In de categorie: een extreem ingrijpende maatregel om een klein probleem aan te pakken.
Auto’s worden telkens geavanceerder. Ze kunnen dus ook aanzienlijk veiliger worden daardoor. Kunnen wij daar tegen zijn? Bwoah, in sommige gevallen is het wel eng. Natuurlijk zijn we een stel conservatieve dinosauriërs, maar we zullen de zaak aan je voorleggen.
Het gaat om de rode kruizen boven de snelweg. Je weet wel, de matrixborden waarop dan een rode X staat om aan te geven dat je niet van die rijbaan gebruik mag maken. Het is vrij duidelijk, maar schijnbaar is niet iedereen op de juiste wijze geïnformeerd. De kruizen worden nog weleens genegeerd en dat levert de nodige penibele situaties op, zoals ongelukken. Dat is levensgevaarlijker voor de wegwerkers en hulpverleners.
Toenemende onveiligheid
Dat zegt Bart Smolders. Hij is de directievoorzitter van Heijmans Infra. Volgens hem ervaren zijn medewerkers een ‘een toenoemende onveligheid op de weg. Dat laat hij optekenen aan De Telegraaf, toch de krant van wakker Nederland.
Om even een beeld te krijgen van de situatie: gemiddeld worden er elke week 1 á 2 auto’s aangereden die op de vluchtstrook staan geparkeerd, terwijl het is aangegeven met een rood kruis dat er geen gebruik gemaakt van mag worden. Smolders wil niet meer dat mensen werken aan de weg zonder nieuwe veiligheidsmaatregelen.
Auto’s grijpen in bij rood kruis
Er is een oplossing voor om het aan te pakken, maar dat is meteen een heel erg heftige: de auto grijpt zelf in. De techniek is bij veel auto’s al aan boord. De pijlwagen of botsabsorber (ja, zoiets bestaat gewoon) kan namelijk een signaal naar de auto’s sturen die eraan komen. Rijdt de auto dan toch op de rijbaan met het rode kruis, kan het systeem de auto en de bestuurder dwingen de auto tot stilstand te brengen. Ergo: geen ongeluk!
En geen ongeluk is veilig dus hoe kun je daar in hemelsnaam tegen zijn? Het klinkt als een heel erg omslachtige manier om een procentueel klein probleem aan te pakken. Want ondanks dat er één á twee auto’s van wegmedewerkers per week worden aangereden, gaat het om 40 auto’s in 2021. Minder dan één per week. Aan de andere kant, nog nooit werden er zoveel boetes uitgedeeld voor het rijden onder rode kruizen, met een woedende politie tot gevolg.
Check hier het interview op BNR!
Dutchdriftking zegt
Het idee is leuk, maar ik ben doodsbang dat het systeem nét niet goed werkt, en wanneer je tegen de lijn aan op de juiste rijstrook rijdt kan het ook ineens geactiveerd worden. Dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Kortom, niet doen, gewoon de boete en de pakkans verhogen.
omarrs6 zegt
-edit: thanks! klopt helemaal! Is inmiddels aangepast ;-) –
Ik kijk op YT tow truck tim, en dan zie je waarom zo’n kruis belangrijk is. Een andere oplossing, en ook gelijk een dure, is camera’s monteren bij de matrixborden. Als er een X staat en een auto rijdt toch door, flinke boete op de mat. Soort van flitser maar dan voor matrixborden.
mashell zegt
Als je die camera’s meteen trajectcontrole en inhaalverbodcontroles laat doen verdienen ze zichzelf snel terug… Niet leuk maar daar gaat het natuurlijk wel op uitkomen.
Overigens kan het je overkomen dat je ergens op een snelweg invoegt en er boven de rechter strook een rood kruis hangt, je moet dan snel naar links maar hebt dan geen flinke boete verdiend.
omarrs6 zegt
oeps, typfout
Rokende Wielen zegt
De oorzaak bestrijden is lastig, dus we gaan ’t symptoom bestrijden. Jep, klinkt als de Hollandse aanpak. Maar ik vind dit helemaal geen slecht idee. Monteer bij elk matrixbord zo’n camera, overtreding: fikse boete. Want de voorgestelde oplossing is een schijnveiligheid want het gros van het wagenpark heeft niet voldoende betrouwbare hardware aanwezig die dit kan ondersteunen…
Als de infrastructuur hier te duur voor is, begin dan met historische data of verwachtingen t.a.v. “risico trajecten”. Bouw het daarna uit naar alle matrixborden.
werf76 zegt
Wat is de oorzaak dan?
potver7 zegt
Een auto tot stilstand dwingen op de snelweg, hoezo is dat een veilige oplossing?
Ik snap de achterliggende gedachte, maar zoiets kun je alleen invoeren als dat systeem ook voorkomt dat die auto die je tot stilstand dwingt niet nog even kan uitwijken naar een rijstrook die niet is afgesloten, en daar dus nog een veel groter gevaar gaat vormen.
Joost zegt
Een oplossing (technisch best ingewikkeld en niet in 100% van de gevallen van toepassing) voor een probleem dat er al helemaal niet zou moeten zijn. Gewoon niet over die rijstrook rijden.
Offtopic: de pagina laadt niet echt lekker, door alle reclame (en daardoor steeds verspringende teksten).
mashell zegt
Dit is natuurlijk een V2X oplossing, gestandaardiseerd en inderdaad al op enkele wagens beschikbaar (grappig ik zocht even op welke wagens al V2X hebben en vond de Ioniq5 waarbij over V2G gesproken werd maar dat is stroom uit de auto accu en iets heel anders dan communicatie tussen voertuig en infrastructuur).
Mooie techniek, je hebt toch liever dat je op de vluchtstrook wakker wordt van een boze wegwerker die op je raam klopt dan wakker worden van de botsing met de pijlwagen.
smeck zegt
Ah juist, diezelfde systemen die een bordje met werkzaamheden op de flyover herkennen en de cruisecontrol op de snelweg besluit terug te brengen naar 30kmu door een noodrem uit te voeren. Nee dat klinkt echt als een fantastisch systeem!
pomoek zegt
Ik denk dat de oplossing eenvoudig is toch? Plaats bij wegwerkzaamheden standaard een camera.
mashell zegt
Die moet je uitleggen want camera’s voorkomen toch helemaal geen ongelukken. Ik denk dat elke flitspaal dat bewijst, iemand die oplet, zowel op z’n snelheid als de omgeving wordt nooit door een flitspaal gepakt.
dree16v zegt
Vroeger hadden we geen rode kruizen boven de weg eb bestond het probleem niet, misschien toch maar weer goed old pinnen neerzetten? Laat ze er daar dan maar een paar honderd van aan flarden rijden altijd beter dan een (auto van een) wegwerker… Misschien werken matrixborden in dit geval niet erg. En het is soms ook verwarrend. Vd week reed ik langs een ongeval waarbij 2 banen waren afgesloten en afgekruist. Na het ongeval waren er nog op 2 portalen rode kruizen zichtbaar op de 2 rechtse banen, deze werden massaal genegeerd…
werf76 zegt
Praat niet zo stom. Rode kruis is duidelijk zat. Alleen voor bepaalde alpha figuren niet. Al dan niet in combinatie met een smartphone en dikke auto.
ronnys zegt
Jou voorbeeld is helemaal niet verwarrend!
Eerst wel de kruizen zien en daarna niet meer willen zien. Dus toch gewoon achter elk matrix bord een camera hangen.
In dit geval dus 2 kruizen genegeerd is 2 maal €260.
Moet jij eens opletten hoe snel die verwarring plots toch heel erg duidelijk kan worden bij elke ameube.
Het is toch te treurig voor woorden: Ik bepaal zelf wel of de weg weer veilig is of niet, en die weg werkers kiezen er zelf voor om op de snelweg te gaan werken. Die paar doden is het risico van het vak.
Vroeger hadden wij het probleem smartphone ook niet, of touchscreen en minder werkdruk.
Dus gebeurden er ook minder ongelukken. Nu zijn er ondanks de kruizen toch véél meer ongevallen.
Dus tijd voor actie.
kareljansen zegt
1 a 2 per week maakt volgens mij geen 40 stuks per jaar?
ronnys zegt
Het is geen gemiddelde. als verdeeld over het jaar 1 of 2 auto’s per week plat gereden worden is dat heel wat anders als in 1 week op 1 wegvak 40 auto’s worden plat gereden.
werf76 zegt
Puntstuk vangrail met botsabsorber. Of een pijlwagen van RWS in veel gevallen.
kas_par zegt
Zolang auto’s nog niet autonoom rijden is het altijd een halve oplossing met ook weer de nodige risico’s. Ik zie meer in goede waarschuwingen, Steeds meer auto’s hebben Car2X, maar in Nederland wordt dat niet gebruikt… daarmee kan in de auto een waarschuwing gegeven worden voor bv een naderende ambulance, maar zou dus ook een waarschuwing gegeven kunnen worden dat je door een rood kruis rijdt. In veruit de meeste gevallen is het niet bewust asociaal rijgedrag maar gewoon mensen die zitten te snurken… dus zo’n waarschuwing zou helpen.
Yannick zegt
Nog meer technische snufjes in een auto omdat mensen niet kunnen rijden. Nee daar zit ik echt op te wachten. Maak de boetes inkomen afhankelijk zodat iedereen dezelfde impact ervaart, en maak dan de boete voor rode kruizen het hoogst van allemaal. Het is toch van de zotte dat je zowat net zoveel betaalt voor rechts inhalen als voor een rood kruis negeren? De waarde van een boete, daar klopt helemaal NIKS meer van.