Is er een econoom in de zaal met een vooruitziende blik?
Het ziet er namelijk naar uit dat de prijs voor ijzererts, de belangrijkste grondstof van de staalindustrie, vanaf 1 april mogelijk met 80 tot 90 procent omhoog gaat; bijna een verdubbeling dus. Dat gebeurt wanneer mijnbouwbedrijven Vale, Rio Tinto en BHP Billiton hun zin krijgen. Deze drie bedrijven voorzien 80 procent van de wereldwijde vraag naar ijzererts.
Begin april lopen de meeste contracten tussen mijnbouwbedrijven en staalproducenten af. Aangezien de “staalhonger” van China nauwelijks te stillen is, willen deze bedrijven volgens het economische principe van vraag en aanbod, hun prijzen fors verhogen (en geef ze eens ongelijk). Zestig procent van de wereldwijde vraag naar staal, komt uit China.
De mijnbouwbedrijven willen de beprijzing van de grondstof anders regelen, waaronder kwartaalafspraken op basis van spotprijzen. De staalindustrie, met in Europa als voorloper het bedrijf ArcelorMittal, verzet zich tegen deze plannen. Al veertig jaar lang wordt gewerkt met jaarlijkse contracten, waarbij er een vaste prijs wordt afgesproken. Dit is nogal uit de tijd volgens de mijnbouwbedrijven en in Japan gaat men al over op kwartaalcontracten. Kans is dus groot dat de mijnbouwbedrijven hun zin krijgen.
Wat voor effect dit heeft op de staalprijs, valt te bezien, maar je hoeft geen top-econoom te zijn om te voorspellen dat wanneer de prijs voor ijzererts omhoog gaat, dat dan de prijs voor staal snel zal volgen. En wanneer je die lijn dan doortrekt, kun je ook verwachten dat auto’s duurder zullen worden. Hebben we straks naast de hoge brandstofprijs misschien nog iets om over te klagen. Schrale troost: het prijsverschil tussen staal en het dure maar lekker lichte carbon wordt dan kleiner.
Nu maar tegen beter weten in hopen dat het een 1 april grap is. (bron: fd.nl)
mclarenf1lm zegt
Dan zullen meer mensen ook de corvette kopen want die zal dan wel niet duurder worden.
Relief zegt
@mclarenf1lm
Want? De corvette is van iets anders gemaakt dan staal? LOL
Citrofiel zegt
@Relief: Ja… De carrosserie van een Corvette is nog steeds van kunststof…
jerrik zegt
ja plastic
jzaero zegt
@jerrik: Dat klopt ja, plastic. In het engels betekent dit gewoon kunststof. Koolstofvezel is een kunststof dus gelijk heb je.
timberleek zegt
@mclarenf1lm
zie je wel. geen enkel probleem. gewoon allemaal aan de koolstofvezel etc sportwagens.
timberleek zegt
@relief
de carrosserie is toch kunststof?
Sneep zegt
Carbon FTW
Rick dos zegt
-edit: gebruik even je eigen naam aub-
Bosnia_love zegt
Mijn vooruitziende blik is dat wij over 13 jaar worden overgenomen Aziatische landen en als slaaf moeten dienen. Verder zal iedereen, die als slaaf dient, in een Deawoo Nexia rondrijden en elke avond rijst eten. :?
toyotaprius zegt
@Bosnia_love: Nou… je hebt een punt… Maar geen Daewoo Nexia, neeee… Dat wordt een Daewoo Matiz, als je geluk hebt, een Spirit.. en rijst met een gehaktbal is ook best lekker.. ;)
Bosnia_love zegt
@toyotaprius: :lol: Hehe..
Jipp zegt
Ik voorzie eerder een kleinere stijging, als staal veel duurder word dan het nu is zal de vraag afnemen, en ook de vraag vanuit china. Dus ik verwacht een lagere stijging van de staal prijs die op den duur wel effect gaat hebben op de auto industrie. Een andere optie die kan gaan spelen is het meer en meer recyclen van staal, de sloop premie auto’s zullen toch moeten worden gesloopt.
Jipp zegt
en daarbij kan ook nog eens bij komen dat landen hun staal reserve’s gaan inzetten om een stijging te voorkomen ivm inflatie ed.
Jobdebink zegt
Is gewoon een truck om straks de dalende BPM te kunnen compenseren en de winst in de automobielindustrie te verhogen.
Maksimum zegt
Een stijgende staalprijs heeft zeker invloed op de auto industrie. Hij is flink gezakt het zal nog lang duren voor hij weer op zijn oude niveau (de tijd van de lood diefstallen etc. voor de crisis) is dus het zal allemaal wel meevallen.
Bedankt voor de tip! Ik hou mijn oud ijzer nog even vast dan;)/ koop oud ijzer in.
Maksimum zegt
koper diefstallen bedoel ik natuurlijk.
De Corvette is net als vele andere sportwagens voorzien van veel kunststoffen. Lichter is ook zuiniger/efficiënter dus dit is zeker de toekomst.
toyotaprius zegt
Let op, deze komt weer terug in het straatbeeld.. ;)
ZwerverRoodbaard zegt
Jah dan allemaal aan de Delorean’s… :)
Larrs zegt
Hoe zit het dan met het recyclen van staal, dat kan toch de prijs van voertuigen toch weer omlaag brengen of op peil houden?
timberleek zegt
@maksimum
koperdiefstallen gebeuren nu ook nog aan de lopende band. Het is gewoon (te) veel waard en overal te vinden
Rick dos zegt
-edit: gebruik even je eigen naam-
Edman zegt
Dan zal iedereen hier wel blij zijn te horen dat 12 % van de buitenste aardkorst zo ongeveer uit aluminium bestaat. Alleen jammer dat men nu alleen nog aluminium wint uit bauxiet wat te vinden is in de grondlaag van de aardkorst. Een kilometertje of 1-2 diep, ligt genoeg om Lakshmi Mittal onrustige nachten te bezorgen…
theovanzanten zegt
ALs men nou gewoon de autowrakken in de bossen van duitsland en frankrijk en alle andere wrakken her en der omsmelten kunnen ze het hergebruiken zag laatst op discovery dat dat in Engeland al gebeurt . dat oudere autos worden gesloopt en dat staal word hergebruikt in bijv een nieuwe opel Antara
bram zegt
aangezien staal (in de vorm van H balken) zo`n €100 per 100 kilo kost zal het nooit zeer ernstig toenemen aangezien een auto niet uitsluitend uit staal bestaat.
Laten we zegen 10% is staal, dan is dat bij de gemiddelde auto 150 kilo dus doe dat keer €100 per 100 kilo is €150 euro, een stijging van 90% is dan een stijging van €135 dat is dus niet zo veschrikkelijk veel..
Edman zegt
@ bram
Staal is natuurlijk stukken zwaarder dan plastic en ander metaal in de auto. Qua volume% zal het misschien 30% zijn, in ieder geval meer dan 10%, maar in massa% zit er flink veel meer op. Motorblok, uitlaatsysteem, onderstel, plaatwerk. Het weegt stukken meer dan de ruiten, de stoelen en de banden.
Apache zegt
Binnenkort: Volkswagen Golf van Koolstofvezel en Ford Fiesta van Titanium.
autoblogger zegt
Waar is Sir Smokalot als je em nodig hebt?
Die gast schijnt vuistdiep in het staal te zitten… (niet letterlijk hoop ik)
toyotaprius zegt
@autoblogger: Je bedoeld dit? ;)
sir_smokalot zegt
@toyotaprius: meer dit: http://www.wrongsideoftheart.com/wp-content/gallery/posters-f/fists_of_steel_1991_poster_01.jpg
toyotaprius zegt
@sir_smokalot: Sorry, was wel erg flauw, van mijn zijde…
autoblogger zegt
@toyotaprius: nee hoor ;)
sir_smokalot zegt
@toyotaprius: What autoblogger said. Moet kunnen :)
toyotaprius zegt
@sir_smokalot: Laatst werd ik digitaal in elkaar geslagen omdat ik in ee Prius zou rond rijden.. ;) Maar ik zag je link niet… alleen een leegte..
w0o0dy zegt
@autoblogger: en dan vind je het gek dat de prijs sky-high gaat? Zo kennen we smokey weer! ;-)
Cantago zegt
Oplossing: aluminium auto’s! Dat is nog echt goed voor het milieu ook, want iedereen weet dat minder gewicht een lichter verbruik betekend!
erik zegt
Aluminium is lichter=
snellere acceleratie
kortere remweg
lager verbruik
hogere stijfheid
minder impact bij botsing
beter weggedrag
minder wegenbelasting.
ik zeg: doen!
Bart zegt
@erik: Alu is toch echt niet stijver dan staal bij gelijke afmetingen. Je zult toch echt meer alu moeten gebruiken ( andere afmetingen etc ) om dezelfde stijfheid te krijgen.
Daarnaast is het fijne nadeel van Alu dat de vermoeingsbelasting een stuk lager ligt dan staal. Een redelijk belast onderdeel van alu met een flink aantal wisselingen zal altijd kapot gaan in tegenstelling tot staal dat in principe een oneindig aantal wisselingen aan kan als de belasting onder een bepaald niveau blijft.
JPM zegt
Voor de auto industrie zullen de gevolgen denk ik niet zo heel erg groot zijn. Andere industrien zullen er meer moeite mee krijgen.
Hubert zegt
Niet voor niets dat BMW met een MegaCityVehicle bezig is welke grotendeels uit kunststof bestaat. (althans een groot deel van de body)
midasracer zegt
Gewoon glasvezel-polyester waar al jaren boten van gemaakt worden. Sterk spul, licht en niet zo duur als koolstof. Ik zeg altijd dat mijn Midasje een boot op wielen is, en dat is het ook, gewoon 4 deuken waar de wielen komen en klaar. Gewoon als monocoque gebouwd, dus geen spat staal in het ding. Weegt 730 kg (waarvan het antieke motorblokje maar liefts 150kg!), en is zeer goed door de 50km/h botsing tegen de betonnen muur heen gekomen. De 3 redenen dat dit materiaal in de automobielindustrie geen gemeengoed is geworden: 1) beperkte recyclebaarheid, 2) produktie kan niet zo snel als bij staal en 3) al die miljarden kostende fabrieken met lasrobotten zijn 1 klap waardeloos geworden. Maar voor de rest is GRP het beste materiaal voor auto’s. Koolstof heb je alleen maar nodig als je 300km/h wilt rijden.
Sander zegt
De econoom zegt: koop aandelen Arcelor-Mittal op de AEX. De Indiase staalgigant zal behoorlijk profiteren van de hoge prijs.
Sander zegt
… kan je meteen de hogere aanschafprijs van je nieuwe leasekanon mee compenseren
sir_smokalot zegt
Hoorde ik daar iemand mijn naam noemen?
@autobloggert: mijn dagen bij de grootste staalgigant ter wereld liggen inmiddels (sinds zeer kort) achter mij, maar ik zal ook even mijn kijk op de zaak geven:
Het aandeel van plaatstaal in de totale kostprijs van een auto is dermate laag dat autofabrikanten de prijsschommelingen van het staal goed kunnen opvangen zonder te hoeven doorberekenen. Bovendien wordt er in de autoindustrie steeds meer van aluminium gebruik gemaakt (maar dan hebben we het wel over mid – high-end auto’s).
De prijsstijgingen zijn wel waanzinnig. Vanaf eind februari is er in een kleine maand tijd 50 – 60 % prijsstijging gerealiseerd, en de rek is er nog niet uit.
Hierbij moet aangetekend worden dat de huidige staalprijs op zo’n 60-65 % van het hoogtepunt in mei-juni 2008 staat.
Vanaf eind 2008 hebben we namelijk doorlopend een behoorlijk lage staalprijs gehad, met een absoluut dieptepunt in november 2009 (de prijs was toen ongeveer de helft van de huidige prijs).
@Sander
Als je aan AM had willen verdienen had je een 1 jaar en een paar dagen geleden moeten kopen, en in de tussentijd speculeren. De beurs is het laatste jaar goed geweest voor AM. Ik verwacht niet dat het aandeel dit jaar nog enorme sprongen maakt, maar een aardige stijging ligt voorhanden, gezien de relatief grote mate van autarkie binnen het concern.
We zullen zien of Lakshmi volgend jaar hoger staat dan de plek 5 die hij dit jaar in de Fortune 500 bezet.
@ Dennis
China vraagt veel staal, maar het land verzorgt ook 50 % van de wereldproductie. Over 2009 kwam dat neer op een ruime 600 miljoen ton (600.000.000.000 kg).
Mijn voorspelling: staalprijzen zullen zich alleen maar grilliger gaan bewegen, slimme speculanten jagen dit aan voor eigen gewin. Voor de Nederlandse bouwsector desastreus, want de markt hier ligt nog steeds gruwelijk op zijn gat, maar door sterke mondiale vraag verdwijnt de Nederlandse balans tussen vraag en aanbod.
Beetje offtopic misschien, maar ik beloof weer snel puberale inhoudsloze comments te posten!
Esprit_de_Flandre zegt
Prijsstijgingen zijn jammer genoeg nooit 1-aprilgrappen…
majinstar zegt
Snel aandelen kopen van arcelor mittal.
Yellomello zegt
een bijkomend voordeel is dat tweedehands auto’s duurder worden, je krijgt er wellicht meer voor bij de ijzerboer dan bij de stealer.
Wellicht motiveert het mensen langer met hun huidige (eigen) auto te doen, lease sluit ik hier even van uit.
Sciurida zegt
Volgens mij vinden de grote autofabrieken het helemaal niet erg om de prijzen te verhigen, dan kunnen ze mooi met hun vingertjes naar de staalfabrieken wijzen en ondertussen lekkere extra winst meepikken, dus ik ga aandeeltjes kopen van lada, die gebruiken zelfs voor het dashboard staal :P (misschien als jullie meekopen gaat de prijs een eurocent omhoog, ofwel een stijging van 1000%)
Sciurida zegt
Trouwens dank aan sir_smokealotvoor de info
Sorcerer zegt
Het is sowieso nuttig om in grondstoffen te beleggen nu. Geen gigantisch grote winsten, maar ook bijna geen risico. Zelfs in de crisis is de goudprijs bijvoorbeeld flink omhoog gegaan (veiliger dan je geld in valuta stoppen).
Echter, ook in de elektronicamarkt is goud een belangrijk onderdeel voor in bijv. computers. Beleggen in metalen en andere stoffen die nodig zijn voor technologieproductie is op dit moment een erg goede keus. Hoog rendement en laag risico. Zelfde geldt nog steeds voor olie (door daarop te speculeren verdien je die hoge benzineprijs aan de pomp tenminste een beetje terug ;))
Jammergenoeg is er niet echt een beleggings’makelaar’ die hier goed op inspringt, waardoor het voor ‘de gewone man’ erg moeilijk is om hier op in te springen. Fondsjes kopen dus maar…
Mr. Dj M. zegt
Wordt het dan niet eens dat we meer kunstof voor de carosserie gaan gebruiken?
Dimglor zegt
Volgende auto zal dan toch maar een Pagani Zonda moeten worden ;)
Relief zegt
Het grappige is dat niemand beseft dat kunststof afhankelijk is van de olieprijs.
Een stijgende olieprijs betekent hogere kunststofprijzen en dus weer duurdere auto’s. :)
Leon zegt
Staal voor aluminium en kunststof vervangen dus. Ben je meteen van roest en een aantal kilo’s af. ;-)