Zwaar, zwaarder, zwaarst. De cijfers liegen niet met steeds zwaardere auto’s als gevolg.
Auto’s en met name performance modellen hebben tegenwoordig pk’s om duizelig van te worden. Echter, is ook het gewicht steeds meer onderwerp van gesprek. Het is niet te ontkennen dat personenauto’s zwaarder zijn geworden. Dat heeft met allerlei factoren te maken.
Ten eerste is er de ontwikkeling van de elektrische auto. Prop een loodzwaar accupakket in een auto en je krijgt een: zware auto! De volgende ontwikkeling is dat crossovers en SUV’s steeds meer gemeengoed zijn. Ten derde eist de EU dat auto’s steeds veiliger worden, wat weer meer gewicht met zich meebrengt.
Volgens data van Autocar zijn auto’s in de afgelopen zeven jaar bijna 400 kg zwaarder geworden. Naast bovenstaande redenen heeft het verdwijnen van lichtgewicht auto’s er ook mee te maken. Met de Alpine A110 of een Donkervoort zijn dit soort uitzonderingen inmiddels op één hand te tellen. Een hot hatch van 1.000 kg of een Alfa Romeo 4C zijn verleden tijd anno 2024.
Het gemiddelde gewicht van een auto was 1.553 kg in 2016. Dat gemiddelde is in 2023 gestegen naar 1.947 kg. Autofabrikanten hebben niet stilgezeten om om te leren gaan met dat toegenomen gewicht. Moderne ondersteltechniek doet soms vergeten dat je met een zware lel van een auto op stap bent. Toch is het niet te ontkennen dat je met 2 ton onderweg bent in bijvoorbeeld een haarspeldbocht.
Net als de Westerse mens worden auto’s steeds zwaarder. Overheden hebben allerlei campagnes om obesitas onder mensen tegen te gaan. Wie gaat campagne voeren om zwaarlijvige auto’s aan te vechten? Ik doe mee.
rollingstoned zegt
“Net als de Westerse mens worden auto’s steeds zwaarder. Overheden hebben allerlei campagnes om obesitas onder mensen tegen te gaan. Wie gaat campagne voeren om zwaarlijvige auto’s aan te vechten? Ik doe mee.”
Mijn stem heb je! 👍
William zegt
Ozempic is 100 keer effectiever dan welke geldverspillende overheidscampagne dan ook.
rollingstoned zegt
Wellicht dat Ozempic effectiever is, maar feitelijk is dat ook niets anders dan symptoombestrijding ;-)
dare2think zegt
De bijbehorende schade is ook groter. Want die 400 extra kilo’s bewegen zich wel met dezelfde snelheid voort als vroeger en die extra energie moet ergens naartoe bij een crash.
vaakbenjetebang zegt
@dare2think: Zeker waar!
Maar wel grappig dat dit vaak wordt aangehaald, typisch door autoliefhebbers, in de volgende redenering: de overheid maakt auto’s mede onveilig, want elektrische auto’s en veiligheidsmaatregelen maken auto’s zwaar en dat is onwenselijk want daarmee is de energie bij een botsing veel groter!
Wat dan vaak even niet genoemd wordt is dat de snelheid kwadratisch werkt in die energie. Even de getallen nemend uit het artikel en desnelheidslimiet op de snelweg: gemiddelde massa was voorheen 1553kg. Dat was in de tijd van 130km/h. Dat is bijna op de kop af 1000kJ aan energie. Anno nu zitten we op 1947kg bij de huidige 100km/h op de snelweg, en dat is 750kJ… (houd me even een beetje ten goede met die getalllen, ik doe het even uit mijn hoofd, orde grootte). Dat geeft te denken, toch…? Dus als ‘veiligheid’ het argument moet zijn op basis van ‘botsenergie’, ben je beter af met een zwaardere auto die trager rijdt, om nog maar niet te spreken van de kortere reactieafstand en remafstand…
acavs zegt
Ik hoor alleen het volgende: ceteris paribus, kunnen we harder rijden bij dalend gewicht zonder dat de boel onveiliger wordt. Oftewel, iedereen aan de MX-5! ;)
maotje zegt
Daar zijn nou juist de kreukelzones voor ontwikkeld in een auto.
991TurboS zegt
De overheid zou de mrb dus naar beneden kunnen bijstellen omdat ze door de gewichtstoename van auto’s sowieso al meer mrb binnen krijgen. Maar in plaats daarvan wordt die ieder jaar doodleuk nog eens verhoogd.
citroen55 zegt
En dan de druk op het wegdek, wat ook nog eens mee genomen dient te worden. Het formaat van het obesitas vehikel en een parkeerplaats die daar niet op is ingericht.
maotje zegt
Hoe kom je bij dat een parkeerplaats daar niet op ingericht is?
mashell zegt
Het wegdek is gemaakt voor vrachtwagens van veertig ton, dat wegdek is totaal niet onder de indruk (letterlijk en figuurlijk) van een auto van 1,3 of 2,6 ton.
Hubert zegt
Ik ben dolgelukkig met mijn Audi van nog geen 900kg.
Begrijp echt niet waarom het bijna 2000kg zou moeten wegen.
Michel-GR zegt
Ach de mijne zijn 1255 en 880kg. Ligt toch echt aan jezelf welke auto je koopt
rollingstoned zegt
Wordt wel wat lastig aangezien er amper nog nieuwe auto’s gefabriceerd worden die ook daadwerkelijk licht zijn.
Dus dan ben je al snel aangewezen op een youngtimer of oldtimer ;-)
mattr zegt
Mijn X254 GLC 300de is inderdaad exact 400 kilo zwaarder dan mijn vorige X253 GLC 300de. Ik begreep in eerste instantie niet waarom de acceleratie op papier zoveel langzamer was, totdat ik het verschil in gewicht zag…
Dutchdriftking zegt
Wel grappig, mijn auto van zeven jaar geleden was inderdaad ruim 350kg lichter. 1.147kg vs 1.515kg. En slechts 30pk er bij.
Alfarobert zegt
Mijn eerste auto was een Opel Kadett 1200 Special.Die woog 750kg.Geen airbags,trommelremmen rondom,zelf zwengelen aan de raampjes,etc. Wat weegt een Asta tegenwoordig? Minimaal het dubbele denk ik.Maar die ouwe Kadett kwam ook overal zonde Lane assist,borden herkenning,etc.Moet je met al die ongebruikte troep?
utregcity zegt
Rij eens met die Kadett tegen een boom en dan met die Astra, of nee andersom natuurlijk, dan praten we verder.
potver7 zegt
Hoeveel wegen lane assist en verkeersbordherkenning? 10 kg ofzo? Het is echt flauwekul om dat soort systemen te noemen als oorzaak van gewichtstoename.
potver7 zegt
Tenenkrommend dat fabrikanten altijd de veiligheidseisen erbij halen als argument om gewichtstoename te verklaren. Hoeveel veiligheidseisen zijn er de afgelopen 10 jaar bijgekomen die daadwerkelijk extra gewicht kosten? Verreweg de meeste worden elektronisch geregeld.
Wat niet helpt is de doorgeslagen platformisering, steeds grotere wielen steeds grotere auto’s, etc. Maar daar hoor je die fabrikanten niet over…
rollingstoned zegt
Waarvan akte.
mashell zegt
Dat een auto die niet goed scoort in Euro NCAP niet verkoopt zorgt voor steeds uitgebreidere crashonstructies. Al die actieve electronische systemen wegen met hun sensoren ook wat. Ook moet de uitlaatgasreiniging steeds geavanceerder. En natuurlijk is er meer comfort en formaat. Ik denk eigenlijk dat platform de wagens lichter maken want dan kan de kosten van lichtbouw over meer modellen verdeeld worden (Passat vs Insignia verhaal).
rollingstoned zegt
“En natuurlijk is er meer comfort en formaat”
Daar zit het grootste euvel. We zijn veel te decadent. Rupsje nooit genoeg, almaar consumeren, meer meer meer…
En dat meer dan 50% van de mensen veel te dik is helpt natuurlijk ook niet echt mee. Want al die corpulente lijven passen simpelweg niet meer fatsoenlijk in een wat beschaafdere maat auto…
https://nederlandseobesitasstichting.nl/De-cijfers
mashell zegt
Meer veiligheid,meer elektrificatie, meer comfort, meer formaat. Dat is wat de klanten willen. Dat zorgt voor meer gewicht. Is dit echt een thema of gewoon nog een keer inhaken op het succesverhaal over het M5 gewicht? BMW is een merk dat sommige dingen (ergonomie, beleving) fantastisch doet en andere (gewicht, buitenspiegels, design) niet zo fantastisch.
rollingstoned zegt
Meer veiligheid? Nou, onderzoek wijst eerder het tegendeel uit. Voor medeweggebruikers zijn grote auto’s stukken onveiliger. En dat de klant louter lompe SUV’s wil is ook niet helemaal terecht, want die eenheidsworstdingen worden simpelweg door je strot geduwd middels vele marketing en reclame campagnes…
rogierio zegt
Onlangs mijn Jaguar I-Pace ingeleverd, en tijdelijk een Fiat Panda 0.8 turbo gekocht. Wat rijdt zo’n lichte auto toch geweldig leuk!