Goed nieuws voor autoliefhebbers met één of meerdere auto’s die in de garage staan.
Minder administratieve rompslomp, dat kunnen we alleen maar toejuichen. De RDW gaat het mogelijk maken om voertuigen voor een langere tijd te schorsen. Op dit moment moeten geschorste auto’s ieder jaar opnieuw aangemeld worden bij de RDW, vanaf volgend jaar kunnen auto’s ook twee of drie jaar geschorst worden.
Dit is niet direct van toepassing op autobezitters die een klassieker of hobbyauto alleen in de winter willen schorsen, maar wel handig voor autoliefhebbers en bedrijven die werken aan een gerestaureerde auto. Het kan zo zijn dat een grote restauratie 24 maanden of langer in beslag gaat nemen. Voor die doelgroep is het goed nieuws dat voertuigen vanaf 3 januari 2019 voor twee of drie jaar geschorst kunnen worden.
Aan het kostenplaatje zal niets veranderen. De jaarlijkse kosten voor het schorsen zullen blijven bestaan, of je nu een auto één, twee of drie jaar schorst. Het blijft mogelijk om een schorsing te verlengen. Dit kan vanaf maximaal zes weken voor de einddatum.
Wie een auto schorst heeft niet langer te maken met voertuigverplichtingen. De wegenbelasting zal stopgezet worden en ook hoeft de auto geen geldige APK meer te hebben. Dat laatste moet natuurlijk wel weer in orde zijn, voordat de auto na een schorsing weer op de openbare weg gaat verschijnen. Het schorsen van een voertuig kan online via de site van de RDW, bij een kentekenloket of een RDW-keuringsstation.
jupke zegt
Dat schorsen is ook weer een melkkoe voor de overheid! In heel europa werkt dat niet zo! Een auto stilzetten kost daar niet steeds geld!
henk_he zegt
@jupke: ja, maar je krijgt er wat moois voor terug! Ow. Wacht.
pielemuis zegt
@jupke: trek oe gele hessie maar vast an.
jupke zegt
@pielemuis: de geldhongerige overheid is niet te stoppen!
duckmefaddy zegt
@pielemuis: heb ik al!
#wegmetjackplooij!
awesome zegt
@duckmefaddy: #kamphuesvandetelevee
spyderman zegt
@jupke: de wegenbelasting is hier in België ginne kattenpis…zou willen dat ik hier ook net zo eenvoudig zou kunnen schorsen als in NL
phevtreb zegt
@spyderman: en ik zou willen dat we in NL net zoveel (weinig??) wegenbelasting mochten betalen als de Belgen.
stuko zegt
@spyderman: wat betaal je daar? Doe eens een voorbeeld!
Een A4 TDI uit 2012 kost hier 135euro per maand.
spyderman zegt
@stuko: ga hier bijna denken dat het meevalt…betaal voor mijn Boxster € 1800 per jaar
spyderman zegt
@stuko: maar heb ook een Vito 122 cdi…en dat is hier lichte vracht (grijs kenteken) € 120 per jaar ?
sprankel zegt
@spyderman: Schroef de achterplaat van de auto & steek die in de speciale brievenbus van de DIV => voila, hij is geschorst. Brief van schrapping nummerplaat binnen steken bij de verzekering en polis word stop gezet.
Wil je er terug mee rijden? Verzekeraar vraagt plaat aan en maakt verzekering in orde, plaat erop schroeven en klaar. En nee je betaald geen BIV meer, je kan maar 1 keer BIV betalen voor een wagen, zelfs al verkoop je hem en koop je dezelfde terug.
Enigste beperkingen die je hebt : je kan niet dezelfde plaat behouden & indien minder dan een jaar geschrapt ben je verplicht bij dezelfde verzekeraar te verzekeren (vroeger durfde verzekeraars dit trucje toe te passen om van verzekering te wisselen zonder opzegdatum)
evdw zegt
Ter info, voordat je je auto uit de schorsing haalt moet hij eerst gekeurd zijn. De enige legale reden dat je de openbare weg op mag met een geschorste auto is dus als je een afspraak (aantoonbaar) hebt staan om de auto naar de APK te brengen. Maar dan moet hij wel eerst verzekerd zijn.
Dus, eerst verzekeren, dan naar de apk en dan pas de schorsing opheffen.
Andere volgorde kan je op dure boetes komen te staan.
jupke zegt
@evdw: hoe kun je een apk afspraak aantonen zodat de politie geen bekeuring uitschrijft?
lekbak zegt
@jupke: Mailtje met de afspraak bij je hebben. Briefje geschreven door de garagist. Er is vanalles mogelijk. Je moet ook de kortste of snelste route nemen enzo. Lastig te controleren maar als je gezeik krijgt kan je het redelijk makkelijk aantonen omdat je auto apk heeft (of afgekeurd is), en ook waar.
bmwe46m3balling zegt
@evdw: moet de auto niet op de trailer naar de apk keuring?
joostie zegt
@bmwe46m3balling: De algemene periodieke keuring keuring? Geen idee wat dat is. Mocht je toch APK bedoelen, dan is bovenstaand verhaal over de juiste volgorde gewoon correct.
bmwe46m3balling zegt
@joostie: ja maar de auto is geschorst en mag niet op de openbare weg komen. Dus voordat jij de schorsing eraf kunt halen moet het apk gekeurd zijn toch? Hoe kan je dan de openbare weg opgaan naar een apk keuring. Dan moet de auto toch per trailer vervoerd worden, of ik zie ik hier iets over het hoofd?
henk_he zegt
@joostie: hahaha, Theo Maessen ? WEG!!!
lekbak zegt
@bmwe46m3balling: Nope. Je mag rijden zolang je de kortste of snelste route neemt. Bij afkeur weet ik niet of je ook terug mag.
Zo mag je ook met een geimporteerde auto rijden naar de rdw voor de import keuring. Dan heeft je auto dus nog niet eens een echt kenteken (wel een eendags kenteken, wat je nog zelf mag maken ook).
bmwe46m3balling zegt
@lekbak: oh op die manier, naja weer wat geleerd. Al die regeltjes ook joh, om gek van te worden haha. Lijkt net alsof al die regeltjes tegenstrijdig werken.
sanderm3 zegt
@bmwe46m3balling: welkom in Nederland
evdw zegt
@lekbak: Ja je mag ook weer terug met diezelfde aantoonbare afspraak, ook bij afkeur.
marinepower zegt
@evdw: op de trailer met dat hok!
evdw zegt
@marinepower: Nee, dat hoeft dus niet. Mag wel natuurlijk als jij dat zo graag wil.
lekbak zegt
Goed nieuws voor mij, ik zit hier al jarenlang op te wachten. Ik heb momenteel 6 kentekens op naam en daarvan zijn er 4 geschorst. 1 als huidig project, 1 omdat het winter is en twee voor langere tijd. Gelijk schorsen voor meerdere jaren dus, ben ik ervan af.
desjonnies zegt
Ik vond het oude systeem veel eerlijker: je betaalde geen MRB, maar werd je wagen op de openbare weg gesnapt, kreeg he een boete. Maar in je garage of op eigen terrein was er niets mis. Nu moet je zelf op de plaats van de controleur gaan zitten en zelf aangifte doen en een bedrag betalen voor het niet gebruiken van je auto, eigenlijk bezopen, alsof je vooraf een snelheidsovertreding moet melden en betalen.
De overheid trekt zich terug, behalve voor onze portemonnee!
rollingstoned zegt
@desjonnies: nee als de roverheid geld van je nodig heeft dan weten ze je wel te vinden.
Gulli zegt
Zojuist nog mijn motor geschorst. Deze angsthaas gaat van de winter niet met minder dan vier wielen de weg op ? En ik ben een mooiweerrijder dus gebruikte hem de laatste paar weken toch al niet echt meer.
techniekmeneer zegt
@gulli: Er zijn nog weinig motorrijders die de motor schorsen in de winter.. Veel verzekeraars geven korting als je hem van december tot februari laat staan, de kosten van schorsen zijn dan duurder dan de kosten die je hebt als je hem niet schorst..
Gulli zegt
@techniekmeneer: Hmm daar heb je wel een punt. Heb eigenlijk altijd geleerd dat je hem schorst als je hem voor langere tijd stalt. Weet eerlijk gezegd niet of het een vereiste van de verzekeraar is ?
evdw zegt
@gulli: Nee waarom zou de verzekeraar eisen dat je hem schorst, de verzekeraar maakt dat niet uit.
ikleesookoverautos zegt
@gulli: ja want in NL sneeuwt het zo hard in de winterzz
Gulli zegt
@ikleesookoverautos: het hoeft niet alleen maar te sneeuwen om op je bek te gaan met de motor hoor ?
maxidyne zegt
Vorige maand de RS2, E46 330Ci en de R129 320 geschorst voor de winter. Schandalig dat je er geld voor moet betalen, voor iets wat je niet gebruikt… Maar goed, wil geen pekel op de auto’s. De pekelbak staat alweer klaar: Subaru Vivio met 4×4. Destijds helemaal volgespoten met Dinitrol, roesten doet hij niet. Spotgoedkoop in verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Verbruik is wel vrij hoog, maar veel fun!
e38ossie zegt
Het gekke is: ik bezit een BMW van 1978. Deze zou belastingvrij zijn. Maar ik moet betalen om hem niet te gebruiken……
metalmike zegt
@e38ossie: Ehh, waarom zou je hem dan schorsen? Tenzij er geen apk op zit dan.
e38ossie zegt
@metalmike: restauratieproject inderdaad.
evdw zegt
@metalmike: Omdat hij er niet persee in wil rijden denk ik. Dan wil je hem ook niet verzekeren natuurlijk en dan MOET je hem schorsen.
seicilindri zegt
Ik heb een veij grote collectie waar er altijd wel een paar van geschorst staan maar dit heeft geen meerwaarde. Ja, je kunt hem 3 jaar schorsen maar betaald dan dus 3x schorsen vooruit. Dus relatief gezien ( alhoewel de rente momenteel peanuts is natuurlijk) zelfs nog duurder. Ben je toch ineens na 2 jaar klaar of verkoopt hem in de tussentijd dan kan je naar de rest fluiten . Waarom zou je dit in vredesnaam willen ?
evdw zegt
@seicilindri: Als je bijvb een diesel auto hebt uit 1982, waarvan je dus weet dat hij in 2022 pas wegenbelastingvrij wordt. Pas na 2022 wil je hiermee gaan rijden, dan schors je hem voor 3 jaar. Dan ben je er voorlopig even vanaf en kan je het ook niet vergeten.
seicilindri zegt
@evdw: Dus omdat je denkt dat je het zou kunnen vergeten ga je 3 jaar vooruit betalen zonder enig recht op teruggave als er per ongeluk toch iets veranderd in je situatie ? Dat doe je toch ook niet met bv je verzekeringen , en dan krijg je je premie tenminste nog terug als er iets veranderd. En vergeten ? Je krijgt een keurige schriftelijke herinnering. Als je het na een jaar al vergeet, dan na 3 jaar zeker !
evdw zegt
@seicilindri: Ik probeer ook alleen maar een toepassing te verzinnen :)
Het is natuurlijk wel zo dat je vast wel onthoudt wanneer hij 40 jaar wordt en dus wegenbelasting vrij.
En je krijgt vast na 3 jaar ook wel een schriftelijke herinnering.
tenaci zegt
Thanks but no Thanks. Ik rij liever in m’n Daf. Die paar maanden stalling is de moeite van het schorsen niet.