Auto’s worden duurder. Dat wisten we al. Nu ook nadat je een contract getekend hebt.
De nieuwverkopen van auto’s gaat uiterst moeizaam. De productie is nog niet helemaal lekker op gang, dankzij chiptekorten en andere leveringsproblemen bij toeleveranciers. Ergo: je zult langer op je auto moeten wachten. Tel daarbij op dat er een lekkere inflatie is (en de dealers en importeurs er ook aan wat willen verdienen) en je komt uit op prijzen die maar blijven stijgen.
Maar het gaat nog veel verder dan dat. Volgens Autotelex stijgen de prijs in sommige met vijf tot tien procent. Dan denk je “Ja, dan koop ik die auto die duurder wordt gewoon niet”.
Maar de prijzen stijgen ook nadat je het koopcontract hebt ondertekend. Let dus heel erg goed op de kleine lettertjes in het contract voordat de verkoper het aan jouw door factureert.
Auto’s worden duurder
De tofste merken zijn de merken die minimaal verhogen. Dat zijn procentueel gezien Audi, Kia, Peugeot en Seat. Maar let op: ook deze merken verhogen de nieuwprijzen van hun auto’s, zij het in kleinere stapjes. Sowieso zijn de automerken best wel tof bezig, want de prijsstijgingen staan vooralsnog niet in verhouding met de stijging van de inflatie. Die bedroeg een uiterst verontrustende 11,6%. De meeste automerken zaten nog onder de 10% met hun verhogingen, alhoewel er enkele uitschieters waren.
Het gaat overigens niet alleen om personenauto’s, maar ook om bedrijfswagens die in rap tempo duurder worden. De verhogingen van de prijzen gaan nu dermate snel, dat de importeur het nauwelijks bij kan benen. De prijs die bij introductie wordt vermeld, haalt men veelal al niet. Dan zijn de prijzen al weer verhoogd. Hopelijk is de prijs van de 911 GT3 RS niet verhoogd voordat ‘ie op kentekenplaten staat.
Kleine lettertjes
Let dus goed op bij het tekenen van het koopcontract wat de bepalingen zijn en in hoeverre ze mogen afwijken van de prijs. Het is bijzonder dat je erg veel geld betaalt voor een nieuwe auto.
Maar die prijs is dus maar het begin, eigenlijk. Overigens zal dat niet ‘het nieuwe normaal worden’. Volkswagen meldt dat alle issues in de keten dit jaar verholpen zullen zijn en dat daarna de productie weer op normaal kan gaan.
Via: BD.nl
okdoei zegt
Ja nondedju, gister m’n huis verkocht om die GT3 RS alsnog niet te kunnen kopen, wordt ie misschien nog duurder. Gister voor niks een bank beroofd. Zo jammer dit.
Richmond zegt
Beroof je gewoon nog een
alcantara zegt
Mansory is altijd al duur geweest en vrijwel niemand koopt ze. Ja mensen met geld teveel.
Dus denk niet dat veel mensen hier last van hebben.
dijan zegt
In 2018 bestelden wij een nieuwe Audi A5 sportback . Toen in 2019 er een prijsverlaging kwam omdat het MHEV werd heeft de dealer ook de prijs verlaagd . Ondanks de hogere prijs op contract .
Jalke zegt
Vind het maar vreemd want als ik mijn 2020 Xceed wil inruilen met 18.000km schrijf ik ineens 6500,- af in 2 mnd tijd.
Auto markt en handelaren zijn knettergek en naaien een hoop mensen 3x rond.
ghost zegt
Probleem zit hem imo altijd in de gretigheid van sommige verkopers/dealerbedrijven. Het begint altijd met de auto die je op het oog hebt, die is altijd in topconditie, smetteloos, mag je geen woord aan vuil maken, rammeltjes tijdens proefritten, trillingen in het onderstel, niks van dat, de auto bij hen is altijd in concoursstaat.
De auto die inruilt is in eerste aanleg een “geinig” model, wanneer je bij de onderhandelingen aankomt is het vaak een lastige inruiler, lastige kleur, hier en daar gebruikerssporen, er is altijd gemekker. En de auto is vaak ondertussen al aangeboden aan opkopers online, dus vaak is de prijs die wordt gegeven al lang en breed bekend. Vervolgens is het de sport van de verkoper om nog lager dan dat te gaan zitten met de inruilprijs, want laten we wel wezen; Niks is lekkerder dan een paar ruggen te verdienen met niks doen, toch?
Uiteindelijk ben je toch enthousiast voor de nieuwe wagen, dus die inruilprijs, die eigenlijk flut is, neem je dan maar voor lief met het idee dat de vraagprijs nog wel wat kan zakken. Maar helaas, die wagen is het lang en breed waard, gaat geen euro vanaf.
Conclusie: zij denken dat ze jou goede auto voor een shitprijs kunnen inkopen en 5-10k winst pakken in luttele uurtjes, om dan vervolgens nog niet tevreden te zijn daarmee en op de verkoopprijs ook nog 5-10k te pakken en je dus aan alle kanten genaaid wordt. En genoeg klanten die hier doodleuk mee akkoord gaan.
wimof zegt
In België is de overeengekomen prijs vast en definitief enkel BTW of dergelijke mogen verrekent worden
Svenska II zegt
Bij Lexus ook…
Stefje zegt
Voordat de verkoper het aan JOUW doorfactureert? Aan mijn wat? Mijn hamster?
Iedereen die ooit een auto nieuw heeft gekocht weet dat in het contract staat dat priisverhogingen vanuit de fabriek doorgevoerd worden.
Je zou, als auto-journalist zijnde, ook moeten weten dat je bij een verhoging van meer dan 5% van het contract kan terugtreden. Kostenloos.
Anders kan iedereen je even 50% verhoging door de strot duwen. Is niet helemaal de bedoeling.
Robert zegt
Op zich is dit, zeker in de zakelijke wereld, niet heel vreemd hoor.
Ik werk zelf in een industrie waar we veel staalproducten inkopen en verwerken, en daarbij is een materiaaltoeslag (flexibel opslagpercentage op de kostprijs) inmiddels heel gewoon. En anders zijn de offertes niet langer dan 2 dagen geldig, waar vroeger 30 (tot zelfs 60) dagen heel gewoon was. Net als dat levertijden soms met vele maanden oplopen, trouwens.
Veel erger vind ik het, dat meer en meer importeurs, groothandels en wederverkopers zich als scalpers gaat gedragen. Vooral bij componenten waar elektronica in is verwerkt zie ik dit meer en meer gebeuren. Voor iets wat voorheen in enkele dagen leverbaar was, wordt nu in eens een levertijd van maanden afgegeven, tenzij je bereid bent fors in de buidel te tasten; dan blijkt het in ene wél binnen enkele weken uit te leveren te zijn.
mlo zegt
Inderdaad. Staal is vaak afhankelijk van een samen met de leverancier vastgestelde index. En wat betreft elektronische componenten, heel herkenbaar. Maanden en maanden levertijd, tenzij je een “up-lift” betaald en dan komt het wel opeens wel snel. Hoe typisch.
rob5nismo zegt
Wat stellen afspraken op papier dan nog voor
boomhauwer zegt
Als het in de kleine lettertjes staat, dan is dat in principe afgesproken op papier.
Niemand leest bijna de verkoopsvoorwaarden maar als het erin staat..
HZW zegt
Alles hangt van de contractuele voorwaarden af, en als daar variabele in opgenomen zijn, kan de prijs veranderen.
en die variabelen staan vermeld in de kleine lettertjes, die niemand leest.
Ik heb voor mijn zelf besloten nooit meer een nieuwe auto te zullen kopen, ik zoek wel een jonge geschikte 2de hands waar de koop van af is.
En velen maanden (6-9) op de levering van je nieuwe auto wachten is helemaal van de zotten.
PunicaOase zegt
Kortom, lees wat je tekent, maar dat was altijd al zo. Of het nu om een auto, hypotheek of keuken gaat..
Brol zegt
Het zou een goed idee zijn om eens alle wettelijke verplichtingen op een rijtje te zetten, zodat de consument beter weet wat hij moet aanvaarden en wat niet.
In BE was het vroeger vrij simpel: leveringsdatum, prijs en uitrusting waren vast.
Vandaag word het één en ander opzij geschoven:
– naast de datum vermeld door de dealer moet de koper vermelden dat respect van die datum noodzakelijk is en laten tekenen door beide partijen.
– idem voor de vermelde uitrusting en opties, waarvoor je opnieuw moet neerpennen welke opties je zeker niet kan missen
– aan de vaste prijs werd ook gesleuteld met leveringskosten die er plots bijkomen
– de inruilwaarde is ook niet vast meer, van zodra er uitstel is van de nieuwe auto.
Uiteindelijk betaal je (veel) meer voor minder auto dan je besteld had..
560pk zegt
Staat gewoon al altijd in de Bovag voorwaarden hoor, is nooit anders geweest.
Nu een nieuwe auto kopen, levering kwartaal 1 2023, gewoon de prijsverhoging van 1 januari betalen. Nogmaals, nog nooit anders geweest.
misterBo zegt
Prijsstijgingen van 10% zijn schandalig! Alsof je verdienmodel van auto’s zo enorm afhankelijk is van gasprijzen (draaien de robots ook op gas?). En dan komt de CEO uiteraard met een leutervehaal over stijgende loonkosten…wie krijgt er (behalve ambtenaren en zorg etc) 10% salaris bij???? Never waste a good crisis!
geecee zegt
Niks nieuws, was altijd al zo. Je tekent onder voorbehoud prijswijzigingen. Dat betekent overigens ook wanneer een auto goedkoper wordt, dan gaat de koopsom op het koopcontract omlaag.