Wat zijn nu eigenlijk goede auto’s voor lange mensen? We zochten het uit voor je!
Het is een bijzondere dag vandaag. We zijn nog aan het nagenieten van de race van gisteren. Niet alleen omdat ene M. Verstappen (proficiat) de weg won, maar ook omdat het tot het einde spannend was. Daarnaast was er vanavond de derde poulefase-wedstrijd tegen Noord-Macedonië.
Om redenen die we zo uit gaan leggen, moesten we denken aan Wout Weghorst. Weghorst lijkt een bijzondere motoriek te bezitten, maar als je ‘m naast zijn teamgenoten zet, is duidelijk waarom. Het heerschap is namelijk bijzonder groot.
Daarmee komen we op het derde punt van vandaag: het is vandaag Nationale dag van Lange mensen! Onze boomlange delegatie van Jaap, Wouter en Martijn vieren daarom feest! Daarom kijken we naar 5 auto’s die in hun klasse verrassend ruim zijn! We behandelen de auto’s even, plus de enkele interessante statistieken van onze partner Marktplaats Auto.
5 tips voor auto’s voor lange mensen
Voordat we dat doen, hebben we nog een paar tips voor lange mensen. Houd er rekening mee dat ieder lang mens uniek is. Dus in sommige gevallen is deze tip niet nodig, in andere gevallen maakt het niets uit. Toch zijn dit vijf dingen om rekening mee te houden:
1. Vermijd auto’s met een schuifdak of panoramadak
In de folder ziet het er geweldig uit, zo’n panoramadak. Naast het feit dat het vrij complexe techniek is (die het altijd wel een keer begeeft) en het veel gewicht is op een plek waar je het niet wilt, is het ook erg onhandig voor lange mensen. Zo’n dak neemt namelijk een paar centimeter in. Het is net het verschil tussen wel passen en niet passen.
2. Vermijd elektrische stoelen
Elektrisch bedienbare stoelen zijn een fraaie optie. Zeker in combinatie met memory-functie is het ideaal. Maar die elektrische motortjes moeten ergens weggewerkt worden: onder de stoel. In veel gevallen wordt de zetel dan íetsje verhoogd. De meeste mensen hebben het niet door, maar dat kleine beetje kan voor een lang persoon al betekenen dat je er niet in past.
3. Sportstoelen of comfort-stoelen zijn een pré
Een optie die wél handig is, is die van sportstoelen of comfortstoelen. Met name de sportstoel in dit geval. Lange mensen hebben vaak langere benen. Gek genoeg blijft de zitting van de auto gewoon kort. Bij een sportstoel is deze vaak langer en ook nog eens te verlengen. Altijd doen dus!
4. Kies een coupé, geen crossover
Voor dit lijstje hebben we enkel gezocht op auto’s met minimaal vier deuren. De reden is simpel: dat is namelijk praktischer. Echter, als je erg lang bent en slechts 1 persoon hebt die geregeld mee moet, overweeg een coupé. Deze zit namelijk vaak ietsje lager dan de sedan. Ook heb je de sportstoelen (vaak) standaard. Nog een groot voordeel: er is een langere deur, waardoor je makkelijker naast je kunt kijken. Veel lange mensen kijken hun hele leven tegen de B-stijl aan. Crossovers zijn niet aan te raden, vaak is de hoofdruimte minder. De auto is hoger, maar vaak is de zitpositie nóg hoger, waardoor je alsnog hoofd tegen de hemelbekleding hebt.
5. Probeer zelf!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar ga in zo veel auto’s als mogelijk zitten. De ene lange persoon is namelijk niet de andere lange persoon. Als je een relatief lange romp hebt met relatief korte benen, heb je andere eisen in vergelijking met een persoon met enorme ledematen. Ook is er een verschil of je een alleenstaand lang persoon bent, of een lange partner hebt gevonden en lange kinderen hebt geworpen.
Volkswagen Up!
Periode: 2012 – heden
Zoekopdrachten per maand: 84.255
Nieuwe advertenties per maand: 1.711
Deze klasse was voorheen een no-go area voor lange mensen. Auto’s als de Ford Ka en Renault Twingo waren niet al te denderend voor lange mensen. In een A-segment auto zit je vaak te hoog, met je kruin tegen het dak. De Volkswagen Lupo was een van de eerste kleine auto’s die interessant was voor langere mensen (alhoewel de tweede generatie Nissan Micra een goed bewaard geheim was).
De Up heeft als voordeel dat je behoorlijk laag zit. Dit zorgt ervoor dat je voldoende ruimte hebt om rechtop te zitten. Ook zijn de verstelmogelijkheden meer dan puik, zeker voor zo’n auto. Op Marktplaats is de Up zeer populair. Niet wordt er alleen veel op gezocht, maar het aanbod wordt geregeld ververst.
Suzuki Swift
Periode: 2017 – heden
Zoekopdrachten per maand: 107.203
Nieuwe advertenties per maand: 1.407
De Suzuki Swift was vroeger een ramp voor lange mensen. Maar sinds die nieuwe generaties vanaf 2005 werd het beter en beter. De huidige generatie is niet al te groot en niet al te zwaar, maar verrassend ruim. Onze duurtester wist ons enkele malen te verrassen met zijn ruimte, al dan niet geholpen doordat het standaard een vijfdeurs carrosserie is. Is het allemaal koek en ei in de Swift? Nou, nee.
De bagageruimte is wel vrij klein (ook voor zijn klasse) en op de achterbank is het geen pretje als je lang bent. Maar als je een leuke auto zoekt die voorin voldoende ruim is voor lange mensen, is de Swift een goed alternatief. De Suzuki Swift is op Marktplaats nóg populairder dan de Volkswagen Up. Er zijn meer zoekopdrachten elke maand. Wel is het aanbod kleiner. Gebruikt heeft men dus meer zin in een Swift, dan nieuw het geval is.
Hyundai i30 (PD)
Zoekopdrachten per maand: 16.686
Nieuwe advertenties per maand: 416
In deze klasse zijn veel auto’s al een uitstekende keuze voor lange mensen. Auto’s als de Golf zijn ruimer dan ooit. Toch nomineren wij graag de Hyundai i30. Niet alleen vanwege de beschikbare ruimte achter het stuur. Dat is absoluut in orde. De i30 is ook nog eens vrij ruim op de achterbank.
Dat is iets wat je niet veel ziet in deze klasse. Mede daarom won de auto in 2018 een award voor beste auto voor lange mensen. Voor zijn klasse is de i30 niet bijzonder populair. Wel komen er voldoende nieuwe modellen binnen per maand.
Skoda Superb
Zoekopdrachten per maand: 10.130
Nieuwe advertenties per maand: 281
We zouden er een Skoda-artikel van kunnen maken. De Volkswagen Up is stiekem ook een Skoda Citigo. Daarbij zijn de Hyundai i30 en Octavia erg aan elkaar gewaagd. Maar de Superb moest er gewoon in. Het is zo’n enorm slagschip voor zijn klasse. Elke keer als we in een taxi zitten, verbazen wij ons erover. De Superb heeft heel erg veel ruimte voorin én heel erg veel ruimte achterin.
Daarbij is de bagageruimte ongekend groot. Helemaal als je voor de stationwagon-versie gaat. Ondanks dat de Superb voordeliger is dan een 3 Serie, is ‘ie op sommige vlakken ruimer dan een 5 Serie. Het aantal nieuwe Superbs per maand is relatief laag, ook in vergelijking met het aantal zoekopdrachten.
Mercedes-Benz E-Klasse (213)
Zoekopdrachten per maand: 44.974
Nieuwe advertenties per maand: 1.722
We komen nu in het segment terecht waar eigenlijk geen kleine auto’s meer zijn. Er zijn niet veel auto’s die de Superb op alle disciplines kunnen overtreffen, maar de E-Klasse lukt het. Ja, ook als je voor de Estate gaat. In vergelijking met een A6 of 5 Serie is een E Estate gewoon nóg wat groter. De bagageruimte heeft een inhoud van bijna twee kubieke meter met de banken plat.
Voorin zit je als een vorst en eigenlijk achterin ook. Dit is een reden waarom je ze nog steeds zo veel als taxi ziet. Is er dan ook een smetje? Ja, op zich wel. De extra kosten zie je niet terug in de ruimte. Dus voor een paar procent meer ruimte betaal je flink meer. Maar ja, dat is de prijs voor premium rijden. In vergelijking met de i30 is de E-Klasse veel populairder qua zoekopdrachten. Ook is er meer aanwas.
Uiteraard was dit slechts een kleine greep van de modellen die ons bij zijn gebleven als bijzonder ruim. Uiteraard horen we ook graag jouw bevinden. Laat ze horen, in de comments! De winnaar met de leukste uitzending mag 4 uur achter Wouter zitten in een Citroen Xsara.
Meer lezen? Check dan dit Autoblog Advies voor een persoon van 2,10 meter!
MaartenD zegt
Jullie vergeten de Maserati Granturismo, meer dan genoeg ruimte voor lange mensen
Stefje zegt
@maarten020: heb er 1 gehad, en ondanks dat het écht een grote auto is zat ik nou ook weer niet zo ruim met mijn 1.94m.
MaartenD zegt
@stefje: ok, ik met mijn 1.93m zit er prima in met nog genoeg hoofdruimte over
tinnemans zegt
Ben je serieus? Ik word opeens hebberig.
chefbeun zegt
@maarten020: wat een onzin jij vind 160 zeker lang
MaartenD zegt
@chefbeun: met zo’n nickname kan ik je natuurlijk sowieso al niet serieus nemen maar ik heb een Granturismo en pas er met mijn 1.93m prima in met nog genoeg hoofdruimte over
rynnus zegt
Ik heb in zowel achterin een A6 Avant (C8) en de huidige E klasse Estate een nacht doorgebracht op een matje ergens in de Alpen tijdens een roodtrip, en ik kan beamen dat de E klasse inderdaad een klasse apart is qua ruimte (achterin). For reference, ik ben 1,83m, dus ook weer niet heel groot, maar toch! In de A6 moest ik diagonaal liggen en bovendien gingen de bank ook niet helemaal plat. De E daarentegen was een 5 sterren Waldorf Resort loft!
danmar zegt
Speltip 1: geen schuifdak/panoramadak. 1e suggestie: Up met schuifdak. Juist.
wouteraerox zegt
@danmar: dan kan je hoofd door het dakraam. Wel zure bedoeling als het begint te regenen..
willeme zegt
@danmar: Scherp! Auto’s op de persfoto’s hebben vaak veel opties, zo ook in dit geval.
kniesoor zegt
Een coupé blijkt in de praktijk inderdaad een goed alternatief als je flink boven de meute uitsteekt. Zelfs een exemplaar voorzien van een schuifdak past prima. Effe de lolbroeken voor wezen : nee, niet alleen met het schuifdak open.
tinnemans zegt
Ik ben niet idioot lang met m’n 1.96m.
Ik rij nu m’n 4e BMW en daarin zit ik eigenlijk altijd prima. Voor degene die achter me wil zitten is dat niet perse het geval.
Ik heb een 6 serie E64 gehad en daarvan stond de stoel strak tegen de achterbank. Is niet perse handig als je passagiers benen hebben.
M’n huidige auto is een 7 serie E65 en daarin zit ik prinsheerlijk en is de ruimte achter mij voldoende, maar iemand van 1.85m gaat niet heel blij zijn. Wat wel grappig is aan de 7 is, is dat als je de motor stopt, het stuur automatisch teruggaat naar het dashboard om in en uitstappen eenvoudiger te maken en dat dat geen ene lor helpt. Maar het is een leuk gebaar.
De auto die ik zelf gehad heb en waar ik de meeste ruimte in had was een Jeep Cherokee XJ.
De allermeeste ruimte had was in een proefrit in een Chrysler 300C, de woonkamer met de Hemi V8. Toen ik de stoel in de achterse stand zette kon ik niet meer bij de pedalen.
Mocht ik per ongeluk de prijs winnen dan wil ik die graag doneren aan een goed doel.
vaakbenjetebang zegt
@tinnemans: Die functie van het stuur is niet zozeer bedoeld voor lange mensen, maar meer voor, eh, Floridanen.
tinnemans zegt
Aaah.. hmm.. en ik was nog wel zo blij dat ik m’n Corona kilo’s weer kwijt ben.
Ik ga hier eens rustig over nadenken.
saxoke zegt
@tinnemans: m’n pa z’n Hyundai heeft die functie op z’n stoel, die schuift helemaal naar achter om het in en uitstappen te vergemakkelijken. Mijn C5 kon dat ook, maar omwille van m’n achterpassagiers heb ik die functie uitgezet…. Eigenlijk nutteloos
tinnemans zegt
@saxoke; Ik heb de stoel al in de achterste stand staan altijd, maar ik denk niet dat m’n auto die optie heeft. Lijkt me inderdaad niet fijn voor de achterpassagiers.
Maar ja, dat dat stuur inschuift is ook vrij zinloos. Misschien dat het wel helpt bij vreselijk dikke Amerikanen zoals @vaakbenjetebang voorstelt, maar dan moet je echt wel heel erg dik zijn.
Alhoewel, die hebben de stoel niet zo ver naar achter als ik natuurlijk.
saxoke zegt
@tinnemans: k blijf het meer een gimmick dan een nuttig iets vinden.
por100 zegt
Die stadsbussen zijn toch ook wel lekker ruim voor lange mensen? Hoofdruimte sowieso geen probleem.
Johanneke zegt
Wat ik niet snap eh, zal wel met van alles te maken hebben, maar:
Zoek eens een foto van de Citroen CX. Daar zitten de wielen helemaal achteraan de auto. En omdat de achterbank altijd tegen de wielkasten aan ligt, heb je ook een zee aan been ruimte op de achterbank. Heerlijk. Waarom hebben veel andere auto’s dat niet? Mijn stationwagen heeft de achterwielen een stuk meer naar voren, veel minder beenruimte ook.
Mijn ouders hebben een Mitsubishi Space Wagon. 2 – 3 – 2 configuratie qua stoelen. Achterste stoelen eruit gehaald, en dan kan de achterbank super ver naar achter over zo’n rails geschoven. Heerlijk veel beenruimte. En als je meer bagageruimte wil? Dan minder beenruimte. Heerlijk om die keuze te hebben. Maar in vrijwel iedere auto (op de renault twingo 1 en Mitsubishi Colt na voor zover ik weet) is de achterbank nooit te verplaatsen. En ik zit in bijna iedere auto achterin krap. Slecht design naar mijn mening, maar, zal vast een reden voor zijn?
rumour zegt
@Johanneke: Daihatse Cuore verschuifbare achterbank.
tjorque zegt
@Johanneke: Scenic tweede generatie had uitneembare stoelen, die op zich elk apart ook nog konden schuiven. vond ik geweldig.
(Als er ipv een lamme 16v atmosfeer dik een turbo blok had ingelegen had ik ‘m misschien nu nog gehad)
jarnobakker zegt
@tjorque: heb ik ook gehad . een grand scenic. Helaas ook met die motor. Heb nu een S-max met 2.0 ecoboost. Heeft ook die stoelen , alleen niet uitneembaar.
fapfap zegt
Dat hebben niet alle auto’s omdat de wendbaarheid daaronder lijdt, vooral bij langere auto’s (zoals jouw station) en vooral bij achteruit inparkeren.
danmar zegt
Een vriend van mij is ook lang, over de 2 meter maar heeft in heel veel moderne auto’s niet echt een probleem met de hoofdruimte, als hij voorin zit. Wel vaak dat een zonneklep al gauw te veel in beeld zit.
Zijn grootste probleem is dat hij naar verhouding vrij korte benen heeft en hij voor zijn gevoel snel te dicht op het stuur zit. Hij is daarom zeer gehecht aan zijn gammele Amerikaans Ford, die heeft elektrisch verstelbare pedalen.
krisp zegt
Nu ben ik niet bijzonder lang (1,96), maar de tweede generatie Citybugs (Aygo/C1/108) heeft me echt positief verrast qua ruimte voorin. Ik zat echt stukken beter dan in een Yaris of een C3.
Verder kan ik vanaf het C-segment over het algemeen wel uit te voeten met de ruimte voorin, zolang ik niet in een Alfa of een roadster zoals de MX5 ga zitten.
wceend zegt
Klopt, pas met 2.01 ook in een 1e generatie Aygo zonder hoogte verstelling. Wel ff wennen, ideale zithouding zal het niet worden. De Up is beter geschikt door de lagere zit.
krisp zegt
Ah, ik had een luxere versie, die had wel een in hoogte verstelbare stoel. Die had ik wel nodig. Dan is ook de hoofdruimte meer dan adequaat.
pignon zegt
Ik waardeer de bijdragen van @willeme meestal enorm, maar met deze adviezen ben ik even de weg kwijt. Geen panoramadak? Juist wel! Dan is er meer ruimte beschikbaar. En mijn tip: koop een grote auto, met goede zit rechtop. Zoals een monospace of suv. We rijden zelf Espace (ook handig met vier kinderen) en een Discovery. Dat gaat prima.
Joel_D zegt
@pignon: Meestal hebben auto’s met een panorama dak een dikkere stijl langs de ramen waar je dus met je hoofd tegenaan komt.
tortuga zegt
Zelf 1m90, eerste auto had open dak, maar gaat dan wel over een Vectra van 92
bertorelli zegt
Met 2.03 is het inderdaad altijd eerst passen.
Soms kom je dan echt verrassingen tegen.
Een Daihatsu Cuore past prima voor de korte ritjes.
Een Fiat Punto was ook verrassend ruim van binnen.
Een Mercedes S-Klasse van de jaren 90 (W140) is helemaal top.
Rij nu zelf een C-Klasse uit 1995 (W202) en een S-Klasse uit 1984 (W126) en met name die laatste is zeer ruim van binnen.
faalhaas zegt
Ga een Daihatsu Copen, weinig auto’s die meer ruimte in de hoogte bieden.
techniekmeneer zegt
@faalhaas: Ik kan niet rechtop zitten in een Copen met het dak dicht.
meetsysteem zegt
De Passat B5 is nog altijd ongeslagen qua hoofdruimte. Stoel onderin en je kunt je hoed ophouden, ook als je 1,95 lang bent.
baf07 zegt
Ik meet 203 cm en de Up! Kan ik beamen. Past prima, maar een lage coupe voor de sportstoelen en de grote deur???? Je wil ook nog uit de auto komen, en dat valt gewoon tegen naast dat zo’n klimpartij er niet uit ziet.
Daar komt bij dat de koters inmiddels langer zijn dan de gemiddelde deurpost, dus die passen nergens achter…. Ja, het hele spul past wel in een BMW 5GT, zelfs met pano-dak wat prima ging, maar dat werd wel een heel dure aangelegenheid…
Ultimora zegt
Van de kleine auto’s heeft de Hyundai i10 behalve veel ruimte voor de bestuurder en passagier ook gewoon een paar hele fatsoenlijke stoelen er in. Ik heb heel wat blikkies gezien, maar die is echt verrassend en aanzienlijk ruimer dan bijvoorbeeld een Up of een Aygo.
Als je veel ruimte voor 4 personen wil in een kleine auto dan is de laatste Cuore ook een ruimtewondertje.
Joost zegt
Ik tik de 2 meter nét niet aan, maar zit goed in mijn e61 met elektrisch verstelbare stoelen én panoramadak.
Volvo’s doen het ook goed, jarenlang een V70 gehad.
Alfa Romeo Mito is ook niet verkeerd, maar dan past er niemand achter je. En de stoelen waren na 40.000 km (ik kreeg m met 60K op de teller en ingeleverd met bijna 100K) echt wel op.
Eén keer gaan proefzitten in een Superb Combi. Kon ik gewoon ruim achter mezelf zitten. En de voorstoel had nog iets naar voren gekund. Stiekem dus nog wel op zoek naar een Superb Combi met de 3.6 V6 motor. Ultimate sleeper :)
LoutervanPlezier zegt
Eens over de Superb, ideaal voor lange en grote mensen. Maar geen V6, liever de 2.0TSI, of 2.0TDI. Bentley Flying Spur ook zo’n heerlijk reiskanon, voor lange en grote mensen, ook met het open dak dicht.
Mercedes-Benz E is al jaren goed voor lange en grote mensen, kan ik beamen.
Ook de Up en de meeste Skoda’s, behalve de Fabia viel tegen, de laatste Rapids waren een echte aanrader, ook achterin. De Scala valt achterin een beetje tegen, maar heeft een grote kofferbak, waar een opklapbare rolstoel geheel in past. Een vast kenmerk voor de keuze van een auto, voor mij.
RutgerK zegt
Een A3 schijnt ook prima te zijn voor lange mensen (2.18m).
https://youtu.be/e6iS3OMAqcU
undifined1 zegt
E39 en E34 tourings met schuifdak red ik altijd net met mn 1m96 stoel helemaal naar beneden, iets achterover kantelen zodat benen beetje ondersteund zijn. Maar net redden is mooi genoeg :)
ZOnder shuifdak zou het makkelijk kunnen
robert92872 zegt
Ik ben 1.93 en redelijk fors gebouwd. Toch zit ik vrij goed in een 3d corsa d met schuifdak. Rij regelmatig met een polo 5d 2010. Daar moet ik mezelf opvouwen om überhaupt in de auto te komen.
saxoke zegt
Een kameraad van me is 2m10 lang en rijdt al een hele tijd met verschillende versies van de Renault Scenic. Voor hem icm z’n gezin de ideale auto zegt ie
grandmasterb zegt
Een coupé is juist vaak minder praktisch dan een crossover, door die grote deuren klapt men al gauw tegen andere auto’s aan en het in-en uitstappen is dan extra moeilijk. Bovendien is het voor achterpassagiers ook erg lastig er in en er uit te komen.
geelbarrel zegt
mm smart fortwo uit 2003 met panorama dak… met mn 1,97 m staat de stoelslede slechts halverwege naar achter..
imaginenl zegt
In de laatste Smart for2 (453) gaat het ook best goed qua zitten maar achteruit kijken in de binnenspiegel gaat slecht omdat de achterruit te laag is. Beetje een misser.
Foramen zegt
Verlengde 3 serie of A4 graag, onbegrijpelijk dat we die in west Europa niet krijgen.
golf1985 zegt
Met mijn 2 meter en drie auto’s voor de deur zit ik nergens slecht in. Mijn golf uit 85 kan ik prima in zitten. Ja er past niemand achter je als die lange benen heeft maar gaat toch nooit iemand achterin. De polo uit 2002 lange tijd 600 kilometer per week gereden ging prima. En de golf van mijn vriendin uit 2009 ja dat verschil merk je wel. Zit daar veel beter in met mijn lengte
saxoke zegt
Jullie nomineren de i30 voor de Golf. Laatst bij een vergelijkende test gezien dat de golf (variant) achterin ruimer is dan de i30 (break)
saxoke zegt
@saxoke: op de achterbank bedoel ik dus
e38ossie zegt
De MINI R50 was ook altijd goed voor lange bestuurders. Je kon er niet meer achter zitten maar de berijder zat goed.
saxoke zegt
@e38ossie: bij een korte bestuurder kan je er ook niet achter zitten
degrotemuis zegt
Een ouder kleintje dat me positief is bijgebleven: de Daihatsu Move. Voor zo’n klein smal karretje verrassend veel ruimte.
potver7 zegt
Maar dan moet Wouter 4 uur vóórin een Xsara. Dat wil ik zien…
Overigens kan ik prima achter mezelf zitten in een Xsara, dus mij mag je overslaan.
Henkie zegt
Als 2.04m lang zijnde persoon. Er zijn maar 2 merken waarin ik goed zit. Dat is Opel en Mercedes.
Vw heeft verschrikkelijke dashboards die in je scheen duwen. Ook de stoelen zijn beter bij die merken. Zeker als je bij Opel de ASR stoelen aanvinkt.
Al moet ik zeggen dat de Koreanen nu ook goed bezig zijn.
jarnobakker zegt
Een keer met 4 man in een Peugeot 106 gezeten. Ik ben 1.92 en ik zat achterin. Was best te doen.
lenferink zegt
Ik rij een Skoda Superb, en adviseer juist elektrische stoelverstelling, met geheugen. Het is ideaal, ik ben 2.00 meter en mijn vrouw is 1.69 meter. Als ik nu in wil stappen hoef ik niet eerst met mijn hand de stoel te verstellen. We hebben allebei een eigen sleutel. Als ik de deur open gaat de stoel op mijn afmetingen staan, Mijn vrouw met haar sleutel haar instelling.
Welke merken bouwen de motoren onder de stoelen, zodat het niet meer past?
ArnoldH zegt
Zo herkenbaar, ik ben maar 1.94 maar met mijn MR2 SW20 zat ik altijd met mijn hoofd tegen het glazen dak met de stoel op het laagst. De inlegdelen kon ik niet gebruiken want dan zat ik met mijn hoofd schuin.
dieselkameel zegt
De 206 was ook zo’n wonder voor lange mensen. Een van de weinige goedkope auto’s waar ik echt lekker in kon zitten. Volvo’s doen ’t ook goed trouwens
ArnoldH zegt
Jullie vergeten de meest ideale auto’s. De huidige generatie speedsters zoals de Ferrari Monza. Heb je kilometers hoofdruimte en geen stijl van de voorruit waar je last van hebt. Of de Zonda HP Barchetta. Heb je geen liggende stijl op de voorruit
roadster zegt
De ruimste auto waar ik in gereden heb is de Toyota Camry. De enige auto waar ik met mijn 1.92 met de stoel helemaal naar achteren niet fatsoenlijk bij de pedalen kon.
Praeses zegt
Ik wilde eigenlijk de nieuwe Corolla 2.0 station als volgende auto. Lekker vlot, zuinig, grote bagageruimte. Maar wat denk je? Zet ik de stoel zo ver naar achter dat ik goed zit, hebben ze precies daar een bobbel in de hemel gemaakt. Strak tegen het dak aan… En toen wilde ik een leuke cabrio voor erbij. Letterlijk alles viel af. Echt jammer.
Praeses zegt
Naast hoofdruimte is knieën klem tegen het dashboard ook irritant trouwens.
bbfix zegt
Heb heel veel auto’s gehad en bereden, en met 2.05 m pas ik in heel veel auto’s. Wat ik zelf irritant vind is om m’n maat 49 (werk)schoenen fatsoenlijk uit de auto te krijgen. Heb nu een Galaxy maar dat is echt fantastisch. Ruimer dan een Espace en veel ruimer dan een Phedra/807.