Er is weer een aanbieder bijgekomen waarmee je kunt autorijden zonder dat je hypotheekplannen in de war worden geschopt
Ja, private lease is best handig. Je verdient genoeg om de vaste lasten van een auto te betalen, maar je wilt je spaargeld niet aanspreken. Of je hebt nog niet genoeg spaargeld (ja, kom er maar in, in de reacties haters).
Maar een groot (terecht/onterecht ?) nadeel van private lease is de impact die het heeft op jouw mogelijkheid om een hypotheek aan te vragen. Want hoe zat dit ook al weer met Private Lease en hypotheken?
Tegenwoordig (sinds januari 2022) wordt 100% van het maandbedrag van je leasecontract verrekend met jouw ‘vrije maandelijkse financiële ruimte’. Heb je een leasecontract van €400 per maand. Dan kan je dat dus minder uitgeven maandelijks aan een hypotheek.
Eigenlijk heel logisch, want je legt je vast, vaak voor 36, 48 of 60 maanden. 72 Maanden zie je tegenwoordig ook zelfs. De oplossing voor die BKR registratie die je parten speelt bij de hypotheek is het auto-abonnement. Niet alleen een truukje maar gewoon echt een flexibeler contract dat je vaak na een initiële periode per maand mag opzeggen.
Natuurlijk kennen we en bediscussiëren we hier veelvuldig Lynk & Co met hun 01 abonnementen en de bijbehorende prijswijzigingen. We hadden er zelf eentje en zijn eruit gevlucht toen de prijs ondertussen kleine 30% was gestegen.
En Toyota stapt vandaag ook in die markt in Nederland. Met de introductie van Kinto. Dat is een onderneming van Toyota Motor Corporation in Japan die inmiddels al in 40 landen actief is waarvan 15 in Europa.
Toyota abonnement
Het zal je niet verbazen. Bij het Toyota bedrijf Kinto kan je vooral een abonnement nemen op… Toyota’s, inderdaad! Op dit moment bieden ze op de website onder het Kinto FLEX label de Aygo X, Yaris, Yaris Cross en Corolla TS aan. Prijzen beginnen bij € 359 voor een Aygo X voor minimaal 9 maanden. Als je die korter wilt, dus voor minimaal 3 maanden dan komt dat op € 439 euro. De maandelijkse kilometerbundel is 1.000 km. 1.500 km per maand is ook mogelijk, maar dat kost € 45 per maand meer.
Na die eerste periode waar je jezelf WEL voor vastlegt van 3, 6 of 9 maanden kan je dus per maand opzeggen.
Kies je bij de Toyota dealer de traditionele Private Lease route, dan kan je overigens daar ook voor iets kiezen wat Flex heet (handig die verwarring) en dan kan je na 1 jaar van je auto af, zonder opgave van reden. Maar dan heb je wel die BKR registratie en dus die korting op je maximale hypotheek. Die zelfde Toyota Aygo X kost minimaal € 299 wanneer je kiest voor die Flex optie bij de Toyota dealer
Kinto Flex eindigt dus waar die Flex optie van Toyota Private Lease start. Een Kinto abonnement sluit je online af op de website en ze brengen de auto bij je thuis of, je kunt hem ophalen in Utrecht bij Kinto
Goede toevoeging of..? Laat het maar weten in de comments
harrie zegt
Ja helemaal top, naast maximaal lenen voor je huis ook maximaal lenen voor je waggie voor het ultieme soevereine vrijheidsgevoel.
Otua zegt
Als je het goed had gelezen zou je tot de conclusie zijn gekomen dat het hier dus juist niet gaat om lenen, tenzij je gebruik maakt van de laatste optie. Het is een abonnement waar je 9 maanden aan vast zit voor €359 per maand, daarna is het maandelijks opzegbaar.
Alleen bij de €299 optie is het een leasecontract waarbij er een bkr registratie komt kijken, ondanks dat het maandelijks opzegbaar is na 12 maanden.
De abonnementen zonder bkr registratie van minimaal 3 of 6 maanden zijn duurder.
grrrrrene zegt
Ja, dit is echt veel beter dan lenen: wel veel geld kwijt, maar nooit van jou.
Ik ben opgevoed met sparen en de trots die je voelde als je na een tijd sparen eindelijk je hebbedingetje had gekocht. Ik heb dat nog steeds met mijn tweedehands auto en heb ik absoluut niet de behoefte om te gaan lenen, leasen, een abonnement af te sluiten of wat dan ook om iets moderners te rijden.
Ieder z’n ding natuurlijk, als je zo’n beslissing rationeel neemt, is dat prima. In uitzonderlijke gevallen zitten er best interessante deals tussen of heb je even kort iets nodig…
donjunior zegt
Jij bent ook nog aan het sparen voor je eerste koophuis begrijp ik?
Johanneke zegt
Opzich niet slecht, als je bijvoorbeeld een paar maanden een auto nodig hebt. Overigens vind ik private lease voor de rest stom. Niet alleen het geld, hoe mensen hun geld uit willen geven zelf weten, maar vooral dat je er aan vast zit. Zo vaak verhalen gehoord van mensen die van hun auto af willen maar er nog anderhalf jaar ofzo aan vast zitten, want ja, getekend voor 5 jaar. En boetes zijn kut.
jaso013 zegt
Ik zie leuke deals voorbij komen met een looptijd van 2 jaar. Occasion lease, bijv kia ceed sw. Auto is dan 2 jaar oud met 40K op de teller, 12000km per jaar, geen eigen risico en alle verzekeringen voor €440 pm. Dat is echt niet slecht en echt een stuk minder dan wat ik nu onder de streep kwijt ben voor mijn Ceed uit 2019 met een ton op de teller.
kennone zegt
Gewoon sparen en voor 5/10K een goede Jap kopen en je hebt helemaal geen gezeur.
michaelras zegt
gelukkig, er zijn nog puristen die niets van financiering moeten hebben ;-)
tmenges zegt
Ja dat dus, heb destijds een Volvo s60 gekocht voor ik meen 4200,- stoelverwarming climaatcontrol cruisecontrol alles wat ik wilde zat er op. 6 jaar lang probleemloos mee gereden en nog spijt dat ik m ingeruild heb.
tommycooker zegt
Yep. Autobezit is zooo 20e eeuw. En gezien OV het altijd aflegt tegen de auto, het zwalkende beleid rondom EV’s en achterblijvende infrastructuur kan dit zeker een serieuze overbruggingsoptie zijn.
Robert zegt
Nou, ik heb er ook wel eens serieus naar gekeken; een occasion uit laten we zeggen het B- of C-segment, van 10-12 jaar oud en marktwaarde ca. 10 mille, kost je aan afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering zo maar 350-400 euro in de maand. En dan komen nog de brandstofkosten erbij. Dus als je voor 50-100 euro per maand méér een leasecontract of abonnement kunt afsluiten voor een splinternieuwe auto, dan snap ik heel goed dat sommige mensen daarvoor zwichten.
En ergens is het ook bizar dat je in het eerste geval géén en in het tweede geval wèl een BKR registratie achter je naam krijgt.
potver7 zegt
Bureau KREDIET Registratie… Welke kredietregistratie zou er gedaan moeten worden als er geen krediet wordt afgesloten?
roadster zegt
Het is niet zo dat wanneer het niet geregistreerd staat bij bkr, er geen rekening mee wordt gehouden. Je hebt de plicht de adviseur inzage te geven in je inkomsten en uitgaven. In mijn tijd als hypotheek acceptant keek ik bijvoorbeeld altijd goed naar de bankafschriften. Wanneer iemand dan een lening aan een familielid afloste, werd dit gewoon meegetoetst. Natuurlijk heb je kans dat wanneer je lasten verzwijgt en ze niet uit de stukken blijken, ze niet worden meegenomen. Maar wanneer je dan de hypotheek niet meer kunt betalen en het huis wordt opgeeist, heb je ook geen recht om te klagen.
mashell zegt
Bankafschriften aan een hypotheek adviseur laten zien… Hebben we geen privacy wetgeving of zo?
kareljansen zegt
Er zit een verschil tussen wat mag, en wat je graag wilt. Een goede adviseur zal je iets aanraden waarbij er een gezonde balans is. Wil je dat niet? Ook prima uiteraard. Vertel je je advocaat of je die moord nu wel of niet hebt gepleegd?
mashell zegt
Maar een adviseur die door je bankafschrift spit en alle punten beoordeeld gaat best wel ver, te ver wat mij betreft. Het bankafschrift kan noodzakelijk zijn om zaken als inkomen te controleren maar het is een lijst van je uitgaven en zegt daarmee nogal veel over je, veel meer dan een hypotheekadviseur hoeft te weten.
En een advocaat die je verdedigt in een strafzaak is van een heel ander niveau dan een hypotheekadviseur die je een hypotheek adviseert.
roadster zegt
We hebben de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Deze schrijft voor dat financiële instellingen een klantonderzoek moeten doen om zich ervan te vergewissen dat de klant geen zwart geld heeft. Aangezien er bij de aankoop van een huis altijd eigen middelen worden ingebracht, moet de herkomst worden onderzocht.
Maar je hoeft natuurlijk geen hypotheek af te sluiten, het staat je vrij om voor je huis te sparen. Het is sowieso een rare houding dat je wel van een bank verwacht dat die je tonnen leent, maar dat die niet teveel vragen mag stellen, want privacy.
RutgerK zegt
Nu og even kijken wat er in de kleinere lettertjes staat over totalnloss rijden, schades en niet voldoende aan je maandelijkse betalingen.
Maar goed, de BKR registratie is er om mensen te beschermen tegen het nemen van te grote financiële risico’s. Een maas in de regelgeving heeft niet dit geval alleen voordelen voor de autofabrikant. Hoe gaat Toyota dat trouwens doen met hun financiële boekhouding. Het maakt nogal een verschil of je een vloot ebt rijden met meerjarige vaste contracten of dat je vloot voor 75% binnen een maand teruggegeven kan worden door bestuurders.
jaso013 zegt
Ik heb ook weleens voor mijzelf doorgerekend. een Kia Ceed SW in de PL kwam toen op €550 netto uit. Mijn huidige auto voor ong 7 jaar door blijven rijden, verzk, wb, onderhoud, beetje onvoorzien en het bijleggen van ongeveer 15K om dan weer iets paar jaar oud terugkopen kwam netto op hetzelfde uit. Tsja, wat is dan wijsheid?
Ik heb het niet gedaan omdat ik niet aan een duur contract vast wil zitten. Echter, als het om een soort abbo gaat welke bijna maandelijks opzegbaar is dan is dat best wel interessant. Tenzij je iets heel diks en bijzonders wilt rijden maar dat is in mijn geval niet aan de orde. Dat ding moet rijden. Liefst zo goedkoop mogelijk met zoveel mogelijk ruimte.