat men bij BMW bijvoorbeeld de body’s in het bad over kop duiken om een gelijkmatige afzettingsdikte te creeren tijdens hun traject in het elpobad.
cuore sportivo zegt
maar de auto’s zullen niet goedkoper worden …
floryn zegt
is 500.000 euro veel? denk het toch niet echt maar wel goed als het iig allemaal simpeler kan alleen zal het voor de aftermarket misschien wel moeilijk zijn dit soort technologie te gaan betalen
goed dat er over nagedacht wordt!
Nico zegt
500.00$ lijkt me idd ook niet al te veel, maar als ze er zelf over beginnen zullen ze wel vinden dat de investering het zal opbrengen zeker? Ik ken natuurlijk ook de cijfers niet van zo’n productiefaciliteit, het is meer een gut-feeling.