De bpm-tarieven zijn iets aangescherpt voor 2021, maar dat is het ergste nog niet.
Bpm: het is voor sommigen wellicht een gevoelig onderwerp, maar we gaan het er toch over hebben. Gisteren was het de derde dinsdag van september, dus er werd van alles gepresenteerd. Daarbij waren ook wat nieuwe regels omtrent de bpm.
Uitstoot
Heel schokkend leken deze wijzigingen in eerste instantie niet te zijn. Het ging vooral om grenzen van de CO2-uitstoot die zo’n vijf tot acht gram lager uitvielen, afhankelijk van de categorie. Ja, de bpm zal hierdoor vanaf 2021 weer een stukje hoger uitvallen, maar het gaat ook weer niet om hele grote bedragen.
Moment
De BOVAG trekt nu echter aan de bel omdat er ook nog iets anders aan de hand is. Dit heeft te maken met het moment waarop de hoogte van de bpm bepaald wordt. Dit wordt volgend jaar verschoven, waardoor het samenvalt met het moment van de eerste registratie. Deze aanpassing van het moment van de bepaling van de bpm zal per 1 juli 2021 ingaan of anders per 1 januari 2022.
Consequenties
Dit lijkt misschien niet heel bijzonder, maar toch kan dit grote consequenties hebben. Tot op heden betaalde je namelijk geen btw over de bpm. De belastingdienst ziet dat namelijk als een doorlopende post voor het autobedrijf. Als het moment echter doorgeschoven wordt naar het moment van registratie is dat niet meer het geval.
Btw over bpm
Dat zou beteken dat er ook btw over de bpm moet worden betaald. Volgens de BOVAG betekent dit dat een benzineauto gemiddeld €1.000 duurder wordt en een dieselauto €2.000 duurder. Bij campers zou het zelfs gaan om bedragen van €10.000. Volgens de BOVAG is er geen kwade opzet in het spel, maar gaat het om een “onbedoeld effect.”
Of het inderdaad een onbedoeld effect of toch een slinkse manier om extra belasting binnen te harken gaan we binnenkort zien. In het eerste geval zal de overheid er namelijk geen problemen mee moeten hebben om dit ‘neveneffect’ ongedaan te maken.
Foto: Ford Mustang V6, waar 88K bpm voor afgetikt is, gespot door @toyotafortuner
frietje87 zegt
Dus… er wordt al belasting betaald in vorm van bpm en daar moet dus nog x 21% belasting erbij. Hoezo een belastingparadijs
406_v6 zegt
@frietje87: bananenrepubliek…
rezi zegt
Als je oprecht meent dat Nederland een bananenrepubliek is, dan heb je nog erg weinig van de wereld gezien. Wel makkelijk scoren natuurlijk met zo’n opmerking.
tttijn zegt
@rezi: wauw nou geloof het maar dat dit een bananen republiek is, het ligt hier alleen minder aan de oppervlakte. Ons land is totaal verziekt.
rezi zegt
Jeetje, fijn dat ik het nu ook weet dan. Dank je! Ik ga verhuizen naar Wit-Rusland, heb ik goede dingen over gehoord ;-)
maarteno zegt
ergste nog is dat sommige types die keihard schreeuwen dat het hier verziekt is, juist graag een leider als Loekasjenko of Putin willen want die is zo lekker duidelijk en een echte leider…. aka volk dat niet ver genoeg door kan denken…..en dat dus liever aan zo’n mafkees als Putin overlaat….en waarom omdat hij/zij wijsgemaakt is dat een immigrant op zijn/haar baan aast of dat er te weinig geld is voor zorg omdat ze denken dat dit aan zogenaamde linkse hobbies uitgegeven wordt…terwijl dit nu juist pas echt komt door het feit dat wij hier een belastingparadijs hebben voor bedrijven….zodat Starbucks 2% belasting betaald omdat op een Frappucino zogenaamd IP zit en er zo winst weggesluisd wordt. Corrupte types als Lukasjenko, Putin etc gaan dat echt niet veranderen…ok Rutte misschien ook niet…maar het land is niet verziekt het kan alleen her en der wat bijgeschaafd worden. Das heel wat anders.
risl zegt
@maarteno: dat hep op de feesboek gestaan… ;)
johnhert zegt
@maarteno: onzin
doublechevron65 zegt
@tttijn: legt dat eens uit ajb? En idd heb je nog weinig van de wereld gezien.
rhellema zegt
@tttijn: vertel eens waarom het hier een bananenrepubliek is? Ik ben echt heel erg benieuwd naar je uitleg.
vaakbenjetebang zegt
Totaal verziekt? Omdat we wat veel belasting betalen in het algemeen en op auto’s in het bijzonder? Denk dat het dan wel meevalt met het leed. De afgelopen 6 maanden heb je vrij duidelijk kunnen zien dat dat geïnde belastinggeld soms nog nuttig ingezet wordt ook. Je mag God/Allah/JAhweh/het vliegende spaghettimonster op je blote knietjes danken dat je wiegje hier heeft gestaan, of dat je hier terecht bent gekomen. Een miljard of 7 mensen heeft het op dit moment al minder goed getroffen met hun uitgangspositie. Het is nergens perfect, behalve misschien in je fantasie. Is het hier dan perfect? Welnee, dat is het nergens. Maar er zitten echt ordes van grootte tussen ’totaal verziekt’ en de situatie in dit land.
wimof zegt
Eveneens van toepassing voor België.
sanderm3 zegt
@vaakbenjetebang: ik had hem pas écht bedankt als ik in Luxemburg was geboren.
werf76 zegt
Ik snap best dat je het irritant vind dat er zoveel belasting betaald moet worden. Ik vind het ook kolder om belasting over belasting te moeten betalen.
Maar om dit land verziekt te noemen.
Je zal maar voor een ziek kind moeten zorgen zoals ik. Ik krijg daar persoonsgebonden budget voor.
Dat is nog hoger dan mijn jaarsalaris. Het gaat allemaal op aan de zorg voor hem.
Stel je voor dat wanneer dat er niet zou zijn wat dan het gevolg is voor mij en mijn vrouw en het gezin.
Je gaat gewoon failliet aan je eigen kind omdat je toch die zorg moet geven.
Daar wel eens aan gedacht hoe fijn het dan is om in een land als dit te leven?
rhellema zegt
@werf76: natuurlijk denkt @tttijn daar niet aan. Het is gewoon heel erg populair om te roepen dat dit land verziekt is. Hij zal het ook steeds over de roverheid hebben. Hij zal Rutte een lul met vingers vinden. Hij zal graag een “leider” als trump willen zien. Het zal zo’n type zijn. Maar helaas heeft hij wel stemrecht.
dutchneon zegt
@werf76 Als jouw jaarsalaris lager is dan het pgb lijkt het me handiger dat jij of je vrouw gewoon voor jullie kind zorgt… Mij lijkt het ook veel fijner om er dan voor te kunnen kiezen om je baan op te zeggen en je salaris vergoed te zien, dan anderen je kind te laten verzorgen. Is dat wel mogelijk?
werf76 zegt
Mijn vrouw is gestopt met werken vanwege onze zoon. Alle zorg en administratie rondom hem is haar werk geworden.
joejojo2012 zegt
Kom ff een jaartje hier in Roemenie wonen en werken. Wel hard werken he, want dat doen we voor werkgevers in het westen. Gemiddeld loontje van 500 Euro netto per maand, terwijl de kosten van levensonderhoud hoger is dan in NL. Huizen verhoudingsgewijs 2 keer zo duur zijn als in NL. Schoolsysteem zwaar verouderd is en er smeergeld betaald dient te worden in het geval je in het ziekenhuis moet zijn….en je eigen (dure) medicatie dient te betalen omdat het ziekenfonds zonder geld zit. Oftewel, politici en bewindvoerders die met hun tengels in de staatsruif zitten. Het is net een 2e Italie qua corruptie.
Maar autorijden is daarentegen ‘spotgoedkoop’. Brandstof kost nog geen euro per liter (diesel/benzine) – maar qua koopkracht dus 5,- Euro per liter want lonen liggen 5 x lager dan in NL – en belasting op een C-segmenter is gemiddeld 60 Euro per jaar.
Had ik ook al geschreven dat er nauwelijks snelwegen zijn in een land 7 x groter dan NL? En dat slalommen in het standaardpakket zijn van automobilisten ivm gaten en kraters in de weg?
Nederland, inderdaad een bananenrepubliek…..
vacano zegt
leg dat eens uit met een Koning en zonder bananenplantages?
maarteno zegt
het is hier wel een belastingparadijs, alleen niet voor natuurlijke personen…..maar voor rechtspersonen.
breakingpoint zegt
Die dikke investering in het Nederlandse wegennet wordt direct opgevangen
intimrasiert zegt
Wat een klap erbij zeg! Als je nu 30k bpm betaalt over n beetje leuke auto, wordt dat dus opeens 36k. Mag dat eigenlijk wel, belasting op belasting??
ttr6 zegt
Ja, volgens de Nederlandse normen en waarden mag dat: zie BTW over accijns . Brandstof en ik denk ook alcoholische dranken.
Ot92 zegt
@intimrasiert Naar mijn weten is dat al het geval op brandstof met het accijns verhaal. Accijns is een vorm van belasting, waar je daarna nog BTW over betaald.
@ttr6 Oh… ttr6 was me al voor, maar inderdaad, het zit op brandstof, alcoholistische dranken, soft drugs en sigaretten/sigaren.
ttr6 zegt
Soft drugs? Dat wist ik nog niet. Wat een huichelaars
flutterby zegt
@intimrasiert: de Belastingdienst mag alles. Of in iedergeval dat denken ze..
autootjes zegt
Huh?? De BPM is juist in de jaren negentig in het leven geroepen omdat de overheid op haar vingers is getikt door Europa omdat er BTW over de BVB (bijzondere verbruiksbelasting) werd geheven. En belasting over belasting mocht/mag niet.
avdb55 zegt
@autootjes: zo is het belasting heffen over belasting mag niet van de EU. Waarom belasting heffen over accijns dan wel mag is mij ook een raadsel. Daarover zijn al meerdere rechtszaken gevoerd, maar helaas.
petroldrinker zegt
@autootjes: en toch word het in elk land gedaan, als je spullen invoerd van buiten de eu, 10% vd waarde voor eu, en als je dan de btw betaald (zoals boj ons 21% is) betaal je ook 21% btw over die 10% die naar de eu gaat…
dutchneon zegt
Dat hebben ze al snel opgelost, door BPM te baseren op uitstootgegevens ;)
Dutchdriftking zegt
Ik mag aannemen dat dit recht getrokken wordt? Zo niet dan koop ik geen nieuwe auto Mark! O wacht, dat ging sowieso al niet lukken….
Ot92 zegt
@dutchdriftking Gewoon in je Passat blijven rijden, die blijft het tenminste nog doen en laat je niet zomaar in de steek. De nieuwe auto’s van tegenwoordig gaan toch om de haverklap stuk.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Ik mag toch wel een klein beetje hopen dat een twintig jaar jongere Passat ook wel een beetje betrouwbaar is, zeker betrouwbaarder dan mijn oude beestje wat richting de drie ton kruipt. Maar we rijden er nog met veel plezier in hoor. Een bezoekje aan de stort doet met deze geen zeer.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Jawel, zijn wel redelijk betrouwbaar hoor. Ikzelf rijd momenteel in een Passat van het modeljaar 2016 met een 2.0tdi 150pk (gekieteld naar 200pk+), ondertussen is alles al vervangen, maar dat is gewoon pech. In mijn geval was het allemaal garantiekwesties, of te wel ik bof wel. :-)
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Lijkt mij een heel fijne auto, maar om de haverklap pech is toch erg vervelend. Al is het garantie, het kost een hoop tijd, je durft nergens meer heen en bent steeds te laat…
Ot92 zegt
@dutchdriftking Het is inderdaad een hele fijne auto, vooral als je er lange ritten mee maakt.
Hij rijd t.o.v. mijn vorige Bassat B6 ook nog eens iets strakker en hij onderstuurt minder haha.
Ik denk dat ik zo’n 800km heb moeten rijden van huis naar de dealer en weer terug (80km) om alle problemen opgelost te krijgen. Bij iets meer dan 100dkm zit er al een nieuwe versnellingsbak (2x vervangen, de 2de bak lekte) onder, nieuwe common rail pomp, d-riem (gepiep) en nog wat andere zaken.
Hij reed verder wel gewoon, geen gestotter of wat dan ook, maar ik hoorde gewoon dingen die niet hoorden.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Pfoe, geen ouderwetse pompverstuiver welke 5 ton km op de eerste bak draait, en voor de 8 ton niet uit elkaar hoeft…. Maar je krijgt er wel een hoop comfort en vermogen voor terug.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Oja… heb ook een nieuwe koppelingsset gekregen, omdat de oude voor gestotter bij het wegrijden zorgde.
800dkm aantikken kon je alleen met de 3B/3BG 1.9tdi. Ik denk dat het best lastig zou kunnen worden met de 2.0tdi PD van na 2005 tot 2008. Die van mij deed ik bij 350dkm weg, reed nog perfect, maar ik had niet bepaald het gevoel dat dat nog zo’n 450dkm goed zou gaan.
Momenteel heb ik een CR tdi, ben benieuwd hoe goed deze zal zijn. Tot nu toe geen vreemde dingen over gehoord. Er zijn er al zat naar de 3 ton gereden zonder enige problemen.
tttijn zegt
@dutchdriftking: dat is een deel van het plan,.minder auto’s.
Dutchdriftking zegt
@tttijn: Minder oude auto’s toch vooral? Alles voor theoretische lage uitstoot, en mooie economie cijfers met verkoop van nieuwe auto’s.
Rick-dos zegt
“Of het inderdaad een onbedoeld effect of toch een slinkse manier om extra belasting binnen te harken gaan we binnenkort zien. In het eerste geval zal de overheid er namelijk geen problemen mee moeten hebben om dit ‘neveneffect’ ongedaan te maken.”
Als inderdaad blijkt dat het om een ‘neveneffect’ gaat, wordt dat dan ook gemeld? Of is dit bedoeld om het plebs op te fokken en als het inderdaad een neveneffect blijkt te zijn nooit meer iets er over te horen? Alleen is het voor dat plebs dan wel een ‘feit’ tot in den eeuwigheid…
eirmakk zegt
Eigenlijk zijn wij allemaal slaven. Ik zou niet weten waarom wij anders zoveel moeten afdragen. Dan kan iemand wel leuk zeggen voor onze wegen, onze zorgsysteem bla bla bla maar er is een grens. Als je dan nog belasting over een belasting moet betalen, sorry hoor maar dan weet ik het ook niet meer.
tttijn zegt
@eirmakk: ach ik.kan alleen zeggen: de geschiedenis herhaalt zich. We worden heel handig.tegen elkaar uitgespeeld zodat ze ongestoord de plannen kunnen uitvoeren.
davelepeef zegt
@tttijn: aluhoedjes alert!!
Louter zegt
De verandering van de percentages is zeer bewust gedaan, daardoor zijn ook de verhogingen bewust en geen neveneffect. Dit alles wordt natuurlijk gedaan om de schatkist weer aan te vullen, de investeringen ten behoeve van de opvang van de crisis is een hele bewuste actie, omdat nieuwe auto’s nu eenmaal geen leefsbehoefte nummer 1 zijn en dus extra belast kunnen worden.
Een ieder die zich het niet kan veroorloven kan dan misschien wel een gebruikte auto aanschaffen.
Een sterk verhaal vanuit de Regering is het niet, maar ik kan het enigszins wel begrijpen.
Want waarschijnlijk snijdt het mes ook de andere kant op, als minder mensen een nieuwe auto kopen, dan heeft de staat ook minder BPM- en BTW inkomsten, dus wordt ook het opvangen van de investeringen een lastiger verhaal.
Het is maar hoe je er naar kijkt en hoe je het ervaart.
Gulli zegt
Die miljardennota wordt de dag na de derde dinsdag van September alweer nagekeken voor het komende jaar. Er wordt dus een jaar mee gerekend en bekeken en doorgelicht. Als ze zoiets niet zouden hebben zien aankomen hebben er aardig wat mensen zitten slapen. Conclusie; het is bewust.
raoufff zegt
Volgens de BOVAG is er geen kwade opzet in het spel, maar gaat het om een “onbedoeld effect.” Mijn conclusie, de BOVAG is de bedrijfspoedel van de overheid.
Rutger zegt
Beste Autoblog,
wellicht is het een idee om data toe te voegen hoe veel auto’s duurder gaan worden.
Een auto met 150 gram zal bijna 100 euro duurder worden na december.
Een leuke hot hatch zoals een Megane RS zal 3600 euro duurder worden.
En dat is zonder de btw over BPM.
Ze slaan compleet door….
Alsof het produceren van alle elektriciteit op 1 locatie voor auto’s zo goed is….
petroldrinker zegt
@Rutger: ze willen ons laten geloven wel met hun biomassa shit
toyotafortuner zegt
In ander nieuws: Water is nat
tge2 zegt
Gewoon een ouwe stinkbak importeren.
paulsurfing zegt
Hybrides worden dan nog interessanter en als je een beetje trekauto zoekt voor aanhanger/caravan wederom de klos
marcomanta zegt
En dan wordt er vrolijk tijdens prinsjesdag gezegd dat we er op vooruit gaan, waar blijft de belofte beste regering om die bezopen BPM af te schaffen, schreeuwen in een lege ton.
ericc zegt
Stem gewoon op een andere partij!
RiKe zegt
Dames en heren, komt het als een verassing dat de huidige regerende partijen de hele boel bij elkaar liegen en bedriegen? Stem op een andere partij als je nog wat van Nederland wil maken en deze corrupte bende de laan uit wil sturen!
petroldrinker zegt
Tja, geen verrasing toch dat een overheid zn burgers anaal verkracht zonder lube…
fastshifter zegt
Wie koopt er nog brandstofauto’s in 2021?
RiKe zegt
@fastshifter: Sommige mensen hebben niet de financiële middelen om over te stappen als dagelijkse auto. Voor een EV met een beetje bruikbaar bereik zit je al heel snel op 30k terwijl je voor een schijntje verder kan komen in een brandstof auto die je overal snel vol kan gooien
petroldrinker zegt
@fastshifter: gelukkig nog heel veel mensen die hun verstand gebruiken bij autos kopen,en dus GEEN elektrische shit kopen
fastshifter zegt
Wel eens in een elektrische auto gereden?
k20r zegt
Onbedoeld effect. Right. Laat me niet lachen.
Alsof er op dat niveau niet wordt nagedacht over de effecten van besluiten. Die gaan echt wel over veel schijven en worden tot op de komma uitgerekend.
Oftewel een methode om de kas te vullen en de extra uitgaven / steun te dekken en te halen bij mensen die nog een nieuwe auto kunnen veroorloven en/of import te drukken. Men ziet de import van gebruikte auto’s stijgen, dus ook een manier om daarvan te profiteren of dat te remmen.
Daarnaast een methode om meer te sturen naar de zogenaamde ‘duurzame’ vervoersmiddelen.
Overheid doet niets zomaar, maar alles met een reden.
mashell zegt
Ook na drie keer lezen begrijp ik niets van het artikel.
Als ik zelf wat redeneer over termen als doorgeschoven post, moment van registratie en Bovag dan kom ik tot de conclusie dat dit gaat om de voorraad onverkochte nieuwe auto’s die bij dealer bedrijven staan. Het probleem is daarmee beperkt en van voorbijgaande aard. Gewoon iets minder korting op een voorraad auto dus.
willemveenstra zegt
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/autobelasting
De nieuwe BPM tarieven. Weer hoger! Meer koopkracht zegt de overheid, dan moet je geen nieuwe auto kopen.
bennyyy zegt
Hoe bevorder je het doorrijden met een oudere auto’s en geen goede aanwas in de occasionmarkt.
por100 zegt
Scheiden van je vrouw
In duitsland een huis huren, inschrijven in Duitsland.
In Duitsland je favoriete auto kopen, hetzij met de kop eraf.
Na een jaar weer in nederland wonen en weer trouwen met je ex-vrouw.
En je hebt een mooie auto die je minimaal een jaar moet houden en die je niet mag uitlenen aan vrienden.
jometdebanjo zegt
De overheid is het grootste oplichtingsinstituut. Belasting over belasting. Compleet gestoord. En we accepteren het maar. Niemand gaat de straat op
vacano zegt
Ach de Roverheid weet toch dat er enkel aan de toog en op een forum geklaagd word en dat er niemand op straat gaat protesteren.