Het Autosalon Brussel is inmiddels afgelopen en dus kan de balans opgemaakt worden. In totaal hebben dit jaar 651.000 mensen de beurs bezocht en dat zijn er maar liefst 75.000 minder dan twee jaar geleden. De organisatie had overigens gerekend op 700.000 bezoekers, maar dat is dus lang niet gehaald. Aan ons kan het niet gelegen hebben want volgens mij hebben we meer dan genoeg aandacht besteed aan Brussel 2008 en ook op autojunk heb ik de nodige foto’s voorbij zien komen.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de AutoRAI draait het op het Autosalon voornamelijk om de verkoop van nieuwe auto’s. Brancheorgansiatie Febiac denkt echter dat klanten steeds vaker direct naar de showroom gaan in plaats van zich te oriënteren op een beurs. Maar een klein lichtpuntje was er ook, de autotentoonstelling heeft deze keer geen extra files veroorzaakt in de omgeving. (via: Automobiel Management)
Birger zegt
Ik ben in alle geval 1 van de 651000
het was inderdaad wel minder aanschuifen als andere jaren, maar zo kon ik alles wel eens op mijn gemak bekijken.
Thibaut zegt
Een ander bericht over het Autosalon Brussel: “Autosalon is nooit milieuvriendelijk geweest”
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF27012008_071&kanaalid=523
Mensen van Greenpeace hebben de gemiddelde CO2-uitstoot berekend van 496 wagens en kwamen op 185 gram per kilometer. Dit terwijl de constructeurs zich in 1998 geëngageerd hebben tegenover de Europese Commissie om 140 gram te halen en het milieuthema van de beurs.
En nog twee redenen voor de terugval van bezoekers: “Daarnaast blijkt het milieuthema en de promotie rond de ecologische auto de burger minder aan te spreken. De automerken waren dit jaar ook minder gul met gratis toegangskaarten,” aldus Kaesemans (woordvoerder Febiac).
Mosh zegt
Ik ben iig niet geweest!!
L-M zegt
Ik ben er zelfs 2x geweest en inderdaad had het drukker verwacht.
Jan zegt
Ik ben geweest, op een vrijdag dan nog, en vond het even druk als anders!
Het grappige is wel dat het salon dit jaar in het teken stond van het milieu (viel me eigenlijk niet op tenzij je echt interesse hebt voor een Daihatsu e.d.) maar dat dit blijkbaar geen intresse had bij de bezoeker.
Ralph zegt
Moesten ze dat autosalon nu ook eens NA de examenperiode leggen in niet middenin, dan zouden er heel wat studenten kunnen afreizen naar’t autosalon…
David zegt
ik had examens, en ik ben geweest :)
lambofreak zegt
De moeite waard
vele nice spots op mijn GSM nu… ;-)
Zoef zegt
Ik ben de laatste dag geweest, zalig gewoon! Niet teveel drukte zodat je alles van dichtbij kan bekijken, praatjes slaan en bovendien geen halfuur moet staan aanschuiven voor een hapje en een drankje EN je daarbij nog een plaatsje om te zitten vindt ook.
De VRT en alle andere linksplichtige media hadden het autosalon gehypet rond het thema milieukolder als ware het een ledenvergadering van Greenpeace zelf.
Geen wonder dat er velen afhaakten.
daargekomen bleek de milieukolder reuze mee te vallen. Veel merken maakten er geen woord aan “vuil” en grote merken hadden een obligaat standje met een of twee wagens waar iets alternatiefs mee was.
De hele milieuhype rond het autosalon was opzettelijk in scene gezette belering van het klootjesvolk door de VRT en aanverwanten, niets meer.
Maar de UMICAR Infinity was wel boeiend.
Valleyman zegt
Vorige vrijdag gaan zien, minder volk als ik ervan gewoon ben en een pak minder intressant dan vorige jaren.
Natuurlijk was het wel het meest saaie thema ooit en de opstelling was dan ook alles behalve doordacht.
Bijvoorbeeld : Bij Dodge aankomen en niets dan ecocrap en pickups zien terwijl de Viper naar het schijnt ergens vanachter stond.
Naar het schijnt want ik heb hem zelfs niet gezien (ok het bierzoek-moment speelde ook wel een beetje mee maar toch!).
lambofreak zegt
Viper stond om het hoekje verstopt in een donkere kamer :-), moeilijk om er een goede foto van te nemen :-(
Die LP 640 was anders ook zeer moeilijk te fotograferen door al die spots enzo… jammer
Eric zegt
Er was een grote stant opgezet rond het milieuthema, maar daar zaten de mensen enkel hun broodjes op te eten.
Inderdaad het milieuthema heeft niet veel succes geboekt. Overdaad aan informatie schaad de mens … en het milieu.
De burger is het kotsbeu de mediahype over de CO2 uitstoot. Het is een goedkope manier om de mensen veel geld uit hun zakken te kloppen.
dekster zegt
Ik denk dat we algemeen kunnen aannemen dat Green niet verkoopt.
(of de slechte toestand van de financiele markt kan er ook voor iets tussen zitten)
Tombnolz zegt
Ik ben afgelopen vrijdag een kijkje gaan nemen en moet toegeven dat het doenbaar was qua drukte. En zo heeft iedereen het toch graag zeker! Goeie zaak dus voor mijn part.
Dé uitschieter voor mij was de Saab 9-5. Nooit heb ik in zulke goeie fauteuils gezeten. Wat een geweldige auto is me dat! Aanvankelijk vond ik ‘m verneukt na z’n facelift, maar nu ben ik dus van mening veranderd. En hij kost daarenboven ook nog eens € 10.000 minder dan z’n concurrenten.