Serieus, hoe slecht kan je auto’s verschepen? Gewoon volladen en gaan met die banaan.
En dan kom je in de storm terecht en gebeurt er dit. Het schip was onderweg van Toyoma in Japan naar Vladivo in Rusland. Door hoge golven begon het schip te deinen. Normaal gesproken niet echt een groot probleem. Maar in dit geval was het één groot drama.
Wie verantwoordelijk is voor deze overtocht heeft echt iets uit te leggen. De auto’s staan los op het bovendek en kunnen alle kanten op rollen. De handrem aantrekken, een hek monteren of de auto’s vastzetten was blijkbaar teveel gevraagd.
Waar de roestige boot zijn tocht met 64 auto’s begon, kwam hij aan met slechts 18 gehavende exemplaren. Best wel lullig voor de eigenaren. Zij hebben getekend dat ze hun vierwieler op eigen risico lieten verschepen. Nu mogen ze hun auto afhalen op de bodem van de oceaan. (via jalopnik.com)
Check de video op autojunk.nl
sjamp zegt
Als je het restant op het dek ziet, moet je misschien wel ‘blij’ zijn als die van jou er niet tussen staat. Wat wèl aankomt is volledig in de puinpoeier.
PS: helemaal rechts, in de eerste seconden van de film. Is toch geen RS200 he? maar gewoon een Soeb toch?
bayernmunchen zegt
@sjamp:
Het is idd. een Scooby.
weijs zegt
En toch blijf je de volle 5:30 kijken omdat je zo’n auto de oceaan in wilt zien kletteren.
premiumbmw zegt
@weijs: Dan moet je beter kijken, want op 5.06 zag je er al een de oceaan in kletteren. Je had omstreeks 5.10 het filmpje al stop kunnen zetten dus. Had je zo 20 seconden van je leven gescheelt.
massarati zegt
@premiumbmw: dan zou ik nog beter kijken, bij 0:35 vliegt er al 1 overboord, had je helemaal veel tijd over om iets nóg leukers te doen.
weijs zegt
@massarati: Komen jullie nu mee… #fail
=)
MLTB zegt
@weijs: True :’)
upstream zegt
Lijkt me eerder fout van een corrupte bemanning/kapitein die een centje willen bijverdienen door een aantal wagens ook mee te verschepen boven de reguliere lading.
De wagens staan namelijk niet op een plaats waar het voorzien is om voertuigen te plaatsen (eigenlijk is het bedoeld om daar containers te plaatsen als ik andere foto’s bekijk…)
Nu ja , ik zou zowiezo nooit mijn wagen meegeven aan Russen met een roestig schip geregistreerd in Cambodja en dan nog eens een risk waiver te tekenen….
rubentheys zegt
Lijkt wel een potje Rush Hour zo;
De bestelwagen naar voor, die SUV naar achter, zodat dit hok de uitgang kan vinden!
sir_smokalot zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
De auto’s deinsden in elk geval terug….
upstream zegt
Uit dit artikel blijkt dat ze er niet zo makkelijk vanaf zullen komen…
http://primamedia.ru/news/asia/07.02.2012/190263/kapitanu-astongate-poteryavshemu-52-mashini-vineseno-postanovlenie-s-15-yu-zamechan.html
– bovendeks (waar de wagens stonden) kunnen normaal enkel containers staan, benedendeks is voor voertuigen (RoRo-ship). Indien er toch wagens bovendeks staan dienen deze aangespannen te zijn met kabels en bomen…
– de kapitein zou vertrokken zijn uit Japan zonder een check van de lading door een onafhankelijke inspecteur (verplicht)
– een damage waiver waarbij er geen aansprakelijkheid is voor de transporteur is waardeloos indien blijkt dat er grove tekortkomingen of zware fouten zijn gebeurd
Oja, kennelijk is het schip door de vernielingen van de wagens rijp voor de schroothoop en is de eigenaar van het bedrijf spoorloos…
Reaver zegt
@upstream:
Het schip is niet kapot, de ” lifelines” zijn beschadigd (dat zijn de relingen langs het schip). Deze moeten gemaakt worden alvorens het schip weer de zee op mag.
yerrie zegt
@upstream: Benedendeks word het ook vast gezet, ze kunnen dan misschien niet over board slaan maar het word 1 grote bots partij ook met prachtig weer dus dat gebeurd altijd.
delyon zegt
zonde om dit te zien!
en die eigenaar zal waarschijnlijk al lang het land ontvlucht zijn en op de Bahama’s zitten ….
sdk16420 zegt
Die auto’s staan wel op de handrem, maar als ze op een laag ijs staan heb je daar niet veel aan.
munich zegt
Een Ro-Ro schip. Roll on, roll off. In dit geval wel heel letterlijk genomen.
yerrie zegt
@munich: Ik kan niet zien of het Roro schip is, de roro schepen waar ik mee te maken heb gehad hadden containers op dek.
munich zegt
@yerrie: in de bron van dit artikel staat de naam van het schip. Oud beestje al. De nieuwe RoRo’s van bijvoorbeeld Grimaldi lines hebben idd een wat andere indeling.
yerrie zegt
@munich: Heg gewerkt op/met OTAL roro schepen, geen idee of ze oud zijn
(wij zorgden dat alle auto’s (2e handsjes) rijdend aan board gingen)
Maare dat die auto’s niet vast hebben gestaan lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, misschien niet goed maar misschien ook wel goed en dan nog kan het los slaan op een flinke storm, als er ook maar 1 of 2 losbreken dan gaat de rest wel mee
desjonnies zegt
@yerrie:
OTAL’s ( de Kagoro en de Kintampo) zijn oude RoRo’s gebouwd bij Verolme Botlek in ’79 en waren eigendom van Nedlloyd.
RoRo’s van 30+ jaren zijn geen uitzondering, dit omdat een RoRo bouwen van een X-tonnage even duur is als 4 containerschepen van dezelfde tonnage.
bozewolf zegt
@desjonnies: 4 keer duurder? Woah. Waar zit dat grote verschil in dan?
rufctr01 zegt
Helemaal niet lullig voor de eigenaren. De lading is niet goed vastgezet, op juiste plaats geladen. Dan kan een reder met 100.000 advocaten op de proppen komen juridisch hebben ze geen poot om op te staan.
Dit geldt alleen als de lading op de juiste manier geladen, gecontroleerd en gezekerd is.
zwepp zegt
Altijd dat gezeur op die Russen. Ze wilden nu een keertje schoon schip maken.
yerrie zegt
De conclusie dat de auto’s niet vast zaten is wat voorbarig en zeer zeer onwaarschijnlijk omdat zonder storm ook alle auto’s gedeukt aankomen. ook containers die veel zwaarder worden vastgezet slaan soms los in zware stormen, en als hier eenmaal een paar auto’s zijn los geslagen is er geen houden meer aan.
notsobig zegt
Autonomous car demolition derby! En dat zonder ingewikkelde computers en sensoren…
desjonnies zegt
De rederij :
Never Come Back Lines
het schip :
the Disappearing Star.
Gezagvoerder :
Ivan Dronkowicz
kapitein187 zegt
Ja zonde van de auto’s. Wij checken altijd dubbel de lashings voor vertrek, en elke dag aanspannen indien nodig. En tijdens weer als op de video 2 keer per dag.
overigens is deze video al 4 maanden oud.
jackiejack zegt
@kapitein187:
True, maar om met dat weer over dat dek te lopen is ook niet echt relaxt.
DonYannickova zegt
Serieus… dit staat al ruim 2 maanden online en nu ontdekt de wereld het ineens? http://www.autofans.be/nieuws/varia/25991-autotransport-de-waterwegen-gaat-fout
replicant zegt
@DonYannickova: Serieus, maakt het iets uit? Net of ik alle sites af ga om niets te missen..
DonYannickova zegt
@replicant: rustig gemaskerde man
mashell zegt
@DonYannickova: wat in België van het allerhoogste belang is kan in Nederland vulling voor het komkommerseizoen zijn.
DonYannickova zegt
@mashell: tis elke dag komkommertijd hier… wat The Sun is in het VK is AB voor de nederlandse autowereld