Laat ik het gewoon weer een keertje zeggen: “De automobilist is een melkkoe”. De overheid neemt verschillende maatregelen die de automobilist pijn doen in de portemonnee, maar gelukkig komt dit allemaal te goede aan een beter milieu voor onze kinderen. Dat dit grotendeels gelul is, zijn we ons inmiddels wel van doordrongen. De groene lobby is big business, maar de overheid zal de laatste zijn die dit toegeeft. Toch is het voor de overheid oppassen geblazen, want de Gentse milieu-econoom Johan Albrecht heeft in een onderzoek voor het Itinera Institute berekend dat mensen uit de auto pesten rampzalige gevolgen kan hebben voor de schatkist.
Zin in wat leesvoer voor de algemene ontwikkeling op deze zaterdagmiddag?
De fiscale opbrengst van de auto in België bedroeg in 2006 12 miljard euro. Dat is 8 procent van de totale fiscale ontvangsten. Een drastische daling van het gebruik van de auto of van de verkoop van auto’s zou volgens de econoom dan ook een serieus probleem voor de fiscus opleveren. Het gaat hier dus om een Belgisch onderzoek, maar bedenk dat ons landje in 2006 zo’n 16,6 miljard aan verkeersbelasting binnen harkte en hiervan slechts 11 procent uitgaf aan het wegennet.
Misschien spreken die miljarden niet direct tot de verbeelding, maar in 2006 werd in België iets meer dan 6 miljard uitgegeven aan werkloosheidsuitkeringen, 3,8 miljard aan uitkeringen voor ziekte / invaliditeit en bijna 2 miljard aan brugpensioenen en loopbaanonderbreking. Met de autobelastingen kunnen bijna de volledige rentelasten op de Belgische overheidsschuld (12,5 miljard euro) worden betaald.
Het aandeel van de auto in de totale belastingopbrengst zit al tien jaar stabiel op een kleine 8 procent, maar er is de laatste jaren een lichte daling te zien. Bijna de helft van die belasting wordt geheven op brandstof. Stel dat de overheid er de komende jaren met een combinatie van omstandigheden en maatregelen in slaagt om de verkoop van autobrandstoffen te halveren, dan kan dat de fiscus tot 3 miljard euro kosten. Dit zal leiden tot hogere belastingen voor gezinnen en bedrijven, dus op arbeid waardoor aan het einde van de spiraal er minder werk en minder economische activiteit/groei zal zijn.
Toch kan het nog erger. Zuinige auto’s zijn goed voor het milieu, maar minder auto’s, is nog beter. In Japan is er momenteel een sterke daling van de autoverkoop door de vergrijzing en door jonge stadsbewoners die geen auto meer hebben. In zo’n scenario kan de overheid alleen maar hopen dat de lagere bestedingen aan auto’s gecompenseerd worden door hogere bestedingen aan andere consumptiegoederen. In een goede economie moet geld immers rollen.
Volgens Albrecht moet de overheid oppassen met met een radicale hervorming op dit gebied en kan men beter energie steken in een gericht beleid tegen de economisch dure files. Minder files leidt weliswaar tot een lagere verkoop aan brandstoffen en dus minder belastingen, maar het autorijden wordt aantrekkelijker, waardoor autoverkoop niet stilvalt.
Met dank aan Simon voor de tip!
Mercedes zegt
Het is niet omdat het voor economen en ons te begrijpen is dat de staat het begrijpt. Dat is toch logisch? Dat de gemiddelde persoon een goed politicus zou kunnen zijn?
logisch toch..
M Freak zegt
Oftewel wat er in Japan gebeurd: Die GT-R’s zijn niet meer nodig, en komen EINDELIJK naar ons!? :D
Bokworst zegt
Of : met gezond boerenverstand kom je een heel eind.
Hurt the people, hurt the state. Help the people, help the state.
Blijkt érg moeilijk te doorgronden eens je een politiek mandaat hebt opgenomen.
PigPen zegt
Ach ja, wanneer de belastingen op de auto’s niet meer genoeg opbrengen, dan eh… “Heeft u weleens van loop-belasting gehoord? of onderuit gezakt voor de televisie hangen belasting?”
En reken er maar dat we weten waar u bent, want we tracken uw mobilofoon!
Mikeee zegt
Quote:
maar minder auto’s, is nog beter. In Japan is er momenteel een sterke daling van de autoverkoop door de vergrijzing en door jonge stadsbewoners die geen auto meer hebben.
Kijk, en DÍT is nou precies waar de meeste EU-overheden naartoe willen.
Gewoon het proletariaat weer die helse, vrijheidsgunnende auto afpakken opdat het overheidsapparaat altijd, ten allen tijde precies weet waar u zich bevindt met het OV en dus ook uw bewegingen kan controleren en beperken.
Bull? Ga naar Google Video en zoek op “Endgame” en wacht totdat de EU ter sprake en onze eigen Bea in beeld komt.
Jesper zegt
“slechts 11 procent uitgaf aan het wegennet”
…tja dat laat maar weer eens zien dat alles in ons land uit de verkeerde potjes wordt gehaald… 10mld tekort voor uitkeringen aan illegale immigranten? dan pakke we toch 11mld van de belastinginkomsten van de automobilist?! hé das ook wat, dan hebben we nog 1mld over, jonges, allemaal een nieuwe auto van de zaak, wel op voorwaarde dat t een G-lebel heeft he…
skip zegt
samen staan we sterk?
Bokworst zegt
Puur nuchter gezien : er kwam pas sprake van een beleid (goed of slecht laat ik in het midden) ivm immigratie van het moment er partijen kwamen die stemmen ronselden met dat onderwerp. De anderen verloren stemmen (en dus macht en geld) en kregen plots een mening.
Wat we dus nodig hebben is een partij die als zwaartepunt neemt : het beschermen van de automobilist. Als die stemmen begint te genereren wil de rest ook een deel van de koek en komt er een ander beleid dan “uitmelken die bende”.
Dat of de ANWB moet tanden krijgen. Maar als we daar op moeten wachten…
Rovvel zegt
@Dennis:
“De overheid neemt verschillende maatregelen die de automobilist pijn doen in de portemonnee, maar gelukkig komt dit allemaal te goede aan een beter milieu voor onze kinderen. Dat dit grotendeels gelul is, zijn we ons inmiddels wel van doordrongen.”
Ik kan nauwelijks geloven dat je de column van Ted Sluymer gebruikt als referentie om je stelling te staven dat ‘dit grotendeels gelul is’…..
mashell zegt
Zolang er geen serieuze alternatieven zijn (zoals die er in de Japanse metropolen wel zijn) kan en zal de overheid doorgaan met het duurder maken van het autorijden, we kunnen immers geen kant op. Ik steun deze politiek want ik vind dat er veel te veel anderen op de weg zitten. Mensen die bussen zijn bijna leeg, daar kunnen jullie gemakkelijk bij in ;-)
Bokworst zegt
Precies : het probleem is de anderen.
Als iemand zich nog afvraagt waarom de automobilist schaamteloos geplukt kan worden door autoproducenten, oliefirmas en bovenal de overheid : omdat we schijt hebben aan “de anderen”. Karma baby.
art zegt
Wie doet mee? We richten met iedereen van autoblog een partij op” De Partij Voor De Automobilisten”.
monza zegt
stem dan op een partij die niet van plukken houd……oke,die bestaan niet….begin dan een eigen partij of houd je harses dicht.
Maus zegt
Toch heeft ‘art’ daar een puntje.
Bij de laatste verkiezingen heeft de helft van alle mensen die gingen stemen een stem uitgebracht op auto-onvriendelijk georienteerde partijen; die overheid doet echt wel wat de politiek wil.
Het huidige kabinet heeft besloten om de lasten de a.s. jaren met ca. 7 mld. te verzwaren, met weer het idee in het achterhoofd dat er gratis schoolboeken moeten komen, de leerarensalarissen omhoog moeten, WAO uitkeringen omhoog moeten, er een kindgebonden budget moest komen, hogere kinderbijslag noodzakelijk is, etc, etc. Vervolgens voert de overheid allerlei maatregelen door om die 7 mld. op te halen.
Oftewel met een stem aan linkerkant van het politiek spectrum doe je twee zaken: hogere uitgaven voor weet niet wat allemaal en hogere lasten voor iedereen, maar met name die mensen die net effe iets meer verdienen dan de rest. Hé, laten dat nu net de mensen zijn die graag een paar centen verspijkeren aan hun auto omdat het (net) iets meer is dan mobiliteit……
dekster zegt
Ik heb een goed voorstel voor de overheid; Besparen! als je ziet hoeveel geld onze minister van cultuur en sport mag smijten tegen nutteloze dingen…
Of hoe men leningen aangaat om de andere te besparen of lucht koopt in Rusland…
:shock:
monza zegt
@dekster,sport is zogenaamd goed voor het mens…is niet waar…de meeste doden vallen op sportvelden en in sportzalen..en niet in oorlogsgebieden…eten is belangerijk ….maar de regering laat in al het voedsel suiker en melk plempen…zodat iedere burger daaps blijft…amen
Albert zegt
Een groot probleem in Nederland is dat aantal auto’s groeit met een paar honderd duizend per jaar (nieuw – sloop en export). Daarbij groeit het aantal km dat per auto gereden wordt ook. Het probleem dat Dennis ziet, is dan ook een schijnprobleem.
Belgie heeft een ander probleem. Net als in NL groeit ook daar het aantal files snel maar erger is het grote aantal oude of slecht onderhouden diesels, met als gevolg in steden een snelle groei aan gezondheidsproblemen, inclusief niet aan roken gerelateerde longkanker.
NuttelozeBPM zegt
@mashell
Jij bent de enige hier op autoblog die zo denkt, autorijden duurder maken is belachelijk. En over die bussen: als men nog niet eens het recht mag hebben om een eigen auto te rijden die jezelf gekozen hebt (naar je budget dan wel), dan gaat het aardig de communistische kant uit hé.
En dan nog; we kunnen wss toch niets doen aan de overheid (althans dat denkt men, men durft niet meer op te komen hier!) dus we zullen het maar moeten accepteren dat autorijden zo duur word. Maar dan moet het gewonnen geld wel in Nederland blijven en worden geinvesteerd in een betere leefomgeving hier!!! en niet naar andere landen gestuurd worden om daar vervolgens van dat geld bomen te planten (feit) of steun te leveren aan de ‘armere’ landen…
@monza
Alles kan, als je echt wilt!:P:P
Maar dan niet alleen voor de autorijders dan natuurlijk, maar voor alle nutteloze belastinkjes zoals vermogensbelasting etc.
Iedere partij die we nu kennen is begonnen met een kleine groep mensen!
monza zegt
-Edit: nutteloze bijdrage-
monza zegt
-Edit: nutteloze bijdrage-
ronald ccx zegt
*leest zn loonstrook eens goed door* conclusie : de belasting pakt gewoon wat hij nodig denkt te hebben zal het verbruik/gebruik van autos amper in te merken zijn… we worden uiteindelijk allemaal leeggeknepen
de Wit zegt
Het kabinet zijn een stelletje socialistischeroofridders het stelen van je geld en vrijheid gaat richting communisme.
Maarten zegt
Ach, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. We zullen altijd wel auto blijven rijden, tot het moment dat we het echt niet meer kunnen betalen. Automobilisten pesten is niks nieuws, en het heeft er allemaal niet toe geleidt dat we nu minder autorijden, in tegendeel zelfs.
Roy zegt
Kijk de regering wil gewoon dat er veel minder kilometers gereden worden in de auto, dit om brandstof te besparen voor de toekomst. Wat anders kun je doen dan autorijden duurder maken?
Guido van H. zegt
@Roy,
Wat dacht je van diverse zinloze belastingen af schaffen (met name de overdrachtsbelasting), zodat men sneller een woning zal aanschaffen dat dichter bij het werk ligt?
Het punt is dat de overheid/kabinet niet anders weten te creëren dan steeds maar weer hogere belastingen voor zowat elk maatschappelijk probleem!!!
Het gros van de mensen gebruikt de auto grotedeels als woon-werkvervoer, omdat het OV domweg niet voldoet. Tevens weiger ik te betalen voor een bus/treinkaartje, waarna je mag gaan staan en ook nog een grote muil toegeworpen krijgt als je je ipod iets te hard aan staan?!?
Nee, dan zit ik ook liever in mijn eigen auto zonder stinkgeurtjes (of mijn eigen stinkgeurtjes… :D ), met mijn muziek zo luid als ik dat wil!
Mensen zijn individuen! Dat wordt nogal makkelijk vergeten!
replo zegt
monza, tegen een burn-out?
vr6 rijder zegt
Interessant verhaal, maar nog te weinig uitgewerkt. Graag zou ik hier veel meer over lezen. Dit soort anti-complot-quantum-spiegelbeeld theorieen zijn heerlijk, om die laffe bommkussers de mond te snoeren met hun kunstenaarsuitkering en compost w.c.