Het zit er weer op: gisteren sloot de AutoRAI 2011 haar deuren, en Nederlandse petrolheads die niet graag naar het buitenland afreizen moeten het weer twee jaar doen met alle opgedane indrukken. Na afloop werd de balans opgemaakt, en het lijkt er op dat de terugkeer naar een ‘normaal’ concept de AutoRAI veel goed heeft gedaan. Zonder zeecontainers werd er een kwart meer volk getrokken.
270.348 autominnende bezoekers passeerden dit jaar de poortjes, en dat zijn er 23 procent meer dan in 2009. In dat crisisjaar was de opzet een stuk soberder, en ook de indeling in ‘belevingswerelden‘ sloeg niet bij iedereen aan. Dit jaar was het back to basics, maar toch liet een aantal fabrikanten verstek gaan. Dit betrof met name de Japanners, want van Toyota, Nissan, Honda en Suzuki was geen spoor te bekennen. Gelukkig was het gros van de automakers gewoon present, dus er viel genoeg te genieten.
Ook wij waren dit jaar een heel stuk prominenter aanwezig dan voorheen, met een eigen stand (zodat jullie ook de bloggers eens konden zien en aanraken) en met de onvermoeibare #abtvcrew die Nederland elke dag van hun dosis Wouter, Sacha, gastoptredens en leuke beursmeisjes voorzag. Wij hebben er van genoten en komen graag over twee jaar weer de boel op stelten zetten!
Heb je het nieuws niet dagelijks gevolgd, en wil je alles nog een keer rustig nakijken, klik dan HIER. Verder horen we graag van jullie, de bezoekers, wat jullie de hoogte- en dieptepunten van dit jaar vonden.
rotarypowah zegt
Die foto van die Mini is groter dan ’t kader waar ‘ie instaat ;)
mout zegt
@rotarypowah: Ja. Dat is nou net het probleem met het nieuwe Mini: Altijd weer groter dan je denkt – neemt altijd meer ruimte in dan je ervoor wilt maken :D
NLBUURMAN zegt
ik moest ook geweldig lachen om jullie poster: wegens online succes gratis mee te nemen: oud papier :)
jammer genoeg waren jullie niet op jullie stand toen ik er was, misschien over 2 jaar…
Cantago zegt
@NLBUURMAN: Ja, dat stukje oud papier was toch wel mijn hoogtepunt hoor! Ben er blij mee, thx Autoblog!
The360box zegt
Dan kan j wel zeggen dat we een klein land zijn maar toch lease we elk jaar wel auto’s, best jammer dat de merken ons dan zo in de steek laten…
Bubba zegt
Maar hoe was het aantal bezoekers tegenover 2007, want toen was er geen crisis?
Daantje zegt
Wat dit jaar jammer was is dat veel auto’s op slot zaten, wanneer je wel in een Aston Martin v12 vantage, alle porsches kan zitten en zelfs bij Ferrari op de stand mag maar niet in een A7, A8, Camaro cabrio, BMW 7 mag zitten (enz..) tjah… toch jammer..
Audi gaf trouwens aan dat er auto’s werden gesloopt van binnen door bezoekers??!! dat is natuurlijk erg triest! twee of vier jaar geleden is er zelfs een stuur gestolen uit een auto!
De aankleding was dit jaar vele malen beter dan twee jaar geleden. Ook leuk waren alle verkopers bij diverse merken met allemaal een Ipad. De combinatie met motoren leek raar maar toch waren er heel erg veel mensen die eens rustig gingen zitten!
Al met al een geslaagde rai, ik hoop dat over twee jaar alle auto’s gewoon open zijn en dat er geen idioten meer zijn die de auto’s slopen.
volvomaster zegt
@Daantje:
Juist.
Freewarefreak zegt
@Daantje: Dan denk ik dat jij de dupe bent geweest van al die kwaadwillende bezoekers die het voor de rest, die wel van zo’n auto willen genieten, verpesten. Audi past daar haar gedrag op aan en geef ze eens ongelijk. Ik ben woensdag de eerste dag geweest en toen was alles open, je mocht overal in, niemand deed moeilijk. Ik heb een kwartier in de A8 zitten genieten en de A7 e.d. waren ook open. Idem bij BMW, ik heb overal ingezeten. Super.
Ik sluit mij dus aan bij jouw woorden. Mensen geniet van de auto’s en sloop ze niet, je verpest het voor jezelf de volgende keer.
Hoogtepunten:
– Ouderwetse opzet, merk bij merk, zo moet het.
– De super attente aanspraak van iedereen op de stands. Je wilt niet weten hoeveel praatjes ik heb gemaakt met iedereen overal. Vooral bij BMW, Audi, Volvo, daar was ik veel tijd zoet met Automotive gerelateerd zwetsen met medewerkers.
– Hieronder viel ook Wouter, leuk even met je gepraat te hebben. Sasha helaas niet aan kunnen spreken, maar wel zien filmen.
– Nina! Je was leuk, lekker, vrolijk, flapuit. Ik hoop dat je de poll straks mag winnen.
– Dus eigenlijk samengevat de hele sfeer op de RAI.
– En niet te vergeten de medewerking van iedereen om het een succes te maken. Ik kreeg van BMW Nederland 2 kaartjes voor de prijs van 1 dus voor 9 euro p.p. waren we binnen.
Dieptepunten: niet echt. De hoge horecaprijzen? Ach.. ik ben te lam om met brood van thuis te zeulen, dus dan ook niet zeuren. En daar moeten ze het van hebben, dus who cares.
boygeorge zegt
In 2007 slechts 400.000 bezoekers, de verwachting was 500.000. In 2009 220.000 en in 2011 270.000 bezoekers.
Een paar mensen hebben winst gemaakt.
Verkopers van frisdrank en broodjes.
Parkeren was gelukkig een koopje. Slechts 20 Euro.
De meningen van bezoekers zijn ondergeschikt aan Rai-elite. De standhouders zullen allemaal de schade opmaken en besluiten om in 2013 met minder meer te doen.
Aantal automerken -10%, aantal auto`s -10%, aantal groene auto`s +20%, aantal bezoekers 200.000. Parkeren 30 Euro.
In 2015 zal er geen Autorai meer zijn. Trek in een broodje kaas van 5 Euro ?
The360box zegt
@boygeorge: ’t probleem hier is dat alles op meer en geld gebasseerd is, €19 voor een kaartje, in Frankfurt kost dat onegveer €9 en je hebt primeurs, Rai is meer een slap aftreksel van andere. En de prijs die je betaald voor eten…
Cantago zegt
@boygeorge: De entree viel mee, maar als ik 20 euro aan parkeergeld moet betalen dan laat maar. Ik kon gelukkig (Studenten OV) de trein pakken! De broodjes en dergelijke waren echt belachelijk duur, en niet geweldig. Het broodje beenham bij de binnenbaan was dan wel weer een geweldig succes!
Hopelijk over 2 jaar een beetje betaalbaarder…
The360box zegt
Nou, X aantal bezoekers x €19(danwel gratis) = veel €. + de kosten voor de constructeurs per M2. Ik denk dat ikook maar een loods ga bouwen!
spykerboy zegt
en de enige die ze trok waren wss die dames van veronica en een paar bij de andere stands maar niet zoveel verder vond ik dr geen kloot aan
Flatfour zegt
EN UH Subaru !?
Roelio zegt
Toch vreemd dat Toyota er niet was maar Lexus wel, ’t is toch een onderdeel van Toyota. Het zelfde geldt ook voor Infinity, die wel aanwezig was, maar Nissan niet.