Jaja, inkoppertje die titel. Maar heel vanzelfsprekend is het niet voor sommige mensen! Drie jaar geleden maakte ik de foto bij dit artikel op het Concours d’Elegance in Apeldoorn. Het was een heerlijke middag weet ik nog, in de tuinen van Paleis het Loo. Ik ben geen Appeltje, maar ik weet wat ik mooi vind en daar schiet ik dan graag een plaatje van. Zo ook die middag in de zomer van 2005. Ik schoot wel meer foto’s die middag, maar dit is één van mijn favorieten. Een foto van een witte Porsche 356. De auto is niet eens zo spannend, zeker niet omdat er nog minstens tien andere 356’s stonden. Wat ik écht mooi vond waren de dode vliegen op de voorkant. Niet één, niet twee, zeker twintig. Hoewel Marianne Thieme nu waarschijnlijk anders vermoedt: ik ben geen vliegenhater. Nee, wat ik zo mooi vond was dat de eigenaar er schijnbaar meer mee had gereden dat weekend. Meer dan alleen van de trailer naar het grasveldje. Misschien was hij wel gewoon vanuit een klein dorpje in Friesland in alle vroegte richting Apeldoorn vertrokken. Eerst rustig warmgereden en daarna de ronkende cilinders flink de sporen gegeven. Misschien slechts een paar kilometer over de Veluwe. Maar er was onmiskenbaar mee gereden, dat was duidelijk. Iets wat veel te weinig klassieker-eigenaren doen naar mijn mening.
Ooit, in 1886, toen meneer Benz en meneer Daimler auto’s uitvonden, was dat met de bedoeling om ons als mensen makkelijker van A naar B te helpen. Dat is waar auto’s voor zijn gemaakt. Dat is waar je ze naar mijn mening voor zou moeten gebruiken. Gezinsgebakje of klassieke exoot: de essentie is het rijden. Natuurlijk begrijp ik de overwegingen van de eigenaren. Als je een vermogen hebt uitgegeven aan een puntgave klassieker of als je net een restauratie van tienduizenden euro’s of meer achter de rug hebt wil je dat geld niet meteen weer over de balk gooien door kilometers te maken. Er zijn verhalen bekend van mensen met klassieke Ferrari’s die ze alleen maar hebben om naar te kijken. Of om te poetsen. Ik snap dat niet. Ben je dan een liefhebber? Of ben je dan iemand die zijn kind in een kelder gooit en het alleen tevoorschijn haalt als er onzedelijke handelingen verricht moeten worden?
Okee, ik geef toe, het gaat wel wat ver om een groot deel van de klassieker-eigenaren over één kam te scheren met Josef Fritlz of Dutroux. Maar wat bezielt je als je zoveel geld uitgeeft aan een auto om er vervolgens nooit mee te rijden? Waarom sluit je dat prachtige stuk techniek op in een schuur of museum, zonder ooit nog het geluid van die machtige V8 te horen? Zonder ooit nog het chroom aan de zon bloot te stellen of in dat heerlijke oude leer te zakken? In mijn ogen zijn mensen die alleen maar pronken en zelden (of nooit) rijden geen echte liefhebbers. Ze zullen u ongetwijfeld proberen van het tegendeel te overtuigen maar mensen die deelnemen aan een Concours d’Elegance zijn de grootste anti-liefhebbers die er maar zijn. Het zijn patsers die de sleutels alleen maar gebruiken om achteloos op de bar te leggen na een potje golf of bij de Lion’s Club. En als men dan vraagt wat voor auto er bij dat sleuteltje hoort kan men zeggen “Een Jaguar D-type, afgelopen jaar zes concoursprijzen gewonnen” of iets van die strekking. Gatverdamme, ik walg van dat soort mensen. En ik ben natuurlijk ook gewoon jaloers, maar ik walg er vooral van!
Rijkelui van Nederland, denk eens na! Wanneer krijgt u meer waardering denkt u? Als u zegt dat u een Ferrari 250 GTO in de garage heeft? Of als u erin komt voorrijden, waarmee u niet alleen laat zien dat u de auto bezit en over uitzonderlijk goede smaak beschikt maar ook subtiel laat zien dat u het geld heeft het ding te onderhouden. Doe uzelf én ons een plezier: laat lekker uw antracietgrijze dertien-in-dozijn verlengde 7-serie in de garage staan. Niet alleen krijgt u meer waardering, u zit tevens te genieten van uw prachtige bolide en u stapt elke keer met een grijns van oor tot oor in én uit. Daarnaast maakt u het straatbeeld er een stuk aantrekkelijker mee! Aangezien de meesten van u dit advies in de wind zullen slaan ga ik er vanuit dat ik zondag weer gewoon naar het concours zal moeten om al dat moois dat u bezit te bewonderen. Jammer hoor. Héél jammer.
GeoBem007 zegt
Een klein jaar geleden een Lambo Miura zien vertrekken op de Antwerpse Leien. Was zelfs een NL.
Gadverdamme was dat vet zeg :)
Ik snap behoorlijk dat je in het verkeer van tegenwoordig niet graag met je klassieker rijdt, maar dat wil niet zeggen dat je hem niet eens uit stal kan halen als het weer goed is. Je moet hem niet als daily gebruiken, gewoon om mee te genieten. Als echte liefhebber zou je meer moeten genieten van ermee te rijden en dat geld te verkwisten terwijl je aanhoort wat voor een lekker geluidje die auto maakt, dan dat je hem elke week oppoetst.
lincoln zegt
die ouwe meuk is toch alleen om mee te pronken !!
een hagelnieuwe Panda is gewoon 100X comfortabeler dan een ouwe Porsche of Ferrari ..
100X zuiniger ..
100X schoner ..
100X makkelijker in/uitstappen ..
100X minder problemen ..
100X minder olie verversen ..
en je maakt pas een echt statement met een een hagelnieuwe Panda C1 Aygo Matiz of iets in die strekking ..
zimbab zegt
Probleem is vaak ook dat de mensen die oldtimers kopen vaak zelf ook oldtimers zijn. Die mensen hebben er namelijk vaak de tijd en het geld voor. Helaas gaan dan al alle botten kraken en de lastige zitposities, zware koppelingen en het ontbreken van stuurbekrachtiging zorgt er voor dat ze er voornamelijk naar gaan kijken…..zoals ze vroeger ook deden in de boekjes of naar de poster op de muur.
corrado vr6 slc zegt
@ lincoln:
Een panda is:
100X lelijker ..
100X saaier ..
100X slomer ..
100X huisvrouwerig ..
;) :D
lincoln zegt
@corrado .. stuk voor stuk discutabel ..
190d zegt
bwa ik geef jullie allebei gelijk
jampa zegt
@ corrado vr 6,
hulde! iedereen die zoiets beweert heeft er geen kaas van gegeten, @ lincoln, belachelijk!
vinnie zegt
@jampa
groot gelijk
Michiel_vd_Brink zegt
Een telefoon moet je mee bellen… Toch?
Ik heb een oude bakelieten telefoon op een zijtafeltje staan. Gewoon ‘voor de mooi’, ter decoratie. Ik bel er niet mee en poets hem zo af en toe even op. Wanneer ik ermee naar een concours voor oude telefoons ga, dan verwijt men mij ervan dat ik niet bellend ben gearriveerd, maar toch schiet iedereen er wel plaatjes van om thuis te kunnen nagenieten van mijn telefoon.
Naaimachines moeten naaien… Toch?
Ik heb een oude trapnaaimachine met gietijzeren onderstel van omstreeks 1920 in de kamer staan. Gewoon ‘voor de mooi’, ter decoratie, terwijl hij nog helemaal perfect werkt en alle reserve-onderdelen en het instructieboekje nog aanwezig zijn. Ik naai er niet mee en poets hem zo af en toe even op. Er zijn weinig evenementen waar ik mijn naaimachine mee naar toe kan nemen, maar als ik ermee naar een concours voor naaimachines ga, dan verwijt men mij ervan dat ik er geen kapotte onderjurk of spijkerbroek mee repareer. En toch schiet iedereen er wel plaatjes van om thuis te kunnen nagenieten van mijn naaimachine.
Ik zou met mijn telefoon wel kunnen bellen en met mijn naaimachine kunnen naaien, maar het idee dat het zou kunnen is voor mij al voldoende. Ik kijk er gewoon graag naar en ik preserveer ze graag voor het nageslacht. Daarnaast ben ik blij als ik anderen ervan kan laten meegenieten. Ik laat ze echter wel in originele staat en bezondig mij niet aan overrestauratie door bijvoorbeeld mijn telefoon van een chromen draaischijf te voorzien en de naaimachine geef ik geen gepolijst onderstel.
Michiel_vd_Brink zegt
En zo heb ik nog wel meer antieke artikelen die van functioneel werktuig of meubelstuk zijn verworden tot een decoratiestuk… Zonde? So sue me! ;)
Winky zegt
Beetje jammer artikel inderdaad pure afgunst en gelukkig geef je het zelf ook toe. De gouden koets wordt toch ook niet iedere dag bereden onder het mom van: “Dan ziet men nog een keer dat ie ook echt gebruikt wordt”. Wees blij dat er liefhebbers zijn die die bakken niet afraggen voor eigen plezier maar ze in topconditie houden voor jou plezier en dat van de generaties na jou…
Ik ga zelf morgen naar Paleis ’t Loo om de autos te zien.
VSTMcLaren zegt
corrado vr6 slc RULES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik woon zelf ook in een rijke buurt in een klein huisje en zelf niet rijk……maar doordat ik zelf door de buurt wandel zie ik soms een glim van een ferrari 355, ferrari testarossa en een lelijke versie van de e-type die je dan nog net ziet omdat de mensen dan hun auto schoonmaken, maar door de straten rijden ho maar….ik woon er mijn hele leven daar en ik heb ze maar 2 keer zien rijden….en als hun ergens heen moeten dan pakken ze een saaie BMW 7 serie of een Jaguar….saaie lulle auto’s
lincoln zegt
@Jampa ..
@Vinnie ..
misschien wel leuk om dan ook te vertellen welke oldtimers jullie dagelijks op de weg zetten ..
lincoln zegt
@Corrado ..
@VSTMclaren ..
en jullie twee ook .. lui die beslissen wat andere mensen met hun bezit moeten doen lopen er genoeg ..
Trotsky zegt
mijn singer naaimachine is ook in concours-staat, de koppeling is echter te zwaar om er de boer mee op te gaan om te pronken. Leuke column Casper, en laten we het meteen uitbreiden naar al die rijke knakkers die ook hun trophy-wife voor ons plebs verborgen houden. :)
Daniel zegt
“lincoln schrijft,
30 August 2008 om 10:14
die ouwe meuk is toch alleen om mee te pronken !!
een hagelnieuwe Panda is gewoon 100X comfortabeler dan een ouwe Porsche of Ferrari ..”
ik heb een jaguar XJ6 van 1982 en die rijd wel veel comfortabler dan me ouders mazda 6 van nog geen 3 maanden oud….
maar dat is meer omdat er hier heel veel klinkerstraatjes liggen en die mazda gigantische hard is afgeveerd :P
verder sta ik wel geheel achter dit verhaal, dezelfde jaguar heeft 11 jaar stil gestaan in een schuur. dus complete nieuwe remmen set en nog wat dingen erin. Dit was waarschijnlijk niet nodig geweest als de auto gewoon af en toe gebruikt werd zodat alles in beweging blijft en niet vast kan gaan zitten.
verder vind ik klassiekers wel heel leuk in t straatbeeld, ben ook blij dat er meerdere in mijn straat te vinden zijn ^^
Bart zegt
@ Michiel
Wat een meuk heb jij in je huis staan :P
Laurens zegt
Ik woon meer in mijn huis dan in mijn (theoretische) vakantiehuis, een rijnaak vaart meer dan een plezierjacht, een Boeing 747 vliegt meer dan een F-16 en ga zo maar door.
Het punt dat ik wil maken is, mijn klassieker is er voor de lol en mijn dagelijkse auto niet, helaas. Die is er voor transport van A naar B.
Je kunt wel dagelijks in een klassieker rijden, maar dan voelt dat op een gegeven moment niet zo bijzonder meer.
Maar ik zie ze wel liever rijden dan dat moderne blik.
Giuliettalover zegt
Als klassieker rijder ben ik het grotendeels met Casper. Het Pebble Beach concours is (was) denk ik het ultieme evenement waar perfectie van de auto werd gecultiveerd. Het was belangrijker dat de lak een glans had die bijna onnatuurlijk was, en het chroom perfecter dan perfect.
Deze autos zijn allemaal voor honderdduizenden dollars/euro’s vernieuwd en perfecter dan ze ooit door de bouwer en eerste eigenaar bedoeld waren. Dat is pure overrestauratie. en een vlieg op de lak zou het perfectie element alleen maar verstoren.
Maar er is een duidelijke trend naar meer originaliteit en patina.
Hoe krijg je de mooiste patina? door de auto gewoon te gebruiken!
Ik rijd mijn klassiekers regelmatig en dat MOET ook. Want van stilstaan wordt geen enkele auto beter. En ik weet het uit ervaring. De olie moet regelmatig warm worden, de benzine door de leidingen stromen om vocht, vuil en roest intern geen kansen te geven en rubbers niet te laten uitdrogen.
En het hogere risico op schade als je er mee rijdt? Een auto van 3 miljoen is net zo duur om uit te deuken als een van 10000 euro…
Maar soms heb ik wel eens de droom een perfect gerestaureerd exemplaar als kunstwerk in mijn huiskamer te zetten. En NOOIT mee te gaan rijden want dan is de perfectie weg.
Eigenlijk dus TWEE klassiekers: een als kunstwerk en een om mee te rijden!
lincoln zegt
@Daniel .. leuk voor je .. ik een xj-c 78 .. en hoe mooi ik em ook vind .. een gloednieuwe micro-car is 100X beter .. in alle opzichten behalve mooi zijn ..
Fortuna zegt
En wat een zonde dat er zoveel boeken in de bibliotheek staan, die zouden allemaal tegelijkertijd gelezen moeten worden!
Ieder doet met zijn bezit wat hij wil. Mijn auto is bijna 20 jaar oud, ziet er zeer goed voor zijn leeftijd en wordt hard gebruikt. Mocht ik er de plaats toe hebben, ik zette ‘m opzij om 100% in orde te zetten en iets minder hard te gebruiken. Hoe ouder, hoe spaarzamer, om wille van de vele tijd die je er al in gestoken hebt.
Ik hou van mensen die met hun klassieker rijden, om de klassieker, om het rijden, om het gevoel-van-vroeger. Mensen die hun 250 GTO voorrijden voor meer waardering, die kunnen maar beter thuisblijven.
Edman zegt
Ik heb niet zoveel met die oude auto’s. Misschien komt ’t omdat ik er niet mee ben opgegroeid, maar voor een degelijke oldtimer kan ik wel waardering tonen. Maar om nou het straatbeeld van grote moderne (doch mooie) bolides te veranderen naar die oude auto’s vind ik nou ook weer onnodig.
Ik blijf een neutrale mening behouden over die oude ”meuk”.
Michiel_vd_Brink zegt
Overrestauratie is overigens ook op een bepaalde manier te verdedigen als je het afspiegelt op andere manieren van gebruik/misbruik.
Johan Buchner, een expert op het gebied van klassieke Bugatti’s schreef eens in een artikel over een uniek, hyperstrak, beter dan nieuw gerestaureerd model:
Have you noticed that those who bemoan the fate of cars being “sacrificed” for Pebble Beach are all enthusiasts of historic racing? Crash a priceless Bugatti during a prestigious historic race meet, and the press calls you a hero for “using it as it was originally intended.” Exhibit it at Pebble and suddenly you are “destroying a precious original”.
Zie: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=38
Overigens krijg ik wel jeuk van auto’s met verchroomde spaakwielen, terwijl ze origineel met ongelakte of matgrijs gekwastte wielen de circuits bestormden.
Zie bijvoorbeeld deze glimmende Ferrari 166 MM Touring Barchetta: http://paulrussell.com/portfolio-retrospective/B-ferrari/49_barchetta/?a=ferrari
Brrrrrr………
Hardleers zegt
@ lincoln,
Jij vergeet 1 ding bij oude auto’s en liefhebbers; EMOTIE
Tuurlijk zijn moderne auto’s in veel opzichten beter dan klassiekers, dat heet vooruitgang en dat zal altijd zo blijven. Dat neemt niet weg dat iemand zich veel prettiger kan voelen en kan verliezen in een oude auto. De geur, het weggedrag, het geluid, het gehele totaalplaatje van een klassieker, daar kan geen moderne auto tegenop. Jah, misschien een supercar door de snelheid en daarbij behorende emotie, maar dat is toch van een andere orde.
Als jij alles in je leven zo rationeel bekijkt moet je echt een topleven hebben zeg.
Trotsky zegt
tip voor casper en al zijn medestanders, leg een charter in naar cuba!
dekster zegt
Iedereen doet mijn zijn oldtimer wat hij (of zij) wil, als iemand er nu per sé wedstrijden wil mee doen en er niet mee rijdt, moet hij dat weten.
Ik zie ook liever een klassieker rijden en gelukkig zijn er ook veel eigenaars die dat doen. In mijn gemeente zie ik bv vaak klassieke ferrari’s, porsche’s of astons rijden, die auto’s zijn ook perfect gerestaureerd, maar de eigenaar geeft er geen zak om als er een strontvlieg of spatje modder op z’n auto terechtkomt. Dus je moet niet klagen dat er te weinig oldtimers rondrijden, niemand houdt je tegen om het zelf te doen.
Bv. Deze Ferrari 250 was te zien in Villa d’Este, maar is ook gespot door VonStroke in Latem: http://www.flickr.com/photos/pieterameye/1147135780/
gr. zegt
ik woon vlak naast paleis het loo (de loolaan). je ziet hier een heleboel moois voorbij rijden, gelukkig blijft niet alles in de garage staan. morgen ga ik eventjes een kijkje nemen.
Klassiekerrally zegt
Michiel, ik wist niet dat je antiek verzamelde ;)
Voor je argumenten is deels wel wat te zeggen. Maar toch…
Ik zie liever een niet helemaal superstrakke klassieker die werkelijk gebruikt wordt dan een overgerestaureerd exemplaar dat in een gesloten trailer van A naar B vervoerd wordt, slechts om daarna betast te worden door enge mannen met witte handschoentjes.
En over het racen: of je nu een auto van 10 miljoen tegen de muur zet, of een minder duur exemplaar waar ook geen onderdelen meer voor te verkrijgen zijn: de reparatie zal om en nabij hetzelfde kosten.
otto zegt
Ik kan dus wel uit ervaring spreken, namelijk een MGB in mijn garage staan.
Je kan zo’n auto natuurlijk niet elke dag gebruiken om mee in de file te gaan staan.
En hij is niet zuinig, comfortabel, veilig of betrouwbaar.
Maar gaat het daar om?
ik denk het dus niet.
Het gaat namelijk om het gevoel. Je voelt letterlijk dat je rijdt. Elke stuur of schakelbeweging, ieder putje en hobbeltje. regen maakt opeens wel degelijk een verschil. Een slechte chauffeur kan hier, in tegenstelling tot een of andere moderne microcar, helemaal nix mee.
Wel als je dat gevoel van “echt” rijden niet wil, en alleen maar wil kijken; dan ben je geen echte liefhebber. En daar is niks mis mee, maar dan moet je niet pretenderen dat je het wel bent.
fiat1100R zegt
Zoals mijn nickname zelf het zegt ik rijd een fiat 1100R natuurlijk geen exotische bolide maar toch 40 jaar oud. Volledig gerestaureerd! geen spatje roest en kan nog lekker mee met het dagelijks verkeer. Ik rijd deze auto dagelijks zo een 20000 km per jaar. Ik ben nog altijd zeer tevreden over deze wagen. Al dikwijls met moderne auto’s gereden maar altijd tevreden teruggekeerd naar de ouwe fiat!!!!
Jan C. zegt
Michiel, ben het ten dele eens met je. Sommige auto’s zijn echter uniek en die zie ik graag bewaard voor het nageslacht dan dat ie een crash maakt omdat de auto gebruikt wordt waar ie voor gemaakt is.
Vinox zegt
Ik ben dus een van de weinigen die met Casper akkoord gaat zo blijkt.
In St Truiden rijdt er een kerel met zijn R8 alsof het een VW Golf is.
Ff naar de bakker? R8.
Ff naar de winkel? R8 (ook al is da ni zo praktisch).
En dan de meest voorkomende: naar het werk elke dag? R8.
Imo? Respect.
Gisteren trouwens een zeer oude Audi zien rijden (vraag me niet welk model, kben geen oldie expert), met vier jonge gasten erin, volop genietend van het open dak. Daar draait het toch wel een beetje om vind ik.
Jimmie zegt
@Michiel, de naaimachine en telefoon zijn zwaar outdated. De klassiekers rijden net zo goed zo niet beter dan de nieuwe auto’s op de weg, die veels teveel op vergemakkelijken zijn gemaakt.
Of anders gezegd, de klassieker is nog steeds een genot om te rijden, de oude naaimachine en telefoon zijn eerder een last in gebruiksgemak.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik kan het grotendeels eens zijn met het verhaal van Casper.
Ik rij zelf dagelijks een klassieke Saab en dat is elke weer een genot!
Als in: ‘Life is not the destination, it’s the travel that gets you there’
Natuurlijk moet ik van A naar B, maar dat kan op vele manieren…
Een uitzondering op de regel vind ik echt unieke auto’s. Deze moeten over 300 jaar nog op concoursen te bewonderen zijn! Als dat betekent niet mee rijden, dan maar niet rijden.
Jimmie zegt
O en bijzondere klassiekers moet je gewoon preserveren en af en toe eens de sporen geven als beloning voor je werk (naar een evenement gaan bijv.)
lincoln zegt
@Hardleers .. buitenstaanders hebben altijd de smoel vol van emotie ..
dus .. welke oldtimer zet jij dagelijks op de weg ??
en waarom zijn er zoveel oldtimers in nederland en zie je ze nauwelijks op de weg ??
Laurens zegt
Misschien gaat het erom wat eenieder een klassieker vindt.
Voor mezelf ligt de scheidslijn zo rond halverwege de ’60 jaren. Rond die tijd begon de auto een massa vervoersmiddel te worden met de bijbehorende voor- (qua comfort) en nadelen (qua drukte).
Auto’s na die tijd laten zich vaak prima dagelijks berijden. Neem de Amazone’s, Saab 99, Giulia’s etc.. Je mist een airco als het echt warm is, maar een goede verwarming, achterruitverwarming, fatsoenlijke stoelen, een radio etc. zit er meestal al wel in. Is ook onvermijdelijk, wie zou ze anders nog gekocht hebben.
Ga echter eens elke dag in een MGA, Healey, 356 etc. rijden en ik denk dat je erachter komt dat dat bij woon-werk verkeer met files etc. bij een wat hogere kilometerstand per jaar niet echt meer te doen is.
Veel van dit soort auto’s kunnen niet eens op slot, dus waar laat je je eventuele laptop, GSM, Tom Tom en al die andere zaken die tegenwoordig in het werkende leven vrijwel onmisbaar worden.
Ik heb een tijdje dagelijks in een BGT gereden, best te doen in het voor- en najaar, maar hartje zomer of tijdens zo’n vreselijke herfst-winterdag met alles beslagen was het al een stuk minder. En een B is voor mij al op het randje of dat een echte klassieker is.
Ik zou zeggen, probeer het allemaal eens uit en kijk waar je op uitkomt.
Emile_Benz zegt
Ikzelf kan mij aardig vinden in het standpunt van Casper. Ik rij zelf ’n Mercedes W123, ’n youngtimer dus. Deze gebruik ik voor de grotere ritten. De kleine afstanden pak ik de Batavus. Ik vind dat je ’n auto regelmatig moet gebruiken, ookal is het ’n klassieker. Het is gewoon beter voor de auto. De boel gaat dan tenminste niet vastroesten etc. Hé en is daar ’n auto eigenlijk niet voor gebouwd…om te RIJDEN? + het fleurt het verkeersbeeld in sterke mate op.
Nou moet ik erbij vermelden, dat ik voor ’n klassieker gekozen heb, omdat deze goedkoper was (lekker belastingvrij). En als ik kan kiezen tussen ’n klassieke mercedes (’n merk waarmee ik zo ongeveer groot gebracht ben) of ’n wat jongere auto (van ’n merk waar ik niks mee heb) voor dezelfde prijs, die (hoogstwaarschijnlijk) in een wat lagere klasse valt, tja dan is de keuze snel gemaakt :wink: Als student zwem je immers niet bepaald in ’t geld :wink:
Nu is ’n W123 niet zo bijzonder. Maar als ik, laten we zeggen, ’n 300SL Gullwing/roadster had, zou ik precies hetzelfde doen. Al is ’t alleen maar om ook andere mensen de kans te geven, om te genieten van zo’n mooie klassieker. Hey en als ze ’n ritje mee willen rijden; laat ze maar instappen en de sensatie van zo’n klassieker (al is ’t als bijrijder) ook eens ervaren. :)
Paarden vinden het fijn wanneer ze flink de sporen krijgen. En was de auto niet de plaatsvervanger van (het) paard (en wagen)?…
Emile_Benz zegt
…als ’n auto gevoel had, zou hij/zij ’t waarschijnlijk ook fijn vinden om regelmatig flink de sporen te krijgen, mits hij/zij goed onderhouden wordt. Mja, auto’s hebben geen gevoel :roll:
RenesisHP zegt
Ik ben het met @casper eens. Auto’s moeten inderdaad doen waar ze voor bedoeld zijn. Rijden dus.
lincoln zegt
@Emile Benz .. tuurlijk .. en vissen hebben lol aan een haak .. en honden aan de lijn .. en katers als ze gecastereerd worden .. en parkietjes in een kooitje ..
ook de vergelijking dat een rijdende auto langer mee gaat als een goed geconserveerde gaat niet op ..
je kan mij gewoon niet wijs maken dat een perfect gerestaureerde oldtimer een langer leven is beschorren als ie constant buiten staat dan in een (verwarmde) garage .. en vooral die fragiel italiaanse en engelse meuk niet ..
een w123 is wel een goed voorbeeld van een alledaagse oldtimer .. betaalbaar en ijzersterk .. en met een hoefijzer op de grill .. helemaal af ..
CasperH zegt
@ Michiel van den Brink: met een telefoon dien je inderdaad te bellen en met een naaimachine te naaien. Mocht je nog ideeën nodig hebben voor een volgend naaiwerkje dan mag je me altijd bellen ;)
Ik ben overigens niet van mening dat een klassieker afgeragd moet worden, zeker niet. En als je het ding alleen in het weekend uit de schuur trekt kan ik dat ook best begrijpen. Maar rij er in ieder geval mee zo nu en dan.
lincoln zegt
@mx5rx8 .. nou .. ik totaal niet .. die knul heeft het alleen maar over “de rijken moeten dit en dat” .. maar er zijn natuurlijk heel veel middeklassers die gewoon een oldtimer hebben .. (in NL bizar veel)
stel je voor dat die voortaan de weg opgaan ?? o.k. nu is het weekend en lekker weer ..
denk niet dat de boel er veiliger op gaat worden .. en op tijd op werk komen is ook geen optie meer ..
de vooruitgang is er niet voor noppes ..
straks weer een topic over chinese auto,s .. en dan weer om het hardst bleren over ncap sterren zeker ..
lincoln zegt
@Casper .. da,s helemaal mooi .. dus eerst vertellen wat anderen met hun bezit moeten doen .. en daarna nog een protocol vormen van hoe ze het moeten doen ..
ik zeg .. stichting oprichten en subsidie aanvragen ..
Emile_Benz zegt
@ lincoln: hm, jij loopt toch ook liever buiten in alle vrijheid rond (en geniet van de dames)? Of zit jij liever binnen achter de geraniums?
En dat parkietje in ’t kooitje (en die vissen aan ’n haak/katers die gecastreerd worden) vind ik ’n slecht voorbeeld; die vliegt niet in de vrije ruimte. Ga samen met ’n hond spelen met ’n bal en laat ‘m flink achter die bal aan rennen. Moet je zien hoe leuk hij dat vindt.
Laat dat hoefijzer maar weg; ikzelf vind de ster bovenop de kap genoeg. Ik haal ’t paard alleen aan als voorbeeld. Heb zelf niks met paarden (wel met paardenKRACHTEN :wink: ).
Zolang je de auto goed onderhoudt, is er niks mis met het buiten staan, zolang hij maar niet te lang stil staat en regelmatig z’n beweging krijgt. Beweging is voor jou toch ook gezonder… :wink: (ok, die vergelijking is ’n slechte… :roll:)
Zag ergens dat je zelf ’n XJ-C hebt. Die laat je zeker ook in de garage…alsof je ’n jaguar (of welke andere katachtige dan ook) in ’n kooi houdt. Hij hoort de vrijheid te hebben; rijden dus.
RenesisHP zegt
@lincoln.
Ncap sterren, Bullshit.
Auto’s moeten rijden ja.
Er zijn zat rx8 eigenaren die het ding alleen maar poetsen, bekijken en af en toe berijden. Die worden dan gelukkig nog wel eens bereden, maar 5000km per jaar halen ze niet. Ik ga toch echt voor de >20000km. Daar is een auto voor bedoeld.
Met exclusievere auto’s en oldtimers gebeurd dit wel vaak.
Ik noem dat zonde. Als je er alleen naar wil kijken, koop dan een echt goed schaalmodel.
Neem een Jay Leno. Die gebruikt al zijn auto’s gewoon. Dat die dingen stil staan komt omdat hij er teveel heeft. ;)
Veilig is het toch al niet op de weg, eerder schijnveilig. Ik denk dat je met een goede oldtimer zelf ook wat meer oplet en onderhoud pleegt. Dus waarschijnlijk wordt het zelfs veiliger op de weg.
Op tijd op het werk komen doe je tegenwoordig ook alleen maar door een uur extra te rekenen. Dit voor eventuele files of andersoortige vertragende factoren. Hard rijden gaat toch niet, dus dat kan geen probleem vormen.
Zo, en nou weer gewoon lief doen tegen mij, het is Zondag en ik ben gaar. :D
CasperH zegt
Lincoln, ik vertel niemand wat moet, ik doe een beroep op hun goedheid en ik geef ze wat aanbevelingen. En ik vraag niet eens een standbeeld als tegenprestatie.
CasperH zegt
yo, mx5-rx8owner, je bent écht gaar of niet… en dat op zondag…
ossscar zegt
Ik kom net uit Apeldoorn, Concour d’Elegance. Natuurlijk ook veel (mooie) foto’s gemaakt. Behalve prachtige klassiekers ook een Alfa Romeo 8C. Zal vanavond een aantal foto’s op mijn site zetten.
P.S.: Wij hebben thuis (ja, echt) een Fiat Multipla. Niet een moderne maar het eerste model Fiat 600D Multipla (De 1e échte MPV).
lincoln zegt
“put your money where your mouth is” .. tuurlijk worden oldtimers over-geromantiseerd .. maar in vergelijking met de verwennerij van nu is het gewoon ouwe brol ..
buiten het feit dat nederland bol/vol staat van de klassiekers en er bij meetings en speciale gelegenheden toch altijd een hoop komen opdagen ..
Lagonda zegt
Het maakt mij niet uit of ze er wel of niet mee rijden. Ik hecht meer waarde aan originaliteit. Wat ik wel erg vind zijn de hele rijken der rijken onder ons die een klassieker kopen en daar dan een rally mee gaan rijden, en het totaal niet boeien als ze z’n auto total loss rijden. Dat gebeurd helaas maar al te vaak met echt exotische klassiekers zoals Aston Martin, Ferrari, Lagonda etc. etc.
Dan heb ik toch liever dat ze in een garage staan en doodgeknuffeld worden.
RenesisHP zegt
@Casper.
Vannacht op een feestje geweest. Wat denk je zelf….?
lincoln zegt
@Emile Benz .. ik ben een slecht voorbeeld .. ik heb een surplus aan ouwe meuk .. en pak altijd de voorste .. het is inmiddels eerder een last dan een lust ..
dus meestal de 95 Merc Marquis of 93 Panda selecta ..
heb ook nog een sec 420 .. en die staat al 6 maanden stil .. lekker puh ..
RenesisHP zegt
@lincoln.
Rijden of kijken? ;)
RenesisHP zegt
Owww, dit is echt erg…. Zondag. :? :oops: :shock:
Ja, ik ben weer wakker. Komt u maar met de eeuwige vernedering. :roll:
Ik zal het nooit meer doen… Echt niet… :P
Emile_Benz zegt
@ lincoln: probeer je me nou te imponeren? hahaha :lol:
Je “slaapt” zeker ook nooit met je vrouw; bang dat er gebruiksporen ontstaan. :lol:
lincoln zegt
@mx5rx8 .. oei .. die is onder de gordel ..
als ik em zo zie .. en ik kijk naar buiten .. dan zeg ik rijden ..
maar de realiteit van bezitten is poetsen en beschermen ..
Emile_Benz zegt
@ mx5/rx8owner: ow ik dacht dat ’t op ’t weer sloeg :wink:
RenesisHP zegt
@lincoln.
Gotcha.. :lol:
RenesisHP zegt
@lincoln.
Betreft die auto denk ik dat ik je helaas gelijk moet geven.
Maar het is toch een Amerikaan. Die zal toch wel blijven rijden tot de eeuwigheid?
Mits goed onderhouden uiteraard.
lincoln zegt
@Emile Benz ?? imponeren ?? met de 200 euro Panda ??
bedankt dat je denkt dat ik dat kan dan !!
Emile_Benz zegt
@ lincoln: dacht meer aan de Merc Marquis en 420 SEC…
Klassiekerrally zegt
Die ouwe Lincoln? Gewoon rijden met die zooi. Kom op zeg. Het is maar blik! ;)
Nou ja. Ik wil het wel wat nuanceren. Wanneer je een MGB in concoursstaat brengt om er vervolgens nooit meer mee te rijden ben je niet helemaal lekker in je bovenkamer (al moet je het natuurlijk wel zelf weten, ’t is per slot van rekening jouw eigendom). Bij een coachbuilt auto waarvan er maar 1 exemplaar op de hele wereld bestaat ligt ’t wat mij betreft iets anders. Die zijn vaak toch slechts gemaakt om mee te pronken. Kijk bijvoorbeeld eens naar diverse door Figoni & Falaschi gecreëerde sculpturen, dat zijn nauwelijks nog autos’ te noemen. Een Ferrari SWB daarentegen is gemaakt om te rijden, zelfs om te racen. Dan mag/moet dat ook gebeuren anders beroof je zo’n machine van z’n leven.
Maar dat is mijn gevoel/mening.
lincoln zegt
@Emile Benz .. zelfs met het aankoop bedrag van die 2 kan een arme student niet jaloers maken ..
zijn beide wel in goede staat hoor + apk ..
op mijn opslag capaciteit MOET je jaloers zijn ..
Robbut zegt
Heh… hoe kan dat nou.. ik ben 22 en ik rij een frogeye sprite mk1… ben ik toch geen old timer… Ik kom trouwens net van het loo.. Mocht met de Alfa van vaders omdat je dan korting kreeg :). Staat wel heel wat leuks tussen.. en ja ook van die achteloze figuren die alles van de auto weten denken ze zelf dan… Daarin tegen denk ik bij sommige gesprekken.. Vent! hou je kop gewoon dicht je weet nog niet eens hoe de naald in de carburateur moet…:| laat staan hoe je een wiel moet verwisselen..
Nee er stonden ook wel mooie auto’s! dat zeker!
Maar meestal bij dit soort evenementen zie je een mooie auto die speciaal is.. en een tentje / ‘parkeerplaats’ verder staat er nog één. Ik hoop wel voor de bezoekers die morgen gaan dat er iets meer autos zijn dan vandaag. De opkomst was niet echt hoog.
En ach.. de balletjes moeten er wel zijn.. anders waren al die dure auto autootjes allang op de sloop beland! Oke oke je hebt ook de musea nog waar ze dan een paar keer per jaar uitgehaald worden. Ach Ik vind het ook allemaal wel mooi. vooral even het sprintje en dan niet naar die Bntley’s luisteren dat was en is een tedure gezins ‘MPV’ ;) maar een Veritas! Dat is pas lekker:D
Klassiekerrally zegt
@ Robbut: leuk he, die bandenschoppers die zogenaamd alles van de auto’s afweten. Lekker op een afstandje naar luisteren en je amuseren. Ze weten niet beter*.
Morgen ga ik ook naar Het Loo. Ben benieuwd. Is voor mij de eerste keer! :oops:
* Ik weet ook niet alles, maar doe ook niet alsof ;)
Robbut zegt
Ja wel mooie figuren.. maar ja.. vriend waar mee ik daar rond liep heeft ook de ballen verstand van auto’s.. dus dan moet je ook alles gaan zitten uitleggen.. begin je er ook iets op te lijken :).
Wel weer leuk dat mijn pa iemand kent die in de sprintjes mee rijd.. kan ik misschien morgen ook een keer bijrijden:)
Morgen word het trouwens beter weer! en het was vandaag al lekker warm in het zonnetje. dus morgen word het een Top dag denk ik. Vooral de afsluiting is ook mooi!
Klassiekerrally zegt
Afsluiting? Vertel eens!?
Robbut zegt
Nouja vorige jaren was het altijd wel mooi. Voor het Loo met luchtballonnen en muziek enzo. Ik weet niet wat het dit jaar word. Misschien net zoiets. Ik ga denk ik wel even kijken. Woon toch om de ‘hoek’:)
Maarten G zegt
ik vind dat zowel de schrijver van de column als de eerste post van Michiel van den Brink wel een kern van waarheid bevatten. De waarheid zal er ergens tussenin liggen. Als ik zelf een klassieker had zou ik er ook niet dagelijks mee rijden, maar op z’n tijd zou ik er wel lekker mee over de dijken gaan scheuren..
Emile_Benz zegt
@ lincoln: o… :|
Mr Hyde zegt
@Maarten G
en zo hoort het, en is het gelukkig ook in de meeste gevallen de realiteit.
Amen
phoenix zegt
Ik ben vandaag bij de Concours geweest.
Was weer leuk (2jaar geleden was ik er ook en ik woon in Apeldoorn)
Citrofiel zegt
Helemaal mee eens. Auto’s zijn rijdend hoe dan ook het mooist. Statisch is er eigenlijk weinig aan… Ik vond het daarom ook prachtig dat ze op het Concours een sprint hadden georganiseerd! Fantastisch, de geluiden, de bewegingen, de geuren… Zoals de presentator alsmaar zei: Heerlijk. :D
skinnybmw zegt
Maar wat nu als je een deuk in je 250GTO of 300SL rijdt, óf iemand smijt de deur van z’n Kadett tegen je klassieker aan…ik kwam vorig weekend een 300SL Roadster tegen op Terschelling. Respect maar je moet er niet té veel inrijden. Kan me best voorstellen dat je niet al te veel in je klassieker wil rijden om hem in concoursstaat te houden. Het blijft een zeldzaamheid die alleen maar in waarde stijgt…net als een kunstwerk.
Tommaso zegt
Interessante column die ook grotendeels mijn mening vertegenwoordigd.
Afgelopen weekend was er weer zo’n tweespalt in Alfa land.
Enerzijds het Spettacolo Sportivo op Assen en anderzijds het concours d’elegance op Het Loo.
Grappig om dan te zien dat er bij het Spettacolo een handjevol , stuk of 5, 8C Competiziones waren die bijna allemaal de baan opgingen voor een demo run.
Eigenaren waren soms helemaal uit Zwitserland of Duitsland gekomen om de auto aan de Alfisti te laten zien en vooral te laten horen.
Bij de Guiness book record poging zoveel mogelijk Alfa’s de baan op reed er zelfs even een 8C naast me. Aan het oudere stel dat erin reed was te zien dat die lang gewerkt hadden voor hun geld. De vrouw reed overigens.
Op het static display van het Spettacolo stonden ook diverse oude typen Alfa’s maar ook een aantal daarvan ging de demo run maken waaronder mijn absolute favorieten een 155 GTA racer en een Giulia TZ2.
Vooral de TZ2 maakte een enorme indruk door de lage bouw van de auto maar ook het prachtige ouderwetse geluid.
Daar kon een moderne naar niks klinkende Mito niet tegen op.
Heb dus helemaal niks gemist van het concours d’elegance want zoals de Engelsen zo mooi zeggen I had my cake and ate it.