Michael Knight was zijn tijd ver vooruit.
Wij petrolheads leven in spannende tijden. Hoe lang zal het autorijden nog leuk zijn? Nog niet zo lang geleden reden we met zijn allen in heerlijke old-school automatisch met een atmosferische benzinemotor, een relatief laag gewicht en een handbak.
Binnenkort is het allemaal verleden tijd, zo lijkt het. Overigens kun je gewoon een standaard Seat Mii kopen voor het ouderwetse rijgevoel, dus zo erg is het allemaal niet gesteld. Maar de techniek ontwikkeld zich in rap tempo verder. Alle traditionele waarden die de puristische petrolhead heeft, kunnen overboord. Laten we überhaupt blij zijn dat we zelf kunnen c.q. mogen rijden. De zelfrijdende auto komt namelijk dichterbij.
Vanaf vandaag is namelijk de nieuwe Experimenteerwet van kracht. Deze wet maakt het mogelijk om te experimenteren met autonome auto’s. Nu is het al mogelijk sinds 2015 om te testen met autonome voertuigen, maar het is dan verplicht dat er iemand in de auto aanwezig is.
Dat is nu niet meer het geval. Dankzij deze nieuwe wet kan er getest worden met een bestuurder op afstand. Denk bijvoorbeeld aan test met rijden wegafzettingen of OV-busjes. Uiteraard gelden er wel veel restricties en voorwaarden. De bestuurder op afstand moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Ook is het verplicht om de risico’s voor de verkeersveiligheid aantoonbaar tot een minimum te beperken.
Het is niet mogelijk om te testen waar men wil. Het gaat om specifieke wegen of wegdelen in een afgebakend tijdsdeel. Ook belangrijk is dat alle uitkomsten van de experimenten aan de RDW worden teruggekoppeld. Nederland is een van de landen in de kopgroep als het gaat om zelfrijdend vervoer. Met deze experimenten wordt gekeken of en wat er aangepast moet worden aan toekomst wet- en regelgeving.
Robert zegt
Ik ben wel benieuwd welke fabrikant het aandurft om autonoom rijdende auto’s zónder chauffeur de weg op te sturen, alleen al vanuit het oogpunt van de verzekering.
rhellema zegt
@RRRobert: zou in principe niet zo heel moeilijk moeten zijn omdat verzekeraars hun voorwaarden opmaken vanuit de wetgeving. En natuurlijk kunnen daardoor grijze gebieden ontstaan waardoor een rechter uitspraak zou moeten doen omtrent de interpretatie van die wet, maar verzekeraars moeten zich ook gewoon aan de wet houden. Ik ben eerder benieuwd welke verzekeraar het aan gaat durven om autonome motorvoertuigen in zijn voorwaarden op gaan nemen.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: daar heb ik dus ook al aan gedacht. Dat zal dan ook wel worden bedoeld met wet- en regelgeving.
flutterby zegt
@RRRobert: Hey Nederlander, je hoeft niet alles te verzekeren hé? Dat heet risico lopen. Wat denk je dat de verzekeraars doen? Leasemaatschappijen voor ook trouwens.
Voor de openbare weg is een WA verzekering verplicht, maar hoeft deze niet alles te dekken. Roekeloosheid is vaak ook uitgesloten.
Verder is het vrij zinloos om een auto zonder bestuurder de weg op te sturen als je nog steeds beperkt bent in waar je mag rijden en wanneer. Dan liever overal en altijd mét bestuurder om te testen.
lekbak zegt
@flutterby: ik kan me niet voorstellen dat autofabrikanten zich niet verzekeren tegen de risico’s die hierbij komen. Bedrijven zijn nog veel erger dan Nederlandse burgers wat dat betreft.
flutterby zegt
@lekbak: de grote leasemaatschappijen verzekeren hun auto’s enkel WA. Er is geen toegevoegde waarde voor een verzekering als je voor alles prijsafspraken hebt en schades over 10.000 auto’s kan uitsmeren.
Van Tesla weet ik toevallig ook dat vervangend vervoer enkel WA verzekerd is.
gove zegt
lijkt me heerlijk, nooit meer een taxi vanuit het cafe, of lekker uurtje slapen in de file, laat maar komen die autonome auto’s
crashingduke zegt
@gove: Je haalt de woorden uit mijn mond. En voor een rit naar Noord Frankrijk stof ik een paar keer per jaar de Supra af.
lekbak zegt
@gove: een autonome auto is net als de trein en een file. Je zit een beetje dom te wachten tot het allemaal voorbij is. Ik ben liever zelf aan het sturen, dan voel ik me tenminste nog een beetje levend. File’s maak ik toch zelden mee, daar zorg ik wel voor. En een biertje is thuis zeker zo lekker na een dag die ik nuttig besteed heb.
flutterby zegt
@lekbak: rijd jij soms altijd voorop in de file?
lekbak zegt
@flutterby: integendeel, ik rij altijd vrij vlot. Maar file’s zijn redelijk voorspelbaar en ik zorg er gewoon voor dat ik niet op de drukke tijden op de weg zit. Er is weinig tot niks onschuldigs wat ik vervelender vind dan file en ander zeer druk verkeer (zoals een grote stad).
mashell zegt
@lekbak: maar een autonome auto wordt als thuis op de bank, een S4E6 kijken of als het langer duurt een filmpje, beetje surfen, beetje haatcommentaren op facebook posten, wat gamen etc.
lekbak zegt
@mashell: als ik thuis ben zit ik nooit op de bank. Ik zit dan zelfs zelden op autoblog, dat zijn alleen dingen die ik op het werk doe. Tv kijken doe ik dus nooit, Facebook ben ik mee gestopt. Al die dingen kosten veel teveel tijd, en tijd is schaars. Als ik wil ontspannen zijn er genoeg ontspannende bezigheden die toch nuttig zijn.
cossiekiller zegt
Nu nog wachten tot ik mijn Turbo Boost en Super Persuit Mode mag gebruiken!
basman147 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tenaci zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mcshine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autodrome zegt
Michael Knight zou hey tegenwoordig goed doen in een mannenbar …..
Dutchdriftking zegt
?De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hieeerrrr!???
123bat zegt
Born to be alive is niet van de village people
Gulli zegt
@123bat: klootviool!!
torsen zegt
@123bat: Weet je, ik heb echt zo’n zin in zo’n oldies jaren tachtig nummer.
racerx zegt
@torsen: dit stuk is gruwelijk
123bat zegt
@racerx: hardcore for life, michael
mashell zegt
Op afstand bestuurbare auto’s zijn natuurlijk veel veiliger dan een beetje appen op de fiets…
pielemuis zegt
Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd in de auto.
Mooie tijd, leuk meiske.
koeberg zegt
@pielemuis: Jij hebt Melissa ook gekend?
https://youtu.be/2UBNdpd8Rbg
tjorque zegt
*tjorque stapt om 20.00u in zijn e535i i-drive touring met de r1250gs op de aanhanger
* heeft bestemming
* zet filmpje op en wenst de kinders slaapwel.
* wordt volgende ochtend uitgerust wakker op bestemming
Jup i’d love that!
beardman zegt
@tjorque: Eenmaal aangekomen op de bestemming lekker sturen. 1
beardman zegt
@beardman: ” 1
beardman zegt
@beardman: ok, plus 1.
tjorque zegt
@beardman: klopt… eenmaal aangekomen, gaat de autonome modus op slot voor een paar weken. Een stevige sessie hoeken met de funfer en wat allroad fun met de gs en mijn dag is goed
lekbak zegt
@tjorque:
*lekbak doet om 9.00 de zandbak in de achtertuin open
*heeft route
*stapt op de r26 en heeft ontzettend veel plezier op de Friese plattelandsweggetjes
*komt om 15.00u moe en voldaan thuis van een lekkere rit
*gaat lekker de schuur in om de opgedane mankementjes van de ongerestaureerde r26 te fixen samen met de kinderen.
Ik heb geen autonome auto nodig om me te vermaken op twee wielen. Sowieso gaan die van mij nooit op een trailer, als ik ver weg ga rij ik zelf want vakantie begint bij de voordeur.
tjorque zegt
@lekbak: ik zou met heel veel plezier op de motor stappen en een paar weken gaan toeren… maar zolang de kids (nu 1,5 en bijna 5 jaar) klein zijn laat ik vrouwlief er niet alleen voor opdraaien. Als ze wat groter en zelfstandiger zijn zal dat wel eens lukken.
In onze directe omgeving zijn er niet zoveel leuke wegen. De Ardennen zijn niet heel ver (1,5 u), het gebeurt wel eens dat ik mezelf daarop trakteer maar te weinig naar m’n zin.
lekbak zegt
@tjorque: vrouwen kunnen dat wel hoor. Die van ons zijn ook 1 en 3, en ik ben altijd de helft van de maand weg (de andere helft neem ik de meeste zorg op me).
Overigens hoeft een leuk reisje geen twee weken te duren. Een lang weekend is lang genoeg, dan heb je wel weer genoeg pijn in je reet.
ger_dekker zegt
Het is toch verschrikkelijk, eerst elektrische voertuigen en dan ook nog eens autonome voertuigen, gadver, ik haat het! Dit zijn geen auto,s meer, heeft er niets mee te maken. Ik wil gewoon een ronkende motor, die naar olie en benzine ruikt en waarin hooguit ABS zit. Ik heb onlangs een Mercedes SL 600 gekocht met een dikke V12 uit 1994, een echte slurper en ik heb het er graag voor over. De vraag is niet of vroeger alles beter was, vroeger was alles beter.
hiostu zegt
De electrische zelfrijdende auto voldoet nog beter aan de definitie van auto dan waar jij het over hebt ;-). De definitie luidt namelijk:
“Een auto of automobiel (‘zelfbewegend’, namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- ‘zelf’ en Latijn mobile ‘bewegend’) is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.”