Moeten de parkeervakken in Nederland groter of gaat het juist de andere kant op?
Groot, groter, grootst. Moderne auto’s zijn echt joekels geworden. Zeker als je een huidig model naast een oudere generatie zet. In een land als de Verenigde Staten maakt zo’n mastodont weinig uit. Ruimte zat en je kunt overal wel parkeren. Dat ligt iets anders in het krappe Europa, ook in Nederland is het te merken.
Ik zag laatst de nieuwe BMW i5 in een parkeergarage staan. De neus kwam verder dan het parkeervak en de kont stak serieus uit. Dusdanig dat automobilisten die door de garage reden echt moesten opletten om om de gigantische reet van de i5 te rijden. Het parkeervak was een stuk compacter dan de i5. Dan hebben we het over een BMW 5 Serie, de 7 Serie is nóg langer.
Crossovers en SUV’s
Moderne auto’s zijn gigantisch geworden. Dat heeft meerdere redenen. Zo moeten ze steeds veiliger zijn om door strenge tests te komen. Een grotere auto is veiliger dan een kleinere. Daarnaast zitten er allerlei hulpsystemen in de auto die ergens gepropt moeten worden. Grotere auto’s bieden tevens meer ruimte voor de inzittenden. Het vierde punt is de algemene trend. Grotere auto’s, met name crossovers en SUV’s, doen het gewoon goed. Dus gaan autofabrikanten voorlopig door op de groei in plaats van krimpen.
Parkeermaten
De vraag is: moet de overheid in Nederland kijken naar de algemene afmetingen van de parkeervakken? Vroeger waren parkeervakken van 2 bij 4,8 meter normaal. Dat betekent dat je met de gister gepresenteerde Nio EL8 uitsteekt, want deze auto is 5,09 meter lang. Nu worden sommige parkeervakken aangelegd met een formaat 2,5 bij 6 meter, maar lang niet overal buigt men voor de autogroei.
Dat heeft bijvoorbeeld met de algemene ruimte te maken. In een stad kan een parkeervak niet zomaar groeien. Bovendien zien de steden auto’s liever verdwijnen dan dat ze welkom worden geheten.
CROW, een kennisplatform dat de overheid adviseert over wegbreedtes en verkeerslichten, zegt tegenover de NOS dat ontwikkelingen in de maatschappij in principe gevolgd worden. Dat betekent dat wegen, bochten en parkeerplekken aangepast worden als auto’s groeien in formaat.
Toch hebben gemeenten moeite met de ontwikkelingen. Grotere parkeervakken kan ook een aanzuigwerking hebben voor grotere auto’s, want: het past toch wel. Dus misschien gewoon de compacte parkeervakken in Nederland houden zoals ze zijn. Gaan we allemaal kleine auto’s rijden, zoals de nieuwe Fiat Grande Panda! Want compacte auto’s worden gelukkig ook nog steeds gemaakt.
Foto: een keurig geparkeerde Mercedes-Maybach S500 via @toyotafortuner op Autoblog Spots
DeWitteCondor zegt
Wij hebben een RX450h. Geen kleine jongen maar over het algemeen kan ik m prima kwijt. In het buitenland, met name Italie, is het vaak veel krapper. Het komt hier vooral door mensen die gewoon niet fatsoenlijk hun auto recht in een vak kunnen krijgen. Netjes parkeren zou meer aandacht mogen krijgen. En als je op een hoek staat, zet m ff lekker zoveel mogelijk naar de buitenkant.
welkom101 zegt
Je hoort dacht ik niet binnen vijf meter van een straathoek te parkeren in verband met het overzicht op het kruispunt.
Dutchdriftking zegt
En dan sta je met je bescheiden Alfa tussen al die enorme crossovers. Constant deuren er tegenaan…
Janus zegt
Door mensen die niets met auto’s hebben of die rotjong die de deur een zwieper geven…..
Altijd een plek uitkiezen waar geen auto’s naast je kunnen parkeren. Of minstens op een hoek. Of gewoon op de stoep….
AudiRS zegt
Idd. Onderste parkeerkelder.
Gulli zegt
Precies, daarom staat mijn vrouw haar privé auto altijd in de hoek van het parkeerhaventje en zet ik mijn leaseauto als het ff kan ernaast. Als er dan iemand zijn deur laat vliegen is het tegen mijn auto. Nog steeds bijzonder kut, maar liever die dan die van haar. Ik kan dan ook altijd bijzonder chagrijnig worden als iemand zijn auto daar neerzet. Ik weet het, het is een algemene parkeerplaats, maar toch he 😅
JelmerS zegt
Dat betonbalkje op de foto vind ik eerder een probleem, evenals te hoge stoepranden etc. Een SUV word bijna obligaat om dit soort obstakels te vermijden om maar geen parkeerschade onder je auto te krijgen. En daar hoef je niet eens een verlagingsetje voor te hebben tegenwoordig…
maotje zegt
Dat betonnenbalkje zoals jij het noemt is om te voorkomen dat een gedeelte van de auto over het trottoir steekt.
Janus zegt
Das leuk, maar ik parkeer mijn auto altijd een stukje van dit balkje omdat anders de onderkant van mijn bumper beschadigd. Met als gevolg dat ik een halve meter ‘te ver naar achteren’ sta.
maotje zegt
@janus dan zet je hem achteruit dr in. Dan heb je daar totaal geen last van en heb je voldoende ruimte.
werf76 zegt
Inderdaad. Mensen vooruit inparkeren. De meeste staan dan scheef in het vak. Bloed irritant.
potver7 zegt
Hoezo dat? Koop gewoon een Fiat Panda, dan heb je ook nergens van.
Mensen verzinnen de raarste excuses om een SUV aan te schaffen tegenwoordig…
auto62 zegt
Komt omdat van de europese regering de auto’s steeds meer veiligheidszones ingebouwd moeten worden. Dat brengt automatisch met zich mee dat de auto’s langer en breder worden. Omdat dit een overheidsregel is moet de overheid er ook voor zorgen dat de parkeervakken breder worden.
kniesoor zegt
Met een beetje goede wil is het nog steeds mogelijk om met een langere en/of bredere oto goed te parkeren. Soms moet je vanaf een ruimere parkeerplek iets verder lopen naar je bestemming (zijn sommigen misschien te belazerd voor), maar het kán wel. Zelfs in parkeergarages is er vaak een aantal plekken te vinden, die wat groter zijn (en niet bedoeld voor gehandicapten). Al zouden standaard ruimere parkeerplekken natuurlijk wel fijn zijn, dat dan weer wel.
rotjeknor66 zegt
Ander voorbeeld wat ook aangehaald is in het artikel, is de wegbreedte, waar ik woon is pas de rondweg aangepast naar de aanliggende wijken toe, was deze weg vroeger ik denk 3 meter breed is het nu 2,50 meter geworden. En met de auto is dat nog niet zo een probleem maar met vrachtwagens/streekbussen dus wel. Dus een keurig nieuw aangelegde T splitsing met middenberm of hoe noem je dat ;-) met fysieke verhogingen, was binnen de kortste keren helemaal aan gort gereden door met name de streekbus die niet op een normale manier de bocht kon nemen, ehhhh daar zijn toch modellen voor hoeveel draaicirkel een bus moet hebben of een vrachtwagen die de plaatselijke buurtsupert moet voorzien…ik snap hier werkelijk niets van, nu is het dan aangepast, met kinderkopjes in de bochten, man man wat aan amateurisme en vreselijk getrut.
mashell zegt
Dat gemeenten de houding hebben dat grote parkeervakken grote auto’s uitlokken is belachelijk. Het is de vrijheid van de burger om de auto te kiezen die deze wil, daar heeft de gemeenteraad niks van te vinden. Dat je enorme bakken als de Amerikaanse pickups niet kunt faciliteiten is verdedigbaar maar een vrij normale auto als een i5 moet je als gemeente accepteren. We betalen wel wegenbelasting en de gemeente heeft wel als taak te faciliteren. Als de vakken groter worden en er daardoor minder vakken zijn dat zou al voldoende afschrikkende werking moeten hebben. Maar minder vakken dat past niet in het straatje van gemeenten die zich deels financieren met parkeergelden.
Ja, de vakken moeten groter. Het wordt steeds stiller in de winkelstraten, dat zal zijn vanwege het betere aanbod van webshops maar ook omdat gemeenten met krappe vakken en hoge tarieven het winkelen minder aantrekkelijk maken.
roadster zegt
Als je elektrisch rijdt betaal je geen wegenbelasting.
potver7 zegt
Hoezo is een i5 een normale auto?
bmw318i zegt
Wat een stierenpoep reacties. De normafmeting voor parkeerplekken zijn recent vergroot. Bestaande plekken vergroten gaat ten koste van de aantallen. Daar zitten we dus klem. Ons land is geen velletje papier dat je op de kopieer machine legt, op 110% drukt en dat er plots meer ruimte is. Dus stoppen met steeds grotere auto’s kopen. Als je vindt dat je recht hebt op een grote auto verhuis dan naar een groot land. Anders moeten we het toch echt samen oplossen met de beschikbare ruimte die we hebben in NL.
por100 zegt
De CROW heeft de crossovers aan zichzelf te danken: over en nergens drempels toestaan. En dan ook niet een beetje om de snelheid binnen de perken te houden, nee agressieve varianten.
In mijn politieke geschiedenis heb ik de verkeersplanoloog eens gevraagd waarom de drempel op een 50km weg zo agressief moest zijn dat je er maximaal met 30km overheen kunt. Zijn antwoord: dan is de gemiddelde snelheid over het gehele traject 50km.
Toen ik hem fijntjes op het toegenomen aantal land rovers in onze gemeente wees was hij stil.
De gemeente even verderop heeft het wel voor elkaar: met een gewone auto kan je comfy met 50 over de drempel. Natuurlijk rem je daarmee de scheurmuizen niet af, maar wel het gros.
maotje zegt
Als verkeersplanoloog had die toch moeten weten dat een weg moet worden ingericht op de maximumsnelheid en niet de gemiddelde snelheid.
roadster zegt
Grotere vakken betekent ook minder vakken. Nederland wordt niet groter, alleen voller. Iedereen in Nederland kent de infrastructuur. Dan is het toch niet moeilijk om daar bij de autokeuze rekening mee te houden? Natuurlijk is het vervelend om een klein piemeltje te hebben. Maar een grote auto kopen lost dat ook niet op.
minimarcos zegt
Geef een verkeersplanoloog een hernia voor een dag en laat hem meerijden in een rolstoelbus oid,
dan piepen ze wel anders…
De echte aso’s hebben ze hier niet mee, alleen de meerderheid die zich toch wel enigszins aan de regels houd…
e36thuglife zegt
Groen Links maakt parkeerplaatsen kleiner en ze maken straten smaller want ze hopen dat er dan deuken in je auto komen en dat je velgen de stoeprand raken want het zijn misgunners.
audirs3 zegt
Bij mij in de straat staan we zonder vakken gewoon langs de stoep geparkeerd, kop-staart. Veel flexibeler.
Entwicklung88 zegt
Als ik het formaat van een VW Golf mk1 zie en bedenk dat mijn opa en oma met gezin daarmee gewoon op vakantie gingen, kan ik niet bevatten hoe groot de auto’s anno nu zijn geworden.
Tuurlijk, veiligheid is met sprongen verbeterd tov toen. Ik heb helemaal niks met die steeds groter wordende auto’s, laat staan cross overs. Een leuke B segmenter kom ik prima mee weg.
dutchneon zegt
Heb je het verschil gezien tussen een kinderwagen van toen en nu, of het kinderverhogertje van toen en de kinderstoel van nu….
Mijn vrouw had precies na de bevalling van onze tweede kleine een Auris station, toch niet een hele kleine auto.
maar de bestuurdersstoel moest zo ver naar voren met die maxicosi op de achterbank dat ik zelf met mijn 194 niet meer met goed fatsoen achter het stuur kon zitten
maar die periode van twee kleintjes of zelfs 3, is wel even het extreemste waar je even 8 jaar lang heel veel ruimte nodig hebt…. daarna als de kinderwagen en de kinderstoelen de deur uit kunnen, kan de auto weer een half maatje kleiner
potver7 zegt
Ik denk dat we de parkeertarieven afhankelijk moeten maken van het formaat auto. Beetje zot als je met je Suzuki Alto net zoveel moet betalen voor je parkeerruimte als een BMW 7-serie…
Jurgen zegt
Haha, dan moeten er dus ook speciale parkeervakken komen voor die kleine botswagentjes, dus zeg maar 2 kleine vakken, dan weer een gewoon vak enz. Dan kan het, als de vakken even groot zijn maakt het geen verschil hè
e38ossie zegt
Ik betaal al meer wegenbelasting voor mijn 7 serie….
sabrerator zegt
Een reden is dat iedere modelgeneratie weer ietsje groter is dan de vorige, want de consument moet het idee hebben dat ie er op voorruit gaat. Met als gevolg dat een Polo nu groter is als een Golf I.
De breedte en hoogte van mijn E-segment, waarvan het model 25 jaar terug is geïntroduceerd, komt aardig overeen met de breedte van een C-segment SUV. Die trouwens hoger is.
werf76 zegt
Wat ook niet helpt is dat de gemiddelde mens dikker geworden is. Dan moet de deur iets verder op in in of uit te stappen.
werf76 zegt
Ppff, spellingcontrole..
alpina007 zegt
Ik moet zeggen dat het idd lastig parkeren is overal 😄😄😄 dus prima dat de vakken groter worden
Gulli zegt
Ik zag laatst een vorig model Aygo naast een E9x station staan. Die Aygo was breder. Ik denk dat het hem vooral in de veiligere dikkere deuren zit dan in de lengte van auto’s. Je kunt in geen enkel parkeervak meer normaal uitstappen als er iemand naast je staat. Zelfs niet als je allebei netjes in je vak staat.
Andreivierfunf zegt
Tsja, mijn S80 past hier niet lekker in de straat van mijn jaren zeventig bloemkoolwijkje in Arnhem. De gemiddelde parkeerplek is al een ramp, niet vanwege het formaat van mijn auto maar vanwege het gebrek aan talent van andere weggebruikers. Als iedereen netjes recht of nagenoeg recht zou staan…
grandmasterb zegt
In Frankrijk is het nog erger, de parkeerplaatsen zijn daar geschikt voor een auto maatje Renault 5, met een flinke SUV of stationwagen kun je daar al moeilijk binnen rijden (velgen een paar keer daardoor beschadigd), maar de parkeerruimte is daar zo krap dat ik liever ergens anders ga parkeren.
Jopie zegt
Gewoon de markeringen van het vak negeren en parkeren zodat je nog normaal in en uit kan stappen.
Meestal is dat dan 3 auto’s op 4 vakken.
Ik loop wel iets verder om normaal te kunnen parkeren.
Laatst nog zag ik een middenrij van 2 vakken tegenover elkaar.
Met geen goede wil van de wereld was het daar mogelijk om iets groters te plaatsen dan twee Fiat 500 uit de jaren 60.