• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Autorijden is straks niet meer te betalen’

Auteur: RubenPriest, gepost 13 december 2018 om 10:53 – 75 Reacties

'Autorijden is straks niet meer te betalen


Is het hebben van een auto straks alleen iets voor de elite?

Europees gezien wordt autorijden steeds duurder. Zeker met de opmars van de elektrische auto, die nu nog prijzig in aanschaf kan zijn. Volgens de Europese belangenorganisatie op het gebied van mobiliteit, de ACEA, slaat Europa door met de CO2-doelen voor auto’s en bedrijfswagens.

De ACEA waarschuwt dat huishoudens met een laag inkomen zich geen elektrische auto kunnen veroorloven en zo komt de individuele mobiliteit in het geding, aldus de organisatie. Met de huidige doelen van de EU moet de CO2-uitstoot met 30 procent gedaald zijn in 2030. De ACEA is van mening dat dit een veel te agressieve doelstelling is, die de mensen thuis gaan voelen.

Daarnaast waarschuwt de Europese organisatie voor soortgelijke toestanden zoals die nu in Frankrijk spelen. De ACEA denkt dat er meer demonstraties komen als er een grotere kloof ontstaat tussen arm en rijk. Mobiliteit moet voor alle lagen van de bevolking te betalen zijn en strenge milieuregels mogen hier niet ten koste van gaan, aldus de ACEA.

The roadmap towards carbon-free mobility has become a highly sensitive issue for our European democracies.. ..The current CO2 proposal goes far beyond what is economically and socially justifiable. – ACEA President, Carlos Tavares

Tussen nu en 2030 gaat het elektrische auto’s regenen bij de Europese autofabrikantaen. Ze moeten wel, om aan de steeds strengere regels te kunnen voldoen. Het gros van de elektrische auto’s zal nooit zo goedkoop worden als een gemiddelde A-segmenter nu is. Onder meer subsidies moeten helpen dat in goede banen te leiden, maar subsidies zijn ook niet voor eeuwig.

Foto: Jaguar I-PACE in Leiden via @hhitalia op Autojunk

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Laat Mercedes straks je banden leeglopen?
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Het is straks vechten voor een laadplek
    Het is straks vechten voor een laadplek

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, co2, Elektrisch, geld, milieu

Vorig bericht: « Dit betaal je voor een zo goed als nieuwe Ferrari Enzo-motor
Volgend bericht: 911 GT2 RS MR-ombouwpakket is smerig duur »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    13 december 2018 om 10:57

    Als de oliemaatschappijen hun “black-shelve” patenten zouden vrijgeven is in een klap het hele mobiliteits / uitstoot debacel opgelost. Maar nee, money & power rules. Helaas.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      13 december 2018 om 11:08

      @str8six: vertel eens wat hierover! Dit ken ik niet

      Login om te reageren
    • 911targa zegt

      13 december 2018 om 11:09

      @str8six: Wat is een black-shelve patent? Een “shelf” (eng.) is een plank, dus oliemaatschappijen moeten “zwarte plank” patenten vrijgeven?

      Login om te reageren
      • wouteraerox zegt

        13 december 2018 om 11:21

        @911targa: ik vermoed dat hij doelt op het feit dat bedrijven met grote belangen in de olie industrie innovatieve bedrijven met ideeen voor alternatieve brandstoffen opkopen en de business ‘killen’ en tijdelijk op pauze zetten. Zo wordt concurrentie uitgeschakeld en houden ze de kennis op hun ‘black-shelves’, kennis die in huis is maar (nog) niet wordt ingezet.

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          13 december 2018 om 11:29

          @wouteraerox: ^ dit idd

          Login om te reageren
        • appeltaartislekker zegt

          13 december 2018 om 12:29

          @wouteraerox: zoals Chevron Corporation met de General Motors EV 1 gedaan heeft in de jaren negentig.

          Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      13 december 2018 om 11:58

      @str8six: zet je aluhoedje maar alvast op

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        13 december 2018 om 12:17

        @justsomebody: blijf lekker naief.

        Login om te reageren
        • justsomebody zegt

          13 december 2018 om 19:19

          @str8six: gelukkig wel met mijn volle verstand

          Login om te reageren
    • aft0570 zegt

      13 december 2018 om 15:10

      @str8six: jij snapt niet helemaal hoe een patent (wat in het Nederlands een octrooi heet) werkt. Het principe van een patent, zowel hier als in de VS, is dat in ruil voor een monopolie op de gepatenteerde uitvinding de uitvinder zijn uitvinding moet openbaren. Daardoor kan het publiek er na afloop van de termijn van profiteren. Als een autofabrikant een patent heeft op bepaalde techniek is dat gewoon openbaar dus; of ze die techniek al dan niet inzetten is een heel ander verhaal. De techniek is dus openbaar en kan na afloop van de beschermingstermijn door iedereen ingezet worden!

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        13 december 2018 om 15:18

        @aft0570: je snapt heus wel wat ik bedoel.

        Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      13 december 2018 om 20:04

      @str8six: als die “back-shelve” patenten zo waardevol zijn als jij denkt dat ze zijn viel er wel geld verdienen gigantisch BTW.. Afhouden (neem de luchtvaart industrie) heeft pas echt zin als er geen waardevolle alternatieven beschikbaar zijn… (dus ligt krimp op de loer van de gehele industrie) Heb het niet zo op complot theorieën waar onderdeel van de theorie een (onbekende) “waarheid” is.. Neemt ook de mogelijkheid tot een inhoudelijke discussie weg.. Want je argument kun je niet aantonen…

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    13 december 2018 om 11:03

    Roemeense nummerplaten worden het helemaal ..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 december 2018 om 11:21

      @lincoln: kentekens uitgegeven door Andorra zijn ook goed.

      On topic: laten we de nuance nu weer eens terugbrengen. Het milieu is er méér bij gebaat dat auto’s zo lang als mogelijk doorrijden. Die paar procent extra aan CO2-uitstoot weegt echt niet op tegen de sloop van oude en vervanging door nieuwe auto’s.

      Login om te reageren
      • smultie zegt

        13 december 2018 om 11:25

        @rrrobert: Kun je dat ook onderbouwen?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          13 december 2018 om 11:40

          @smultie: stel, een nieuwe, superschone auto stoot 20 gram CO2/km uit en een oude auto 170 gram CO2/km, dan produceert zo’n oude auto bij 12000 km/jaar zo’n 1800 kilo CO2 per jaar méér.

          Dat klinkt heel dramatisch, maar bij de productie van één carrosserie (staal, aluminium, composiet, maakt niet uit) alleen al produceer je een veelvoud van dergelijke hoeveelheid CO2. En dan nog de rest van de auto. En dan nog de energie die nodig is om de oude auto verantwoord te recyclen.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            13 december 2018 om 12:35

            @rrrobert:
            30000 liter water
            En het harden van o.a. de krukas is enorm vervuilend.

            Login om te reageren
            • jeebee zegt

              13 december 2018 om 12:54

              @desjonnies: het harden van een krukas van een electromotor ? ;-)

              Login om te reageren
          • Sir_Vmax zegt

            13 december 2018 om 13:43

            @RRRobert: wat jij hier zegt dacht ik voor lange tijd ook. Jason van engineering explained heeft dit verder uitgewerkt, en het blijkt dat na een paar jaar de totale co2 foodrint een nieuwe elektrische auto toch lager is. Is een interessant filmpje https://youtu.be/6RhtiPefVzM.

            Login om te reageren
            • fastshifter zegt

              13 december 2018 om 14:25

              @srthellcat: Bovendien is CO2 niet het enige dat vervuilend werkt. We hebben ook nog Nox en wat dacht je van fijnstof in de stedelijke gebieden?

              Login om te reageren
              • Boomer zegt

                13 december 2018 om 16:58

                @fastshifter: fijnstof komt ook vrij bij elektrische modellen!

              • goodvibrations zegt

                13 december 2018 om 20:20

                @fastshifter: wat dacht je van bandengruis… Erger dan CO2 als je het mij vraagt!! http://www.drivessential.com/stof-van-autobanden-zorgt-voor-enorme-milieuvervuiling/

            • Robert zegt

              13 december 2018 om 15:09

              @srthellcat: waar het hier wringt, is dat je een oude auto al afschrijft voordat de technische levensduur is verlopen. Een auto die goed wordt onderhouden, netjes wordt bereden en geen exorbitante kilometrage hoeft te behalen, kan makkelijk 25-30 jaar mee. Maar de milieulobby, gesteund door de autofabrikanten, willen het liefst dat je in dat tijdsblok twee of drie keer een nieuwe auto koopt.

              Complete waanzin, als je het mij vraagt.

              Login om te reageren
              • lithiumion zegt

                13 december 2018 om 23:52

                @RRRobert: hoezo heeft de milieulobby hier belang bij?

        • joostgrn zegt

          13 december 2018 om 12:46

          @smultie: De correspondent heeft hier enige tijd terug een leuk stuk over geschreven. Conclusie was dat een elektrische auto veel minder belastend is voor het milieu dan een auto die gebruik maakt van fossiele brandstoffen.

          Login om te reageren
          • joostgrn zegt

            13 december 2018 om 12:47

            @joostgrn: https://decorrespondent.nl/6962/elektrische-autos-sparen-het-klimaat-wel-analyse-van-een-mediahype/732033936150-f9e9c5dd

            Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        13 december 2018 om 12:39

        @rrrobert: oldtimers ombouwen naar EV of Youngtimers is ook goed.
        Genoeg goedkope diesels voorhanden in Duitsland.

        Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      13 december 2018 om 11:30

      @lincoln: Valt mee, alle blokken boven de 2 liter worden zwaar belast. En een litertje benzine kost er 1,25/30 ongeveer.

      Login om te reageren
  3. stuko zegt

    13 december 2018 om 11:08

    Je zou bijna denken dat arme sloebers straks in brandstof auto’s blijven rijden, de elite elektrisch..

    Login om te reageren
    • raym zegt

      13 december 2018 om 11:18

      @stuko: Dan kies er voor een arme sloeber te worden. En gelijk die schijt nissan leaf die ik van de zaak moet rijden weg te doen. Gelukkig heb ik nog alfa romeo brera thuis staan voor het echt auto gevoel.

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 december 2018 om 11:40

      @stuko: Sterker, de arme sloebers subsidiëren straks elektrische auto’s voor de elite.

      En dat allemaal voor een beter milieu.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        13 december 2018 om 11:51

        @karaya: straks? Dat gebeurt nu ook al..

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 december 2018 om 12:02

      @stuko: is natuurlijk gewoon flauwekul. De ev’s zullen in de toekomst goedkoper worden. De productielijnen van deze auto’s zijn natuurlijk niet zo ver geoptimaliseerd als die van de normale productielijnen. Aangezien misschien slechts 3% van de verkochte modellen per fabrikant elektrisch is.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        13 december 2018 om 12:41

        @maotje: Ja joh promoot het lekker

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          13 december 2018 om 14:35

          @bmwfreak038: we gaan toch toch die kant op. Valt niet meer tegen te houden.

          Login om te reageren
      • karaya zegt

        13 december 2018 om 13:51

        @maotje: was de nick hitlertje al vergeven?

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          13 december 2018 om 14:33

          @karaya: wat heeft dat er mee te maken?

          Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          13 december 2018 om 15:12

          @karaya: Hitler had toch echt meer met gas hoor aldus.

          Login om te reageren
  4. antoonniels zegt

    13 december 2018 om 11:10

    Gelukkig betalen we die subsidies niet met zijn allen….

    Login om te reageren
  5. BaRa zegt

    13 december 2018 om 11:10

    Op dat vlak is er maar een partij waar je naar moet kijken: de auto-industrie. Ze hebben zich destijds sterk gemaakt dat ze zelfregulerend konden zijn, maar dat blijkt fout. Keer op keer, overigens – het is de illusie van de zelfregulerende vrije markt. Vandaag zijn elektrische auto’s inderdaad bijzonder duur. Tegelijk weten we al decennia dat onze individuele mobiliteit niet houdbaar is. Dat mensen hun levenswijze moeten aanpassen, is onvermijdelijk. Het is menselijk dat we die aanpassing zolang mogelijk uitstellen, maar zonder aanpassing krijgen we die CO2-uitstoot niet onder controle. You cannot have the cake and eat it. Als je liever hebt dat de overheid inzet op het sterk verlagen van de CO2-uitstoot van de industrie en de luchtvaart: mij ook goed. Stem dan voor de juiste partijen, dan gebeurt dat vanzelf. Maar zoals de kaarten nu liggen, kan de overheid helaas niet anders dan ingrijpen in het wagenpark. Zelf heb ik er voor gekozen om (a) minder tot niet meer te vliegen (voor privé-doeleinden, zakelijk heb ik er helaas weinig controle over), (b) significant minder vlees te eten en (c) vaker met het OV / fiets naar het werk te gaan. Als je zelf wilt weten wat je concreet kan doen: het boek Drawdown van Paul Hawken is best nuttig.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 december 2018 om 11:20

      @bara: Precies dit. Als je wat aan het milieu wilt doen zijn er 2 opties : of de portemonnee trekken, of minder consumeren, in welke vorm dan ook. En zolang we dit niet willen inzien, en met z’n allen naar de Shell en Eneco wijzen (welke enorm uitstoten om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen) zal dit niet anders worden. Ook in deze begint een beter milieu dus écht bij je zelf. Op zondag op bezoek bij oma? Pak als het even kan de fiets. Koud? Doe een trui aan IPV de thermostaat om hoog, (of kom in beweging, een rondje lopen doet wonderen). Een avondje per week geen TV maar een boek lezen, je smartphone minder gebruiken en dus om de dag opladen IPV iedere dag, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hoeft echt niet op alle punten te bezuinigen, maar kijk naar wat jij in kan passen in jouw leven. Als je bijvoorbeeld niet zonder vlees kan/wilt, kip is 80% minder vervuilend dan rundvlees, en ook minder vervuilend dan varkensvlees.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        13 december 2018 om 11:45

        @dutchdriftking: geen kinderen en geen / weinig vlees eten en je bijdrage aan de totale uitstoot is zo laag dat je verder redelijk kan chillen.

        Login om te reageren
      • karaya zegt

        13 december 2018 om 13:54

        @dutchdriftking: Je vergeet zelfmoord plegen.

        En als je zo begaan bent met het milieu zou je beter eerst eens naar de wereldbevolkingstoename moeten kijken.

        Als ‘we’ zo blijven doorfokken is er sowieso geen redden meer aan.

        Allemaal gezwets voor de buhne.

        Login om te reageren
        • RutgerK zegt

          13 december 2018 om 15:30

          @karaya: Ook daar zijn lijvige rapporten over geschreven. De wereldbevolkingsgroei vlakt af en zal tot de 9 miljard zijn maximum bereiken. Die 9 miljard mensen zijn te voeden als we slim omgaan met de natuur.

          Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          13 december 2018 om 17:37

          @karaya: Tja, we zijn inderdaad met te veel. Als we nu wat minder aandacht aan de zorg besteden gaan we wat eerder dood, is dat probleem ook weer opgelost.

          Login om te reageren
        • SanderB zegt

          14 december 2018 om 08:50

          @karaya: minder mensen is de enige echte oplossing. Alleen daar hoor je gek genoeg niemand over

          Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      13 december 2018 om 11:24

      @BaRa: kan Nederland de luchtvaart echt schoner maken? En de industrie? Oh wacht, ik zie dat ik één woord ben vergeten: internationaal.

      Login om te reageren
  6. maussieknip zegt

    13 december 2018 om 11:16

    En wat ga je straks in de toekomst krijgen wanneer autorijden voor “Jan Modaal” niet meer te betalen is? Degenen die gebonden zijn aan autorijden vanwege buiten werktijden dan het OV worden werkloos omdat ze geen vervoer meer kunnen betalen van en naar het werk. Zelf werk ik in het OV en ben dus gebonden aan mijn auto omdat er nog geen OV beschikbaar is op de tijden dat ik begin met werken. De fiets is ook geen optie omdat ik dan 2 uur onderweg ben. Dus de overheid doet het lekker door autorijden veel te duur te maken in de toekomst.

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    13 december 2018 om 11:18

    De titel zou niet misstaan op de voorpagina van de Telegraaf.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      13 december 2018 om 11:50

      @janjansen: zeker als je weet dat de ACEA dus eigenlijk de European Automobile Manufacturers’ Association is…

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        13 december 2018 om 14:20

        @maartenoosterbaan: Zoiets als Greenpeace die meldt dat het slecht gaat met het milieu.

        Login om te reageren
  8. jeroenwz zegt

    13 december 2018 om 11:20

    Ach ja. Een lomp groot zeeschip vervuilt net zoveel als vijf miljoen auto’s.
    (zie: https://www.milieucentrum.rotterdam.nl/site/7045-2/)
    En vliegtuigen gooien ook alleen maar frisse bloemetjeslucht de atmosfeer in.
    Maar ondertussen mag Schiphol gewoon doorgroeien en mogen cruiseschepen 24 uur lang liggen te stinken vlak naast de milieuzone, maar mogen auto’s niet meer bepaalde steden in en wordt de ekotaks op auto’s steeds hoger. Snapt u ‘m? Ik niet meer…

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      13 december 2018 om 11:26

      @jeroenwz: Het wijzen naar wat een ander doet houdt dit natuurlijk ook alleen maar in stand. “ik pas me niet aan, want zij doen het ook niet”. Op die manier verandert er niets. En die grote zeeschepen varen weer om producten hier te leveren. Een deel van de auto’s komen via deze grote zeeschepen ook hier naar toe. Gas wordt ook vanuit een aantal van de offshore locaties overzees vervoerd met dit soort schepen.

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        13 december 2018 om 11:34

        @hiostu: ja dûh. Het gaat erom dat veel van de regels die door (lokale) overheden worden gemaakt, door diezelfde overheden weer de nek worden omgedraaid. In R’dam is het echt gebeurd: milieuzone afkondigen en een dag (of week) later vol trots het grootste cruiseschip naast de milieuzone laten aanmeren. En in 24 uur verbruikt dat apparaat 66.000 liter olie. Niet de diesel die iedereen met een auto tankt, maar alles wat maar een beetje op olie lijkt en brandt. Dat is de goorste rotzooi. En dat daar helemaal niets aan gedaan wordt vind ik – netjes gezegd – vreemd. Ook dat luchtvaart zo goedkoop is, is “bijzonder”. En dat alle regels daaromheen met voeten worden getreden, “omdat luchtvaart zo belangrijk is voor onze economie”. Daarom kan je, bij wijze van spreken voor 20 euro naar Londen vliegen. Vreemd. En de auto wordt schoner en tegelijkertijd duurder. Ik snap ook dat scheepvaart niet in één jaar of decennium van heel vuil naar (veel) minder vuil kunnen gaan. Daar heeft zelfs Maersk tot 2050 voor nodig. Maar ik blijf erbij dat de luchtvervuiling bij R’dam slechts ten dele wordt veroorzaakt door het (vracht)autoverkeer en voor een veel groter deel door de zware industrie en de havens. Daar gaat het om: alle vervuilers aanpakken en niet slechts een deel.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          13 december 2018 om 12:19

          @jeroenwz: heel binnenkort heeft alle scheepvaart alvast een nieuwe zwavel uitstootnorm aan hun been waardoor alle schepen ofwel een schonere brandstof moeten tanken, of dure uitlaatgas zuiveraars (‘scrubbers’) moeten installeren. Cruiseschepen daargelaten (op zich, qua co2 per hoofd, zeker niet erger dan de gemiddelde supercar of G klasse die hier opgegeild worden), vrachtschepen vervoeren uiteraard goederen die uiteindelijk ons alle mensen ten goede moeten komen en zijn daar erg efficiënt in. Beetje te misschien en te goedkoop misschien, niet alle prulletjes uit pakweg China zijn noodzakelijke goederen…

          Login om te reageren
  9. Jochen zegt

    13 december 2018 om 11:20

    Het bezit van een auto gaat veranderen. We ‘sharen’ straks alles, dus naast je vrouw ook een auto. Scheelt in beide gevallen veel in de kosten.

    Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      13 december 2018 om 12:05

      @jochen: Ik ga de mijne toch echt niet delen.

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        13 december 2018 om 12:34

        @luxaeterna: die wil ook niemand.

        Login om te reageren
        • luxaeterna zegt

          13 december 2018 om 12:44

          @thomasthomas: Zeg je nu.

          Login om te reageren
  10. cazzo046 zegt

    13 december 2018 om 11:21

    Een 5 jaar oude Leaf zal de wereld toch niet kosten?

    Login om te reageren
    • antoonniels zegt

      13 december 2018 om 11:40

      @cazzo046: Een 6 jaar oude met een ton op de teller is 11.500 op autotrack ( en daarmee de goedkoopste ). Wat de kwaliteit van de accu’s is staat daar uiteraard niet bij.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      13 december 2018 om 11:45

      @cazzo046: Precies, ik rij nu een 20 jaar oude Youngtimer waar ik blij mee ben terwijl ik echt wel een Tesla kan betalen. Over pakweg 10 jaar is ook een Tesla geen dure auto meer. Dan is er vast wel iets anders op de markt wat duurder is.
      Heerlijk stemmingsmakend artikeltje. laat het klagen maar beginnen.

      Login om te reageren
  11. goodolddays zegt

    13 december 2018 om 11:23

    Ach man, waterstof is het gewoon.

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      13 december 2018 om 12:42

      @goodolddays: ??? keep dreaming.

      Login om te reageren
  12. maferick74 zegt

    13 december 2018 om 11:37

    We’re doomed? Bad luck for your kids kids. Alles gaat over centjes dat was zo en zo ook zo blijven. En iedereen denkt, dikke lul, ze veranderen maar nadat ik dood ben want nu heb ik t veel te fijn.

    Login om te reageren
  13. stationcar zegt

    13 december 2018 om 11:39

    De titel had moeten zijn dat elektrisch rijden straks voor de elite is. Eigenlijk net als nu dus. Kijk, ooit gaan we helemaal af van fossiele brandstoffen, maar dat gaat echt nog tientallen jaren duren. Dus de verhouding tussen de verschillende soorten aandrijving gaat steeds meer schuiven, maar voor alles op alternatieve wijze wordt aangedreven zijn we zeker 30 tot 40 jaar verder, als ook de infrastructuur volledig is aangepast op de veel grotere vraag naar stroom of waterstof.

    Login om te reageren
  14. maarteno zegt

    13 december 2018 om 11:50

    @RubenPriest duidelijker aangeven dat de ACEA ook bekend staat als European Automobile Manufacturers’ Association geeft denk ook een iets duidelijker beeld bij waarom ze dit roepen….is dus minder vanuit de automobilist gerekend dan vanuit de eigen portemonnee!

    Login om te reageren
  15. luxaeterna zegt

    13 december 2018 om 12:04

    Alsof een e-uw, smart eq, Zoë, … onbetaalbaar zijn. Ik zie iemand van de elite daar nog niet in rijden. De prijzen van batterijen gaan dan ook nog eens sterk dalen de komende jaren.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      13 december 2018 om 12:22

      @luxaeterna: idd. VW komt binnenkort ook met een VOLKSelectroWAGEN. Dwz enigszins betaalbaar…

      Login om te reageren
      • luxaeterna zegt

        13 december 2018 om 12:47

        @onehp: Al denk ik wel dat het gaat verschuiven in de richting van private lease. En dan is het zeker betaalbaar. Een onderste laag van de bevolking zal dan nog geen goedkope EV kunnen betalen, maar die mensen kunnen nu vaak ook geen nieuwe auto betalen en rijden in een oud ding.
        Een elektrische wagen zal volgens mij zelfs goedkoper zijn in onderhoud. Eenmaal Led verlichting standaard overal op zit, zal je zelfs geen lamp meer moeten laten vervangen.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          13 december 2018 om 13:01

          @luxaeterna: dat is het, men vergelijkt aankoopprijs, maar electrische autos hebben een variabele gebruikskost die veel lager ligt. Vroeger snapten mensen dit ‘ik koop een duurdere diesel omdat die zo zuinig is’, bij de elctrische auto werkt die logica blijkbaar nog niet zo goed…

          Login om te reageren
  16. thomasthomas zegt

    13 december 2018 om 12:32

    Moet het allemaal nog zien. Olieprijs gaat langzaam mee naar beneden en dat kunnen ze lang volhouden.

    Login om te reageren
  17. bmwfreak038 zegt

    13 december 2018 om 12:42

    Ja dus in zekere zin een déjà vu, vroeger in het begin hadden ook alleen de rijken een auto.

    Login om te reageren
  18. HzR zegt

    13 december 2018 om 18:30

    Als mensen nu eens kleinere auto’s gaan rijden ipv SUVs zou het ook al helpen. En niet iedere elektrische auto moet toch 600pk hebben? Denk dat die prijzen wel gaan dalen, maar dan komt de overheid waarschijnlijk met rekeningrijden zodat het nog duur wordt.

    Login om te reageren
  19. Esprit_de_Flandre zegt

    13 december 2018 om 23:13

    “Volgens de Europese belangenorganisatie op het gebied van mobiliteit, de ACEA, slaat Europa door met de CO2-doelen voor auto’s en bedrijfswagens. ”

    ACEA, de belangenorganisatie op het gebied van mobiliteit? Allez kom, tis niet omdat ACEA zich tegenwoordig zo wil noemen, dat wij, of de kritische media, daarin moeten meegaan. Het is de lobby voor de auto-industrie, en niets anders. ACEA gaat geen fietsenroutes promoten, en als ze het wel doen dan is het een symbooldossiertje om ons af te leiden.

    In deze zijn ze dus ook niet bezorgd om “de gewone man” en zijn portefeuille. Het enige doel is hier om het makkelijker te maken voor hun leden om goed geld te verdienen aan de gewone man, door ze oude technologie in de maag te splitsen, waar nog altijd veel winst te rapen valt.

    Eerlijk gezegd begrijp ik dat, maar begrijp ik dat niet goed. De eerste die er in slaagt om een auto op de markt te zetten die èn ecolief is, èn betaalbaar is, èn een goeie winstmarge heeft, die is binnen.

    Als “belangenorganisatie op het gebied van mobiliteit” zouden ze hierop volop moeten inzetten. Door het feit dat ze dat niet doen, tonen ze alleen aan hoe irrelevant ze zijn…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North