Bij de invoering van de nieuwe milieunorm is de verwachting dat nieuwe auto’s duurder gaan worden, veel meer dan de EU zelf beweert.
De Europese Unie (EU) is van plan een nieuwe milieunorm in te voeren, ook wel bekend als de Euro 7-emissieregels. De norm moet er voor zorgen dat auto’s minder schadelijke stoffen uitstoten en moet Europa helpen om de CO2-uitstoot met 35% te verminderen tegen 2035. Daar verzint de EU dan allemaal mooie regeltjes voor, maar om dat door te voeren moeten autofabrikanten veel kosten maken. En dat rekenen ze door aan de consument, ze zijn niet gek hé.
Auto’s duurder door milieunorm
Acea is de Europese belangenbehartiger van autofabrikanten. Zij zijn eens achter de rekenmachine gaan zitten en komen tot de conclusie dat met deze nieuwe regels benzineauto’s gemiddeld 2.000,- euro meer gaan kosten.
En het is nog erger: de Europese Commissie (EC) schat dat de extra kosten om benzineauto’s en bestelwagens te laten voldoen aan de Euro 7-norm ongeveer 184,- euro zijn. Acea heeft dit laten onderzoeken door het adviesbureau Frontier en die komen dus tot een veel hogere afrekening. Tot wel tien (!) keer zo hoog. Misschien ligt de waarheid in het midden, maar dan nog zouden auto’s flink duurder worden. Eerder uitte verschillende landen al kritiek op de plannen.
Ook bussen en vrachtwagens moeten eraan geloven. Volgens het onderzoek zouden deze gemiddeld 11.700,- euro meer gaan kosten. Ook hier kwam de EC tot een andere bedrag, namelijk 2.765,- euro. Dat is wederom een belachelijk verschil.
Weerstand
Autofabrikanten zijn hier niet ‘happy’ mee. Ze moeten investeren in een verbrandingsmotor die in 2035 verboden zal worden. Hoezo duurzaam? Hiernaast zullen de auto’s duurder worden en zal dit de verkopen drukken. Mensen zullen langer in hun oude auto rondrijden of een tweedehandsje kopen. En dat is juist niet de bedoeling, omdat deze vervuilender zijn.
Acht landen staan op dit moment op hun achterste benen. Het gaat om Frankrijk, Italië, Polen, Bulgarije, Hongarije, Tsjechië, Roemenië en Slowakije. Zij hebben een brief geschreven waarin zij duidelijk maken tegen de wetgeving te zijn, weet Automotive News Europe te melden. In de brief draaien ze niet om de hete brij heen: ze zijn simpelweg tegen alle nieuwe emissieregels. Ook Duitsland lijkt tegen te zijn, ook al hebben zij de brief niet ondertekend.
Johanneke zegt
Je zou denken dat ze in Nederland goedkoper worden, want minder uitstoot. Zal de staat wel wat moois op bedenken.
ouwedibbes83 zegt
Ligt er natuurlijk aan hoe groot de besparing op BPM gaat zijn, als dat minder dan 2.000 EUR cq de gestegen autokosten is, dan weegt t BPM voordeel niet op tegen de verhoging vd prijs vd wagen.
dutchneon zegt
tja wat moeten de autofabrikanten nog doen…. 3 roetfilters achter elkaar?? nog dunnere kettingen? goedkoper produceren zoals PSA met een riem in de olie ipv een kettingkje…
tis er alleemaal niet duurzamer op geworden, maar op een of andere manier is de staatskist daar wel bij gebaat…
rara hoe kan het toch
potver7 zegt
Ja natuurlijk gaat de belangenbehartiger van autofabrikanten roepen dat auto’s duurder worden door veranderende wetgeving. Zelfs als die nieuwe wetgeving de auto’s goedkoper zou maken, dan verzinnen ze wel een list om ons nog meer onzin door de strot te duwen.
petroldrinker zegt
Ik denk dat je de autofabrikanten door de war haalt met eu en overheden…
hondafiel zegt
De groene fanaten ongetwijfeld blij. Klein zoektochtje op internet over emissie eisen wereldwijd zegt alleen genoeg over of je hier koploper in wil zijn.
hondafiel zegt
De groene fanaten ongetwijfeld blij. Klein zoektochtje op internet over emissie eisen wereldwijd zegt alleen genoeg over of je hier koploper in wil zijn.
mashell zegt
Welvarende landen waar het goed leven is (zoals Europa) hebben strenge eisen wat minder ontwikkelde landen (zoals de VS) hebben minder strenge eisen en ontwikkelingslanden hebben bijna geen eisen. Dus waar wil je heen?
HZW zegt
Niet alleen bij de nieuwe milieunorm!
Import auto’s zijn nu ook al veel duurder geworden door WLTP in plaats van NEDC.
Scheelt ook al een paar duizend Euro meer, om hem te importeren.
Johanneke zegt
Wie de NEDC bedacht heeft is vast heel rijk geworden van de lobbyende bedrijven die hem of haar beïnvloed hebben. Wat een achterlijke test was dat.
barchettadriver zegt
Tegenbod; we schaffen per 2027 gewoon alle brandstof-auto’s af. Over 4 jaar zijn EV’s dusdanig veel verder dan nu, dat een brandstof-auto sowieso geen logische keuze meer is. We besparen jullie de Qual der Wahl.
Richmond zegt
Dit is de indirecte manier om dat te doen, zodat de fabrikanten het gevoel hebben dat het hun eigen keuze is geweest
barchettadriver zegt
Vermoedelijk loont het überhaupt niet meer omdat rond die periode geen hond meer een brandstofauto koopt. Ook niet voor de Euro-6d prijzen.
Overigens, ik heb nu 3 brandstofauto’s, dus ik wijs brandstof niet principieel af, maar nieuwe EV’s zijn nu eigenlijk al beter.
petroldrinker zegt
Een ev is eigenlijk nu al beter? Hahahahahah, zolang het laden no zo tering lang duurt, en je er ook nog eens voor in de rij moet staan etc, is het dus echt niet beter met al de tijds verlies… om maar 1 simpel iets te noemen vd vele
mashell zegt
Welk tijdverlies? s’Nachts laden is tijdswinst, nooit meer vijf minuten in een pistool staan knijpen en dan met de verkrampte handen een hoog bedrag pinnen. Op lange reizen laadt je EV elke 250km in de pauze die een normaal mens toch al neemt.
Vetter zegt
Elke 250km een uur stilstaan? Niet mijn idee van vakantie. 2 x met een model X naar Slovenië geweest. Is wel te doen, maar verre van ideaal. Ik denk wel dat elektrisch de toekomst is. Maar nu nog niet. Nu weer gewoon diesel rijden G350D.
barchettadriver zegt
Laden gaat tegenwoordig wel sneller dan 250 km/uur. De modernste EV’s laden al op 350 KW piek. Verbruik is normaliter 0,2 KWh/km, dus dan zet je er in 15 minuten 60 Kwh in = 300 Km.
Je loopt dus hopeloos achter met wat er nu al kan.
Yannick zegt
Of, we stoppen met deze complete waanzin naar een volledig elektrisch wagenpark. We hebben nu al niet eens genoeg duurzame energie, omdat de overheden zich er maar niet tot kunnen zetten om kernenergie te faciliteren. Gaan we zo meteen net als Duitsland lekker bruinkool (de meest uitstotende vorm van energie) gebruiken om alles draaiende te houden? Daarnaast is er op de planeet niet genoeg lithium om überhaupt elke auto om te zetten tot EV. Het is doodzonde om oude auto’s in de steek te laten omdat we zo nodig elektrisch moeten gaan rijden. Perfect werkende voertuigen, hup, de sloop in, omdat ze rijden op fossiele brandstoffen. En het grappige? Synthetische benzine is door de EU geaccepteerd als groen alternatief. Daarnaast is waterstof ook geweldig, en kunnen auto’s makkelijk aangepast worden naar waterstof. Dus dat hele idee van puur EV, dat slaat nergens op. Gaat nooit gebeuren ook, want het kan simpelweg niet, en is ook totaal onnodig.
Dutchdriftking zegt
Het grootste probleem is dat de A en B segmenters hierdoor veel te duur worden en absoluut onbereikbaar voor privé aanschaf van de particulier. Waardoor deze langer blijft doorrijden in een oudere meer vervuilende auto. Het zorgt onder aan de streep dus voor juist meer uitstoot.
drtim zegt
Gelukkig, autorijden werd al veel te goedkoop :-|
Yannick zegt
Er is altijd een manier om meer geld uit de hardwerkende burger te knijpen.
petroldrinker zegt
Lol, tuurlijk geeft de EU zulke lage bedragen op, anders zouden ze hun eigen plannen meteen de bak in kunnen gooien, het enige dat ze willen is meer meer meer regels en beperkingen en minder plezier en vrijheid
mashell zegt
Wie milieu vervuilen als vrijheid ziet en daar plezier aan beleeft is rijp voor de dwangverpleging.
Vetter zegt
Ik zie meer in het subsidiëren van het vervangen van erg vervuilende oude auto’s dan nog even snel een euro7 norm. Daarna vol inzetten op elektrisch. Dan dalen de diesel prijzen vanzelf en kan ik nog even doorrijden.
audirs3 zegt
Ze hebben de euro7 normen eerder al enorm afgezwakt door toedoen van de auto lobby. En nu zitten ze weer te zeiken… Het is ook nooit goed. Overigens hoor je de Duitse, Japanse, Koreaanse en Amerikaanse merken er niet over klagen hoor, die hebben hun zaakjes wel op orde.
Yannick zegt
Daarom dat ze inderdaad verwachten dat auto’s zoals de Volkswagen Polo per 2025 uit het assortiment verwijden omdat ze dan al helemaal niet meer betaalbaar zijn. Uiteindelijk zullen de autofabrikanten nog wel winst maken. Het boeit die merken niet dat ze andere eisen moeten volbrengen. Al zouden ze alleen nog maar SUVs mogen maken, boeit hun dat nou, zolang er geld in het laatje komt. Maar de gemiddelde burger is er wel weer de klos van.