![Primeurs Geneve 2016](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/Geneve-2016.jpg)
Qua oppervlakte is Genève zeker niet de grootste beurs van de wereld, maar qua primeurs dreigt het wel weer een groot feest te worden. Kijk met ons mee naar de lijst van modellen.
In de opsomming vindt je, zoals je van ons gewend bent, zowel bevestigde primeurs, geruchten, wensen, dromen en roddels. Kortom: geloof niet alles wat we hier opschrijven, dat doen we zelf ook niet.
Alfa Romeo Giulia: de non-QV versie incl instapdiesels met 90 pk enzo.
Alfa Romeo Giulietta facelift
Alpina B7 xDrive: de uber-7-serie met stickers.
Arash AF10
Aston Martin DB-11
Audi Q2
Audi RS Q3 Performance
Audi S4 Avant
Audi SQ7 TDI: om dieselgate te doen vergeten, schijnt Audi een extra dikke diesel te tonen.
Bentley Flying Spur V8 S
Bentley Mulsanne
BMW i8 Protonic Red Edition: rood is het nieuwe groen.
BMW M2 M-Performance
BMW M760Li xDrive: Een Alpina B7 met een ingewikkelde naam.
Borgward Projekt BX6 TS en BX5
Bugatti Chiron
Citroën SpaceTourer Hyphen Concept
DS E-Tense Concept
Ferrari GTC4Lusso
Fiat Tipo
Fiat Tipo station
Ford Edge
Ford Fiesta ST 200
Gumpert ApolloN
Honda Civic hatchback concept: met extra grote bekerhouders voor milkshakes.
Hyundai IONIQ Hybrid
Hyundai IONIQ Elektro
Jaguar F-type SVR
Jeep Compass
Jeep 75th Anniversary uitvoeringen: van de Jeep Renegade, Cherokee, Wrangler Unlimited en Grand Cherokee.
Kia Niro Hybrid
Kia Optima Sportswagon
Kia Optima Plug-in Hybrid
Lamborghini Centenario LP770-4
Lexus LC500h
Lotus Elise Cup 250
Lotus Evora Sport 410
Maserati Levante
McLaren 570GT
McLaren 675LT Spider
Mercedes-AMG C43 Coupe
Mercedes C-klasse cabriolet
Mercedes-Maybach S600 Guard
Mitsubishi ASX facelift
Mitsubishi eX Concept
Morgan EV3
Nissan QASHQAI Premium Concept
Nissan X-TRAIL Premium Concept
Opel Ampera-e
Opel GT Concept
Opel Mokka X
Pagani Huayra BC
Peugeot 2008 facelift: het lijkt op een SUV, maar het is een 208 met een extra nul.
Porsche 718 Boxster
Porsche 911R: een GT3 RS met handbak, maar zonder spoilers.
Renault Megane Estate
Renault Scenic
Rimac Concept_One: de concept die geen concept is.
SsangYong XLV
Ssangyong SIV-2
Seat Ateca– een Tiguan, maar dan van Seat. Sportiever en goedkoper dus.
Skoda Vision S – een Tiguan, maar dan van Skoda. Ruimer en goedkoper dus.
Spyker C8 preliator: Spyker is terug. Of presenteert een nieuwe haarlak, we sluiten niets uit.
TechRules: Chinese elektrische hypercar met 1000 pk en 2000+km range.
Toyota C-HR Concept
Toyota ProAce
Volkswagen T-Cross Concept: compacte SUV
Volkswagen Phideon
Volkswagen up! facelift
Volvo V40 facelift
Volvo V90
Volvo XC90 Excellence
Tuners ea
AC Schnitzer ACL2
Alfa Romeo Disco Volante Spider
Brabus C63
Brabus Rocket Coupe
DMC Huracan Jeddah
DMC G63 Zeus
FAB Design AMG GT
Hamann X4
Mansory 4XX Siracusa
Mansory AMG GT S
MTM Amarok
MTM RS3
Kahn WB12 Vengeance
Startech Discovery Sport
Techart Magnum (Cayenne Turbo S)
De lijst wordt verder aangevuld als er meer bekend is, maar wie weet hebben jullie nu al favorieten. Bij hoge uitzondering mogen jullie er allemaal één noemen in de comments.
Klinkt als een mooi lijstje. Nu hopen dat het allemaal waar is…..
Staat een hoop leuks tussen. Ik ben vooral benieuwd naar de 911R. Misschien wel de lekkerste 911 die er is.
Ook hoop ik dat de DB11 lekker verrassend is. Het uiterlijk is uiteraard al geen verrassing meer, maar ik ben benieuwd naar de techniek.
@berlinetta: Ik denk dat die 911R alleen al uitverkocht is. Zal wel weer een variant zijn die bij alle volgende generaties 911 gaat komen. Komen we op het onderstaande lijstje :
911 Carrera
911 Carrera S
911 Carrera 4
911 Carrera 4S
911 GTS
911 4 GTS
911 Targa 4
911 Targa 4S
911 Targa 4 GTS
911 Turbo
911 Turbo S
911 GT2
911 GT2 RS
911 GT3
911 GT3 RS
911R
En op de GT2 en GT3 varianten na is er ook van iedere versie een cabriolet. En daarnaast zijn er altijd nog speciale edities zoals een Sport classic, Speedster, ** years edition, en nog vele anderen. Dan vallen al die Veyron varianten wel weer mee. Maar als er een merk mee weg komt is het Porsche, dus geef ze eens ongelijk!
@dutchdriftking: Er valt over te twisten hoe leuk het is dat er zoveel varianten zijn van de 911. Ik kan het zelf wel toejuichen. Voor letterlijk ieder is er wat wils. Ik was in het verleden nooit zo gecharmeerd van de 911, maar met de komst van de 991 raak ik dat wel steeds meer. Zeker omdat er zulke lekkere varianten zijn. Mijn top 3:
– GTS (waarschijnlijk binnenkort de 911R)
– Carrera S
– GT3
@berlinetta: Ach, ik kan er inderdaad ook niet heel erg mee zitten. Het zijn tenslotte fijne wagens. Ik heb het liefst een Targa GTS.
BMW i8 Protonic Red Edition
BMW M2 M-Performance
BMW M760Li xDrive
Primeurs van een bedrijf dat 100 jaar bestaat. Yep, veel spannender dan dit wordt het niet…
@Rick-dos: ja bizar he…
@autoblogger: Niks bekend over de sedan variant van de 1er, die schijnt onderhand al redelijk af te zijn…
@Rick-dos:
Misschien wachten ze nog tot de IAA?
@Original_Arnoud: IAA is pas weer in 2017. Dit jaar is er een “IAA” voor bedrijfswagen in Hannover…
@albion: 2-serie Active Van? Gran Van?
Gaaf een nieuwe spyker.
@markoh: Het schijnt dat je als optie zelfs kunt aanvinken dat er permanent een regenboog eindigt op de achterbank met de bijbehorende pot met goud.
Oeh de fiat tipo komt terug
@janmetdelangeachternaam: ja die had ik ook gemist. Ziet er niet onaardig uit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Fock jullie Autoblog, ik ga er lekker meer noemen!
Je zou zeggen de Giulia non-QV versie, maar hij is me veel minder gaan boeien, duurt te lang.
De Alpina Vision Concept. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet, ook al is het nog maar een concept. Wellicht maken ze wat meer bekend op de beurs.
De Ferrari GTC4Lusso. Op de foto’s al geweldig, in real life waarschijnlijk fantastisch.
Benieuwd naar de Lamborghini Centenario. Op de foto’s vind ik hem erg lelijk, wellicht op de beurs niet. Ik vrees het ergste.
De Maserati Levante. Ben erg benieuwd of Maserati zich kan mengen in het SUV geweld. Voor de verkoopcijfers en dus voor het merk zelf zou het fantastisch zijn.
De McLaren 570 carrosserievariant? Geen idee wat ik daarvan moet verwachten, afwachten dus.
Mercedes C-klasse Cabriolet. Hopelijk valt ie zich wat meer te onderscheiden van de S-klasse dan op de foto’s.
Vooralsnog vind ik het tofste wat Porsche gaat doen. Een 911 GT3 RS met handbak en zonder die veel te grote spoilers. Dat moet een fantastische auto worden!
En dan Spyker… Nee, daarover ga ik niks meer zeggen.
@viezefreddyw: oke
@viezefreddyw: Die 570S moet volgens mij een wat grotere en luxere versie worden met 4 zitplaatsen. Ik verwacht dat het dus een 570S wordt die compleet uit proportie is en net geen vierzitter is.
@berlinetta: Oke, dat zou goed kunnen inderdaad. Wellicht een tegenhanger van de GTC4Lusso?
@viezefreddyw: Nee dat denk ik niet. Het zal waarschijnlijk een ietwat uitgerekte 570S met twee extra zitplaatsen worden. Niet meer en niet minder. De GTC is een volwaardige vierzitter met kofferbak, 4WD en V12. Die staat toch zeker een treetje hoger op de ladder.
@berlinetta: Oke, ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden dan. Afwachten dus, helaas kan ik er dit jaar niet bij zijn.
@berlinetta: een Mclaren met 4 zitplaatsen??.. Niet gewoon een cabrio die ze op de markt gaan gooien of bestaat die al?
@JamesBond007: Volgens mij ben ik zelf even in de war. Er komt waarschijnlijk wel een luxere versie van de 570S, maar of die 4 zitplaatsen krijgt is onduidelijk. Volgens mij beeld ik me dat zelf in. Ik hou het er maar even op dat het maandag is.
@viezefreddyw: je bedoelt de AlpinE Vision Concept, neem ik aan…? ?
@e1000bmw523i: Ja, die bedoel ik inderdaad, my bad sorry.
Stiekem wel heel erg benieuwd naar de 911R, niet dat ik hem kan betalen natuurlijk :p
en ik ga er heen a a
De McLaren 570 carrosserievariant? 570GT ;-)
Hee, twee nieuwe Ssangyongs! Leuk, daar ben ik wel benieuwd naar.
Db11
Overigens is de nieuwe Aston Martin ook wel een dingetje. Al gaat ie natuurlijk sowieso teleurstellen. Want de DB9 is nog altijd en zal ook altijd perfect blijven…
De bugati heeft wel een beetje mijn intresse gewekt qua looks.
Rijden zal ik m toch nooit doen
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Chiron eigenlijk.
De Veyron was toch wel een icoon (met veel pro’s en cons).
Dus ben wel eens benieuwd naar de opvolger en natuurlijk ook naar de officiële prestaties!
Ben zelf het meest benieuwd naar de McLaren 570, Bugatti Chiron en 911R. Een nieuwe auto kopen ga ik de komende 8 jaar toch niet doen, dus ‘gewone’ auto’s vind ik nog niet zo interessant… :)
@appelvis: en de AM DB-11 natuurlijk…
Nieuwe LR Discovery? Had daar ook ergens geruchten over gelezen dat deze in Genève onthuld zou worden
@diederikb: Die geruchten heb ik ook gehoord eerder maar nu zijn ze plots erg stil in de laatste interviews met de design director wordt er met geen woord gerept over een mogelijke introductie datum. Dat kan betekenen dat ze voor de verassing gaan of dat het model is uitgesteld.
@diederikb: Dit nog gevonden maar de info is van November.
“We expect the new Discovery to be revealed at the London Motor Show in May 2016 and go on sale later that year or early 2017 at the latest”
@sketcher: Ja dat klopt, Die geruchten zijn allemaal vrij vaag. Dit is ook wel een interessant artikel over de kwestie: http://www.topspeed.com/trucks/truck-reviews/land_rover/2017-land-rover-discovery-ar171631.html Hierin wordt ook aangegeven dat het misschien wel eens de Autosalon van New York in april kan gaan worden.
@diederikb:
Euh…, we hebben toch sinds kort een nieuwe Discovery? Of snap ik het modellengamma van Land Rover niet meer?
@Rob: Land Rover komt inderdaad met een nieuw discovery segment. De sport is meer als de vervanging van de freelander, waarbij er nog een ‘grotere’ Discovery bij komt ter vervanging van de Discovery 4.
@diederikb:
Ach so. Wat is precies hun plan dan?
Met de Range Rover varianten een soort luxe/hippe/decadente serie auto’s en met de Discovery varianten wat meer basic ofzo? Meer de old-school terreinwagens?
@Rob: De Range Rover lijn al luxury en de Discovery lijn als sports/utility. Daarnaast nog de Defender lijn voor het echte robuuste werk. (Zodra er een nieuwe uit komt uiteraard). 3 Lijnen dus!
De DB11, want ik hoop dat hij niet zo lelijk is als op de gelekte foto. Natuurlijk mag de Chiron niet ontbreken, een van de weinige auto’s die niet al is ‘gelekt’ of slechts een variant van een reeds gepresenteerd model is. Als laatste de V40, ik ben benieuwd hoe Volvo de designtaal van de XC/S/V90 op de V40 over gaat zetten.
@knipperlichtje: ik vrees dat de Chiron een zwaar verbouwde Veyron gaat worden, al hoop ik natuurlijk dat ik dat fout heb.
Technisch hoogstandje, dat zeker, maar echt warm krijg ik het er niet van
Doe mij die 911R maar
Abarth 500/595 facelift
Alfa Giuletta facelift
Niet interessant genoeg?
Maar ja aan het commentaar te zien op de Giulia, 90pk diesel, pffff… zijn het hier op Autoblog allemaal VAG-sletjes…
@hanse1one: Nee, we zijn hier niet allemaal VAG-sletjes, zeker niet. Maar het feit dat de Giulia zo lang op zich laat wachten zorgt er voor dat de interesse afneemt. Geloof me, ik vind de Giulia een prachtwagen, alleen ik word zo moe van dat uitstellen waardoor ik er veel minder naar uitkijk.
@viezefreddyw: wat nou, Kia knalt een nieuwe station op de beurs in feb en daar moeten we ook tot q4 wachten tot ie in de showroom staat. Dan hoor ik je niet, terwijl de giulia al in productie is en de overige modellen in maart. Dus toch gewoon zeilen om het zeiken.
@eelco74:
De Giulia had je in 2011 al moeten kunnen kopen…. Toen in 2012. Toen in 2013. Toen in 2014. Toen in 2015. Maar de tijd is nu eindelijk daar. Jeej…..
@eelco74: Nee. Alfa Romeo schittert sinds 2011 in afwezigheid in het D-segment, de onder Autoblog-reaguurders zeer geliefde 159 word sindsdien niet meer gebouwd. De Giulia is al ontzettend lang geleden aangekondigd, niet veel later uitgesteld en weer aangekondigd. En dat ging alleen nog maar over het topmodel, de Quadrifoglio. Het model dat Alfa niet gaat redden. Het model dat Alfa wel gaat/kan redden, laat veel te lang op zich wachten. Wat Kia daarmee te maken heeft ontgaat mij volledig. Kia is al lange tijd goed bezig op de automarkt, verkoopt goed en zal dat blijven doen. Wat dat betreft kan Alfa daar nog wel een puntje aan zuigen.
@viezefreddyw: de Giulia gaat op 14 maart in productie heeft Marchionne gemeld in een artikel dat ik heb doorgestuurd aan [email protected] maar kennelijk Is dat geen nieuws…
@w0o0dy: Dat zou wel mooi zijn, het heeft nu wel lang genoeg geduurd. Maar ome Marchionne heeft wel vaker wat geroepen, het blijft altijd afwachten.
@w0o0dy: Natuurlijk niet want dit is positief nieuws….
@viezefreddyw: Inderdaad een beetje verkeerd omschreven van mij. Ik bedoelde niet de bezoekers van VAGblog maar de redactie. Als ze iets negatiefs kunnen zeggen over de Italiaanse auto industrie smeren ze het wel breed uit. Positieve berichten vind je er hier nooit over. Altijd maar afbreken en kraken. Ik ben al meer dan twintig jaar een tevreden Alfa rijder met een maal een uitstap naar Lancia maar ook daarover geen klachten. Deze auto’s rijd ik altijd privé. Jammer genoeg ben ik door mijn job veroordeeld tot VAG rommel. De Audi A3 2.0 tdi 2013 is het ergste wat ik ooit heb gereden. Er is altijd wel iets mis mee, vooral de elektronica is een ramp. Met daarenboven heel slechte service van de dealer. Gelukkig verander ik binnenkort van job waar ik vrij kan kiezen welke leasing ik neem en dit word zeker en vast een Giulia.
@hanse1one:
Nou, volgens mij hoef je niet te klagen over negatieve berichtgeving over VAG de laatste tijd… Of is de introductie van het woord “sjoemelsoftware” aan je voorbij gegaan?
En in de video’s van de occasions aankoopadviezen worden negatieve punten van VAG producten gewoon genoemd. Idem bij Franse auto’s. Of Japanse. En ja, ook Italiaanse auto’s.
Ik snap je kritiek op de redactie dus niet helemaal….
@Rob: Mijn kritiek komt door die stomme opmerking van @Wouter over die 90pk instapdiesel. Iedereen weet dat dit nooit het geval zal zijn. Dit is enkel met een grote air uit de lucht doen om toch maar een negatieve opmerking te maken. Een journalist moet altijd neutraal blijven en dit is hier niet altijd het geval. Het is trouwens opbouwende kritiek en als ze daar bij Autoblog niet tegen kunnen smijten ze me er maar af.
En de sjoemelsoftware moesten ze wel vermelden het was wereldnieuws.
@hanse1one: De opmerking van Wouter is geen kritiek op Alfa, geloof me. Onze Wouter is zelf groot liefhebber van Alfa Romeo. Maar het is voor Alfa Romeo wel een noodzaak dat ze gaan komen met een dieselvariant van de Giulia. Die krijgt dan geen 90PK, maar zo om en nabij de 120/130. De opmerking van Wouter over 90PK is sarcastisch bedoelt. En inderdaad, een journalist moet neutraal blijven. Maar de kracht van Autoblog is juist dat het een blog is, wat betekent dat eigen meningen gegeven mogen worden. Met alle respect hoor, maar als dat iets is waar je niet tegen kan is Autoweek een goed alternatief.
@viezefreddyw: Ik kan daar wel tegen hoor. Maar ik dacht dat het de bezoekers waren die hun vrije mening mochten schrijven en de redactie van een blog neutraal moest blijven.
Autoweek??? ai ai dat is er eentje onder de gordel. :)
P.s. Sorry voor het zagen en klagen maar nu de Audi deze morgen weeral raar deed een dagje verlof genomen en heb dus tijd. :)
@hanse1one:
Tuurlijk .. Jij mag en hunnie moeten .
Zo werkt dat in jouw wereldje ..
@lincoln: Hebben ze toch zelf voor gekozen. Ze moeten dan maar geen blog beginnen, kunnen ze ook vrij hun mening geven.
@hanse1one:
Daar heb je dan ook weer gelijk in ..
Nu MOETEN ze naar jouw pijpen dansen ..
Net zo als jij een VAG sletje MOET zijn ..
@lincoln: MOETEN is dwang en dwang is strafbaar.
Je MOET maar 5 dingen in je leven als je slim genoeg bent weet je die 5 wel.
@hanse1one:
Welke dan ??
Ik ben nml nogal dom ..
@lincoln: Echt??????
Je doet het nochtans iedere dag….
@hanse1one: Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, absoluut. Maar je zal eerlijk moeten toegeven dat de Italianen vaak achterlopen op de rest. Als ik @desjonnies even mag citeren: “niet lullen maar poetsen.” Die term hebben ze bij onder andere VAG, maar ook de andere grote merken, wel begrepen. En wat betreft je Audi, ik snap je helemaal. Maar zowel Audi/VAG en andere grote merken en Alfa Romeo hebben zowel goede en slechte auto’s gebouwd. Begrijp me niet verkeerd, ik draag Alfa een warm hart toe. Dat doet de redactie van Autoblog ook, maar we worden vaak blij gemaakt met een dood vogeltje.
@viezefreddyw: Ik geef eerlijk toe dat ze op gebied van afwerking achterlopen op de rest. Maar wat ben ik met een Audi met mooi afgewerkt interieur die heel regelmatig langs de kant van de weg staat. Ik ken de meeste mensen van de takelbedrijven al bij hun voornaam. Mijn Giuletta is inderdaad minder mooi afgewerkt met kunststoffen van een lagere kwaliteit maar die doet het tenminste altijd.
@hanse1one:
VAG sletjes rijden in verrotte audi,s ..
@hanse1one: en vergeet de 124 abarth spider niet.
Toch de Volvo V90.
Dat is toch een verschrikkelijk mooie auto.
Het grootste probleem vind ik dat er veel te veel elektronica in de auto’s wordt gestopt. Al is daar haast niet meer aan te ontkomen.
Als ik geld en ruimte had zou ik nu nog een paar auto’s moeten opbergen om in de toekomst mee te kunnen rijden….
Ik ga voor de giulia en de facelift giulietta en mito. En omdat ik geen tweede mocht noemen, de C klasse cabrio
Heb uit goede bron begrepen dat de Audi A3 facelift er ook zou moeten staan…
Daarnaast ben ik benieuwd of we ook een VW Golf 7.2 of 8 gaan zien.
@albion: Duidelijk te zien bij de onthulling van de Audi RS3, die heeft al de facelift lampen en grille e.d.
@albion: Klopt. Hoewel het er straks uit ziet, lijkt hij nu wel erg op een A4 (en dat was al het geval).
Ik mis Koenigsegg in het rijtje, zij komen met 2 wereldprimeurs: de produktie versie van de Regera en een laatste versie van de Agera lijn.
Er komt toch ook wel wat Golf nieuws?
Dus de st plus komt echt? Wat leuk zeg!
Er zijn trouwens veel leuke primeurs.
Porsche Panamera! Ik neem aan dat volgende generatie zijn debuut zal maken op autosalon van Genève. Kan iemand dat bevestigen?
Als die Audi RS3 sedan nu al getoond is aan een selectief publiek, zou het dan niet ook logisch zijn voor Audi om met de gefacelifte versie van de A3 op de beurs te staan? Lijkt me niet dat de RS3 al zo getoond kan worden als er van de normale versie nog geen facelift is onthuld.
@Teerdz: Dat was wel het geval bij de S1 dus wie weet.
Toch nog maar een jaartje wachten.
@Wouter die McLaren 570 “carrosserievariant” Zal hoe dan ook de Spider zijn.