“Beter goed gejat, dan slecht verzonnen.” Dit geldt ook voor de autoindustrie. Soms is het overduidelijk dat er naar de concurrent is gekeken (Opirus, Trevis), maar hoe zit dat nu met al die andere modellen. Geen zorgen: zodra er een nieuw model uitkomt worden dit model meteen door de concurrenten aangeschaft.
Nadat er een blokje mee om is gegaan, wacht het gloednieuwe spannenden modelletje een macaber lot. Ze worden compleet uit elkaar gehaald. Vakkundig en met beleid (dat wel) wordt de auto in pakweg zes weken volledig uit elkaar gehaald. Dit is inmiddels zo ingeburgerd dat er een speciale term is voor deze reverse engineer acties: “competitive teardown”.
Werkelijk alles van de auto wordt bekeken. De vullingen van de stoelen, delen van de wielophanging, de radio… Allereerst wordt er echter gestart met het maken van een 3D model van de auto, waarbij alle onderdelen genummerd worden. De onderdelen worden bovendien gewogen en de kostprijs wordt geschat. De truc is uiteraard ook om te achterhalen hoe en hoe efficient bepaalde onderdelen worden gefabriceerd.
Wil je meer weten, lees dan het volledige artikel op Wired.
tim zegt
Slim van de fabrikanten! Maar dit was toch al een eeuwigheid bekend?!
fubar zegt
idd toen lexus begon heeft mercedes ook containers vol aan laten rukken om te kijken wat ze in huis hadden
sacha zegt
Ik meende dat Ford voor de GT een Ferrari (360?) als inspiratie heeft gebruikt en dat ook ruiterlijk toegaven in een reportage. De Ferrari werd ontmanteld om de geheimen van het chassis e.d. prijs te geven.
De laatste loodjes in dat proces hebben ze opgelost met een 500Pk motor.
Autofreak zegt
Maar dit leek mij zoizo logisch ik had het nooit officeel gehoord maar ik was er al wel van uit gegaan dat het zo zou gaan.
@ Sascha: Dat lijkt me vrij raar wand ik vind de 360 en de GT niet echt bepaald op elkaar lijken maar goed kwa techniek kan het.
w0o0dy zegt
bij software staat in de licentie dat reverse engineering verboden is. Het lijkt me eigenlijk wel logisch dat zoiets ook voor auto’s zou (kunnen) gelden.
Mpower zegt
Bij het ontwikkelen van de Ford GT is inderdaad een Ferrari F360 gebruikt. De Ferrari ging nog stuk ook in dat filmpje.
luwek zegt
het verbaast mij niks dat fabrikanten dit doen. fabrikanten kunnen zo veel van elkaar leren denk ik en dit zou productie tijd en kosten moeten kunnen drukken. ook al zouden ze het op school zien als onbeschaamd afkijken bij je buurman.
911 zegt
Op Discovery heb ik ook enkele beelden gezien van de ontwikkeling van de ford gt en alles werd met elkaar vergeleken net zolang tot alles van de ford gt beter was dan dat van de ferrari. Helaas voor Ford is er nu de f 430.
dekster zegt
dergelijke praktijken zijn toch al langer bekend? (als je een veyron koopt onderteken je toch een contract waarin vermeld staat dat alleen bugatti aan de wagen mag prutsen en de wagen onder geen geval getuund mag worden)
911 zegt
Ja dat is inderdaad al langer bekend en het is ook al langer bekend dat niemand zich daar aan houd. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.
Kawouter zegt
Productvergelijkingen zijn inderdaad gemeengoed in de industrie. Het gebeurt ook met met electrische apparaten en allerhande soorten machines. Men wil toch weten wat de concurrentie doet, en het is véél goedkoper dan bijvoorbeeld bedrijfsspionage. Waarschijnlijk zou ik zelf als fabrikant van een product in een overvolle markt niet anders doen…
Peter zegt
@911
En Ferrari heeft zich de moeite van het ontleden van een 360 kunnen besparen. Ze hadden waarschijnlijk al zo’n vaag vermoeden hoe hij in elkaar zat.
remy zegt
toen wij een jaar terug naar een cayenne gingen kijken bij pon, stond er ook een touareg en een XC90 op de parkeerplaats. De verkoper zei, dat elke verkoper, met elk van die drie modellen had gereden. om zelf tot het oordeel te komen, dat de cayenne het beste stuurde. dus zelfs bij de dealers schaffen ze elkaars producten nog aan.
Klaas zegt
In de jaren 60 was het management en de administratie van British Leyland zo beroerd dat Ford eerder wist dan de Mini met verlies werd verkocht dan BL zelf. Toen al kochten concurenten elkaars product en gingen ze nauwkeurig de kostprijs na.
Karaya zegt
Heb wel eens gehoord dat Porsche en Ferrari nieuwe modellen uitwisselen op vriendschappelijke basis.
Klaas zegt
Het gaat niet altijd om nieuwe auto’s. Het gerucht gaat dat voor de ontwikkeling van de eerste Mazda MX-5 een aantal Lotus Elan’s en andere klassieke Engelse sportwagens is gesneuveld.
smaakversterker zegt
Ik denk dat ze bij lada aan dit soort praktijk niet meedoen, je merkt er toch niets van in hun nieuwe produkten :-)
ashton zegt
@ remy
Ligt er veel te dik op, dat zou bij mij niet pakken. Wie weet heeft die verkoper zitten sleutelen om zo de auto een beetje te doen ‘manken’.
Lada zegt
[…]smaakversterker schrijft,
2 September 2006 om 18:08
Ik denk dat ze bij lada aan dit soort praktijk niet meedoen, je merkt er toch niets van in hun nieuwe produkten
[…]
de bekende oude lada was wel een kopie van de fiat 124……..
smaakversterker zegt
kopie is iets anders, gewoon totaal zelfde wagen maar met een ander logo. (onderlinge akkoord) vb: mazda 121 en ford fiesta (jaren negentig) opel kadet en daewoo kweeniewat. Snappie?
Klaas zegt
@smaakversterker: De Mazda 121 was niet eens een kopie, die kwam gewoon uit de Engelse Ford fabriek. De Daewoo was wel een kopie, maar geen akkoord. GM heeft zich heftig verzet tegen export naar Europa van Opel gebaseerde Daewoos.
Zo is er ook ruzie geweest tussen Fiat en Seat over de Ronda en andere Fiat gebaseerde Seats.
Maar het Wired artikel gaat niet over kopieeren maar over leren van je concurrent en het beter doen dan je concurrent.