Ook niet zo gek, als je concurrentie wegvalt.
Voor de meeste Autoblog.nl-lezers (en autoliefhebbers) zal dit geen nieuws zijn: de het Autosalon Brussel is weer in België. Tot en met 19 januari staat de beursvloer vol met allerlei nieuwe auto’s die hun Belgische-, Europese- of misschien wel wereldpremière hebben. Met dat Salon is echter iets interessants aan de hand: het wordt namelijk steeds populairder bij de autofabrikanten van de wereld. Althans, dat zegt Joost Kaesemans, directeur communicatie van Autosalon-organisator FEBIAC.
Om dit in concrete cijfers te laten zien: dit jaar heeft het Autosalon achttien wereldprimeurs. Zoveel nieuwe auto’s heeft het Salon ‘in vele jaren’ niet meer mogen presenteren, aldus Kaesemans. Denk daarbij aan de hybride-SUV’s van BMW, of een speciale versie van een Maserati Ghibli. Het gros van de primeurs zijn auto’s, maar er worden ook zes nieuwe motorfietsen getoond.
De extra aandacht van autofabrikanten komt volgens de FEBIAC-topman door de verminderde concurrentie als het gaat om autobeurzen. Neem de Autoshow van Detroit, die vanaf dit jaar niet langer in januari is, maar in juni. Ook het feit dat België een neutraal gebied is, helpt volgens Kaesemans. “In Frankrijk staan de Franse auto’s vooraan, in Duitsland staan die weer achteraan”, zegt hij.
Een ander voordeel van de Belgische autobeurs is het feit dat er veel auto’s worden verkocht. In het land wordt ‘een kwart tot een derde’ van de jaaromzet dankzij het Salon gerealiseerd, zo zegt de directeur. “Ervaring leert dat autofabrikanten die er niet bij zijn, dit voelen in hun eerste jaarhelft.”
Michael Lohscheller, CEO van Opel, beaamt dit: “Het verkoopdeel miste ik ook bij de beurs in Frankfurt. Fabrikanten vragen zich namelijk steeds meer af wat ze uit zo’n beurs kunnen krijgen. Ik denk dat wij als Opel dichter bij de klanten willen komen. En consumenten gaan graag naar een beurs om een auto te kunnen kopen. Daarom denk ik dat meer beurzen na moeten denken over een soortgelijke opzet.”
Tegelijkertijd blijft de beurs qua bezoekers voornamelijk een Belgisch feestje: het gros van de half miljoen mensen komt uit dit land, zo zegt Kaesemans.
Kaesemans en Lohscheller deden hun uitspraken bij De Nationale Autoshow op BNR. Meindert en Wouter zijn op de Brussels Motor Show en spraken ook met Eddy Haesendonck, president en CEO van BMW België en Luxemburg.
moveyourmind zegt
Liever één mooie grote autobeurs waar zowat alle automerken vertegenwoordigd zijn met een hoop primeurs dan dat er meerdere zijn waar je met een halve dag uitgekeken bent.
Zou mooi zijn als de autofabrikanten net als voor de crisis weer flink uitpakken met mooie indrukwekkende stands, veel show en mooie dames om de kooplust op te wekken.
johnwaters zegt
@moveyourmind: welkom in Brussel dan.
hotze zegt
@moveyourmind: Mooie dames om de kooplust op te wekken… ok. Ze wekken in ieder geval wel andere lust op…
lekkerlinksrijden zegt
@hotze: eetlust?
cossiekiller zegt
@lekkerlinksrijden: In het begin is dat altijd zo…
Toen ik mijn vrouw leerde kennen was ze ook zo lekker dat ik haar wel had willen opeten…
Nu heb ik spijt dat ik het niet gedaan heb…
dwfc zegt
@cossiekiller: Haha, gelukkig doe je dat niet, anders zouden er geen vrouwen meer zijn mocht je veel wisselen!
lekkerlinksrijden zegt
@cossiekiller: maar ze heeft toch ook haar goede kanten
cossiekiller zegt
@lekkerlinksrijden: Haar achterkant valt inderdaad wel mee.
moveyourmind zegt
@hotze: Laat ze maar lullen…
Als jij goesting krijgt om met zo’n juffrouw van de beurs te gaan hotze moet je dat gewoon doen.
hotze zegt
@moveyourmind: Goesting, mooi woord is dat ? Maar goed dat ze alleen autodeals sluiten op de beurs en geen andere ‘afrondkamertjes’ in de aanbieding hebben.
rvandereem zegt
@hotze: De prachtige tijden van EarlsCourt kunnen alleen mensen van mijn leeftijd zich herinneren. De vrouwen trokken daar meer aandacht dan de auto’s. En terecht. Gestopt vanwege de kritiek
dwfc zegt
Ze doen hun best, maar het blijft een Mickey Mouse beurs vergeleken met FF.
rutgerg zegt
@dwfc: ervan uitgaande dat je met FF op Frankfurt doelt… dat stelde afgelopen editie ook niet veel meer voor. Geef mij Genève maar. Heerlijk compact en toch groots. Vlak naast het vliegveld in een schitterende omgeving! Ieder jaar weer een feestje om daarheen te mogen.
Rohrl-fan zegt
Heb zelf een tijdje als verkoper gewerkt bij een merkdealer en kan alleen maar zeggen dat de impact op de wagenverkoop in België van dit event inderdaad gigantisch is.
Ook bij ons werd ongeveer een kwart van het jaarlijkse aantal ‘geschreven’ wagens verkocht.
Zelf ga ik nog steeds graag naar ‘t Salon, maar sinds ik de voorbije jaren andere events in het buitenland heb leren kennen zoals Goodwood, Salon Privé, Rétromobile is voor mij het indrukwekkende er beetje vanaf.
Ook is het jammer dat de écht leuke auto’s de laatste jaren in een aparte hal staan waar je voor moet bijbetalen én die bovendien niet alle beursdagen toegankelijk is.
thomasthomas zegt
25% van alle verkochte autos in Belgie worden verkocht op de beurs. Dat had in Nederland eigenlijk ook zo moeten zijn dan had de Rai zeker nog bestaan met alle merken.
quinn zegt
Dit is de reden van de ondergang van de AutoRai geweest. Er konden op een gegeven moment geen auto’s meer gekocht worden. Het was puur een Lead generator geworden. Een hoop auto’s bijelkaar met een paar gastdames / gastheren erbij die alleen maar zoveel mogelijk Leads noteerden, helaas…
appeltaartislekker zegt
De autosalon is ook goed hoor, salon is namelijk een Engels woord, daarbij mag je zowel de als het gebruiken. Overigens is de auto tentoonstelling Brussel pas een mooie zin. Verder ben ik ook geen held in Nederlands.
WinkeB zegt
@appeltaartislekker: eigenlijk is ‘het salon’ in dit geval standaardtaal in België, aangezien het ‘grote jaarbeurs’ betekent. Volgt niet echt de regels van de andere betekenis van het woord.
Jantje_555 zegt
Brussel is al altijd een miskend maar mooi salon geweest, blij dat dit nu meer en meer bekend wordt.
Enkel wel duur. 13 of 15 euro inkom, 10 euro parking en 7 euro voor de dreamcars hall
bpc zegt
@jantje_555: ach kom, ze gooien de gratis tickets om je oren.
effe vragen aan je garage,bandenboer, tankstation, of zelf krantenwinkel.
hb er vorige jaren ng weggegeven aan mensen in de rij vn de kassa omdat ze anders tch in de vuilbak waren geëindigd.