
Dit weekend sluit de salon mondial de l’automobile van 2012 in Parijs haar deuren, een mooie gelegenheid om eens terug te kijken op het beursaanbod in de Franse hoofdstad. Welke modellen deden ons hartje sneller kloppen, en welke beslist niet?
Supercars
Top: Jaguar F-Type
Flop: Lamborghini New Gallardo
Met de Jag werd gewoon een goed klinkende, geil uitziende productiewagen neergezet, nuff said. En Lana del Yank was de kers op de Britse taart (cream pie?).
Hoe anders was dat met de lachwekkend luie ‘New Gallardo’. Hier konden zelfs Stephan Winkelmanns volopueuze krullenbollen weinig aan optrekken. Lazer toch op met je driehoekjes, stelletje moeimakers.
Concepts
Top: Panamera Sport Turismo
Runner-up: Peugeot Onyx
Flop: McLaren P1
De Panamera ST is een model waar qua vorm eigenlijk maar weinig concept aan zit. Dit model gaan we gewoon met gewijzigde details in productietrim zien. Hoe anders is dat met de Peug, plat als een tortilla, met zijn koperen accenten en V8 diesel. Desalniettemin heeft de designafdeling een puik stukje werk afgeleverd, waarvoor hulde. Ze hadden gezien het economische klimaat ook een touw over een balk kunnen gooien. Qua concepts mochten ook de Lexus LF-CC en Bentley Conti GT3 er wezen.
Voor wat betreft de McLaren P1: tja, gewoon een klomp plastic uit de windtunnel, la-die-da. Het zal uiteindelijk vast een moorddadig goede auto worden, en techniekfappers kunnen de vlabuks er onvermoeid op ledigen, maar wij geloven het voorlopig wel even met dit maximaal bespoilerde ding.
Productiemodellen
Top: Seat León
Runner-up: Peugeot 208 GTI
Flop: Volkswagen Golf VII
De León, verrassend. Het model, dat er weer een tijdje tegenaan kan, oogde mooier dan de A3 en zag er goed afgewerkt uit. De runner-up is een moetje van chef Beurswandelaar Casper, gewoon omdat hij zo’n onverbeterlijke Peugeot-GTI-fanboy is. Hij heeft gedreigd bij geen vermelding een burnout op mijn vers bestrate oprit te maken, dus tsja, vooruit dan maar. Overigens zag de Clio (RS) er ook prima uit. Alle 12.836 exemplaren die er van stonden.
De Golf VII ontlokte voornamelijk slechts één reactie. Meh. De Paceman-abominatie probeer ik met mijn therapeut nog steeds uit het brein te masseren.
al met al een “magere” beurs dus ..
Ik hoef niet meer naar de auto beurs, vandaag stond deze in het wit in mijn straat!
Vrijwel helemaal mijn lijstje. Uitzondering: Golf VII. De 3, 4, 5 en 6 vond ik allemaal meh toen ze kwamen. De 7 is lager en lichter. Dat kunstje hebben ze nog nooit eerder geflikt. Zijn uiterlijk verrast niet. Maar dat kan je een designer bij de Golf moeilijk verwijten: Voorspelbaarheid is USP.
Vervang Golf VII maar door Fiat. Uit dat hele concern kwam alleen een monocoque aan nieuw spul.
Ik vind de Golf anders best geslaagd, lage wow-factor maar toch vernieuwend qua gewicht en álle motoren zijn nieuw!
@slipstreamer: helemaal niet er is helemaal niks nieuw
“Lazer toch op met je driehoekjes, stelletje moeimakers.”
Ik nomineer deze quote tot meest inhoudelijke van het jaar… Serious? Dus als je er een rondje in mag rijden, is dit ook je reactie?
@C220AMG:
lazer toch op met je rondje .. moeimaker ..
De lambo is een beetje als je oma op sportschoenen: heel erg oud maar toch lekker snel
@whoppie: Al trekt mijn oma de sportschoenen van Usain Bolt aan, snel zal ze niet worden..
The biggest lump of bullshit… in the world!
Jeetje, het is een flop omdat ik het kan onderbouwen met op top gear gebaseerde uitspraken. Knap hoor!
@heyaudi: waarom staat dit als quote…. -.-
@heyaudi: of reactie… of reply… of bullshit… ahh je t’aime
@whoppie: beetje een opmerking à la \”t is als seks met je nichtje\” alleen de analogie klopt hier niet
die porsche is leuk maar niet meer dan een panamera facelift
en de achterkant van die jag is cool met uitlaatjes in het midden!
@Flamingo: kijk nog eens goed naar die Porsche…
@Flamingo: er is nog 1 groter verschil bij de panamera; de eerste was lelek, deze is mooi
De Panamera vind ik erg fraai. Dit is eigenlijk zoals ze hem direct op de markt hadden moeten brengen. De ‘normale’ Panamera vind ik namelijk een afzichtelijk walvis op wielen.
Ik dacht dat het over andere modellen zou gaan…
Ik vind die golf eigenlijk wel een strakke wagen.
Panamera is grandioos mooi! De Jag s gewoonweg schitterend, is de Gallardo nou een flop? Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de Gallardo wel geslaagd.
Snap weinig van al het commentaar op de Mclaren. Het wordt een van de snelste auto\’s van dat moment, qua bochtenwerk en acceleratie, en toch gaat alles om het uiterlijk. Als je je auto daarop uitkiest koop je maar een klassieker!
@guusboum: Dat is het enige waar je voorlopig op kàn beoordelen natuurlijk.
@adyton: dat valt wel mee, het is mclaren, hij is sterker dan de mp4-12c, en hij schijnt in 2,3sec naar honderd te gaan, dus je weet dat hij een van de snelste auto\’s ooit wordt!
@guusboum: “Schijnt”. Je zegt genoeg. Van geruchten moet je niet alles geloven. Het is wachten tot de testen eer je deze wagen echt kan beoordelen.
@guusboum: Autoshow Geneve. Ring a bell?
Sir Smokalot, wat rij je zelf eigenlijk?
@kempenaer: aan z\’n naam te zien, een belastingvrije Mercedesbus
@TomRS6: hahahaha
En jij? Of droom je er van? V8 of V10?
@tuscan: nee een Audi 80 uit 86 op gas.. Niet vooruit te branden haha….
@TomRS6: arm schaap!
@TomRS6:
Hehehe…
@kempenaer: een Citroën DS3 volgens mij.
Grootste teleurstelling vond ik geen f70:( enkel die monocoque :(
Als Lamborghini nauwelijks wat veranderd is het een teleurstelling, maar als Aston Martin nauwelijks wat veranderd is het geweldig. Juist ja
@reventon: Het gaat niet om weinig verandering. Het gaat hem om het feit dat een prachtige Gallardo gewijzigd is met een afgrijselijk lelijke nieuwe voor en achterbumper. Dat is persoonlijk natuurlijk, maar het grootste deel vindt dat toch blijkbaar zo.
@adyton: ik vind hem ook lelijk, maar ik lees ook de hele tijd van \”het is tijd voor een nieuwe\” en \”deze is niet veranderd\”. Dat vind ik ook maar dan vind ik het apart dat dat niet bij AM is.
@reventon: ben ik de enigste die vind dat het een gewone gallardo is met zo\’n cheap-ass bodykit uit nfs most wanted? ben altijd al gallardo fan geweest, maar deze valt me tegen.
@lutser:
Nee je bent zeker niet de enige, ik vind die facelift ook meer een Autostyle edition….
@reventon: Ik dacht dat anders toch wel gelezen te hebben bij de voorstelling van de nieuwe Vanquish en DB9 hoor. Daar waren toch ook veel mensen wat teleurgesteld.
@reventon: verschil is dat Aston Martins daar mooier van worden en deze Gallardo niet.
Top of flop op basis van?
@jeanclaude: de mening van de schrijver;-)
@jeanclaude: Comments in de artikels veronderstel ik… die van de Gallardo en de Jag was redelijk eenvoudig… Das was een welgemeende NEIN! tegen een bibbergeile ja.
Ach, de dames op de topic foto zeggen genoeg.
Vadsige snol bij de Lambo en een “classy lady” bij de Jag….
Ben ik de enige die de McLaren P1 eigenlijk best geslaagd vind? Een echte hypercar hoort toch ook druk, opvallend, een tikje over-the-top en bloedsnel te zijn?
@bastiaangt: precies.
@bastiaangt: ach als de specs komen aanbid iedereen dit ding toch wel. Kijk eens goed naar een bugatti, mooi is hij niet maar toch populair.
Flop is heel alfa romeo. Als je niets nieuws te melden hebt blijf dan weg. Heel het Fiat concern mag zich flink gaan schamen in een hoekje.
Panamera Sport : meest realistische en kan zo in prductie. Andere concepts zijn louter design oefeningen die waarschijnlijk nooit in productie gaan. Alhoewel er met minachting word op gekeken : Golf VII voor diegenen die verder kijken dan hun neus lang is. Zelfde looks maar totaal vernieuwd. Iets strakker design, lichter, nog beter afgewerkt en ruime keuze aan uitvoeringen en dito motorisatie, en zal nochthans niet in prijs verschillen. Kortom beste koop in zijn klasse.
@speedie: Golf beste koop in zijn klasse? Heb je wel eens gekeken wat de concurrentie voor hetzelfde geld in de aanbieding heeft? Jij kan het de beste auto uit zijn klasse vinden, maar de beste koop is het dus echt niet hoor…
@RRenault:
Ach een blinde Fanboy die vindt dat de rest verder dan zijn eigen neus moet kijken ga je toch niet serieus nemen….
Zoals Renault nu achteruitboert ! Wie moet je dan serieus nemen ? Golf VII wordt misschien niet de goedkoopste maar wel de beste in prijs/kwaliteit/comfort/bruikbaarheid verhouding + hoge restwarde. Wagen zonder zwakke punten of afwerkings hiaten.