Auto’s worden juist minder zuinig ten opzichte van de belofte van de fabrikant.
Het verbruik van een auto is bijzonder lastig vast te stallen. Het gaat er bijna niet om wat je rijdt, maar hoe je rijdt. Dat is eigenlijk altijd zo geweest. Ga maar even een week als een idioot rijden (te veel gas geven, veel kleine stukjes, niet anticiperen, altijd haast) en daarna een week gewoon keurig met het verkeer meetuffen. Je zal zien dat het verbruik enorm zal afnemen.
Maar in de buurt komen van de verbruiksopgave van de fabrikant, blijft heel erg lastig. Volgens de ‘International Council on Clean Transportation’ wordt dit gat namelijk telkens groter. Veel groter. Ze hebben namelijk een enorm onderzoek gedaan en 160.000 auto’s onderzocht. Nou ja, ‘onderzocht’, ze hebben de gegevens van 160.000 euro’s op Spritmonitor gepakt en die vergeleken met de fabrieksopgave.
Auto’s juist minder zuinig
Laten we beginnen met het goede nieuws: de auto’s van nu zijn schoner dan de auto’s van ‘vroeger’. Het probleem is dat het niet echt op schiet. Volgens de EU is het verbruik met 7,3% gedaald tussen 2018 en 2022. Het prboleem is dat dit in het echt slechts 2,3 procent. Nou ja, in het echt, op Spritmonitor, dus.
Volgens het het ICCT moet de EU als de wiedeweerga correcties doorvoeren, omdat het brandstofverbruik dus nog altijd te hoog ligt. Nu hebben we al een hele hoop gewonnen doordat men is overgegaan van de optimistische NEDC naar de realistischere WLTP. Het ICCT ziet dat de kloof tussen de WLTP en realiteit ernstig begint te groeien.
Enge methode
Uiteraard heeft de EU een hele enge methode bedacht om dit te controleren. Bij ALLE auto’s die dit jaar voor het eerst binnenkomen van de APK, worden de verbruikscijfers uitgelezen en opgestuurd naar de RDW! Alsof Microsoft besluit om jouw browsergegevens even naar de GGZ te sturen bij de eerstvolgende softwareupdate.
De RDW stuurt die gegevens vervolgens dan naar het Europees Milieuagentschap. Godzijdank gaat de EU niet helemaal George Orwell en kun je (nu nog) weigeren om die gegevens niet te delen. Wel handig om te weten: voor de uitkomst van de APK maakt het niet uit.
Nuance
Dan is het nu tijd voor de inmiddels beroemde Autoblog Nuance. Kijk: de cijfers liegen niet. Zelf gebruiken we de cijfers van Spritmonitor ook bij de Autoblog Adviezen. Het is natuurlijk wel zo dat dit voornamelijk Duitse cijfers zijn, inclusief bergachtige omgevingen en een snelweg waar je door kunt rijden.
Daarnaast neemt de populariteit van de plug-in hybride toe. En nog meer dan met een gewone auto is HOE je de techniek gebruikt, van belang. Als je van laadpaal naar laadpaal rijdt, kun je tegenwoordig bijna uitstootvrij rijden. Echter, laad je nauwelijks en rijd je veel hoge snelheden, dan stijgt het verbruik aanzienlijk. Dan zijn er grotere verschillen tussen de realiteit en fabrieksopgave.
En dan nog een kleine ’told you so’. Kleine A-segmenters die geen elektrische ondersteuning hebben, worden minder en minder verkocht. Juist bij deze auto’s is vaak het verschil tussen de opgave en realiteit relatief klein, terwijl de verschillen bij de PHEV’s die enorm gestimuleerd worden dus heel erg groot kan zijn.
Via: AD Auto
Fotocredit: niet al te zuinige Audi’s op een rijtje door @spotcrewda via Autoblog Spots.
pietertje123 zegt
Het gebruik van ‘juist’ titel suggereert dat het voorheen niet zo was dat het verbruik in de folder lager was dan in het echie. Maar dat is altijd al zo – zoals je in de tekst beschrijft.
Als we er even vanuit gaan dat de verbruiksdata die bij een APK geoogst wordt per merk en type (en verrijkt met motortype, bak, gewicht etc) dan zou het wel een mooi werkelijk vergelijk kunnen geven. Ook als berijders sneller of langzamer rijden met dezelfde auto. De aantallen vlakken de extremen er wel uit en je rekent ook mee dat sommige auto’s structureel anders gereden worden en daardoor meer verbruiken dan nodig. Sportauto’s, sterke trekauto’s, etc. Km standen er bij en je kunt ook nog wat zinnigs zeggen over grote danwel kleine motoren voor lange of korte afstanden. Hoe worden ze gebruikt en hoeveel. Een V8 die weinig gebruikt wordt vs een 3 cylinder turbootje die woon-werk doet. Maakt in uitstoot in de getallen heel veel uit maar na 1 jaar zit er misschien wel evenveel gif in de lucht.
Maar goed, aangezien alle data steeds vroeger ook voor onaardige doeleinden gebruikt wordt, zal dat oogsten niet echt lekker gaan met als gevolg dat het hele dure apparaat dat daarvoor wordt opgetuigd weinig zinnigs gaat opleveren vrees ik.
Dutchdriftking zegt
Kunnen we voor deze politiestaat regeling met z’n allen de boel gaan dwarsbomen? Straks krijgen we allemaal nog een C02 naheffing bij de belastingdienst omdat ons verbruik te hoog geweest is….
Robert zegt
“Nu hebben we al een hele hoop gewonnen doordat men is overgegaan van de optimistische NEDC naar de realistischere WLTP.”
Niet om het een of ander, maar de afgelopen drie modellen die ik heb gereden, hadden qua leeftijd enkel een NEDC verbruiksindicatie, maar die was in alle gevallen stukken realistischer (als in: nooit meer dan 10% afwijking) t.o.v. de
realistischereoptimistische WLTP die auto’s tegenwoordig meekrijgen. Het feit dat bijvoorbeeld een EV ‘standaard’ eigenlijk nooit meer dan 2/3 van z’n theoretische rijbereik weet te halen, spreekt hierbij al boekdelen.subarusvx zegt
Dit is totaal onvergelijkbaar met het doorsturen van browsergegevens. Uit browsergegevens kan je desgewenst wat persoonsgegevens afleiden, maar uit louter verbruiksgegevens niet, zeker niet als ze ‘in bulk’ door de RDW worden doorgestuurd en na het doorsturen niet door de RDW worden bewaard (en waarom zouden ze dit bewaren, ze kunnen er niets mee). Je moet echt wel een aluhoedje-figuur zijn om hier toestemming voor te weigeren.
Dutchdriftking zegt
Als ze inclusief kenteken worden meegestuurd (en ik denk dat dit het geval gaat worden) vind ik dit een enorme inbreuk op je privacy.
Richmond zegt
Dit wordt al gedaan. Bij elk garage bezoek kunnen ze al de actuele km stand doorsturen naar de rdw en dit gebeurt al vanuit jouw auto profiel in het it systeem. Dat dit wordt aangevuld met verbruik maakt dan ook niet uit
Wolflow zegt
Reken maar dat er in die gegevens ook iets staat (zoals VIN) wat via kenteken tot eigenaar te herleiden is
subarusvx zegt
Ja, het chassisnummer wordt aan de RDW doorgegeven. Het verbruik moet immers aan een bepaalde auto worden gekoppeld. De RDW heeft ook de eigenaarsgegevens die bij het chassisnummer horen, daarom worden de verbruiksgegevens voor de RDW als persoonsgegevens beschouwd en krijg je een recht om doorgifte te weigeren.
Het Europees Milieuagentschap (dat is de instantie waaraan de RDW de gegevens periodiek doorgeeft) heeft die eigenaarsgegevens niet, dus voor het Europees Milieuagentschap is het chassisnummer geen persoonsgegeven. Het privacyrisico is dat de RDW je verbruiksgegevens misbruikt. Ik zie echer niet in wat voor kwaads de RDW met je verbruiksgegevens zou kunnen doen dat ze zonder die verbruiksgegevens niet ook zou kunnen doen. De verbruiksgegevens verhogen het privacyrisico dus niet lijkt mij. En de RDW mag die verbruiksgegevens ook niet bewaren nadat ze zijn doorgestuurd.
Zie de overwegingingen van de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/392 (de regeling waarin e.e.a. is vastgelegd):
“(11) Gegevens over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik moeten samen met het identificatienummer van het voertuig (VIN) worden verzameld. Het VIN wordt als persoonsgegeven beschouwd vanaf het moment van registratie van het voertuig (…).
(12) Aangezien het doel is de ontwikkeling van de werkelijke prestaties van het voertuig gedurende de geraamde levensduur ervan te volgen, moeten gegevens voor hetzelfde voertuig gedurende een periode van 15 jaar worden verzameld en gedurende een periode van 20 jaar door het EEA worden bewaard. Andere entiteiten die gegevens verzamelen en rapporteren, mogen de gegevens echter niet langer bewaren dan nodig is om de gegevens voor te bereiden voor doorgifte aan het EEA.
(13) De verzameling (…) moet volledig transparant zijn en de voertuigeigenaren moeten daarom de mogelijkheid hebben om te weigeren die gegevens (…) beschikbaar te stellen.”
waterisnat zegt
verwisselen van het middel met een doel maakt deze discussie onmogelijk
Johanneke zegt
Gebruik is alles ja. Als ik toevallig heel veel stad heb gereden tijdens 1 tank, heb ik moeite om de 1 op 12.5 te halen. Maar toen ik gisteren tankte stond ik netjes op 1 op 14, want veel 100 op de snelweg gereden. Fabrieksopgave is 1 op 11.5 overigens. Ben ik (al zeg ik het zelf) wel koning anticipeer en beetje uitrollen, hard door de bochten, zo min mogelijk remmen. Beetje het tegenovergestelde van wat ik om mij heen zie.
Afslagje pakken, druk op de weg, je zit met 80 achter een vrachtwagen. Zodra je naar rechts kan geven de mensen voor mij weer gas, om vervolgens hard te remmen en met 50 de 180 graden bocht te pakken. Ik ga gewoon door met 80 rijden, gas los, met 70 de bocht in. Tja dan krijg je wel een verschil in verbruik.
mashell zegt
Motoren worden steeds krachtiger. Daarmee kun je steeds vlotter rijden. En dat doen mensen ook, het ontbreekt ze (en mij ook) aan discipline om als een WTLP slak op te trekken. Ik denk dus dat dit verschil een logisch gevolg is van het huidig aanbod aan voertuigen.
TDI-goeroe zegt
mijn 1e Seat IbizaTDI (2002) was zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave van 5L/100km. Daarna kwamen de katalysatoren, roetfilters, egr’s etc. Maar als je een beetje je best doet: over langere afstanden en niet boven de 110km/u uitkomen, is het nog wel haalbaar.
petroldrinker zegt
“Bij ALLE auto’s die dit jaar voor het eerst binnenkomen van de APK, worden de verbruikscijfers uitgelezen en opgestuurd naar de RDW!”
Goh, en dat is dan in ene niet een overtreding vd privacy wet? Als ik voor mn moeder of wie dan ook iets moet bellen met een instantie kan dat totaal niet om die reden, maar dit wel wat straks voor velen inzichtelijk word… krankzinnig gewoon
Kwestie van tijd dat ze boetes gaan uitschrijven omdat je meer dan zoveel % boven het opgegeven verbuik zit ofzo nederlandse overheid kennende
MarcoM zegt
Wat mij opviel bij Instavlog op YouTube die met de Volvo EX30 reed, het verbruik was 24kwh per 100 km terwijl dit eigenljk 16 moet zijn, hoe dan.
superfred zegt
Koud buiten, zware rechtervoet. Dan krijg je dat soort waardes zonder probleem. De Enyaq die we aan de zaak hebben maakt het met koud weer en vlot rijden nog veel erger. Maar dat laat je wel uit je hoofd, want dan sta je echt vaak aan de lader. En als je niet met het ingebouwde, mega irritante navigatie systeem rijdt, én alle bevelen opvolgt, is de accu niet voorbereid op opladen en dan sta je bij een 350 kw lader van fastned met 60 kw te laden…