Audi in de mail: “Piloted driving at Audi is approaching production readiness at race pace.” Oftewel, u bent straks niet echt meer nodig achter het stuur. Professionele coureurs trouwens ook niet
Vorig jaar liet Audi een autonome RS7 debuteren op de Hockenheimring, waar ze na afloop van de DTM-race een volle ronde over het circuit knalden zonder iemand aan boord (vid). Wie dacht dat zulks een eenmalige pr-stunt was heeft het mis, want Audi heeft de zelfrijdende auto inmiddels verder uitgerold.
Er is een nieuwe RS7 gebouwd met Audi’s autonome technologieën aan boord. Onder de kap ligt nog steeds een 4.0 V8 in ongewijzigde staat, maar het geheel is volgens de Duitsers 400 kg lichter gemaakt. Ingrepen die ervoor zorgen dat de met radars uitgeruste RS7 een rondje over de 4,05 km lange Sonoma Raceway in 2:01 minuten aflegt. Volgens de Duitsers sneller dan een professionele coureur het deed, al zeggen ze niet wie dat was en wat voor tijd hij klokte.
Audi doet dit alles niet om een zelfrijdende raceklasse uit de grond te stampen. Het is onderdeel van het piloted driving-project dat bestuurders diverse taken uit handen kan nemen. Zoals sturen, accelereren, remmen, eigenlijk alles. De technologie debuteert in de nieuwe A8. Wanneer het over de rest van het Audi-gamma wordt uitgesmeerd, en het aantal bumperkleefincidenten wereldwijd met 97% zal dalen, is niet bekend.
oranje123456789 zegt
Farce.
MAB zegt
wow die ziet er bruut uit.
lincoln zegt
Joh .. Die Duitsers doen weer net alsof ze zo innovatief zijn ..
bofkont zegt
@lincoln: Nee dat zijn ze bij Lincoln proest ;)
autoriteit zegt
@bofkont: haha :)
bofkont zegt
@autoriteit: lol :)
marikoelolo zegt
@bofkont: nice one!
freezzr zegt
Laat de kinderziektes dan maar vooral in de nieuwe Q7 naar boven komen…
dick1980 zegt
@freezzr: precies, die wil toch niemand.
scottishcarspotter2000 zegt
‘Wanneer het over de rest van het Audi-gamma wordt uitgesmeerd, en het aantal bumperkleefincidenten wereldwijd met 97% zal dalen, is niet bekend.’ Hahahahahahaha
dikdraak zegt
Mooie sneer in de laatste alinea :- )
Buiten dat, ik weet niet of ik het een goede of slechte zaak moet vinden dat dit soort technologie veel verder uitgerold wordt. Het is een zege tijdens saaie snelwegtochten, maar als dit er toe gaat leiden dat we straks ook niet meer over bergweggetjes mogen crossen… tsja.
stfu zegt
@dikdraak: zover komt het echt niet. Bepaalde wegen zijn te onvoorspelbaar. Op snelwegen zie ik het over 5 jaar nog wel gebeuren, maar in de stad of andere soort wegen niet. Dat wil denk ik ook niemand.
transistor zegt
@dikdraak:
Google is al lang bezig met dit soort zaken. En heeft een compleet autonome auto al rijden.
Het grappige is dat de ongelukken niet door googles auto zelf komen maar de mensen er omheen xD.
Dus ik zie dit wel komen, je moet blijven hangen en gewoon blijven innoveren.
Het duurt heus wel nog even voordat we een compleet autonnoom wereld hebben…
lambo4all zegt
Ja dus? We zien als sinds begin jaren 90 in de formule 1 dat computer het veel beter kunnen dan coureurs. Niks nieuws
noodles zegt
@lambo4all:
Eind jaren 80 waren ze bij Wiliams al zover dat ze precies wisten hoe de vering op dat bultje dat 10cm verderop in de weg zat moest gaan reageren.
Die auto’s “reden” hele GP’s op een rig voordat er een meter gereden was.
Dat waren de jaren dat een “koekenbakker” als Thierry Boutsen Senna kon verslaan in Hongarije.
Dit is dus gewoon een kunstje voor op het circuit en zegt niets over de mogelijkheden op de openbare weg.
Snelwegen zal nog wel gaan maar ik wil nog weleens zien hoe dit soort systemen zich houden in het centrum van Amsterdam.
Edge zegt
Leuk en aardig, maar zolang ze geen succesvolle coureur uit de F1, WEC of een vooraanstaande toerwagenklasse verslaan vind ik het niet indrukwekkend. De nummer laatst van de Suzuki Swift cup is immers ook een professioneel coureur.
Verder, weten we of die coureur in dezelfde RS7 mocht rijden, of moest hij zijn werk doen in een standaard RS7? In dat laatste geval vind ik het niet gek dat de computer gewonnen heeft, 400kg minder meeslepen is natuurlijk een absurd voordeel.
Supreem zegt
@Edge: ‘Nummer laatst’ van de Suzuki Swift Cup is nog steeds een beter chauffeur dan 98% van de normale weggebruikers. Trouwens, is het vandaag niet dat een computer een F1-coureur verslaat, dan morgen. Wen er maar aan.
maferick74 zegt
@Supreem: hoe kan je iemand die op een circuit rijd vergelijken met iemand op de openbare weg? Appels en peren…. of krijg max als ie een race gewonnen heeft zijn rijbewijs cadeau van de minister van verkeer en waterstaat.
berlinetta zegt
@Edge: Waarschijnlijk een gevalletje van Vorsprung durch marketing dus.
OT: Ik vind het wel een mooie techniek. Vooral voor de saaie snelwegritjes zal dit een succes zijn. In de toekomst kan er op deze manier ook een hoop kosten worden bespaard. Denk aan het achterwege blijven van chauffeurs (zowel privéchauffeurs als taxichauffeurs). Zolang het autonoom rijden een keuze blijft, heb ik er niks op tegen.
stfu zegt
@Edge: Niet indrukwekkend? Toen jij kind was had je nooit gedacht dat dit zou kunnen. Technologie rocks!
toempf zegt
Ik moest stiekem wel een beetje lachen om die laatste zin.
ahs1979 zegt
Dat uitsmeren in de laatste alinea, wordt daar toevallig smeerolie voor gebruikt? (Sorry ik moest hem maken ;-)
SimonMc zegt
Dus met andere woorden kan een Audi bestuurder alleen maar dromen om zo kort op een bumper te rijden, dan dit ding?
silenro zegt
@SimonMc: kijk nou maar uit, ze nagelen je hier aan de doodskist met dit grapje.
SimonMc zegt
@silenro: Valt wel mee hier. Dit is VAGweek niet ;) .
clarkson zegt
Audi zal audi niet zijn als er geen bumperkleef knop op komt. Je moet tenslotte je klanten tevreden houden!
noodles zegt
@clarkson:
Zal wel een optie worden denk ik.
Wat ik me afvraag is of die “autonome” versie wel richting aangeeft.
jrsmoke zegt
@noodles: Staat wel op de optielijst
clarkson zegt
@jrsmoke: Ik hoop het niet? Misschien kunnen ze het combineren met 1 knop: ” Asshole mode ”
trustmeiamanengineer zegt
Wat een lelijk ding zeg. Overigens is ‘ie natuurlijk niet (volledig) autonoom. Ze hebben gewoon het rondje van te voren geprogrammeerd.
Maar ja de Audi PR machine is het best geoliede (hehe) apparaat in de business.
fmgarcia zegt
Zou best een rappe formule of wec auto, autonoom willen zien knallen. Erg benieuwd wat een perfect geprogrammeerd rondje scheelt tov een topcoureur.
fconderkantlat zegt
ok, maar net als dat iedereen zich als dj kan bestempelen geldt dat ook voor pro coureur.
Dutchdriftking zegt
Het idee is best leuk, maar waar blijft de lol?
ralfast zegt
@dutchdriftking: Van de rampant rabbit?
noodles zegt
@dutchdriftking:
Neem volgende maand een kijkje bij de Mazda dealer, dan is de MX 5 binnen.
harrie zegt
Vult ie ook autonoom olie bij?
faalhaas zegt
Ik denk juist het tegenovergestelde, sensoren gebruiken om net-niet de lak van je voorganger eraf te schrapen met 140km/h, de natte droom van een Audi rijder.
norge zegt
Wat wordt de verkoop slogan? Audi voor mensen die niet willen of kunnen autorijden?
dewitt zegt
Nee ik ben totaal geen fan van dit soort zaken , voor je het weet is onze fijne overheid zo ver om daar op welke manier een slaatje uit te slaan , begrijp me niet verkeerd de autonome auto is niet in ze eentje de as van het kwaad maar ik vind dat computers en afgeleiden daar een gezonde afstand van onze dagelijkse gang van zaken moeten hebben om onze privacy te waarborgen en hoe meer dingen die wij alle gebruiken in het dagelijks leven een computer of af geleiden daar van hebben hoe groter de verleiding voor onze glorieuze leiders in de Haag of die lijers Washington
mrrallycross zegt
Geloof ik best. Maar hij zal zeker niet zo leuk zijn
5cilinder zegt
Bij Grip hebben ze het pas nog getest en toen was de coureur nog duidelijk sneller. Ik geloof niet dat ze dat verschil in zo’n korte tijd hebben overbrugd.
ricksmits zegt
Komt ie.. vult die ook zelf de olie bij?
ghost zegt
Nog even, en dan zijn auto’s ook niet meer nodig, omdat niemand het nog leuk vind om erin te rijden (worden gereden).
alaindjamal zegt
Ja koop een rs7 waar je zelf niet in rijdt =|
osmo zegt
Dat “autonoom rijden” houdt dat in dat de auto actief zijn weg zoekt en obstakels omzeilt of volgt hij gewoon via gps de geprogrammeerde route?