Wat? Denken Britse specialisten dat Lewis Hamilton beter is dan onze eigen Max Verstappen?
Aan het einde van elk seizoen staan alle media klaar om lijstjes te maken. Het zit gewoon in ons bloed om overzichtjes te maken van dingen waarvan wij denken dat ze er toe doen.
Nu het Formule 1-seizoen ten einde is gekomen, wordt de balans opgemaakt. Uiteraard kun je gewoon deze eindstand bekijken. Maar Formule 1 is een beetje een rare sport, omdat je heel erg afhankelijk bent van je materiaal. Als schaatser, tennisser of darter is de kwaliteit van de atleet van doorslaggevend belang.
Materiaal
Als we kijken naar Formule 1, dan is materiaal een enorm belangrijke factor. Kijk maar naar George Russell, die bijna direct van op-een-na-traagste van het veld de snelste was. Dat maakt de lijstjes en overizchten interessant.
Natuurlijk hebben we de cijfers gezien van @jaapiyo, Ziggo en dergelijke. Daarbij stond M. Verstappen fier bovenaan. Hoe staat dat in het buitenland? Voor nu kijken we even naar het vooraanstaande instituut ‘Autosport’. Op welke positie zetten zij Max Verstappen? Het antwoord hebben we voor je: nummer 2!
Hamilton beter dan Verstappen?
Dit is bijna bizar. Volgens Autosport is Hamilton beter dan Verstappen geweest in 2020. Een Britse medium denkt dat de Brit beter is dan de Nederlander, terwijl de Nederlandse Media denken dat de Nederlandse beter was in 2020. Minds blown!
Volgens Autosport heeft Verstappen er een enorm goed seizoen opzitten, voornamelijk doordat hij consequent podiumplekken scoorde en af en toe een van de Mercedessen te grazen kon nemen op eigen kracht.
Waarom Verstappen niet op 1?
Maar als Verstappen zo enorm goed is, waarom dan niet op nummer 1? De crash voorafgaand aan de GP van Hongarije werd door Autosport ‘embarrasing’ genoemd. Alleen ene T. Coronel uit Eemnes vond dat deze actie briljant was.
De Britten vonden Verstappen bijzonder goed dit seizoen. Sterker nog, hij stond in de tussenstand gelijk aan Lewis tot de GP van Turkije. Bij Autosport hadden ze nogal moeite met de rauwe randjes van Ons Max. Zowel de op reactie het missen van pole position (aan Stroll) als de mislukte inhaalactie op Pérez.
Frustratie
Ook de frustraties van de Nederlander zorgden ervoor dat de specialisten van het autosport-magazine afhaakten en daardoor Hamilton beter vonden dan Verstappen. Volgens hen zit er maar één ding op: Red Bull moet een betere auto gaan bouwen om hun stercoureur tevreden te houden in de toekomst.
De complete Autosport Top 50 lees je hier!
SpeedGeek zegt
Gekke lijst, Nick Tandy op #50 omdat hij 24h van Spa won. Nick Catsburg won in een oude GT3 de 24h van Nürburgring en heeft de 9h van Kyalami op zijn naam gezet.
Renger heeft IMSA kampioenschap op zijn naam gezet en wordt verder ook niet even vernoemd?
fmgarcia zegt
@SpeedGeek: Inderdaad. Kimi in deze lijst snap ik, maar niet op basis van prestatie. Dat je Tsunoda dan nog wat plekken naar voren geeft zegt mij ook wel genoeg.
boriske zegt
Als je ziet dat Russel achter Bottas staat dan vraag ik me toch oprecht af op basis van welke criteria deze lijst opgesteld is.
willeme zegt
@boriske: Russell heeft natuurlijk ook de nodige foutjes gemaakt in de Williams. Die vallen weliswaar minder op, maar werden wel gemaakt. Daarentegen is Bottas vrij kleurloos, maar wel stabiel en constant. Dat Russell in potentie beter is dan Bottas geloof ik direct, maar het afgelopen seizoen presteerde Bottas helemaal niet verkeerd.
outlook zegt
@willeme: klopt maar Bottas is zoooo saai… bleh.. gaaaap..
Richmond zegt
@outlook: karakter is niet van belang
Louter zegt
Wat verwacht je dan, met een kampioensauto? Dan mag je ook wel constant presteren, maar eigenlijk moet dat nog stukken beter dan Bottas nu heeft laten zien. Als dit zijn maximum is, dan kan men beter Russell dat stoeltje geven, maar het zal wel 2022 worden, voordat Mercedes zo slim is.
Russell heeft inderdaad soms een rare fout gemaakt, maar zit nog in het leerproces, als tweedejaars prof en zijn derde jaar ingaande, met een tamelijk tegenvallende auto, die wel ieder jaar beter wordt, misschien dat de nieuwe opzet van het team wonderen brengt.
Rick-dos zegt
Ik heb grote respect voor beide heren en kan me vinden als iemand Verstappen op één zet of Hamilton. Die twee laten elk weekend weer zien dat ze van de buitencategorie zijn.
Ik heb wel mijn bedenkingen bij deze redenatie. Nu zal het feit dat ze Brits zijn heus wel mee hebben geholpen in hun ranking maar toch. Als ze stellen dat Verstappen nog zijn ruwe randjes hebben en ze wijzen naar zijn actie in Hongarije dan kun je daar ook Hamilton’s aantikken van Albon in Oostenrijk tegenover zetten.
Daarnaast mag je je ook afvragen wat indrukwekkender is. Is het feit dat je met de meest dominante auto een wk wint wel zo indrukwekkend? Of is het feit dat je met een inferieure auto de meest dominante auto elk weekend het vuur aan de schenen kunt leggen indrukwekkender? Ik persoonlijk vind dat laatste indrukwekkender.
Maar goed, dat kan weer aan mijn oranje bril liggen. Blijft natuurlijk mooi dat we überhaupt deze discussie hebben waarbij een Nederlander hoofdonderwerp is.
griffendahl zegt
Sowieso had Hamilton een mooie collectie strafpunten dit seizoen, en dat was niet alleen het er af tikken van Albon… Max daarentegen had geen enkel strafpunt dit seizoen, go figure…
alfalfa zegt
@Rick-dos: Goede punten. Verstappen fans kijken naar wat hij meer had kunnen presteren wanneer hij in de superieure Mercedes had gereden. Voor Britten en andere Hamilton fans is de omgekeerde redenatie moeilijker te maken want hij heeft het kampioenschap immers niet voor niets 7 keer gewonnen, zo hoor je steeds. Misschien is de betere vraag of de toen nog piepjonge Max beter toen al beter was dan Rosberg want daar heeft Hamilton bij gelijk materiaal toch 1 keer de kampioenschapstrijd van verloren. De vraag is dan plotseling een stuk gemakkelijker te beantwoorden.
Richmond zegt
@Rick-dos: ik heb sowieso de indruk dat doordat hij zo’n dominantie heeft zijn fouten veel meer worden vergeven en vergeten dan bij een Verstappen die meer risico’s neemt omdat zijn auto hem anders niet op het podium brengt
chrisvis zegt
@Rick-dos: is die auto wel zo inferieur? Akkoord albon en gasly komen niet aan het niveau van verstappen maar dat deed bottas ook niet en rosberg na veel proberen uiteindelijk wel. Daarna stopt hij ermee omdat hij goed genoeg weet dat dit resultaat voor hem niet te evenaren valt…
Richmond zegt
@chrisvis: Mercedes heeft de auto nauwelijks ontwikkeld nadat de voorsprong groot genoeg was, hierdoor is red bull veel dichterbij gekomen dan ze in werkelijkheid waren. Rosberg is vooral gestopt vanwege de psychologische druk en energie die het gekost heeft en Mercedes wilde ook die omgeving niet. Dus dat was een gezamenlijk besluit. Misschien was Rosberg niet nog een keer kampioen geworden, maar hij zou Hamilton veel meer onder druk hebben gezet dan wie dan ook.
chrisvis zegt
@benja01: u haalt zelf de punten aan…psychologische druk??? Voor iemand die jaren naast schumacher reed en die ook volledig overvleugelde??? In België noemen ze dat: van grote schrik gestopt!!!
Edge zegt
@Chrisvis: Natuurlijk is de auto zo inferieur. Kijk, het is niet zo dat de auto een middenveld-wagen is die week in week uit door Verstappen naar onmogelijke podiums wordt gereden. De auto is ondanks de prestaties van Gasly en Albon beduidend beter dan dat, maar ten opzichte van Mercedes is de Red Bull behoorlijk inferieur. Verstappen is in ogen van velen de enige of een van de weinige coureurs die op (bijna) hetzelfde niveau als Hamilton kan presteren en reed in principe een foutloos seizoen*. Als hij dan aan het eind van de rit nog steeds meer dan 130 punten achter Hamilton eindigt, mag je best spreken van een inferieure auto.
Maar…. Mercedes heeft in mindere mate last van hetzelfde probleem als Red Bull. Hoe goed Verstappen ook presteert, in de Red Bull van 2020 hoort hij niet op slechts 9 punten van een Mercedes te kunnen eindigen in het kampioenschap. Het is mede aan het zwakke presteren van Bottas te danken dat Verstappen überhaupt zo vaak met één Mercedes kon rotzooien.
*Ja, ik heb de crash onderweg naar de grid in Hongarije ook gezien, maar dankzij bizar goed en snel werk van de Red Bull monteurs was dat uiteindelijk een fout die geen punten kosten. Verstappens spins in Turkije waren hem ook niet (volledig) aan te rekenen, daar de voorvleugel een verschil van liefst 7 graden tussen links en rechts kende.
chrisvis zegt
@Edge: vooral Max zijn inhaalactie dit jaar in Turkije viel me op…komaan he, heb ik zelfs geen Schumacher, Hakkinen, Alonso zien doen. Zoiets is onbezonnen. Begrijp me niet verkeerd- vind Max nog altijd op hetzelfde niveau als een Lewis maar dit doe je gewoon niet, zo dicht gaan zitten in de regen…
chrisvis zegt
@Edge: …op Peres moest daar nog even bij
barry355gtb zegt
@Rick-dos: hoezo is de RB16 inferieur? De Haas en Williams zijn inferieur tov de gehele concurrentie. De RB16 is iets minder tov Mercedes, maar verder is het tov de rest moeilijk om het als een inferieure wagen te betitelen. Als Albon een iets betere ervaren coureur was geweest, dan was hij zeker in de races waar Max een DNF had, een goede podium kunnen behalen.
chrisvis zegt
Lijkt dat er niemand met die krengen kan rijden…
wif1 zegt
@Rick-dos: Als je het rijden met een inferieure auto naar een topranking als maatstaaf neemt, ook nog kijkend naar wat de teamgenoot met de auto doet, zul jij Perez op 1 zetten in jouw lijstje met toppers van 2020. Hij staat op P4 in de eindrangschikking. Helemaal als je meeneemt in je overweging dat Perez 2 wedstrijden langs de kant heeft gestaan vanwege corona.
autopetje zegt
Mensen komen altijd op voor de underdog. Stel dat Max in de benz zou rijden. Was hij dan ook zo briljant of zeggen we dan ook dat het door het materiaal komt en dat iedereen in een benz kan winnen? Blijkbaar is Max toch niet zo goed als men beweert want hij kan niet winnen in een auto die 2 tienden mist tov de benz. Althans zo zo je het ook kunnen stellen.
alfalfa zegt
@autopetje: Dat zullen we wellicht komend seizoen zien als Perez niet veel beter presteert dan Albon of Gasly. Die 2 tienden die Max tekort komt zijn totnogtoe 7 a 8 tienden voor zijn teamgenoten. Max rijd dan dus een halve seconde sneller dan zijn materiaal.
autopetje zegt
@alfalfa: nou wat Perez presteerde dit jaar en het afmaakte met een overwinning zie ik Albon niet doen. Bottom line is wie WK word heeft tot dan toe heel veel goed gedaan. Met name jezelf in de kijker rijden om door de beste teams gecontracteerd te worden. Om dan ook nog eens te maximaliseren maakt jou de betere rijder van dat moment. Als wij een ranglijst maken waarop 2e rijder zogenaamd beter is dan de WKampioen dan kunnen we beter stoppen met het kampioenschap.
alfalfa zegt
@autopetje: oftewel jij bent ook benieuwd hoe Perez het naast Verstappen gaat doen. 😜
autopetje zegt
@alfalfa: Dat sowiezo. Ik denk dat we nog een verassing krijgen.
rollingstoned zegt
@autopetje: verassing? Wie wordt er gecremeerd dan? 😁
Robert zegt
Ik snap dat de door Verstappen over de boordradio geuitte frustraties hem geen fans brengen, maar in dat licht bezien geldt het diva gedrag, de hypocrisie en toch ook wel het eveneens over de boordradio klinkende gejammer van Hamilton toch minimaal als gelijkwaardig.
Richmond zegt
@RRRobert: ik zou dat veel zwaarder wegen.
mashell zegt
De vraag of Verstappen of Hamilton beter is kunnen de inwoners uit zowel het Verenigd Koninkrijk als het koninkrijk der Nederlanden niet bepalen vanwege chauvinisme. Laten we het de Duitsers, Fransen of de Italianen vragen.
alfalfa zegt
@mashell: Goeie!
flow82 zegt
Dit soort lijstjes zijn altijd zo subjectief als het maar kan zijn. Next!
alfalfa zegt
@flow82: waar maar bij ongelijk materiaal blijven de ‘wat als’ vragen interessant. Op basis daarvan kreeg Russel de kans om in de Mercedes iedereen zoek te rijden.
faalhaas zegt
Leuk hoor al die knuffeltrofee’s, maar uiteindelijk zijn het de resultaten aan het bord die tellen.
net10 zegt
Dit zijn erg subjectieve lijstjes, makkelijker was het als verstappen en Hamilton in de zelfde auto reden. Ik vind beide mannen goede coureurs. Verstappen is wel duidelijk vaker betrokken bij ongevallen, ik denk dat hij meer risico’s neemt, maar dat zorgt ook voor meer spanning en sensatie op de baan. Om de formule 1 spannender te maken is het misschien een idee om de eerste drie auto’s straf gewicht te geven, zodat de verschillen kleiner worden.
alfalfa zegt
@net10: Wie vooraan rijdt maakt moeilijker brokken. 😇
dhrr zegt
Ham is 12 jaren ouder meer ervaring, zet hem in RB en Max in Mercedes. Gaan we daarna kijken of Ham binnen 3 tiende kan komen in 20 race’s.
Arnoud zegt
In Trinidad vinden ze Daniel Ramoutarsingh de beste.
Robert zegt
@Original_Arnoud: damn, on-be-grij-pe-lijk dat díe man nog geen eigen Wikipedia-pagina heeft…
dhrr zegt
In Belgie Eddy Merckx beste.
borrelnoot zegt
Gasly op 4. Lekker geloofwaardig lijstje…
ericd zegt
Max is vaak uitgevallen, wilde dat compenseren door dat de volgende race meteen goed te maken. Dat is een handicap die meer kleeft aan het RedBull team. Hamilton kon natuurlijk gerust een race of drie of vier uitvallen. Dat is weelde die rust geeft. De twee kunnen alleen maar tegenover elkaar gemeten worden door ze beiden in het Mercedes team te laten rijden.