Eigenlijk hebben we op maandag altijd een interessante rijimpressie voor onze ondergewaardeerde bezoekers, maar het toeval wil dat er vandaag geen review voorhanden is. Gelukkig komt onze onderbuur Djivy to the rescue, met een zeer gevatte column over de status van automagazines, -sites en -reporters. Spyshots van auto’s als de nieuwe riooljournalistiek? Komt u maar…
Het woord is aan Djivy:
Persoonlijk koester ik weinig of geen ambitie om paparazzo te worden. Dagen op de loer liggen voor de volgende nipple-slip is niet mijn ding, of het nu de voorgevel van Paris Hilton of die van een exotische sportwagen betreft. Bovendien vraag ik me stellig af wat mediocre beelden van afgeplakte bolides nog met autojournalistiek te maken hebben. Of de paparazzi het vak in dezelfde afgrond als de rioolpers willen storten? Tijd voor een onderzoek.
Op de keper genomen is Spied Car Photography niet meer of niet minder dan de mediatisering van industriële spionage. Vroeger werden dwarskijkers door concurrerende constructeurs op pad gestuurd, vandaag gebeurt dat op vraag van rivaliserende magazines die mekaar de loef willen afsteken met vermeende spionagefoto’s. Dat de beelden bij publicatie nog zo relevant zijn als de krant van gisteren, blijkt hen niet te storen. Dat de begeleidende tekst meer fictie dan feiten bevat, evenmin. Daarenboven nemen onafhankelijke autosites de foto’s gretig over waardoor de gelanceerde geruchten vaak epische proporties aannemen. Zoals bij de Corvette Blue Devil bijvoorbeeld.
De eerste maren over deze potente ‘Vette – genoemd naar het blauwe prototype dat op de Nürburgring gespot werd – dateren van 2005 en hadden het over een 600pk sterke V8 met supercharger. Twee jaar en 50.000 Google-hits later weet de verzamelde autopers geen jota meer, ontelbare spionagefoto’s en ellenlange discussies ten spijt. Niet of hij komt, niet wanneer hij komt, niet waar hij voorgesteld wordt en nog minder wanneer hij te koop zal zijn. Is het dan abnormaal dat ik mij afvraag waar spionagefotografen als Brenda Priddy en Hans Lehmann mee bezig zijn? Week na week Death Valley of Lapland intrekken voor nietszeggende foto’s van onherkenbare vierwielers; foto’s die nota bene voor duizenden euro’s van hand wisselen. En daarmee kent u meteen het antwoord.
Dat ik niet de enige ben om de dagtaak van ’s werelds bekendste autospionnen in vraag te stellen, blijkt uit een stunt van Winding Road Magazine – een online blad dat in ruil voor een e-mailadres te krijgen is. Eveneens gedegouteerd door de onstuitbare hype rond de Corvette-scoop besliste het e-zine komaf te maken met de hetze en een eigen Blue Devil te bouwen; niet om de première zelf te hebben, wel om paal en perk te stellen aan het welles-nietes-spel dat Chevrolet consequent met pers en klanten speelt. Een blad dat op basis van vermeende scoops en afgeplakte vehikels verkoopt, is sowieso niet gezond. Meteen de reden waarom kwaliteitsbladen als evo er niet aan meedoen.
Denk je trouwens dat een constructeur niet weet hoeveel hij – bij lenze van paparazzi – aan het publiek toont? Of dat echte scoops gewoon op de openbare weg circuleren, vlak in het zicht van schietgrage paparazzi? Think again. Daarvoor zijn er teveel geheime circuits als Boxberg (Duitsland), Idiada (Spanje) of Wittman (Verenigde Staten) waar echte nieuwigheden geëvalueerd worden. Prototypes zijn er niet alleen om te ontwikkelen, ze hebben evenveel in de marketingpap te brokken als het uiteindelijke product en moeten de aandacht van het publiek ten top drijven. Daarom krijgen Priddy en Co. alleen te zien wat ze moeten zien, en geen fractie meer. Daarom moet je dergelijk beelden met een serieuze korrel zout nemen en niet tot je belangrijkste bron van informatie maken zoals vandaag al in de VS gebeurt.
Maar ik wijk af. Winding Road ging de uitdaging dus aan om een Blue Devil te bouwen en gebruikte daarvoor een Corvette Z06 (de snelste versie die momenteel te krijgen is), 400$ aan afplaktape en 58 manuren. Het resultaat miste zijn doel allerminst. Redacteur James P. Morse stuurde de McGyver-‘Vette naar Detroit, de bakermat van de muscle cars, waar hij ontvangen werd op veel applaus en nog meer fototoestellen. Geen twee uur later stond de Corvette WR (voor Winding Road) op Autoweek.com, MotorTrend.com en The CarConnection (Priddy & Lehmann’s persoonlijke speeltuin), telkens vergezeld van “EXCLUSIVE SPYSHOTS” in het grootste lettertype dat er te vinden was. Tot de januari-editie van Winding Road Magazine verscheen en het plots erg stil werd. Hoef ik nog te vermelden dat de sensatiegeile redacteurs stiekem in hun ivoren toren verdwenen om de berichten discreet te laten verdwijnen? Slechte verliezers zijn het.
En daarmee kom ik bij de kern van de zaak: autonieuws an sich bestaat niet meer. Roddels en achterklap, dat wel, maar echt nieuws dat een dag later niet weerlegd, gecorrigeerd of geëxcuseerd moet worden? Waar is de tijd dat een constructeur vriend en vijand verraste op een autosalon? Dat Citroën zijn godin na achttien jaar geheime ontwikkeling aan een nietsvermoedend publiek toonde en er meteen 12.000 exemplaren van verkocht. Hoop er maar niet op Chevrolet, want tegen 2009 is iedereen de Bleu Devil – of StingRay of SS of Z07 of whatever – zo beu als wat. Met dank aan de paparazzi en alle anderen die de autojournalistiek tot pulp willen verheffen.
Lappy zegt
leuke column!! Een goede analyse van wat er zich afspeelt in de autowereld.
JINX zegt
Dat idiada parcours ligt dicht bij mijn vakantiehuis in Spanje!
PQ zegt
Spy-foto’s zijn ondertussen een gewone marketingtactiek geworden van autoconstructeurs. Hoe krijg je banale auto’s als de Skoda Fabia, de Hyundai Veracruz of de 3-deurs BMW 1 in de autopers: precies, door even te paraderen voor de lenzen.
Vooral de Duitse constructeurs zijn hierin erg bedreven aan het worden: de inkt die nu al verspild werd aan de Audi A5, Porsche Panamera, BMW M3 of Mercedes C is gewoon niet meer te tellen. Nauwkeurig geplande pre-hype die de je nooit bij een officiële voorstelling kan evenaren.
Thibaut zegt
’t Lijkt een algemene trend te worden dat nieuws nauwelijks nog gecontroleerd wordt op zijn echtheid. De eerste zijn is al wat telt.
Voor de Belgen, denk maar aan de ‘mp3-moord’. “’t Waren Afrikanen!” zei de pers. Maar nergens was dat officieel meegedeeld. En als het dan Polen blijken te zijn, wijst iedereen beschuldigend naar iemand anders.
Bronvermelding (of metadata int algemeen) worden steeds belangrijker, zeker met het internet, zodat de lezer zelf kritisch kan oordelen of de informatie betrouwbaar is of niet.
De column toont aan dat het in de autowereld eveneens zo is. Jammer.
Ik hou er mij niet mee bezig. Spyshots sla ik over, of toch meestal, want ik vind zo wat zwartmatte tape en ruwe afwerking er soms wel cool uitzien.
JLJ zegt
Je bent de belangrijkste ‘scoops’ nog vergeten: men neme een reeds bestaand model, een PC met photoshop, 58 manuren en hupsakee: de nieuwe … (vul zelf maar in). Voor mij zijn deze fakes de grootste ergernis.
Lappy zegt
58 manuren? in 1 dag heb je al een fantastische fotosoep gemaakt.
Ook even terugdenken aan de spyshot van de ‘Porsche Panamera’. het verschil met de GT3 daar.
Michiel_vd_Brink zegt
Erg leuk stukje, Djivy!
En… midden in de roos. ;)
Djivy zegt
Een uitzondering:
Heeft een artiest als Michiel van den Brink uren of dagen aan een impressie gespendeerd, dan vind ik dat absoluut kunnen. Dergelijke visualisaties hebben hun plaats in de redactionele soep en geven iemands (visuele) interpretatie van de toekomst weer.
Michiel_vd_Brink zegt
… vaak, indien voorhanden, wel met behulp van de spyshots van Lehmann en consorten.
Djivy zegt
Ola Michiel! Klikten we bijkbaar op hetzelfde moment op ‘plaats reactie’.
Meteen denken ze nog dat het georkestreerd is…;)
Michiel_vd_Brink zegt
georkestreerd?
Hmm, geen slecht idee.
JH zegt
Het is bekend dat bepaalde fabrikanten “speciale” auto’s rond laten rijden die de bijnaam “autobild”-model hebben. Men moet echter niet de waarde die hier achter zit vergeten. Als je als koper bijvoorbeeld denkt “ik koop een BMW 3-serie” terwijl je eigenlijk een C-klasse wilde kopen maar er is nog geen nieuwe dan kunnen zulke spionagefoto’s ervoor zorgen dat kopers wachten omdat ze weten dat er een nieuw model aankomt. Ik geloof dat men daarom zo gecamoufleerdr rondrijdt want zoals gezegd men kan alles in het geheim doen…
Michiel_vd_Brink zegt
Met de komst van de digitale camera en internet is nauwelijks nog echt iets in het geheim te doen.
Daarom kan je er als fabrikant maar beter gebruik van maken…
…en daar gaan sommige fabrikanten heel erg ver in…
In een eerdere column maakte ik daar al wat zinspelingen op…
http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=54
Laurens zegt
Indiada = dus IDIADA.
Menig maal getest en ook heel wat prototypes gezien daar.
Vorig jaar of 2 jaar geleden hebben een stel medewerker de huidige Leon gefotografeerd en de fotograag en 2 mensen die het toelieten zijn direct de laan uitgestuurd.
Djivy zegt
Klopt Laurens, excuses voor de spelfout.
Knappe Google Earth-beelden van ’s werelds ‘geheime’ circuits trouwens alhier:
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/204239/inside_story_secret_test_tracks.html
Al kunnen ze d’r bij AutoExpress ook wel iets van als het op vermeende spy-shots aankomt
autoblogger zegt
Wat mij betreft slaat de column de spreekwoordelijke spijker op de kop! Alhoewel spyshots van nut kunnen zijn voor impressies (zie reactie michiel) en het in sommige gevallen een tipje van de sluier oplicht, zijn er de laatste tijd zoveel niets-onthullende foto’s dat het gewoon niet leuk meer is. Kijk bv naar de M3 Spyshots, persoonlijk vind er niks aan, en die M3 komt me eigenlijk nu al de strot uit. Maar erg veel mensen lijken op dit soort berichten te reageren, het zal dus voor velen wel erg interessant zijn (net zoals andere riooljournalistiek) ;)
Verder is de stunt van WindingRoad bij heel veel sites/weblogs in het verkeerde keelgat geschoten, waar ik me overigens ook wel wat bij kan voorstellen… En voor WR zelf zeer gevaarlijk, want zijn ze de volgende keer nog wel te vertrouwen?
Tino zegt
Wat je hier verteld over autojournalistiek is algemeen voor de journalistiek tegenwoordig. Een maand geleden ongeveer kwam de rtbf met een extra nieuws uitzending dat Vlaanderen en Wallonië gesplitst waren. Tel maar het aantal berichten wereldwijd waarin er gezegd wordt dat Vlaanderen en Wallonië effectief gesplitst zijn. 1 telefoontje naar iemand in België had dat kunnen ophelderen, want die had dat kunnen weerleggen. Maar nee zo te zien is dat teveel moeite en brengen ze liever nieuws uit zonder het te controleren. Als ze zulke grote dingen al niet controleren wil dat volgens mij ook heeel veel zeggen over het waarheidsgehalte van ‘kleinere’ feiten waarover geschreven wordt…
Dennis zegt
Djivy, ik ga de inhoud van je column zeker niet bestrijden, want je hebt helemaal gelijk, maar roddel en achterklap verkoopt nu eenmaal. Waarom? Omdat we we het leuk vinden te speculeren over dingen die we niet weten. Omdat we graag geloven wat we willen geloven. Omdat het ons van de straat houdt.
Over het algemeen vind ik spyshots en de bijbehorende speculaties altijd wel vermakelijk. Spyshots voeden geregeld de fantasie van impressionisten. Het is dan ook leuk te zien hoe enorm men er naast kan zitten, maar tegelijkertijd is het geen uitzondering dat sommige impressies achteraf heel treffend blijken te zijn.
Ik zou de spyshots zeker niet willen missen en met mij velen, want hier op Autoblog, wordt dan ook altijd goed gereageerd op de spyshots. Het hoort er gewoon bij.
Djivy zegt
Tuurlijk Dennis en met alle respect: een goed evenwicht moet zijn. Alleen ziet het er hoe langer hoe meer naar uit dat de balans scheefgetrokken wordt ten voordele van spionagefoto’s.
Is de cover van een autoblad (of dat stukje www) niet beter besteed aan wat kwalitatieve foto’s of een interessant artikel dan aan die reclamestunt van een mediageile constructeur?
Kijk maar naar het Britse Car Magazine dat de toekomstige M3 op de cover zwiert om daags erna te moeten toegeven dat het een photoshop van een 330 is. Onvoorstelbaar toch.
Maar het wordt idd gesmaakt en zorgt voor betere cijfers. En dat is spijtig.
Aan de toog kan zoiets, maar niet in een professioneel blad.
Dennis zegt
@Djivy: We worden inderdaad nog wel eens op het verkeerde been gezet, doordat bewerkte spyhots of impressies worden gepresenteerd als “the real thing”. Zoals eerder gezegd, heb ik niets tegen speculaties, zolang duidelijk is dat het om speculaties gaat. Het is inderdaad spijtig wanneer een professioneel blad/site moedwillig mensen onjuist voorlicht.
PQ zegt
Het grappige is dat CAR deze maand in een ander artikel (over de Civic Type R) schrijft (vrije quote, ik heb het artikel niet bij me):
“Sometimes car magazines tend to get overexcited about cars released in the near future, only to have to trackback later”.
Ze vullen maw tegenwoordig kolomruimte met over zichzelf te schrijven ;)
Weet er trouwens iemand wat er gebeurd is met Jason Barlow? Tot voor kort de hoofdredacteur van CAR en het ‘brein’ achter de restyling, maar in de laatste editie niet meer te bespeuren.
PQ zegt
Moet trouwens backtrack ipv trackback zijn.
Robin zegt
Nou ja weet je een beetje wat het is… Ik wil graag autonieuws lezen, of andere auto info. Dit is meer journalistiek… can’t really care.
Marnix zegt
Ik heb dit gevoel al bij de audi R8. En ik heb hem nog niets eens in het echt gezien.
Jappy zegt
Goed stukje Djivy!
Rick dos zegt
“Waar is de tijd dat een constructeur vriend en vijand verraste op een autosalon?”
Die is ergens in de jaren ´80 achtergebleven. :)
We leven nou eenmaal in een tijdperk met mobiele telefoons die camera´s bevatten. En waar automagazines het steeds zwaarder krijgen door internet. Wil je nieuws hebben over auto´s? Dan kan je beter kijken op internet dan in Autoweek, Autovisie, GTO etc.
Dit soort elementen in de autobladen doen de verkopen goed. Dus het is niet meer dan logisch.
Ik persoonlijk vind het allemaal wel interessant. Je krijgt info waar je over kan speculeren. Als we dat niet hadden of kunnen dan had Autoblog ook geen bestaansrecht gehad. Laten we een auto ook niet groter dan het leven maken. De macht van relativatie is altijd goed.
Ik vind het persoonlijk vééééééééééééééééééééél erger als we door de pers over issues als Irak, Afghanistan, Israel, gebeurtenissen in Nederland, (nou ja noem het maar op) verkeerd geinformeerd worden. Dit is wat mij direct of indirect kan raken, maar of een BMW of een Audi niet een 4.0l V8 of een 4.5l V8 in het vooronder krijgt maar een V10! Tja dat kan me uiteindelijk weinig boeien. Het is allebei lekkere snoepgoed. En het is lekkere voer voor ons hier op het Blog geweest om over te speculeren en te discussieren.
Ik zie het eerder zo, vrouwen hebben de Privé, Story, etc. wij mannen hebben de autobladen. Sommige dingen in de Privé berusten op waarheid en andere (meeste) dingen niet. Dat is toch ook met autobladen zo?
“Denk je trouwens dat een constructeur niet weet hoeveel hij – bij lenze van paparazzi – aan het publiek toont? Of dat echte scoops gewoon op de openbare weg circuleren, vlak in het zicht van schietgrage paparazzi? Think again. Daarvoor zijn er teveel geheime circuits als Boxberg (Duitsland), Idiada (Spanje) of Wittman (Verenigde Staten) waar echte nieuwigheden geëvalueerd worden.”
Dit vind ik te kort door de bocht. Ja, natuurlijk nemen autofabrikanten profijt van het feit dat dit exposure oplevert.
Maar op de testbanen die jij aangaf kan je niet alles simuleren natuurlijk. Denk bijv. aan de tests in Death Valley of hoog in het Scandinavische noorden. Daar zijn omstandigheden die (nog niet. VAG was er mee bezig geloof ik) niet te simuleren zijn.
Citrofiel zegt
OHOHOHOH!!! Het klopt helemaal, en ik ben het er helemaal mee eens. De verassing is er vanaf, en dat is niet leuk… :(
Ahura zegt
Enkele jaren geleden was het idd leuker; plots werd een model gepresenteerd en was het ook tof om dat model te gaan bekijken in de showrooms als het er eenmaal was. Tegenwoordig weet je al lang van te voren hoe het model eruit ziet
En zeker door Huckfeldt van AutoBild wordt het saai. Met bv de C-klasse had ie allang impressies gemaakt voordat er duidelijke spy shots waren en uiteindelijk komen die impressies voor 95% over met de werkelijkheid..
Maar slimme marketing is het wel; stuur je auto’s overal de weg op, steeds iets minder camouflage en men krijgt zin in het model… Ford maakt het nu ook erg bont door gewoon zonder camouflage (behalve logo’s) door Nederland, Belgie en Duitsland te rijden. Gewoon op de snelweg..
Ahura zegt
Met de nieuwe Mondeo bedoel ik
lincoln mark8 zegt
tuurlijk….maar wel elke dag autobloggen of er nog wat nieuws onder de zon is.
De Boer zegt
Briljante column. Je hebt volkomen gelijk. Ik heb ook gedacht om een auto af te plakken, ergens foto’s te dumpen en vervolgens iedereen aan te klagen wegens schending van copyrights! Het probleem met internet is dat iedereen alles van elkaar jar en zonder schroom alles overschrijft. Een verhaal gaat op eens een eigen verhaal leiden. Meest recente voorbeeld is de Ferrari Dino. Dat kwam tot twee keer toe tot leven en moest door Ferrari begin 2006 en begin 2007 ontkracht worden. Veel internetters zien helaas niet meer het verschil tussen geruchten, onzin en de waarheid, waardoor de media die serieus met hun vak bezig zijn niet langer worden geloofd omdat een of andere maffe site het tegenovergestelde beweerd, wat dan opeens voor waarheid wordt aangenomen.
Djivy zegt
Om mijn Blue Devil-voorbeeld nog wat kracht bij te zetten:
op Jalopnik hebben ze het vandaag al over de opvolger van de Z07…
http://jalopnik.com/cars/news/autoextremist-next-corvette-to-be-midengined-231154.php
Voor ergens in 2043 zeker?