Amsterdam maakt het automobilisten al lastig, maar autorijden in Utrecht wordt binnenkort verleden tijd.
Utrecht is toch een beetje het woke strebertje van de polycentrische metropool die we de Randstad noemen. Zo introduceerde Amsterdam afgelopen vrijdag een nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u. De gemeente Utrecht gaat daar met gemak overheen. Ze maken in Utrecht autorijden simpelweg onmogelijk.
Het gaat in het bijzonder om de zuidelijke kant van Utrecht Centrum. Niet alleen wordt de maximumsnelheid verlaagd, ook worden er simpelweg wegen afgesloten en kruisingen aangepast. Dit als doel om de automobilist het leven compleet onmogelijk te maken. In de wijk ‘Ledig Erf’ gaat men nog een stap verder: daar KUN je niet eens meer met de auto komen als de plannen doorgaan.
Autorijden in Utrecht bijkans onmogelijk
Zoals je kunt zien op de schilderijen, maakt de gemeente Utrecht plannen om de stad enorm divers te maken. Sterker nog, de impressies zijn zo progressief dat het aanstootgevend politiek correct is. Niet dat we vinden dat er alleen maar mannelijk roomblanke ariërs door de straten moeten marcheren, maar je kan ook doorslaan.
Dat doorslaan lijkt de gemeenteraad ook te doen. Want de plannenmakers en gemeenteraadslieden zijn voor alle aanpassingen, de bewoners zien het minder zitten. In werkgroepen hebben ze aangegeven dat een fietsstraat met toegang voor de auto een goed alternatief is, maar dat ze dus nog wel met de auto naar hun huis kunnen rijden.
Rücksichtlos
Die laatste nuance heeft de gemeente – uiteraard – niet meegenomen in de plannen. De enige partij die het een goed idee vond om de fietsstraat enkel en alleen voor fietsers te houden, was de fietsbond. Ja, je verzint het niet.
Op 19 december is er de raadsinformatie bijeenkomst. Dan kunnen de inwoners nogmaals protesteren voordat de raad het er ongetwijfeld rücksichtlos doorheen zal drukken. De kosten bedragen zo’n 15 miljoen euro aan overheidsgeld. Ach ja, met een paar boetes uitdelen ben je zo weer uit de kosten.
Keiharde nuance
Uiteraard is het dan nu tijd voor de broodnodige en inmiddels beroemde Autobog nuance. Natuurlijk, we kunnen moord en brand schreeuwen omdat we niet OVERAL met de auto kunnen komen. Maar moet je dit nu wel willen? Utrecht is sowieso een crime om met de auto doen. In veel gevallen laat de infrastructuur van stad ook niet nóg meer verkeer toe.
Utrecht was sowieso al niet een stad waar je graag met de auto naar toe gaat. Dus als ze zorgen dat ze langs de snelwegen veel parkeerplaatsen realiseren en een snelle tramverbinding naar de stad, is er niet zo’n probleem toch? Het enige dat je niet moet doen, is wonen in Utrecht. Aangezien verreweg de meeste Nederlanders buiten Utrecht wonen, is dat zo’n probleem.
smokin zegt
Autorijden in Utrecht is nu al een drama.
Ik kom er ook nooit meer, Dom kijken kan ik overal.
kaeser zegt
Veel succes met de winkel bevoorrading aan de Twijnstraat!
ghini zegt
Goed punt idd
Dutchdriftking zegt
Het hangt een beetje van de huidige situatie af. Als je nu (met parkeervergunning) je auto netjes voor de deur kan parkeren, en straks niet meer dan kan dat natuurlijk niet.
slowland zegt
Dus de Nederlandse wet staat toe dat je NIET met een auto bij je huis kan komen????
Hoe moet je er dan heen verhuizen? 800x met een bakfiets heen en weer…..
Hier in Canada is in de constitution vastgelegd dat elke Canadees met een voertuig bij zijn huis moet kunnen komen. Je zult hier dan ook geen autoloze straten zien.
Wat je wel steeds meer ziet is dat er ‘winkelstraten’ komen. Straten waar je niet met de auto mag komen, maar dan kun je nog altijd via de back alley bij je pand komen om te wonen/bevoorraden.
Ze zijn daar in NL echt helemaal de weg kwijt (letterlijk) als je het mij vraagt….
mashell zegt
Niet met je auto bij je huis kunt komen vinden ze in Giethoorn al heel lang normaal, krijg je een leuk dorp van. Zouden ze op meer plekken moeten doen.
kniesoor zegt
Zo leuk, dat het vrijwel nergens anders in NL ook zo gedaan wordt. Hoe zou dat nou komen ?
Homer55 zegt
Hoe saai is Giethoorn dan wel niet geweest..??
Homer55 zegt
Giethoorn moet wel heel saai geweest zijn….
JelmerS zegt
Die drukte met bootjes is daar ook niet te doen, net botsauto’s. Alhoewel Utrecht 1 grote botsauto arena maken ook wel weer een leuk idee is, dan zou ik wel een keertje komen
Flutterbear zegt
Ik zou zeggen stel de vraag aan een verhuisbedrijf. Waarschijnlijk is het echt niet zo uniek.
utregcity zegt
Canada is 1000x groter dan NL en ruimte zat. Hier in #030 heb je een middeleeuws centrum. Toen waren er nog geen auto’s.
maotje zegt
Een verhuiswagen kan er gewoon komen. Hulpdiensten dienen tenslotte ook ten alle tijden ter plaatse te kunnen komen.
rollingstoned zegt
“Aangezien verreweg de meeste Nederlanders buiten Utrecht wonen, is dat zo’n probleem.”
@willeme Volgens mij ben je het woord “niet” vergeten in de laatste zin. ;-)
ghini zegt
Wat ik teleurstellend vind is dat de gemeente Utrecht er alles aan doet de binnenstad auto vrij te krijgen maar geen goede oplossingen biedt. Investeer dan ook in ondergrondse garages ed. Onder park Lepelenburg kan je mooi veel autos kwijt. Natuurlijk zijn mensen boos als de gemeente weer parkeerplaatsen verwijdert zonder oplossingen of alternatief. Ik vind dat je altijd met de auto bij je huis moet kunnen om iig te laden en lossen. Dat je in de binnenstad iets verder moet parkeren prima, dat moest ik in Amsterdam ook omdat er nooit plek was. Maar biedt die optie dan ook dat mensen wel ergens kunnen parkeren. Nu zegt de gemeente je moet je auto weg doen en dat vind ik idioot en echt niet kunnen.
waterisnat zegt
Het gros heeft daar schijnbaar geen baan of een BS baan als bureaucraat oid, als je de lokale verkiezingsuitslag tenminste bekijkt, dus die hoeven niet weg om te werken.
Wel pijnlijk als de pinautomaatkrakers uit kanaleneiland nu ook niet meer met de RS4 op pad kunnen voor bijverdiensten naast de uitkering in D!
Flutterbear zegt
In Utrecht was GL-PvdA het grootste, net als in Amsterdam. Dit is ook de partij met gemiddeld hoogste IQ onder de stemmers. Deze stemmers zullen wel degelijk een goede baan hebben en zich financieel geen zorgen te maken. Ze hoeven dus niet te stemmen voor hun portemonnee maar enkel voor principes.
De tijd dat PvdA stemmen bij arbeidsmigranten haalde is voorbij, die zijn nu allemaal naar PVV. De meeste Nederlanders met een migratieachtergrond zijn namelijk niet progressief zoals GL-PvdA maar conversief (zoals PVV).
kniesoor zegt
Conversief ? 😆
waterisnat zegt
Dat is het hoge IQ van de alfa-BS-opleidingen in NL. Dunning-Kruger’66 all the way
mashell zegt
IQ heeft niks met opleidingen te maken. In Nederland kiest het domme volk als ze ontevreden zijn over rechts voor extreem rechts.. zodat ze daarna extreem ontevreden zullen zijn. Je zou denken dat ze met het Forum debacle zo’n fout niet nog een keer zouden maken maar nee, dommer dan een ezel. Als PVV stemmers niet tegen migranten zouden stemmen maar voor zichzelf was de SP de grootste partij.
Flutterbear zegt
IQ en opleidingsniveau zijn sterk aan elkaar gerelateerd.
Hawkeye72 zegt
Intelligente mensen doen vaak de domste dingen….. Niets anders dan woke groendrammers voor wie het groene denken de leegte van religieloos leven heeft opgevuld.
Flutterbear zegt
Als domme mensen domme dingen doen dan is het dubbelop. Je moet slim zijn om iets doms te kunnen doen.
auto62 zegt
Ze eten uit de ruif waar wij als niet voor een overheidsinstantie werkende burgers belasting voor betalen. Makkelijk geld uitgeven die je niet zelf hoeft te verdienen
utregcity zegt
Helemaal goed. Net ook weer, het regent wat (wen er trouwens maar aan) en de hele stad staat muur en muur vast. Kijk je rond en het zijn allemaal grote (waarschijnlijk) leasebakken met 1 persoon erin. Nee, dat schiet lekker op. 🤪
banderas zegt
En hoe lost het op als je nog meer wegen afsluit? Juist.
Flutterbear zegt
De trein is niet veel beter hoor.. prop vol..
werf76 zegt
Als de infrastructuur geen GL sausje over zich heen heeft gehad was het allemaal een stuk beter te behappen.
ArnoldH zegt
Ik heb 3 weken geleden mijn zwager even bij Utrecht cs afgezet. Wat een ongekend drama was het om er t komen. Ca 15 jaar geleden was t echt een stuk beter. Zou bijna niet erger kunnen…
mashell zegt
Elke paar minuten komt er een tram of stadsbus aan op Utrecht centraal. De bestuurders van die bijzonder grote voertuigen doen dat elke dag, meerdere keren per dag en op een strak tijdschema, het kan dus wel.
Dus als jou het niet zonder ongekend drama lukt maar 15 jaar geleden wel ligt het misschien wel aan jou. Is het misschien tijd voor een broemcursus?
seatleon zegt
Naar mijn mening is de stad en prettig auto rijden een contradictio in terminis. De stad is niet geschikt voor auto’s en als je stad aanpast aan de auto wil ik er niet wonen. Een volledig autovrije wijk lijkt me dan weer wat veel van het goede, maar ik ben benieuwd hoe het wordt ervaren als het er is.
banderas zegt
Ik rij binnendoor van Utrecht naar Houten, dus centrum zuid. Het is al overal druk en als ze nog meer wegen afsluiten moet ik door de hel (snelweg). En daar staan juist files e.d. Dus oftewel: meer mensen moeten dezelfde wegen pakken én nog meer drukte op de weg. Helemaal gek zijn ze.
HGB2022 zegt
Maakt men het onmogelijk om er met een auto te komen of mag het niet meer straks? Onmogelijk lijkt me geen optie ivm hulpdiensten. Als het niet meer mag in die wijk zal je bestaande bewoners een optie moeten bieden lijkt mij. Nieuwe bewoners kiezen daarentegen dan bewust voor een autovrije zone.
werf76 zegt
Helemaal niet. Niet kopen of huren daar een huis en zetten de auto in een naastgelegen wijk. Daar waar vervolgens betaald parkeren zo snel mogelijk komt.
HZW zegt
Snijden gemeentes zich zelf niet in de vingers met het autoluw maken van steden. ??
Lijkt mijn dat de parkeer inkomsten zullen dalen, als je met de auto de stad niet meer in mag.
MarcoM zegt
En dan vinden de winkeliers het gek dat er niemand meer naar de winkelstraten komen, nog meer online shoppen dus.
mashell zegt
Of andersom. Mensen shoppen online omdat het goedkoper is, meer keus biedt en gemakkelijker is dan in de winkelstraat. Ze hoeven dus niet meer de winkelstraat en die winkelstraat hoeft daarom niet meer op zoveel autoverkeer berekend zijn.
MarcoM zegt
@mashell: tot voor een paar jaar gingen we regelmatig de stad in gewoon gezellig winkelen.
gezondverstand zegt
Verkeerd stemmen, dan krijg je dit.
flow82 zegt
Wat er ontbreekt is een hoogwaardig OV netwerk. Ik ben nu op vakantie in Japan, en in Tokyo is de metro echt briljant. Het autoverkeer is dan ook bijzonder laag te noemen voor een stad van deze omvang. Een bus werkt niet goed genoeg, even als een tram. Ik begrijp echter ook dat in steden als Utrecht bij lange na niet genoeg mensen wonen om een metro netwerk te ondersteunen. Het blijft dus aanklooien.
mashell zegt
Mag je nog zeggen dat die meid in die gele blouse met de laptop een lekker ding is?
Vind de plaatjes maar kleuterschool knip en plakwerk. Met die inclusie valt het wel mee zijn geen regenboogvlaggen, geen nonnen en geen typische FC Utrecht supporters te zien.
Maar het gekke is, die plaatjes laten veel meer auto’s zien dan dat het artikel doet vermoeden. Koop een Zoë en dan zit je wel goed in Utrecht.
Gulli zegt
Ik had een keer bij een restaurant in Utrecht gereserveerd om daar gezellig met mijn vrouw te gaan eten. Om er te komen moest ik eerst een doolhof van eenrichtingsverkeersweggetjes zien te doorkruisen waar gek genoeg mijn (toen nog TomTom) navi ook geen fluit van snapte en je steevast de verkeerde kant op stuurde. Onderweg 14 fietsers onder mijn wielen gekregen want remmen is blijkbaar verboden als je op de fiets zit.
Daarna toen we enigszins in de buurt van het restaurant waren heb ik 16 straten af lopen speuren naar een parkeerplekje, inmiddels waren we weer zo ver van het restaurant verwijderd dat we net zo goed vanuit Rotterdam hadden kunnen lopen. Toen ik eenmaal een plekje had gevonden en bijna in de gracht eindigde kwam ik erachter dat ik 4,5 euro per uur moest gaan dokken voor die klote stad, en de parkeergarage om de hoek was nog erger. De afgesproken tijd voor het restaurant was inmiddels allang verstreken en ik had een humeur waar zelfs Maarten van Rossum chagrijnig van zou worden. Dus mijn vrouw en ik zeiden tegelijk tegen elkaar ‘Zullen we lekker terug naar Rotterdam gaan en daar wat eten?’.
In Rotterdam aangekomen de auto op de Wilhelminakade geparkeerd, Hotel New York binnengelopen en heerlijk zitten eten met z’n tweeën, onderwijl klagend over die klote stad waar je met goed fatsoen niet doorheen kunt rijden.
Terug bij de auto zat er wel voor 50,- aan boete onder mijn ruitenwisser want de parkeerplaats waar ik was gaan staan was die dag blijkbaar geen parkeerplaats. Ach ja, sinds ik terug was in mijn stadje kon mijn humeur wel weer een stootje hebben zal ik maar zeggen.
Turbo zegt
Lol
Heb er toch niks te zoeken.
Alle wokies mooi bij elkaar blijft de rest van het land ook wat rustiger.
Desnoods een hek er om.