Dat auto’s langer meegaan is geen verrassing. Wel interessant is om de cijfers er eens bij te pakken hoe het precies zit met de autosloop in Nederland.
Materialen zitten beter, duurzamer en steviger in elkaar. Het is dus niet zo vreemd dat een modernere auto langer meegaat dan een voertuig uit de jaren tachtig of begin jaren negentig. Maar hoe zit het eigenlijk met die levensduur als we de droge cijfers bekijken? VWE Automotive brengt 2019 op deze manier in kaart.
De statistieken
Zo zijn er in 2019 in totaal 221.876 personenauto’s gesloopt. Dat zijn ruim 13.000 auto’s minder in vergelijking met 2018, oftewel een daling van 5,7 procent. Opvallend, want voor het eerst in jaren neemt het aantal gesloopte personenauto’s af. Van 2015 tot en met 2018 was er juist sprake van een stijging.
Het is niet zo dat er daardoor meer auto’s in Nederland rond blijven rijden. In plaats van slopen worden er juist meer personenauto’s geëxporteerd. Afrika is booming op dit vlak. In 2019 nam de export naar Libië en andere Afrikaanse landen met maar liefst 35 procent toe. Met name oude en kleine auto’s krijgen daar een nieuw leven.
Auto’s gaan steeds langer mee en dat betekent dat voertuigen die op de sloop belanden een steeds hogere leeftijd krijgen. De gemiddelde leeftijd bedroeg in 2019 zo’n 19 jaar. Een verschil van bijna een jaar in leeftijd in vergelijking met 2015. Dit betekent dat de gemiddelde auto zo’n levensduur heeft van 20 jaar.
De cijfers brengen ook een andere, meer opmerkelijke, ontwikkeling in beeld. Het aantal jonge auto’s op de sloop neemt toe. Het gaat hier om auto’s jonger dan 10 jaar. De toename is met 16 procent flink te noemen. Dit heeft niet zozeer met de kwaliteit te maken, maar met prijzige schadegevallen. In plaats van een schadeauto op te knappen is er vorig jaar vaker gekozen voor een sloop. Er werden vorig jaar 2.240 auto’s gesloopt in de leeftijdscategorie 8 en 9 jaar oud. Een stijging van meer dan 36 procent in vergelijking met 2018.
Jonge elektrische auto’s naar de sloop
Dat men vaker voor een sloop kiest heeft te maken met dure onderdelen op een auto. De meest gedemonteerde jonge auto betreft een Renault Fluence Z.E. Van deze elektrische auto werden er 28 gesloopt in 2019. Dat is 28,8 procent van alle Fluence Z.E.’s die in Nederland rijden. Dat betekent dat in één jaar tijd bijna 1 op de 3 auto’s die hiervan rondreden naar de sloop is gegaan.
Opvallende sloopgevallen in 2019
Andere opvallende auto’s die vorig jaar werden gesloopt waren een Landwind CV9 (2x), Fisker Karma (1x), Ferrari 488 (1x), Range Rover Evoque (2x), Ferrari 458 (1x) en een Maserati Ghibli (2x).
metalfalcon zegt
1 op de 3 Fluence ZE’s gesloopt! Het Nederlandse wagenpark is dus weer een stukje mooier geworden…
eaudi zegt
@metalfalcon: mooier is overtreffende trap van mooi. Ik zou dus eerder zeggen: minder lelijk. Hoewel ik deze maand pas één zo’n ding heb gezien.
goodvibrations zegt
@eaudi: hij refereert aan het wagenpark.. Als dat nu al mooi is dan is het met minder Fluence ZE’s mooier.
Dutchdriftking zegt
Die ene 458 welke gesloopt is zal wel uitgebrand zijn gok ik?
awesome zegt
@dutchdriftking: meest voor de hand liggende oorzaak
geelbarrel zegt
@dutchdriftking: eerst gesloopt door de berijder, daarna professioneel gehakt van gemaakt
barendbotje zegt
@metalfalcon: nu de model 3’s nog, minimaal 1 op de 2 graag
olivier420 zegt
@barendbotje: Het zit diep hè pik.
Ik zal wel eens mn duim opsteken als ik in de omgeving Eindhoven een RS5 zie.
In mn model3 ;-).
barchettadriver zegt
@metalfalcon: Fluence, zeker in de langere EV uitvoering is best een fraai gelijnde bak. Dat het qua bruikbaarheid een onding is, dat moge uit deze sloopcijfers blijken.
krisp zegt
Ik ben blij dat Autoblog duiding probeert te geven aan statistieken. Maar wanneer de gemiddelde leeftijd van sloopauto’s 19 jaar is, betekent dat niet opeens dat auto’s gemiddeld 20 jaar (een jaar langer) meegaan.
dutchneon zegt
wees toch blij dat die leaserts allemaal braaf zon ding rijden, scheelt een boel gewalm van vieze diesels in de file!
skinnybmw zegt
Goed om te horen dat de levensduur weer wat langer wordt van moderne auto’s na het gat van 2000-2010. midden en eind jaren 90 werden, denk ik, de meest duurzame auto’s gebouwd. Nog met gietijzeren uitlaatspruitstukken etc. Daarna werden de auto’s zwaarder door allerhande opties en veiligheidsmaatregelen en moesten materialen lichter (=minder duurzaam) gemaakt worden om dit de compenseren. Kreeg je een gelast blik als uitlaatspruitstuk welke na 300.000 km. helemaal gaar was.
crashingduke zegt
Ik kijk even in mijn glazen bol. In 2020 worden er een Volvo 480 (‘92) en een Daimler V8 (‘98) gesloopt.
sabrerator zegt
@crashingduke:
Neeeee! Geen Daimler!!!
Snik….
E550 zegt
De gemiddelde prijs van zo’n post 2010 Renault Fluence Z.E ligt toch wel op €6000. Is dat niet een beetje te duur voor een sloopauto? Wat betreft die ‘opvallende sloopgevallen in 2019′, schadeauto’s hierin opnoemen vind ik niet relevant. Wat is de meest opvallende niet-schade auto die jullie op de sloop hebben gezien?
peug206 zegt
@e550:
peug206 zegt
accuschade? Of gewoon een dikke knal gemaakt? 6000€ schade is zomaar klaar.
bertorelli zegt
Mijn auto’s worden in 2020 respectievelijk 25 en 36 jaar oud.
En die kunnen nog best even mee.
Sterker nog, voor mijn youngtimer onlangs nog iets van de sloop opgehaald ;-)
Ik denk niet dat auto’s die nu van de band rollen die leeftijd gaan halen.
fanboy zegt
Het mooie van de elektrische auto’s is dat er goed bruikbare accu pakketten onder vandaan komen.
Dat van die relatief vele Fluences snap ik niet.
bartsss zegt
Wat mij opvalt is dat dus hier alle ‘vieze’ auto’s weg gaan en ergens anders dus op de wereld dus de rest van het vuil uitblazen. Haagse politiek, wat we niet zien is er ook niet. Goed bezig daar.
gewoondirk zegt
@e550 Voor mij moet dat toch wel de hybride BYD zijn die ik een paar jaar terug op de sloop zag liggen bij de gebroeders Natterman in Roosendaal. Tegenwoordig heb je op die locatie de Venyard, ook een aanrader voor iedereen die graag eens op een autosloperij rondstruint.
E550 zegt
@gewoondirk: Ik kan mij niet herinneren of ik überhaupt ooit een BYD in Nederland heb gezien.
Je kan trouwens alleen reageren op iemand in de app.
gewoondirk zegt
Laat ik de app nou net niet hebben, toch leek een gewoon handgetypte @e550 wel te werken om mijn reactie onder de aandacht te brengen bij je.
Overigens heb je vast wel eens een BYD gezien in Nederland maar dan betrof het hoogstwaarschijnlijk een stadsbus.
crosske zegt
Volgens mij springt de Fluenve eruit omdat Renault een soort hogere overname deed voor mensen die naar Zoë overstapten… Accu eruit om te hergebruiken voor andere toepassingen en rest in de recycle.
koeberg zegt
@crosske De Fluence heeft een huurbatterij. De verplichting aan de kant van Renault is dat wanneer je batterijgezondheid onder een bepaald percentage komt, Renault de batterij vervangt. Renault kan echter niet meer aan batterijen voor de Fluence komen. Ofwel ze kunnen niet meer aan hun verplichting voldoen. Ze willen dus erg graag van die huurcontracten voor die auto’s af.