Cradle to cradle (C2C), ook bekend als produceren zonder afval, is een zeer hot item. In 2010 wil de EU dat alle auto’s voor minimaal 85% recyclebaar zijn, automerken pakken de trend nu ook op.
Het idee achter “cradle to cradle” is dat stoffen hun waarde blijven behouden: producten moeten compleet herbruikbaar worden. De term is afkomstig uit een boek van William McDonough en Michael Braungart, waarin ze een nieuwe visie op duurzaam ontwerpen geven.
Een voorbeeld van een auto die volgens deze visie gemaakt kan worden is de Ford Model U. Het is slechts een concept, maar alle materialen in deze auto zijn biologisch afbreekbaar of zonder kwaliteitsverlies herbruikbaar in technische producten. De aandrijving loopt op waterstof, het interieur is deels gemaakt van soja, de banden zijn gemaakt van mais en trekken schadelijke deeltjes aan op de weg.
Het Duitse automerk Audi is volgens eigen zeggen de eerste en tot nu toe enige autofabrikant die met zijn huidige modellenaanbod voldoet aan de EU 2005/64/EG norm. Deze norm houdt in dat auto’s voor minimaal 85% recyclebaar moeten zijn. De regeling wordt halverwege 2010 ingevoerd, vanaf dat moment dienen alle fabrikanten aan de norm te voldoen om een typegoedkeuring te krijgen. Tenminste, zolang er geen uitzonderingen worden bedacht.
Audi en Volkswagen werken samen met het Duitse ingenieursbedrijf SiCon, deze is al sinds 1996 bezig met de verwerking van shredderresidu. Samen hebben ze een technologie ontwikkeld die restafval omzet in grondstoffen. Het proces maakt materialen van sloopauto’s bruikbaar, die tot dusver nog niet gescheiden konden worden. De grondstoffen die hieruit gewonnen worden, kan men bijvoorbeeld gebruiken in het productieproces van nieuwe auto’s of voor de opwekking van energie.
Dat klinkt dus goed. En het is een welkome afwisseling tussen alle misère over CO2 en slurptax. Elke debiel snapt namelijk dat het goed is om minder afval te produceren. En het voordeel bij deze autorecycling is dat de mens niet hoeft te veranderen. Dat is namelijk steeds het probleem; we willen niet zachter of zuiniger rijden, we willen geen auto die er uitziet als de Jetsons, we willen…
Enfin, het wachten is nu op een antwoord van de onderzoekers, azijnzeikerds en andere zwartgalligen. Voor mij is bovenstaande echter goed nieuws en ik hoop dat de autoindustrie de norm gaat omarmen.
[ gepubliceerd op nu.nl, 12 februari 2008 ]
Chailo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Frasker (Maserati MC12) zegt
Het idee achter C2C is goed, de afbeelding is slecht!
–edit: plaatje is aangepast om het even ontopic te houden–
KognoG zegt
Ik ken deze foto… het blijft pijnlijk om te zien. Ik word er nog steeds triest van.
BTW: auto’s recycleren is de evidentie zelf. Renault heeft toch ook zo’n recyclageprogramma.
autoblogger zegt
Hier trouwens de aflevering van de VPRO: Afval is voedsel…
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/37061538/
(van oktober 2006 en november 2007)
jurrian zegt
de auto uit het vorige nieuwsitem is makkelijk te recycelen
Race_Kees zegt
Klopt audi is goed recyclebaar vanwege het gebruik van veel aluminium, daarmee is de auto tevens erg vervuilend omdat de grondstof van aluminium bauxiet van heel erg ver moet komen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goed verhaal!
Inderdaad toch net weer even een andere insteek in het zum-kotzen-uitgeknepen milieu debat…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Jurrian!
Klopt, heel snel ook!
Zeker als je in Dubai woont, om maar iets te noemen…
Japp zegt
:o.. waarom is het mooie ferrarie plaatje weggehaald?? :o
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Ferrari%20456GT%20crush.jpg
hij was geweldig..
maare.. dat hergebruiken 85% is wel ok, maar het zal wat worden als ze het allemaal zouden gaan halen :o dan zou het NOG EENS opgeschroefd worden…
word dat niet heel erg hoog dan??.. miss is dan het plan om het 100%recyclebaar te maken, maar als je alles van natuurlijke materialen gaat maken zijn er toch ook onderdelen die nog sneller slijten?.. ik zeg.. niet verstandig, die “goals”
gr. ;)
thom zegt
Staal komt oa uit Brazillie met een grote boot Berge Stahl.
The MS Berge Stahl is the largest bulk carrier ship in the world. Because of her massive size, the Berge Stahl can only tie up, fully loaded, at two ports in the world, hauling ore from the Terminal Marítimo de Ponta da Madeira in Brazil to the Europoort near Rotterdam in the Netherlands.
troyk zegt
Aanvulling + voorbeeld:
C2C kan het beste worden omschreven als het ‘recyclen’ zoals recyclen ook daadwerkelijk bedoeld word.
Wij noemen van oud papier (1a kwaliteit blank papier) naar wc-papier (bruin-basischool-spul) een proces van recycling. Maar eigenlijk is dit downcyclen in plaats van recyclen. Bij C2C blijft het origine materiaal zijn waarde behouden.
Cool stukje!
SR zegt
dit is iets wat in de toekomst zeer interessant zal blijken. zeker voor prijzen van de autos.
ik vermoed ook dat er auto’s geproduceert zullen worden waarvoor zeeer simpel vervangstukken kunnen aangekocht worden zodat 2e hands verkopen makkelijker wordt
PyroZnype zegt
Zolang de auto dan maar niet voor je deur biologisch afbreekt, dan vind ik het prima :)
Guan zegt
“Het proces maakt materialen van sloopauto’s bruikbaar, die tot dusver nog niet gescheiden konden worden. De grondstoffen die hieruit gewonnen worden, kan men bijvoorbeeld gebruiken in het productieproces van nieuwe auto’s of voor de opwekking van energie.”
Aanvulling=> dit is dus idd geen C2C, maar downcyclen (auto naar energie, waarschijnlijk d.m.v. verbranding)
autoblogger zegt
@Guan: ik begrijp je reactie, maar volgens mij heb je niet geheel gelijk. De centrale gedachte van de cradle to cradle (wieg tot wieg) filosofie, is dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product.
Volkswagen en SiCon hebben een procedé ontwikkeld waardoor bepaalde materialen onttrokken kunnen worden aan de resten van een auto. Na een speciale behandeling worden de materialen gesorteerd op basis van bijvoorbeeld dichtheid, magnetiseerbaarheid en geleidingsvermogen. Vervolgens gaan ze als zogenaamde secundaire grondstoffen weer het productieproces in. Zo hoeft er minder een beroep te worden gedaan op natuurlijke grondstoffen.
Juppe zegt
@autoblogger,
Volgens mij heeft Guan wel gelijk (of meer gelijk ;) ). Bij conventioneel recyclen gaat het erom om het geheel minder schadelijk te maken. Dus hergebruik, maar in de zin van downcyclen. Bij C2C gaat het om continu hergebruik van materialen, om dit mogelijk te maken kan er dan geen sprake zijn van downcyclen. Dan werkt het namelijk niet lang, en heb je alsnog afval.
Rovvel zegt
@Guan, autoblogger en Juppe: als je het scherp stelt, kan je eigenlijk niet recyclen, want je hebt altijd imput van energie nodig om het materiaal te herbruiken voor dezelfde functie, niet? (tenzij je onderdelen integraal herbruikt, zoals op de sloop dus).
@autoblogger: erg goed stukje!
Dotternetta zegt
Wat zal er een CO2 vrijkomen bij het verwerken van die biologisch afbreekbare stoffen!
Arjen zegt
Klein beetje extra uitleg, C2C is namelijk naar mijn idee dé belangrijkste stap voor een gezond milieu voor onze toekomst!
@Dotternetta,
Lees Afval = Voedsel of Cradle to Cradle en je begrijpt wat er bedoelt wordt….
Het is de bedoeling dat door de C2C filosofie toe te passen een gesloten kringloop ontstaat van grondstoffen en afvalstoffen nuttig gebruikt worden.
De nieuwe afvalstoffen voeden de natuur en verrijken zo de wereld……
Door steeds meer C2C producten gemeengoed te maken moet zo onze verbrandende economie worden omgezet in een voedende economie.
Autobanden moeten bijvoorbeeld niet langer zorgen voor uitstoot van fijnstof, maar zouden zo kunnen worden ontworpen dat het vrijkomende stof de bodem voedt in plaats van vervuilend te werken.
Een omslag in het milieudenken totnutoe, naar mijn idee veelbelovend.
otto zegt
Ik dacht( ben geen expert on the subject!) dat de Benz C-klasse de eerste wagen was met een “Umweltcerificat”? Om aan deze norm te voldoen moet je sowieso al minstens de 85% norm halen.
Verder wordt er ook nog rekening gehouden met de “ecologische voetafdruk” tijdens de ontwikkeling, productie en gebruik van de auto. Een “Totalfilosofie” noemen onze Duitse vrienden dat.
Arjen zegt
Volgens mij is er nog geen enkele auto die voldoet aan een C2C ontwerp….. puur omdat die filosofie/techniek net pas in opkomst is.
Alle huidige milieubewuste denkbeelden gaan over “minder hard en minder snel onze aarde vergiftigen”.
Het gaat allemaal nog steeds uit van het opmaken van natuurlijke grondstoffen en het uitstoten van CO2 etc etc.
Recycling is zoals hierboven werd vermeld nog vaak Downcyclen…… er gebeurt nog maar weinig wat Upcyclen genoemd kan worden (het opnieuw gebruiken van een oud product voor hetzelfde nieuwe product zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit).
Maar goed…..
Eigenlijk moet je er eerst wat meer over lezen voordat C2C begrepen kan worden. Onze normaal gangbare milieudenkbeelden gaan bij C2C helemaal op de kop.
autoblogger zegt
Er kwam net nog een relevant persbericht van Renault voorbij: Renault and SITA seek to join forces to develop end of life vehicle recycling in France…
In a world first, three complementary companies – Renault, SITA and INDRA – are looking to pool their respective expertise and resources. Their aim is to ensure the success, from both the economical and environmental viewpoints, of a sector which is currently undergoing extensive changes. The joint venture’s development is expected to lead to a largely self-financed investment of €100 million over a period of five years…
yvonne zegt
recyclage auto= blijf gewoon met dezelfde carrosserie en pas de motor aan ( nieuw motor die minder verbruikt).
Dat is zo bv. in Amerika, …