We duiken nog eens in de wereld van lampen delen met andere auto’s, dit keer gewoon een paar voorbeelden uit de grabbelton.
Het zal je niks verbazen dat het delen van onderdelen een kleine fascinatie is van ondergetekende. Een bekend verhaal: als kleine fabrikant kan lampen ontwikkelen een verrassend akelig proces zijn, dus is het handiger om een reeds bestaande set op je auto te plakken.
Grabbelton
In de voorgaande delen (één en twee) van deze serie hielden we het binnen een bepaald tijdsbestek, waardoor de volgende lijst eigenlijk ook een thema moest worden. Bij gebrek aan een interessante lijst van één groepering werd het toch een grote grabbelton. Uiteraard betekent dat een selectie van een onderwerp waar echt veel over te melden is, maar inmiddels zullen we met dit deel en de vorige twee delen erbij wel de meest bekende voorbeelden op een rijtje hebben. De enige volgende stap is wellicht richten op andere voertuigen dan auto’s, zoals bussen, campers en brommobielen. Tenzij dat niet interessant wordt, maar dat mogen jullie bepalen!
Lampen delen
Laten we maar gelijk de lijst induiken. Zoals altijd eerst de auto die de lampen ‘jatte’ en daarna waar ze vandaan kwamen. Op ietwat willekeurige volgorde, trouwens.
Alfa Romeo Giulia Fuoriserie Erreerre
Een ietwat bizar project van nog niet zo heel lang geleden: een peperdure bodykit voor de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio die de moderne insteek combineert met een bodykit die doet denken aan de Giulia uit de jaren ’60. Aan de voorkant zien we LED-units die overal vandaan konden komen.
Aan de achterkant zien we echter simpele LED-verlichting die ook de ietwat generieke verlichting van de oude Giulia imiteert. En die herkennen we! Niet alleen omdat deze doet denken aan het recente Autoblog-logo.
Maar vooral omdat ze geleend zijn van de Mercedes G-Klasse, de huidige generatie. Die dit soort lampen eigenlijk om dezelfde redenen gebruikt: oogt simpel, past precies in een retro-achtig design. De eerste gebouwde Giulia Erreerre heeft trouwens andere lampen. Wellicht was Mercedes toch niet zo blij met hun lampen verlenen aan de auto.
Bitter GT1
Een trend die je wellicht vandaag gaat spotten: we gaan het hebben over hele obscure auto’s. Het type auto waarvan de historie eigenlijk ook leuk is om in te duiken, niet alleen de lampen. Wat te denken van de Lotus Elise GT1 die in licentie gebouwd werd door Bitter, inclusief Chrysler V10 uit de Viper, gebouwd door Toine Hezemans uit Nederland? De Bitter GT1 is een interessant obscuur project, maar we willen ons vooral even richten op de achterlichten.
Makkie toch? Die komen uiteraard van de Peugeot 406 Sedan van voor de facelift. Ze zien er niet perse ongemakkelijk uit op de Bitter, het lijkt er zelfs op alsof er rekening mee is gehouden dat de Peugeot-lampen achterop komen in het ontwerp van de lijnen rondom de spoiler. Is ook logisch: eerst goedkoop lampen krijgen, dan de auto ontwerpen. Vraag de ontwerper van de Dodge Viper maar.
Marcos Marcasite TS250
Eigenlijk wilden we kleine Engelse fabrikanten wederom een beetje vermijden, maar de gouden voorbeelden blijven maar komen. Helemaal als we het over Peugeot 406-lampen hebben, dan moeten we het even hebben over de Marcos Marcasite TS250 en TS500. Het ‘herboren’ Marcos van de jaren ’80 en ’90 is typisch zo’n project waar de styling ondergeschikt is aan de motor en aandrijflijn. Vandaar dat eigenlijk tot en met het einde van Marcos dezelfde auto is gebouwd met kleine styling-upgrades. Toen de roadster na het krijgen van Mondeo-achterlichten nog eens gefacelift werd na een faillissement en doorstart, en de naam Marcasite ontving, kreeg hij een nieuw frontje. Met lampen van een…
…Peugeot 406 Coupé! Best wel slim, gewoon de lampen van de mooiste Pininfarina-creatie van recente jaren gebruiken. Het nadeel van moderne koplampen is dat het vrij snel de hele identiteit van de donorauto oplevert. De Marcasite lijkt gewoon erg op de 406, enkel vanwege de lampen.
Cizeta-Moroder V16T
Ook de Cizeta-Moroder V16T is eigenlijk interessanter dan ‘waar komen de lampen vandaan?’, maar inmiddels verwachten we dat men wel bekend is met deze bizarre supercar met een overdwars geplaatste(!) V16-motor. De dubbele klapkoplampen zijn spraakmakend aan de voorkant, maar de achterkant dan? Daar worden de lampen geleend van een andere auto.
De auto in kwestie is de Alpine A610. De grote Alpine die het merk levend moest houden in de jaren ’80 en ’90. Het verkopen van de lampen heeft vast bijgedragen aan de winst. Of niet.
De oplettende kijker en/of lezer zal nu zeggen dat er meer auto’s zijn die de lampen van de A610 leende, ook bijvoorbeeld de Dax Kamala en onderstaande Lotus Elan M100. Die gebruiken wel Alpine-lampen, maar dan de iets andere oriëntatie van de Alpine GTA. Klein verschil.
Dauer 962
Een Mandela-effect voor ondergetekende. De bloedgave Dauer 962, een straatlegale variant van de Porsche 962, moest wat veranderingen ondergaan om de straat op te mogen. Waaronder lampen van een wat gangbaardere auto. Porsche-banden, jaren ’80 en een gestapelde setup: dat moet wel de lampenwinkel van een 924/944 zijn.
Mispoes! Ze komen wel van een merk dat dichtbij Porsche ligt, namelijk Volkswagen. Specifieker de doodnormale Golf (I). Zo makkelijk kan het zijn.
Freightliner Columbia
Een… vrachtwagen. Uit de VS, nota bene. Ja, we moeten het even hebben over de Freightliner Columbia. Over de vrachtwagen zelf moet je even Truckstar bellen, maar de lampen kunnen we je wel wat over vertellen. Ten eerste dat ze in de late jaren ’90 en vroege jaren ’00 gebruikt werden voor deze Columbia.
Een variant van de Columbia, de Freightliner M2, gebruikte overigens dezelfde lampen. Alleen het lensglas is wat anders, waardoor het nieuwe lampen lijken. Maar waar komen ze vandaan? Bij de Columbia kun je het eigenlijk direct zien. Hint: Freightliner is het vrachtwagenmerk van Daimler-Benz in de VS.
De lampen zijn dan ook identiek aan die van de Mercedes M-Klasse (W163). Leuk vormpje, de reflectoren die verplicht zijn in de VS al geïntegreerd en als Mercedes-partner zo verkrijgbaar. Simpel en doeltreffend.
Lamborghini Countach
Even een sprongetje naar een veel bekendere auto. Bij Lamborghini lijkt het een beetje alsof al het geld naar de motor en aandrijving gaat, en vervolgens de rest maar wat leuks mee gedaan wordt (wat tot op zekere hoogte natuurlijk zo is). Zo had de originele Countach LP500 als prototype erg bijzondere achterlichten in de vorm van het productiemodel, maar dan volledig verlicht. Op de echte Countach kreeg je wel die vorm, maar dan als een reflector met enkel de mallen voor de te gebruiken achterlichten die zo van een andere auto af komen.
Een bekend staaltje kopieerwerk, de Countach leent zijn lampen van de Alfa Romeo Alfetta Sedan. Toegegeven, door de reflector valt het minder op, maar het oogt toch een beetje knoak om met @jaapiyo te spreken.
Nu draaien we het spelletje even om! De vernieuwde versie van de Alfa Romeo Alfetta werd op een paar punten gemoderniseerd, waaronder bij de nieuwe achterlichten. Waar kennen we die ook alweer van?
Van de Rambo Lambo, de Lamborghini LM002 natuurlijk. Het project van Lamborghini om auto’s te gaan leveren aan het Italiaanse leger. Deze kolos leent zijn blok van de Countach en zijn achterlichten van de Alfetta.
De militaire versie van de LM002 genaamd LMA 002 had overigens juist weer de lampen van de Countach, en daarmee de vroegere Alfetta-achterlichten.
DeTomaso Pantera (Si)
Nu we het toch hebben over Alfa-sedans die hun lampen lenen aan supercars: de DeTomaso Pantera heeft ook steevast zijn lampen geleend van een Alfa-sedan.
Sowieso een lekker mengelmoesje van gedeelde onderdelen, maar dus achterlichten van een Alfa-sedan. In eerste instantie de 1750 Berlina, later de 2000 Berlina. Toen dat gewoon universele onderdelen waren. Ga maar eens een supercar ontwerpen met de achterlichten van een moderne Giulia.
En dan was er ten slotte nog de DeTomaso Pantera Si. Die kwam uit de tijd dat de Berlina met pensioen was, dus werd er een andere sedan gevonden om als lampenboer te dienen. Die achterlichten wilden we eerst toewijzen aan de Peugeot 405. Maar dat klopt niet: we moeten weer terug naar Alfa Romeo.
Bij Alfa was namelijk de 33 net vers van de pers en die nam het stokje over. De units van de 33 zijn in meerdere kleurstellingen geleverd, ook met oranje pinkers bijvoorbeeld, maar voor de Pantera Si werd getint glas gebruikt.
Metrocab
Zeg je Londense taxi, dan zeg je Austin FX4. Of de latere LTI TX1, wat weer een retro-moderne versie van de FX4 is. Er kwam echter ook een project voor een iets modernere taxi, gestart door Metro Cammell Weyman, daarna Reliant. De MCW Metrocab was een wat universeler bedoelde taxi, maar net als de TX1 kom je hem vooral tegen in Londen als je goed oplet tussen de andere black cabs.
De koplampen zijn redelijk herkenbaar als de units van een Ford Granada! Wederom zorgt het er wel een beetje voor dat je naar een soort Ford Focus C-Max avant la lettre lijkt te kijken bij de Metrocab.
Aan de achterkant hetzelfde verhaal. Op zich moet een auto als de Metrocab gewoon zijn werk doen, maar er hangt een grote Ford-zweem aan.
Dat komt omdat de achterlampen ook van een Ford komen, de Escort Cabrio welteverstaan. Tsja. Generieke units, en toch heeft Ford ze iets minder generiek gemaakt.
Overigens is de Metrocab ook nog van Reliant naar Kamkorp gegaan qua eigenaarschap en toen werd het frontje ook nog eens herzien. Met de rechthoekige lampen en ‘Metrocab’ uitgeschreven boven een horizontale grille denk je wellicht aan een P38 Range Rover. Dan zijn dat ook de gebruikte lampen, toch? Bijna. Nee, eigenlijk totaal niet.
Ten tijde van de Metrocab werd namelijk de DAF 95 door Leyland gebouwd. En kijk eens, die heeft perfecte lampen om het Range Rover-gevoel te versterken.
Tropical Cabins Tropiclassic
Ook de Tropical Cabins Tropiclassic verdient eigenlijk meer uitleg dan we tijd voor hebben. Heel snel dan: in Brazilië verbood de overheid de verkoop van diesels, tenzij deze in vrachtwagens of andere nuttige voertuigen gebruikt werden. De limiet werd daardoor bij trekgewicht gelegd. Een auto moest twee-en-een-halve ton mogen trekken om als diesel verkocht te worden. Dat gaf Tropical Cabins het idee om Amerikaanse pickups met voldoende trekgewicht uit te dossen als sedans.
Er is een enorme reeks dusdanig omgebouwde trucks, op basis van Fords, Chevrolets en vele anderen. Deze lenen vrijwel altijd de lampen van een gelijkwaardige sedan, zo is er een Chevrolet S10 met de achterlichten van de Opel Astra G sedan. Bovenstaande Tropiclassic is gebaseerd op de Ford F-250 en is een soort Excursion sedan. Met de achterlichten van een…
…Ford Focus. Maar niet de hatchback met de hooggeplaatste achterlichten. Wat ons toch even doet denken aan de Focus FR200, waar de originele achterlichten niet pasten vanwege de spoiler. Voor zowel deze FR200 als de Tropiclassic bood de Ford Focus Sedan (DBW) soelaas.
Venturi 300/400
Het Franse Venturi had wellicht een beter einde verdiend. De 300 Atlantique was gewoon echt een mooie auto. Wel met geleende achterlichten.
Namelijk die van de laatste Ford Sierra Sedan. Zoals vele voorbeelden in deze lijst loop je als ‘mainstream’ fabrikant het risico op diefstal als je simpele verlichting gebruikt. Ach, als de vis duur betaald wordt wellicht een mooie regeling.
Sierra-lampen doen ons ook altijd denken aan de Ford RS200, recent nog bestempeld door @willeme als één van de beste RS-modellen van Ford. Alleen de gebruikte Sierra is net een andere.
Dat was namelijk juist de allereerste Sierra, die je kent van de Cosworth en RS500. Al is hier de verrassing wat kleiner, want Ford-onderdelen op een Ford is in lijn der verwachting.
Even terug naar Venturi. De Venturi 400, marginaal anders gestyled dan de 300, had overigens andere achterlampen. En die waren helemaal door henzelf ontworpen!
Nee, natuurlijk niet. Deze kwamen dan weer van de allereerste BMW 3 Serie (E21).
Zenos E10
Zijn we er al klaar mee? Wij wel, na deze. Moderne voorbeelden zijn namelijk lastig(er) te vinden (of we hebben ze al behandeld). Tegenwoordig ontwerpt men toch liever hun lampen gewoon zelf om unieker te zijn, of de uniek getekende lampen vallen lastiger in een wat algemener ontwerp. Bij de Zenos E10, een circuitspeeltje uit Engeland, kon er nog bij een fabrikant aangeklopt worden om ronde achterlichten te lenen.
Deze komen namelijk van de Alfa Romeo MiTo. Zonder de chromen ringen van de MiTo best een grappige look, je zou bijna zeggen dat ze bij de Zenos horen.
De wederom oplettende kijker zal nu zeggen “MiTo en 8C Competizione!” Maar dat is niet juist. Die van de 8C zijn marginaal anders. Toch is er nog één Alfa die deze lampen ook kreeg en ze dus deelt met de Zenos E10. De 4C. Weet je dat ook weer.
Verdere suggesties en toevoegingen mogen uiteraard hieronder achtergelaten worden, maar wees er alert op dat we die al gebruikt kunnen hebben in de vorige delen:
- Lijstje: auto’s die hun lampen ergens anders vandaan halen
- Lijstje: 90s sportauto’s die hun lampen ergens anders vandaan halen
Edge zegt
“De eerste gebouwde Giulia Erreerre heeft trouwens andere lampen. ”
Dat lichtblauwe exemplaar? Die heeft niet alleen andere lampen, die is vrijwel compleet anders dan het rode exemplaar uit dit artikel. Volgens mij hebben ze van die rode uit het artikel alleen een rijdend prototype gemaakt en zijn ze daarna terug naar de tekentafel gegaan, want op de website van ErreErre Fuoriserie staat ook vrijwel niks meer over dit exemplaar.
roverbmwdriver zegt
Iso Grifo: achterlichten van de AR Junior
roverbmwdriver zegt
Bristol Blenheim 3 met achterlichten van de Senator
roverbmwdriver zegt
Lotus Europa: ook achterlichten van de AR Junior
Gele Koplamp zegt
Heeft die Dauer 962 niet de achterlichten van de Golf I?
Loek zegt
@gelekoplamp: I stand corrected! Die van de Golf zijn inderdaad ietsje langwerpiger, die zijn het.
tmenges zegt
zo heeft de irisbus eurorider d43 de koplampen van een bmw e46!
rijnounsdoor zegt
Heerlijk artikel, dank Loek!
michiel_vandelft zegt
Vergeet de McLaren F1 en Lamborghini Diablo niet met de achterlichten van een bus, en eh, onze CamperN
papa zegt
die van de de tomaso pantera si en de alfa 33 komen niet overeen.
Jorrit zegt
Klopt. @Loek Het zijn ook niet achterlichten van de Alfetta maar van de Alfa Romeo 1750/2000 berlina, een grote sedan voor de Alfetta. Zie ook: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_1750_Berlina#/media/File%3A1974_Alfa_Romeo_2000_Berlina_Iniezione_in_Red%2C_rear_left_(Lime_Rock).jpg
Loek zegt
@Jorrit: dat was de allereerste Pantera, de latere versies (waaronder de GT5 in dit artikel) hadden die van de Alfetta.
@papa: wellicht dat de kleur verschilt, er is niet van elke versie een foto, maar volgens mij is de kleurstelling zoals op de Pantera Si enkel in de VS geleverd op de 33.
Jorrit zegt
@Loek My bad als ik ‘t mis heb. :-) Maar ik kan de door jou genoemde achterlichten niet vinden. Ik kan alleen de berlina-achterlichten vinden tot ong. 1990 (ook de GT5), daarna lijkt het erop dat de 33-achterlichten worden gebruikt. Heb je een voorbeeld?
Het plaatje in jouw artikel toont iig de berlina-achterlichten.
Loek zegt
@Jorrit: ik zie nu inderdaad dat alles door elkaar gehaald is, je had dus wel gelijk :)
Ik meen mij een ietwat aangepaste Pantera te herinneren die de units van de Alfetta had, maar dat zou dan ook wel eens een Mandela-effectje van mij kunnen zijn.
j05b zegt
Lamborghini doet dit heel veel. Zo hebben volgens mij een serie van aventator ook knipperlichten van een ford focus. Ik zag dit eens voorbijkomen bijneem youtube serie van een rebuild.
Verlichting stuk en het lamborghini onderdeel kosten bakken met geld. Met een klein ford logo enkele dollars en past precies. Bizar eigenlijk.
vetnek zegt
Als ik het goed gezien heb heeft de BMW 120D heeft dezelfde als de 120i
Gulli zegt
Bizar. Volgens mij is dat gewoon pure luiheid. Zou BMW weten dat BMW hun lampen gebruikt?
Johanneke zegt
Die countach had ik nooit geweten! Reflectoren helpen een hoop. Bij vrijwel alle andere auto’s kon ik zien waar ze vandaan kwamen. Erg leuke lijst om te lezen Loek!
a_buis zegt
Tsja dat was geen luiheid maar uiteraard kwestie van geld. Die units kwamen uit schappen van kwaliteitsfabrikanten en niet van Ali/Temu. Productiekosten om een waterdicht stuk plastic met lampjes en draadjes te maken voor 500 exoten was gewoon achterlijk duur. Leukste voorbeelden vind ik trouwens als ze de inkt bv ondersteboven monteren dan lijkt het ineens heel iets anders. Yeah right
a_buis zegt
Inkt = unit
Robert zegt
De eerste Noble bolides (M10, M12, en ik dacht ook nog de M400) hadden de achterlichten van de eerste (pre-facelift) Ford Mondeo.
JelmerS zegt
TVR Griffith 500 met Opel Vectra achter lampen, om het speciaal te maken op de kop geplaatst. Er zitten toch een paar geslaagde ontwerpen bij, die venturi 300 lijkt me fantastisch
tsakkie zegt
Hetzelfde TVR heeft voor de Vixen S1 en S2 respectievelijk de achterlichten van de Ford Cortina Mk I en II gebruikt. Voor de TVR Taimar werd dan weer van de Triumph TR6 geleend. Op de latere TVR S werden de achterlichten van de Escort Mk IV gekozen.
Svda zegt
Noble m12 heeft de achterlichten van de 1e generatie Ford Mondeo
mc96 zegt
Leuk artikel Loek! Smaakt naar meer!
baserati zegt
Grappig, ik ben in de markt voor een aparte klassieke“supercar” en heb toevallig naar zo’n Venturi Trophy en Pantera Si gekeken recent
Willy500E zegt
Dat vergelijk met die trucks vind ik vergezocht en klopt volgens mij ook niet helemaal
Loek zegt
@Willy500E: het is altijd lastig om dit soort dingen zwart op wit te krijgen omdat fabrikanten het zelf vrijwel nooit officieel bevestigen. Maar het feit dat het om twee Daimler-Benz-producten gaat van dezelfde periode en meerdere forum-posters/ML-eigenaren wel eens een setje Columbia-koplampen hebben bekeken die qua bevestigingspunten en aansluiting één op één in de ML passen, dan is het niet zo vergezocht meer, nietwaar?
roelv60 zegt
En de welbekende: Aston Martin DB7 met de achterlichten van een Mazda 323F
cdejong zegt
Jullie hebben het veel over supercars maar wat dacht je van Microcar Vigro Brommobiel achterlampen gebruikt van de Opel Corsa B 4 deurs….. ;-)
Loek zegt
@cdejong: na het zien van een brommobiel met VW Fox-koplampen is het zeker een wens om daar eens in te duiken, al vraag ik me af hoe interessant dat wordt (kort gezegd: vrijwel elke brommobiel heeft lampen ergens van geleend ;))
cdejong zegt
Ja dat denk ik ook wel. Volgens mij zag ik vroeger ook van die dingen met Seat achterlichten..
leefvrij zegt
de MG X power met Fiat Punto koplampen
Gulli zegt
Wat een heerlijk obscuur lijstje, daarom kom ik graag op autoblog!
Overigens mooi dat een door Leyland gebouwde DAF er moderner uitziet dan al hun eigen personenauto’s bij elkaar 😄
werf76 zegt
Je druk maken om een achterlicht
sabrerator zegt
Invicta S1 met gekantelde achterlichten van een Passat.
Aston Martin Virage met achterlichten van een Scirocco
Lotus Esprit met achterlichten van een Rover SD1 (vanaf de Esprit S2, van de S1 ben ik even kwijt)
Ja, in Britse schuurtjes werd heel wat afgeleend.
Loek zegt
@sabrerator:
Esprit S1: Fiat X1/9 (eveneens gebruikt op de Lancia 037 en nog wat andere voorbeelden)
Esprit S2/S3: Rover SD1
Esprit S4: Toyota Corolla Levin (AE86)
Esprit S4 V8: Lotus Elise
Gele Koplamp zegt
Misschien niet helemaal on-topic, maar ik vraag dus al sinds de komst van de eerste serie Murcielago af waar ik die achterlichten van herken. Heb lang gedacht dat het units van de Opel Astra Wagon konden zijn, maar toen ik dat eens opzocht lijken ze er in de verste verte niet op. Maar ze komen zo bekend voor…
(Net als de koplampen van de facelift Diablo. Dat waren afgeplakte koplampen van de Nissan 300ZX)
Loek zegt
@gelekoplamp: dat heb ik vaker gehoord, maar ik heb er nog nooit wat concreets over kunnen vinden en ik herken ‘m zelf ook niet van een andere auto. Denk dus dat ‘ie uniek is voor de Murciélago of misschien door een andere fabrikant ooit gecancelled is.
Jorrit zegt
Ik meen ooit ergens te hebben lezen dat Luc Donckerwolke zich had laten inspireren door de achterlichten van de Countach, dus eigenlijk de Alfetta-lampen…
Sinds Lamborghini onder de hoede van VAG is gekomen, hebben ze qua exterieur-ontwerp niet echt meer beknibbeld op dat soort kosten. Ik vond ze er aanvankelijk ook gedateerd/goedkoop uitzien, maar ben ze, net als de Porsche-spiegeleieren, steeds meer gaan waarderen.
sabrerator zegt
En dan is er nog het gebruik van de spiegels van de Citroën CX.
Volgens mij heeft Willeme daar ooit eens een studie van gemaakt. Mocht ik het mis hebben, dan meteen een idee voor Willeme.
Gele Koplamp zegt
En de achterlichten van de VDL/Bova bussen :)
Ik noem een McLaren F1, Lamborghini Diablo, etc…
revstars-net zegt
De ASL Garaiya heeft de achterlampen (en spiegels) van de Alfa Romeo 147