Vandaag gaan we in op de wonderlijke wereld van de achterdeuren.
Voor vandaag nemen we een kijkje in de wondere wereld der deuren. We denken er nauwelijks over na, maar er zijn toch een hoop verschillende manieren hoe fabrikanten deze toepassen. Deze werden uitvoerig behandeld in dit artikel over auto’s met bijzondere deuren.
Daarbij ging het voornamelijk om de voordeuren. We gaan het nu hebben over enkel en alleen de achterdeuren. Daarbij maken sommige fabrikanten vreemde keuzes. Of het nu vanuit een marketingoogpunt is, of omdat de CEO het graag wilde: sommige merken hebben bijzondere constructies voor de achterdeuren bedacht.
AMC Pacer
1975
De AMC Pacer benoemen in een lijstje dat gaat over auto’s met bijzondere achterdeuren is opmerkelijk. De Pacer hééft namelijk geen achterdeuren. Waarom vermelden we de Pacer dan toch? Simpel, de Pacer moest een praktische, compacte en handige familieauto worden. Een vierdeurs carrosserie (al dan niet optioneel) zou een goede oplossing zijn, maar dat was lastig. De oplossing was simpel, geniaal en loste uiteindelijk vrij weinig op: AMC verlengde het rechterportier.
Nissan Prairie (M10)
1982
De Nissan Prairie was een bijzondere vreemde eend in de bijt. Het was niet helemaal een MPV, alhoewel het wel mogelijk was om wat met de banken te schuiven en er zelfs een bed van te maken. De auto had twee schuifdeuren, waardoor je een grote opening had. Ondanks dat vierwielaandrijving geleverd kon worden, was het geen terreinauto. Het was vooral een bijzonder ding. De tweede generatie Prairie (M11) was wel meer een echte MPV.
Plymouth Voyager
1984
Er waren natuurlijk al heel erg veel busjes met schuifdeuren. Ook bij passagiersbusjes kwam het voor dat er een schuifdeur was om in de auto te kunnen klimmen. De Chrysler Voyager was de eerste échte MPV. Ja, eerder dan Renault de Espace op de markt kon brengen. Het bijzondere van de Voyager was dat de auto gebaseerd was op een personenwagen-platform en daardoor veel veiliger, zuiniger en lichter was, dan de busjes met een ladderchassis. Het idee van Lee Iacocca (inderdaad, de man die ook de Mustang bedacht) werd een hit en de redding voor Chrysler.
Mercedes-Benz 260 E Limousine (V124)
1990
Naast voorportieren en achterportieren is er ook nog een tussenoplossing: middenportieren! Van de Mercedes E-Klasse W123 was er al een Limousine, maar in 1990 kwam de ‘V124’ Limousine op de markt. Deze was niet alleen langer, maar had een extra bank (in het midden) met een eigen deur. Mercedes-Benz bouwde deze op speciaal verzoek voor taxibedrijven en uitvaartbedrijven. Nee, er is geen AMG versie van.
Plymouth Voyager (NS)
1996
Tot 1996 hadden de meeste grote MPV’s één achterste schuifdeur. Een beetje vreemd, natuurlijk. Want juist in een MPV wil je veel mensen in en uit kunnen laten. In eerste instantie zou het veilig zijn, want dan kon het gehele elftal aan kleuters via één deur naar buiten rennen. Handig voor mama om de boel in de gaten te houden. De echte reden was eenvoudiger: de stijfheid was bijzonder lastig. In 1996 zette Chrysler dat recht met de tweede generatie Plymouth Voyager. Deze had namelijk twee schuifdeuren.
Alfa Romeo 156 (932A)
1997
Natuurlijk, strikt genomen valt de 156 niet in deze zelfverzonnen categorie auto’s met bijzondere achterdeuren. In plaats van de vele rare oplossingen, is dit misschien juist de fraaiste. De Alfa Romeo 156 was een beeldschone auto. Ook en profil was het een plaatje om te zien. Dat kwam mede door de aluminium deurklink aan de voorkant en het gebrek aan zo’n ding aan de achterzijde. In plaats daarvan had de 156 een hooggeplaatste deurgreep. Hierdoor leek de lijn aan de zijkant vloeiend door te lopen waardoor de auto inderdaad iets van een coupé had. Bij de Sportwagon lukte het zo mogelijk nog beter.
Saturn ION Quad Coupé
2002
Het bewijs dat General Motors in 2004 in staat was om hele bijzondere en betaalbare auto’s te bouwen. De Scion ION was een relatief modale sedan, gebouwd op het platform van de Opel Astra. Er was een extra spannende versie, de Quad Coupe. Deze had net als de Mazda RX-8 twee die naar achteren openen, om zo ervoor te zorgen dat de passagiers makkelijk naar de achterbank konden gaan. Het bijzondere was dat de ION Quad Coupé geen kopie van de RX-8, maar juist een pionier! De ION Quad Coupé kwam eerder op de markt.
Mazda RX-8 (SE)
2003
Een heel populair voorbeeld van auto’s met bijzondere achterdeuren kunnen we vinden bij de Mazda RX-8. De Mazda RX-7 was een indrukwekkende auto op het asfalt en in Gran Turismo, maar stervensuur en zeer onpraktisch. Dat zette Mazda recht met de veel gebruiksvriendelijkere RX-8. Deze combineerde een ernstig tekort aan koppel met een enorm brandstofverbruik. Om over de ‘betrouwbaarheid‘ van de motor te zwijgen. Maar de rest van de RX-8 was briljant. Het chassis was uitmuntend en voor een coupé was ‘ie redelijk praktisch. Als je de voordeuren opendeed, kon je de achterste zijdeurtjes open doen. Deze waren een heel stuk kleiner en bizar ruim op de achterbank was het niet, maar voor twee kinderen was het een perfecte oplossing.
MINI Cooper Clubman (R55)
2007
De New MINI was een enorm succes voor BMW. Logischerwijs veranderde men niet veel aan het MINI-recept, waardoor de tweede generatie bijna identiek lijkt te zijn. Toch waren er links en rechts wat verzoekjes voor een praktischer model. MINI-eigenaren kunnen ook kroest broeden, natuurlijk. De oplossing was heel eenvoudig, de Clubman had een rechtere achterzijde voor meer ruimte in de bagagebak en een langere wielbasis voor de achterpassagiers. Die konden via een klein extra deurtje naar binnen. Het gekke is alleen wel dat er maar één deur was, aan de rechterkant. Logisch: kinderen stappen dan uit aan de kant van de stoep. In Groot-Brittannië had de Clubman echter óók de deur aan de rechterzijde. De huidige Clubman (F54) heeft nu twee normale achterdeuren.
Savage Rivale Roadyacht GTS
2009
De grote winnaar in dit artikel over auto’s met bijzondere achterdeuren moet wel een Nederlands product zijn. Nee, geen Volvo 360 of Mitsubishi Carisma. De Savage Rivale Roadyacht GTS heeft de meest bijzondere layout qua achterdeuren. De achterdeuren zijn dermate uniek, dat het lijkt dat de rest niet veel uitmaakte. Aanvankelijk werd de auto geïntroduceerd met redelijk wat bombarie, maar tot op heden hebben we er nog niet veel van gehoord. De achterdeur opent op de meest bizarre wijze.
Rolls-Royce Ghost
2010
De Ghost heeft ook suïcide-doors en hoort ook in dit overzicht thuis. Het was zeker niet de eerste, maar wel een welkome comeback. Nu zit er op zich wel een bepaalde logica achter. Bij grote limousines, althans. Het idee is dat men zo veilig van de buitenwereld kan instappen. Dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld. Een andere reden is simpel: de Ghost is natuurlijk ‘gewoon’ een BMW 7 Serie. Op deze manier creëer je een duidelijkere afstand, ook ten opzichte van de Flying Spur. Slim en bijzonder gaaf.
Opel Meriva (B)
2010
De eerste generatie Opel Meriva was een behoorlijk populaire auto bij een select groepje Europeanen van boven de 70. De auto was compact, degelijk en heel belangrijk: had een hoge zitpositie. De tweede generatie Meriva liet even op zich wachten, de bankencrisis zorgde ervoor dat Opel van GM de Meriva on hold moest zetten. Toen de Meriva kwam waren de bejaarden klanten verrast. De Opel Meriva had namelijk zogenaamde ‘Flex Doors’, beter bekend als Suicide Doors of Coach Doors
Hyundai Veloster
2011
De eerste generatie Hyundai Veloster was een beetje een rare eend in de bijt. Nu staat dit lijstje met auto’s met bijzondere achterdeuren daar vol mee, maar de Veloster was echt raar. Want bij Hyundai loste ze het probleem ‘sportieve én praktische driedeurs’ héél anders op. Aan de bestuurderszijde was er één lange deur, aan de rechterkant twee deuren. Niemand begreep het, niemand kopieerde het en het zag er raar uit. Wel was het daardoor een ‘kek’ ding. De nieuwe Veloster is tegenwoordig een sportieve vierdeurs coupé.
Ford B-Max
2012
De Ford B-Max was de grote concurrent van de Opel Meriva. Alleen ging men bij de deuren net even iets verder dan Opel. De Meriva had Flex-doors, maar Ford pareerde met twee schuifdeuren en géén B-stijl. Daardoor kon je, eh, ja: daar kon je wat mee. Wij weten niet wat, maar je hebt in de B-Max er in elk geval de ruimte voor. Mocht je het heel erg veel vinden lijken op de Nissan Prairie uit 1982, dan ben je niet de enige. Inmiddels is de B-Max er niet meer.
BMW i3 (I01)
2013
De BMW i3 is een van de meest inventieve compacte auto’s van de afgelopen jaren. Bij veel van dit soort auto’s is het ‘elektrisch;’ zijn het grote verschil. Bij de i3 gaat het veel verder. De auto doet alles net even anders. Net als de Mazda RX-8 heeft de auto twee kleine deurtjes die pas open kunnen gaan als de voordeuren open zijn. Op zich wel een prettige gedachte als je de kinderen wegbrengt naar school.
Tesla Model X
2016
Natuurlijk moet de Tesla Model X erin staan. Deze zijn namelijk allemaal voorzien van de zogenaamde Falcon Wings. De MPV-crossover van Tesla is hierdoor niet praktischer ofzo. Sterker nog, in parkeergarages moet je uitkijken, alhoewel het systeem behoorlijk goed door heeft tot hoever het kan openen. De Falcon Wings zijn zwaar, complex en erg duur. En mede daardoor is het gaaf dat het het productiestadium heeft gehaald.
De Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition
2019
Lincoln had de beroemde naam van de Continental een beetje laten versloffen, maar de huidige generatie (sinds 2015) is cooler dan ooit. In plaats van een grote Ford Mondeo met meer chroom en leer of een oude Jaguar met nieuwe koets, is de Lincoln uniek in technisch opzicht en qua stijl. Lincoln heeft een periode een aantal Continentals (80 stuks) verkocht met suïcide doors, maar ze zijn allemaal bijzonder vanwege de deurhendels: alle Continentals hebben namelijk hooggeplaatste deurgrepen, wat de auto een bijzonder zijaanzicht geeft.
Uiteraard zijn er nog véél meer bijzondere auto’s met aparte achterdeuren. Dit is slechts een selectie. Vanzelfsprekend kun je de auto’s die je mist vermelden in de comments!
frank2b zegt
De ModelX is wel de meest debiele.
Sta je eerst de show te stelen met de vleugeldeuren van je hyperbolide, moet je zelf instappen via de mondeodeur van de bestuurdersrij… mééép méééép méééép mééééééééép….
Die tweede serie Meriva is trouwens helemaal zo’n gekke wagen nog niet.
Zukunft1 zegt
Ja het zijn geen achterdeuren … maar in een lijstje over bijzondere deuren mag de Z1 wmb. niet ontbreken.
ukbob zegt
De 156 staat erin, dus ik ben blij :)
Maar hoort de Hyundai Veloster (oid) er eigenlijk ook niet bij..?
conflagration zegt
Altijd blij met alfa’s :D
Maar de veloster staat er ook in toch?
ukbob zegt
@conflagration: klopt. Ik ben een kuiken, niet goed opgelet..! Oeps
dnadave zegt
Een model X is niet alleen oppassen in garages, ook op parkeerplekken moet je eigenlijk expres aso dubbel parkeren om ze fatsoenlijk open te krijgen.
florisje zegt
@dnadave: Volgens mij ligt dat niet aan de deuren. Deze steken namelijk bijna niet uit met het open gaan. Kijk maar eens een filmpje.
ahaaa zegt
@dnadave: dat heeft niet met de deuren te maken. Dat ligt 100% aan de arrogantie van de bestuurder.
Fritskee zegt
Peugeot 1007 had hier bij gemoeten
bartteeuwen zegt
@fritskee: zijn voordeuren
Jochempie zegt
Een auto zonder achterdeuren heeft ook geen voordeuren, maar deuren.
Fritskee zegt
@Jochempie: inderdaad!
Fritskee zegt
@bartteeuwen: en ook achterdeuren
jarnobakker zegt
Vergeet onze zweedse vrienden met de Agera niet.
jarnobakker zegt
@jarnobakker: shit ging over achterdeuren
ds3thp zegt
@jarnobakker: dan is een vermelding voor de nieuwe Koenigsegg Gemera wel op z’n plek!
dunhozzie zegt
@ds3thp @jarnobakker: ik was zelf ook aan het denken aan de Gemera, maar dat is ook geen voor/achterdeur, maar gewoon deur. Anders had @willeme er hem vast bij gezet.
gwnbmw zegt
net als de amc pacer dus, maar dan mooier?
tjorque zegt
Een piepkleinbeetjeveelmooier ?
Maar de pacer staat er vooral in omdat de linker deur en de rechter deur verschillen van maar denk ik
mashell zegt
Ik ben het oneens met wat er gezegd wordt over de 156. Die heeft prachtige deurklinken en het is eeuwig zonde dat de wagen er daar maar twee in plaats van vier van heeft. Een coupé lijkt het door de vrijwel gelijke verhoudingen in formaat van voor- en achterzijruiten niet. En de station krijgt er zelfs een beetje een bestelwagen look van.
Jochen zegt
Swift, micro, hr-v. Man man, wat doen ze soms moeilijk.
Ik heb ik 1997 ooit eens uitleg gekregen hoe de 156 portieren werkte. Ik snapte het echt niet.
luckyluck zegt
Honda Element.
phdg zegt
Wat een grappig ding! Had ik nog nooit gezien.
edward330d zegt
Praktisch gezien zijn schuifdeuren achter het handigst nadeel ervan is het hogere gewicht en het staat niet altijd even mooi. Dan zijn toch de suïcide deuren het meest handig het vergemakkelijkt de instap aanzienlijk.
phdg zegt
Enkel hadden ze bij de i3 toch wel een soort veiligheid mogen inbouwen dat, als de veiligheidsgordel van de voorpassagier nog vastgeklikt zit, de achterdeurtjes niet open gaan. Want de gordel zit namelijk in de B-stijl die dus mee opengaat en zo dus de voorpassagier “ophangt” ; )
ericd zegt
Vloeken in de kerk natuurlijk, maar de RX8 die zo’n mooie lage neus heeft, zou die kunnen behouden (misschien) met de platte 2.0 boxer van Subaru bijv. Leuke kandidaat voor een dergelijke swap.
ericd zegt
Of Mazda’s SkyActiv X motor. Ook 180 pk. Hoewel die wat hoger is.
RAW zegt
Als Mazda dan toch een aantal keer genoemd wordt, dan is het vermelden van de MX-30 (hun eerste EV) met suicide doors ook wel aardig.
bernoulli zegt
De Fiat Multipla mag er ook wel tussen. Niet omdat de constructie ongewoon is, maar wel omdat de zijruit zo ongeveer bij je knieën begint en een halve meter boven je kruin eindigt.
emping zegt
Mitsubishi Space Wagon met slechts 1 achterdeur.
emping zegt
stervensuur = stervensduur
skinny058 zegt
De i3 begint toch steeds leuker te worden. Heb er al een aantal keer in mogen rijden bij ZF in Delfgauw. Erg fijn en in deze looks prima te pruimen. Goede zet van BMW!
tdbr zegt
Wij hebben de Mini gehad, fijne auro om in te rijden en nog best wel ruim voor een Mini! Maar in een parkeergarage een maxicosi door de twee zijdeuren persen is geen beginnen aan.
volvo480gtt zegt
Geinig artikel. Zoals de Veloster is er ook een Volvo 243 gebouwd. Denk dat het een zelfbouw project was maar wel op dezelfde manier. Grappig gezicht.
leon1pfr zegt
Ik mis de Leon 1p. Zelfde idee als de alfa Romeo
tmenges zegt
@leon1pfr: ja met die deurklinken maar daar was alfa eerder mee toch? Die deurklinken had geloof ik de Honda nsx ook al op die manier weggewerkt
Esprit_de_Flandre zegt
@leon1pfr: Waarom zou je de kopie erbij zetten als het origineel er staat… ?
jpoers zegt
@leon1pfr: zo kan je de renault zoe ook aan dat lijstje toevoegen.
avdb55 zegt
Interessant dat de Saturn Ion in de tekst ineens een Scion is geworden. Dat is toch een submerk van Toyota.
melrik zegt
Ook al is het een concept, maar de Ford Evos heeft 4 vleugeldeuren. Daarnaast is er nog de Rezvani Tank met z’n dikke suicide Doors!
Rob zegt
Stijlicoon Cord 812. De voor- en achterdeuren zijn identiek (op de uitsparing van het achterwiel na), ik dacht uit kostenbesparing. Omdat ze ook de scharnieren aan dezelfde kant lieten zitten, gaan ze als een soort vlinder open/dicht:
http://classiccarsmarks.com/images/full/812-beverly-bustle-back-westchester-4-door-sedan-3.jpg
Volgens mij is de enige auto ter wereld waar dat het geval is. Maakt de toch al unieke auto nog wat unieker ;-)
Dizono zegt
Bij de eerste 2CV was dit ook al het geval:
https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/citroen/2cv/autowp.ru_citroen_2cv_37.jpg
Rob zegt
De Traction Avant ook, nu ik er zo over nadenk ;-)
https://castle-cars.be/wp-content/uploads/2018/11/45263831_10215990284963689_2077868507374026752_n.jpg
Dan zullen er vast ook nog wel meer zijn geweest ;-)
bernoulli zegt
De DS4 heeft ook aparte achterdeuren. Enorme punt”oren” en ramen die niet eens open kunnen. Vorm boven functie. Valt nog mee dat de deuren wel open kunnen.
Dizono zegt
@willeme: Nissan Pathfinder uit 1989 had ook al verstopte portiergrepen van de achterdeuren, en hier was de illusie nog een stukje beter:
https://s34.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/n/nissan/pathfinder_4-door/nissan_pathfinder_4-door_9.jpg
Ook nog even een kleine hoedtik voor de Zündapp Janus:
https://s34.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/z/zuendapp/janus/zuendapp_janus_1_7.jpg
Bij BMW losten ze dat met de 600, de grotere versie van de Isetta iets conventioneler op. Met een nog steeds vreemde deurencombinatie:
https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/bmw/600/autowp.ru_bmw_600_7.jpg
willeme zegt
@dizono, I know! Volgens mij hebben we die toen ook in het vorige lijstje gezet, toch?
Bart_V zegt
Misschien wel het vermelden waard de Peugeot 1007 had alleen maar 2 schuifdeuren