Stiekem best wel een beetje panel gap op zo’n 992 cabrio…
De Rony Rona geeft de auto industrie een keiharde poffert op de Schnoz. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan is de markt voor tweedehands auto’s alweer een beetje uit het dal geklommen. Als je nieuwe auto’s wil verkopen, dan heb je het voorlopig echter zwaar. En waarschijnlijk zal dat ook nog wel even zo blijven. Zelfs als er géén gevreesde ’tweede golf’ komt, zullen de economische effecten van drie maanden op onze luie je weet wel zitten nog lang gevoeld worden. Vooral door aanbieders van ‘luxe’ goederen, zo is de gedachte van menig econoom.
De giganten uit de industrie zitten dan ook met hun handen in het haar. De aandelenkoersen zijn gedecimeerd. Nou ja, behalve die ene dan, waarvoor geldt dat de hype veel belangrijker is dan de realiteit. Maar over het algemeen oogt de nabije toekomst niet per se rooskleurig. Dus staan er ook banen op de tocht.
In ons buurland Duitsland is dit een grote bron van onzekerheid. Er zijn de afgelopen jaren al veel banen verloren gegaan in de autosector, maar nog steeds zijn er zo’n 800.000 mensen in werkzaam. Er dreigt nu een kaalslag die de branche kaler zou maken dan een E46 316i zonder airco (ja, die bestond). En dus dringt de Duitse autolobby aan op blubberdikke steun van de overheid.
Bundeskansler Merkel heeft al aangegeven geen beslissing te maken voor juni. Maar desalniettemin ligt het akkoord al zo goed als klaar volgens Automobilwoche. Er komt een dikke aankooppremie van 4.000 Euro voor EV’s en hybrides en van 3.000 Euro voor auto’s met alleen een verbrandingsmotor. De caveat hierbij is dat de fabrikanten zelf de helft ophoesten en de overheid bijspringt voor de andere helft. Een beetje zoals bij acties voor het goede doel dus. Cynici zeggen dat fabrikanten dit weer deels zullen compenseren door hogere netto prijzen.
Omdat op EV’s trouwens al een premie van 4.000 Euro gegeven wordt, zou die daarmee groeien naar een volvette 8.000 Euro. Maar wij hebben even een ander voorbeeld genomen waaruit blijkt hoe belachelijk goedkoop auto’s hiermee worden in Duitsland. Het kwam afgelopen week ook al voorbij in een cabrio aankoopadvies. Maar herhalen hoe hard de overheid ons te grazen neemt met de CO2 taks is nooit verkeerd. Zie hieronder de prijs van de Nissan 370Z in Nederland en daaronder de prijs van diezelfde Nissan 370Z in Duitsland. Het verschil vloeit rechtsstreeks in de zak van Mark Rutte.
Met de calculator berekenen we dat de Nissan 370Z in Nederland nu (111.074 / 34.730) = 3,198 keer zoveel kost als in Duitsland. Tellen we 3.000 Euro van de Duitse prijs af, dan concluderen we dat auto’s in Nederland in het vervolg (111.074 / (34.730 – 3.000)) = 3,5 keer zoveel kosten als in Duitsland. Voilà, onderzoek van een niveau waar het TNO nog een puntje aan kan zuigen. Ga jij kijken of je een superdeal kan scoren over de grens? Laat het weten, in de comments!
SvenskaAeroplanAB zegt
En die bijloopregeling, geldt die ook voor export auto’s? Lijkt me niet, dus dan is dit verhaal wel een beetje klaar…
jaapiyo zegt
Voorraad, jong gebruikt…Het is net Reaganomics. Bijna alle normale gezinsauto’s met redelijke motoren in Nederland worden inmiddels uit Duitsland gehaald, dus we kunnen er linksom of rechtsom een stukje van appropriëren.
Ram-G-maN zegt
De 370Z kost nu in Nederland dus net zo veel als een Nissan GT-R CBA-R35 Black Edition tijdens de introductie in hetzelfde Nederland. Ik zeg wel hetzelfde Nederland maar kennelijk is Nederland in 10 jaar tijd dus enorm veranderd wat betreft BPM en BTW. Over “10 jaar” gesproken, is de GT-R al zo ontzettend oud?
@jaapiyo Je vergeet dat de 370Z in NL wel even inclusief kentekenplaathouder wordt geleverd hè. Dat is in Duitsland nog optioneel. ;) De two-tone Halfords velgen die ze in NL leveren zijn wel echt lelijk i.t.t. de velgen onder de 370Z.
grasvreter zegt
Zie hier de reden dat ik nooit een nieuwe auto zal kopen. Alles met minimaal 4 cillinders en een beetje slagvolume is niet te doen in Nederland door alle taks.
Vraag mij af hoeveel deze korting voor nieuwe verkopen zal leiden. Als er een vaccin is gaan de verkopen toch wel weer terug naar normaal, met of zonder korting. Moet het alleen niet te laat zijn natuurlijk. Zou als ik duitsland was wel even checken of de software overal ondertussen klopt, en of ze de winst niet via panama of nederland wegsluizen.
vincentmiata zegt
Krijg ik dan wel een diner er bij hier in Nederland? Want ik wil wel eerst ff lekker uiteten voordat ik genaaid word
ericc zegt
Maat van me heeft vorige week zijn 6 maand oude Q5 3 liter S-line gekregen uit Duitsland. Met iets meer dan 6000 km op de teller ( gereden door de garagist) valt ie niet onder de 21% btw!!! Slechts 6% en een eenmalige inschrijvingskosten. (België)
mp014 zegt
@ericc: dat van die 6% ipv 21% mag je me eens uitleggen dan. Volgens klopt dat alleen als die vriend van je iemand met een handicap is, enkel dan geniet je (altijd, dus niet enkel als je uit Duitsland een auto haalt) van een verlegd tarief.
Als hij hem als particulier koopt dan betaald hij gewoon de btw in Duitsland. Als zakelijke gebruiker kan hij de auto btw vrij (mits het een btw voertuig betreft!) importeren en in België btw (21%) afdragen.
Ben benieuwd naar je uitleg ??
unknown32 zegt
@mp014: ik ook! Waar blijt die uitleg? 6% lijkt me onmogelijk… Ik voer in de en rij ook duitse wagens. Btw in duitsland betalen, terugvorderen en dan btw in BE betalen 21%. Btw in duitsland betalen kan je soms overslaan als je via een dealer koopt
RiKe zegt
Nederland moet zich diep, DIEP schamen voor dit beleid.
harrie zegt
Ach men kan er wat aan doen bij de stembus.
Maar een slappe speech met serieuze blik is blijkbaar weer genoeg voor veertig virtuele zeteltjes.
Een volk krijgt de lijers die het verdient.
arhanso zegt
Wat kun je er aan doen bij de stembus?
vaakbenjetebang zegt
Dan vraag ik als advocaat van de duivel: moet jij je dan misschien niet achter je oren krabben waarom je in dit land, met zo’n schan-da-lig beleid, blijft wonen?
jajeroenja zegt
@vaakbenjetebang: Dus omdat je het ergens niet mee eens bent (ik deel zijn mening overigens), moet je maar verhuizen, en je baan/vrienden/familie achterlaten?
Het is algemeen bekend dat de auto de melkkoe is, en elke petrolhead een grote steun voor de overheid is. En daar mag best schande over gesproken worden.
Haal het geld maar weg bij rokers/uitkeringtrekkers/buitenlandse gezinnen met 8 jong die hier niet eens wonen/150+kg lamlullen
vaakbenjetebang zegt
Zo, dat is een posting die er op sommige punten niet om liegt. Mooi wel, die verongelijktheid.
Dat terzijde: het lijkt me duidelijk dat geen consument (petrolhead of niet) blij wordt van de torenhoge belastingen op nieuwe auto’s in Nederland. Dat is mijn punt helemaal niet. Sterker nog: jij maakt precies het punt door op mijn retorische vraag te antwoorden: er is namelijk meer in het leven dan autoprijzen. Jij noemt baan, vrienden, familie, en zo kan ik er nog wel een paar op het lijstje zetten. Als ik het wat vrij vertaal: “alles overwegende is het hier helemaal zo slecht nog niet. Alleen balen van die autobelastingen”, dus?
Dan luidt mijn conclusie, om me heen kijkend in de wereld anno 2020: je hebt maar een gezegend leventje als autobelastingen je grootste probleem zijn. Vrij naar Theo Maassen: koester die problemen!
Was getekend, iemand met heel wat dorstige ouwe auto’s in de houderschapsbelasting.
tge2 zegt
@vaakbenjetebang: Wat een flauwekul. Wat zitten hier op een medium dat gaat over automobiliteit, dus ik vind de verongelijkte reacties m.b.t. de idiote belastingen hierop niet meer dan terecht. Het is hier compleet doorgeslagen.
flutterby zegt
@tge2: lekker makkelijk om te zeiken, maar niet met oplossingen te komen. Overal moet meer geld heen, maar niemand wil meer betalen. Ergste is nog dat steeds meer stemmen ook gaan naar partijen die dit soort onzin uitkramen.
nietcreatief zegt
Er zijn voor zover ik weet geen onbelaste geldstromen meer in NL. Sterker nog, stilstaand geld wordt ook belast.
Al het geld komt dus toch al bij de overheid uit. Ga de bron niet meer kunnen vinden, maar las ergens eens dat iets van 60-70% van de geldstromen in NL al van/voor/door de overheid zijn.
Wat weer zou betekenen dat, ongeacht het belasting/BPM/ accijns percentage op producten de inkomsten van de staat gelijk blijven. Lagere heffingen leiden dan in het ‘ergste’ geval ertoe dat geld vaker van hand kan wisselen voordat het van de overheid is.
tge2 zegt
@flutterby: Ja, we betalen ons de pleuris en in de zaken die er écht toe doen, zoals zorg en politie, wordt keihard gesneden. Waar gaat al dat belastinggeld heen?
jeffbras zegt
geloof me ….wij rokers doen echt ons best om de economie een beetje draaiend te houden maar soms is er gewoon niet tegen op te roken?
verder het beste voor iedereen
frank2b zegt
Mooi. Al dat geld is hard nodig om ’s lands schatkist weer aan te vullen na deze crisis.
Dus kopen kopen kopen mensen!
fordje zegt
@frank2b: succes…
mcshine zegt
Hoeveel 370Z ‘s denkt Nissan in NL zo te verkopen? Ze zijn tegen deze prijs niet eens in Duitsland te slijten..
flutterby zegt
@mcshine: geen, lekker belangrijk. Of kan deze auto iets wat geen enkele andere kan?
arta zegt
Ja auto’s met dikke motoren zijn in NL extreem duur.
Toch hebben we een gelukkige bevolking en zou ik niet in een ander land willen wonen.
In Amerika is een nieuwe Corvette even duur als een dikke Golf in Nederland en toch wil ik niet ruilen.
lincoln zegt
Maar in NL hadden we tenminste 7 ic bedden per Cornholio patiënt ..
Hupke zegt
Heb je er een 5e minder als DE en een 3e van BE heb je er nog 7 keer te veel voor betaald.
freddydevadder zegt
Ik ben sinds 2 maand op zoek naar een c43 in .de ; maar veel zie ik de prijzen toch niet zakken hoor.
Olleh zegt
@freddydevadder: Een jaar of 10 geleden zou ik er oprecht in geïnteresseerd zijn geweest. Tegenwoordig zie je de bij elke trouwauto verhuurmaatschappij. Prachtig in het wit met gratis Loewie Vieton nektazjuh en Burburrie petjuh. Jammer.
freddydevadder zegt
@olleh: Wat kan mij het imago schelen. Mijn golf gti is net verkocht
nielsnl1 zegt
@olleh: ach, mooie chique kleur velgen en het rijgedrag van een normaal dekend persoon en je valt al niet op ;) de auto an sich zal heerlijk zijn om in te rijden.
snowgasm zegt
Mijne komt ook van over de grens. Scheelt toch een aardige slok op een borrel. Zijn bedrijven die je hierbij erg goed kunnen adviseren…..
mashell zegt
Volgens mij is de autohandel (net als de financiële sector) zo’n branche waar adviseren een synoniem is voor leegplukken.
chefke1969 zegt
Voor een gebruikte auto invoeren vanuit Duitsland loont zich wel maar dan moet je ook opletten naar de hoeveelheid gram uitstoot van die auto want dat telt ook mee.
Of een nieuwe auto loont om in te voeren weet ik nog zo 1.2.3.
406_v6 zegt
@chefke1969: nope, met een nieuwe ben je in de meeste gevallen duurder uit, als je importeert uit Duitsland.
v60germany zegt
@406_v6: die strekking klopt bij bepaalde populaire Duitse merken in het Duitse aanbod.
Chauvinistische praktijken daar, über die Grenze!
loggy zegt
Correctie in de stelling: Duitsland toont aan hoe belachelijk duur auto’s in Nederland zijn.
ottosk zegt
In de UK moet je de prijs van een 911 Turbo S maar eens bekijken en dan die in Duitsland, die Britten hebben hem maar liefst 44.126 EUR goedkoper dan in das Grosse Vaterland selber. :O
UK: 155.970 GBP (Incl VAT) = 174.086 EUR https://www.porsche.com/uk/models/911/911-turbo-models/
DE: 218.212 EUR (Incl Mwst) https://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo-models/
rs62k5 zegt
Laatst een collega bij de BMW dealer, kreeg zonder onderhandelen meteen 25% korting aangeboden op een hagelnieuwe M340i (my2020).
duderuud zegt
@rs62k5: Dat is wel een heel serieuze korting! Op de occasion markt zijn de kortingen nog niet erg doorgedrongen in deze tijd helaas…
clubbtraxx zegt
My 2020, dus pakweg augustus 2019 gebouwd en dus moet er over een paar maandjes verplicht een kenteken op.
Daarmee is ie technisch nog steeds nieuw maar in de praktijk 2e hands. Wil de garagist dus wel graag vanaf hoor.
v60germany zegt
Ben nu aan kijken voor een 2020 Vorführwagen voor moeders de vrouw (van dat merk met 4 Olympische ringen), maar een voorraad auto bij de dealert gaat dan nu blijkbaar toch meer korting geven, en dat met Zero km’s.
En dan te denken dat een 4-pitter nog bijna 8K aan bpm in de prijs heeft zitten.
Vreemde wereld soms…
406_v6 zegt
@v60germany: let op met de km stand; minder als 3000 km wordt de auto voor de bpm en btw als nieuw beschouwd, een Vorführwagen met >3000 km is voor bpm en btw gelijk een 2e hands.
audiq5 zegt
Bpm van zo’n 370Z bedraagt ongeveer 38k tel daarop nog eens de 34k nieuwwaarde van een 370Z kom je uit op 72k. Dat is nog steeds 40k minder dan wat je in NL moet betalen. Dus ik denk dat we klaar zijn met deze discussie?
406_v6 zegt
@audiq5: bpm van een nieuwe 370Z is €51.368, tel daarbij €10.189 btw en je bent de Sjaak. Je betaalt nl ALTIJD btw over een (bijna) nieuwe auto die je uit een EU land importeert in NL. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/import_specifieke_goederensoorten/import_nieuwe_en_bijna_nieuwe_vervoermiddelen_uit_eu_landen
audiq5 zegt
@406_v6: Op autotelex staat dat een, mei 2020 met automaat, 370Z een bpm heeft van 37700,- doe daar nog eens +/- 11k aan btw is het nog steeds 30k goedkoper. Alleen of je daadwerkelijk 80k aan een 370Z gaat spenderen is een ander vraag
406_v6 zegt
@audiq5: die €51 mille komt van de bpmcalculator van AW. De prijslijst van Nissan geeft zelfs een BPM van €57097 aan… hoe autotelex aan €31 mille komt is mij een raadsel.
audiq5 zegt
@406_v6: Ik weet het ook niet, maar in 2015 en 2019 heb ik via autotelex mijn auto’s geïmporteerd. Heb het bedrag waar daar stond betaald. En heb er nooit problemen mee gehad. Dus ik denk dat die 37k ook wel kan kloppen.
Henk_he zegt
@jaapiyo lekker makkelijk scoren met je “Het verschil vloeit rechtsstreeks in de zak van Mark Rutte.” Dat is natuurlijk complete en totale onzin. Er verdwijnt niet 1 euro in de zakken van politici. Behalve hun salaris zien ze niks van dit geld. Dit geld is namelijk bestemd voor overheidsuitgaven aan bijvoorbeeld zorg, onderwijs, veiligheid, infrastructuur, etcetera. Als de belastingen op auto’s niet zouden bestaan, zouden we voor andere zaken meer belasting moeten betalen. Dus bijvoorbeeld hogere loonbelasting, hogere BTW of andere belastingen. Linksom of rechtsom zul je moeten betalen om in een van de best geregelde, veiligste en prettigste landen ter wereld te mogen wonen. Er is ook een alternatief voor wie dat niet wil: verhuis naar een ander LAND. Duitsland en België worden vaak genoemd als landen waar het beter toeven zou zijn. Echter, daar is de totale belastingdruk hoger dan in Nederland. Dus succes met de verhuizing.
jaapiyo zegt
NL haalt geen cent meer binnen door die mega taks op prettige auto’s. Waarschijnlijk zelfs minder. Als niemand ze koopt komt er ook geen geld binnen. Het zorgt er alleen voor dat deze praktisch verboden zijn om te kopen. Ouderwetse plezierbelasting dus.
Vwb de politici; die gebruiken het geld voor toelages aan onder andere Europa en scoren daarna een commissariaatje of een positie in een denktank tegen een passende vergoeding.
mashell zegt
Dat is een tikkie polulistisch. Uiteraard is het geen plezier belasting. We hebben wonen (in de randstad) lekker dicht op elkaar. We hebben met elkaar al veel te veel auto’s voor het wegennet. Ook om autobezit te ontmoedigen zijn de auto’s zo duur.
Als je de autoprijzen hier meer in lijn wilt hebben met Duitsland en België dan lijkt het me logisch om juist meer Europa en minder Den Haag te willen.
Henk_he zegt
Oh ja je hebt gelijk. Die miljarden die binnenkomen aan BPM, accijns en BTW gaan 100% naar dat handjevol sjoemelende politici. Hoe had ik dat kunnen missen.
Je kunt daar overigens wat tegen doen. We noemen dat stemrecht, werkt best aardig mits je genoeg medestanders hebt. Of nog beter: begin je eigen politieke beweging. De domeinnaam http://www.wegmetautobelastingenenstommepolitici.nl is nog vrij.
v60germany zegt
@jaapiyo: vwb politici maak jij nu je eigen mening wel erg duidelijk.
Prima toch zou je zeggen?
Laat dan volgende keer een mening/reactie van een ander – in welk artikel dan ook – gewoon staan, zonder dit subtiel te gaan verwijderen.
Verder schrijf je prima content met een vleugje persoonlijkheid, waar ik wel van hou. Maar; gelijke monniken, gelijke kappen.
jaapiyo zegt
Ik weet niet precies op welke reacties je doelt, maar ik ben zo liberaal met reacties laten staan dat de overlords er weleens gek van worden. Wel hebben we gewoon huisregels die een beetje nageleefd moeten worden https://www.autoblog.nl/huisregels. Binnen dat spectrum heeft iedere moderator natuurlijk zijn eigen invulling. Wat men wel nog weleens vergeet is dat we ondanks een zeer liberale inslag niet per se een publiek forum zijn. Dus in mijn ogen is er heel veel ruimte voor kritiek, maar als je gaat haten om het haten is het wel een keer klaar. Het is in die zin niet de Tweede Kamer, maar meer je lokale Albert Heijn. Je kan wel wat amok maken als je peren na een dag beschimmeld zijn. Maar als je daar elke dag zomaar gaat lopen roepen dat de producten ruk zijn en je liever naar de Plus gaat, dirigeren ze je op een gegeven moment ook naar de deur. Gelukkig moet ik zeggen dat in de 4,5 jaar die ik nu voor AB werk de feedback en de mores van de commenters gemiddeld genomen heel schappelijk, positief en bij vlagen zelfs leerzaam en grappig zijn. Wat dat betreft hebben we absoluut niet te klagen.
Peter zegt
Helemaal mee eens! Idd veel belasting op mobiliteit, zeker wanneer je een verbrandingsmotor gebruikt in je karretje. Maar mensen, wat een klaagzang……. wanneer je in duitsland je financiën niet goed geregeld hebt en je ouders moeten naar het verpleeghuis dan kun je als kind gaan dokken. Even een voorbeeldje. Ik betaal graag mijn motorrijtuigen belasting van 140 euro per maand. En ja, mijn moeder zit in het verpleeghuis met goede zorg in Nederland
Henk_he zegt
Of kijk naar de VS. Sinds Corona is 1 op de 6 Amerikanen hun baan kwijtgeraakt. Fijn hé, geen ontslagbescherming icm geen verplichte zorgverzekering, maar wel goedkoop tanken. Echt de prioriteiten op orde daar.
SummerSky zegt
Ongelooflijk hoe een bizarre pestbelasting als de BPM zelfs op dit forum vergoeilijkt en blijkbaar geaccepteerd wordt. NL was zoveel leefbaarder zonder dit monster. Haal het geld maar weg bij het achterlijke gasverbod, windmolens en azc’s,
boblafrance zegt
Achterlijk gasverbod, windmolens en AZC ?
Als bodemverzakt en huizen onbewoonbaar worden?
Als we ZELF énergie opwekken en niet meer uit een of ander arabisch land hoeven te halen ?
JA, doe maar, geweldig toch al die zwervende asielzoekers in tentjes in de binnenstad ?
tfhd zegt
Bij plug-in hybrides is nl weer gunstiger. Ik heb een nieuwe Volvo XC60 T6 recharge inscription besteld en die is in NL in dezelfde configuratie € 3000 goedkoper dan in Duitsland. Ondanks de BPM. Dus…
tfhd zegt
bpm is overigens maar € 2559 en de MRB is tot 2025 half tarief.
grandmasterb zegt
Als die illegale (want volgens mij door de EU verboden) BPM zou verdwijnen of sterk verlaagd wordt, dan vangt de overheid waarschijnlijk meer autobelastingen omdat er dan meer en duurdere auto’s verkocht worden.
Joost zegt
Je moet de RS6 eens vergelijken. Zit 60K tussen. Allemaal belastingen.