Ook Nijmegen is binnenkort een hub van engigheid. Auto’s worden daar binnenkort keihard gecanceld.
Bob Dylan zong het al op zijn derde studio-album ‘The Times They Are a-Changin’‘ uit 1964 (alhoewel alle nummers zijn opgenomen in 1963): de tijden zijn aan het veranderen. Voor ons benzinehoofden is dat ook het geval. Naast het feit dat we benzine gedag moeten zeggen en diesel al lang aangeduid wordt als satansap, is de auto zelf ook mikpunt van gemeentes.
Dat blijkt wel toen we de plannen van de gemeente Nijmegen te zien kregen. Autoblog-lezer @noud wees ons er even fijntjes op. In Nijmegen zijn ze overduidelijk klaar met de automobiel zoals wij deze kennen. Ze zetten in op schoon, sociaal en slim reizen en daar past autogebruik niet bij.
Auto’s gecanceld in Nijmegen
Binnen tien jaar moet ‘bewust reizen’ namelijk het nieuwe normaal worden. Dit betekent dat korte ritten bij voorkeur niet met de auto gemaakt worden. En als het dat toch een moet zijn, dan wil men in Nijmegen dat het gebeurt met een deelauto.
Je weet wel, zo’n auto waar je zelf geen windje in durft te laten maar wel ruikt alsof anderen het wel hebben gedaan.
Uiteraard krijg je daarvoor niet de keuze, je wordt tot die keuze gedwongen. De auto wordt keihard gecanceld in principe. In Nijmegen gaan ze namelijk de het uitvoeringsprogramma Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie doorvoeren.
Deze is in juni 2023 vastgesteld en behelst een hele hoop maatregelen waar de paard op Johan Derksen-esque wijze de hik van krijgt. Het college (bestaande uit D66, GroenLinks en Stadspartij Nijmegen) heeft er kennelijk zin in.
Zeer goed openbaar vervoer!
Maar hoe gaan ze het dan in Nijmegen aanpakken? Nou, door ‘zeer goed’ openbaar vervoer aan te bieden. Dat is kennelijk nu nog niet het op gewenste niveau. Het is verder de bedoeling dat je bij stadsrandhubs de auto moet parkeren en dan met de fiets (of het zeer goede openbare vervoer) naar je huis moet zien te komen.
Verder mag je binnenkort niet harder dan 30 km/u rijden in Nijmegen, want 50 is krankzinnig snel tegenwoordig. Ook zal er (veel) minder mogelijkheid zijn om je auto te kunnen parkeren in de Gelderse stad en als je al een plaatsje hebt gevonden, dan zal de parkeerplaats aanzienlijk duurder worden.
Bij nieuwe wijken houden ze er in Nijmegen er al rekening mee. Mocht jij in een wijk wonen in Nijmegen waar je nog wel gewoon voor de deur kunt parkeren, kun je je opmaken voor een verandering. Want alle Nijmegenaren moeten hetzelfde leven leiden, dus zorgen ze dat de parkeerplaatsen daar ook verdwijnen.
Fotocredits: Een zwarte Audi S8 in Nijmegen, geschoten door @hartphotography via Autoblog Spots.
Dutchdriftking zegt
Blij dat ik niet in dat linkse bolwerk woon… Kunnen die gekkies niet landelijk teruggefloten worden? Beter OV is prima, autogebruik in de stad ontmoedigen en centra autoluw maken ben ik helemaal voor, maar dit gaat te ver. Stel je voor dat je met een ziek kind naar de dokter moet, dan ga je dit toch niet met het OV doen? We wonen tenslotte niet in een derde wereld land…
michaelras zegt
sorry, maar je hebt met de hele wijk toch een deelauto, als de rest van de wijk niet naar een A12 protest is met de deelauto’s is er best nog wel eentje over in een noodgeval, toch….?
Dutchdriftking zegt
@michaelras: Als je vervolgens met die deel auto niet bij de dokter voor de deur kan parkeren omdat de gemeente heeft besloten het aantal parkeerplaatsen flink omlaag te brengen heb je toch weer een uitdaging :P
michaelras zegt
als ze een deelauto wegslepen, zetten ze hem dan op zijn eigen plek terug?
Mooi experiment ;-)
Dutchdriftking zegt
Dat sowieso, maar in deze kan je denk ik toch het beste de tip van Sjonnie Flodder hanteren. Als je gaat foutparkeren, altijd je eigen wielklem meenemen.
mashell zegt
Ben je wel eens met het OV geweest? Dat wordt voornamelijk gebruikt door zieke kinderen…
berlinetta zegt
De volgende stap is dat ze kinderen verbieden om ziek te zijn.
Autofiel zegt
Toen ik er woonde/studeerde begin jaren 80 vlogen de koelkasten tijdens de krakersrellen van de daken op de ME. De uni werd regelmatig bezet, sit-inns…Nijmegen: Havana aan de Waal. Kom er regelmatig, Laatst zag ik Johan Vollenbroek op z’n Teva sandalen lopen.Jeweetwel die van de CO2, woont er ook. Afijn, verbaast me allemaal niks..
mashell zegt
Geen auto’s, ook een manier om het probleem met het Keizer Karelplein op te lossen.
beetec zegt
Welk probleem? Prima rotonde, snelle doorstroming.
mashell zegt
Een verkeersplein met verkeerslichten erop is al niet helemaal zoals het hoort maar verkeerslichten voor de afritten is ronduit vreemd.
Ben er vorige week twee keer schade vrij over heen gereden, mijn geluk voor de rest van het jaar is nu wel opgebruikt!
beetec zegt
Eens dat het een vreemde rotonde is. Het werkt echter wel. Ik rij er dagelijks en de doorstroming is prima voor een knooppunt van 6 wegen. De problemen beginnen pas op de singel verderop.
thijsdeg zegt
Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen met bijvoorbeeld bevoorrading van winkels en het vervoeren van bouwmaterialen lijkt me stug dat ze dat met de fiets of een deelauto gaan doen… daarnaast hoe moeten mensen die een lichamelijke beperking hebben en daar een aangepaste auto voor gebruiken van en naar huis komen? Of passen ze dan alle deelautos aan? Leuk idee hoor een auto vrije binnenstad maar zoals gewoonlijk met dit soort plannen wordt zo’n idee de wereld in geslingerd en een ander mag uitzoeken hoe het uitgevoerd moet worden…
racerx zegt
Succes ermee, klinkt allesbehalve uitvoerbaar.
marcomanta zegt
En dan vinden de winkeliers het raar dat de binnensteden steeds verder leeg raken. Ga vooral zo door.
e38ossie zegt
Goede reden om te verhuizen
Johanneke zegt
Ik denk echt dat ik over een jaar of 10 de stad uit ga en in een dorp ga wonen. Wat een ellende. Je hebt al drugsdealers en messentrekkende gekken in iedere grote stad van NL, krijg je als brave burger de gemeente ook nog eens tegen je.
Klojum zegt
Wat zullen de mensen met een mindere gezondheid, die slecht ter been zijn, ouder en/of gehandicapt zijn? Mogen die mensen gewoon de hogere parkeertarieven ophoesten? Niet iedereen in de maatschappij blijft jong, gezond en goed ter been. Nederland vergrijst sowieso al snel, benieuwd hoe ‘de gemeente’ aldaar over 10-15 jaar er tegenaan kijkt.
mashell zegt
Links beleid is sociaal beleid, dus voor hulp behoeftigen komen er natuurlijk uitzonderingen.
Robert zegt
Verdeeld over twee periodes heb ik elf jaar gewerkt in ‘Havana aan de Waal’. Het automobilistje pesten zit daar in de genen van de lokale politiek. Bewoners en bedrijven klagen steen en been, maar ze blijven trouw Groenslinks en en D666 stemmen, dus ze kunnen dit alleen zichzelf verwijten.
Blij dat ik aan de goede kant van de Waal woon.
berlinetta zegt
Niet dat het in Arnhem nou zo fantastisch is.
Robert zegt
True, maar het is er bij lange na niet zo treurig gesteld. Of je moet het de lokale overheid aanrekenen dat die A15 maar niet wordt doorgetrokken en de A12 wordt verbreed. Vanmiddag was het weer hopeloos in de spits.
timdawg zegt
Waaarom zijn de linkse partijen in Nijmegen zo groot? Omdat veel studenten op die partijen stemmen. Geldt ook voor andere studentensteden (Utrecht bijvoorbeeld). Het lijkt mij verstandig om de wet te wijzigen: alleen stemmen als je een baan hebt. Het voelt als 20 jarige bakvis vast heel erg fijn om op Jesse Klaver te stemmen, maar die bakvissen weten niet hoe het is om te werken, belasting te betalen en je te moeten bewegen zonder OV jaarkaart (Jesse overigens ook niet). Ze hebben immers helemaal geen auto nodig.
kniesoor zegt
Toch maar weer eens dat censuskiesrecht uit de mottenballen halen.
mashell zegt
Stemmen koppelen aan het hebben van een baan? Ben jij van de Partij van de Arbeid?
Als je al beperkingen aan het stemmen zou opleggen dan alleen laten stemmen door mensen met een IQ van 100 of hoger. Sluit je die studenten niet mee uit maar de onderbuik zeikers wel.
tweetyv6 zegt
Communisme 2.0
Fahrzeugidentifikationsnummer zegt
Tja…. Maar dit was natuurlijk allang zichtbaar. Met de Oversteek was er eindelijk een tweede stadsbrug zodat het verkeer zich wegen vanuit het noorden de stad in kan. Vervolgens wordt de Graafseweg vanaf het Keizer Karelplein van tweebaans naar enkelbaans aangepast. Dus weer geen doorstroming. En dus staat alles weer in de file om ik Lent rechtsaf naar de Oversteek te rijden…. 😞
ericc zegt
Stel dan voor dat ze geen geld krijgen uit belastingen van auto’s!
beetec zegt
Auto’s en Nijmegen tja..
Er is eindelijk een waalbrug bijgekomen maar alsnog moeten hele volksstammen in de spits door het centrum om ergens te komen. Jarenlang auto-wanbeleid omdat de studenten lekker groen blijven stemmen.
potenza zegt
Niet uniek in Nijmegen. In Amersfoort iets vergelijkbaars. Nu referendum als laatste strohalm.
Met busje naar jouw bolide die buiten de stad staat.
O plaat zegt
Daarom heb ik 2 garages en een lange oprit. Mij zul je niets verbieden. Vergeleken met sommige groene plannen waren ze in de soviet unie maar een bende wiet rokende hippies. Daar kon je gewoon een V8 voor je deur hebben mits de juiste connecties.
Wiwaldi zegt
Dit is… niet verrassend? Nijmegen is de meest gestoord-linkse stad van Nederland.
Tip van Flip: Noteer de namen van de verantwoordelijken van dit plan even. Dikke kans dat ze over een jaar of vijf zelf in de Tweede Kamer zitten (of erger). Want Nijmegen is nogal een visvijver voor linkse partijen.
npdw zegt
Ben ik blij dat ik in een dorp woon. Wat een gekloot, wie zit daar nou op te wachten.
Gulli zegt
Called it!
JJFM71 zegt
De opmars naar TriState City.
Omdat we onderdanig meewandelen in deze polonaise gaat dat gewoon gebeuren.
https://www.tristatecity.nl/
Jochen zegt
Vraag me af wat dit gaat doen met het stemgedrag binnenkort. Als links straks echt alleen met het busje naar de Saab of Volvo kan komen is de lol er misschien snel vanaf. Ben benieuwd of het linkse bolwerk zo links blijft.