Een reisje met het openbaar vervoer duurt gemiddeld korter dan we vaak denken. [insert grap over NS-vertragingen].
Uit een onderzoek van promovendus Job van Exel van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat de meeste automobilisten niet zulke hoge verwachtingen van het Nederlandse OV hebben qua reistijd. Gemiddeld genomen overschatten we de reistijd met de helft. En dat is de reden dat we de auto met geen stok uit te krijgen zijn, al staan we dagelijks in een file naast een spoorlijn.
Er is echter een groep automobilisten die wel op de hoogte is van reistijden per OV. Bij deze groep valt volgens het onderzoek op dat ze vaker voor de trein, bus danwel metro kiezen dan de verstokte filerijder. Over die verstokte filerijder die getrouwd is met zijn auto en koude rillingen plus braakneigingen krijgt bij het zien van een NS-logo heeft Van Exel nog wel een opmerking. De overheid moet zich vooral niet richten op deze groep, die zijn toch de trein niet in te praten, hoeveel aandacht je ze ook geeft. De staat kan zich beter focussen op automobilisten die wel openstaan voor vertragingen overvolle coupés smerige zittingen rookverboden koude stations vierkante wielen conducteurs zonder actuele info schreeuwmoeders bevroren wissels alternatieve vervoersmiddelen.
Indien de overheid automobilisten bewust wil laten worden van de actuele reistijd, kan dit het beste door ze actueel te informeren. In welke vorm wordt niet vermeldt, maar we denken hierbij aan borden die zo nu en dan langs snelwegen opduiken en actuele treinreistijden tonen.
Aan u de vraag: letten we wel eens op dit soort actuele OV-informatie, beschouwen we het het OV überhaupt als alternatief of is iedereen hiero prima op de hoogte van de reistijden? (via NU.nl)
trisx zegt
Ik hou het toch maar bij de auto/fiets
Megakix zegt
@ricardo: :lol: (doorgestreepte waarheden)
toyotaprius zegt
@Megakix: Hahaha… Ricardo behoort tot de groep? ;)
toyotaprius zegt
Ik zeg… Lelystad – Nieuwegein stadscentrum, in het weekend… succes met het OV…..
bassie zegt
De lease slet doet er hier 70 a 80.000 per jaar. Probeer jij maar eens 80.000km per jaar met het OV af te leggen, dat opzich is volgens mij al een full-time baan?
KaCh1ng zegt
@bassie: zijn er ook veel leasers die maar 30d doen :)
potver7 zegt
@bassie: Ah, dus jij bent zo’n automofilist die de reistijd per ov overschat… ;)
flutterby zegt
@bassie: Heb je er ook bij nagedacht dat je tijdens het reizen in de trein wél kan werken? Op deze manier kan je meer werk doen tijdens je werkdag.
jzaero zegt
@flutterby: is dat zo? Al die tijd dat ik moet staan in het ov is niet echt productief. Compleet volle treinen en dergelijke. Volle bussen en ritten die net niet lang genoeg zijn. Daarnaast geen wifi in die verrotte sprinters, dus waardeloos.
flutterby zegt
@jzaero: Tethering en 1ste klas, maar natuurlijk ligt het aan het werk dat je doet.
Veel lange afstanden dan is het OV sneller aantrekkelijk.
jzaero zegt
@flutterby: als student reis ik niet 1ste klas, als ik al extra moet betalen, dan liever voor de benzine in mijn auto. Het is lastig, ik ben ontwerper, maar moet naast werk op mijn laptop ook veel werk op papier doet (concept schetsen).
mout zegt
@jzaero: Dat geeft anders wel leuke schetsen, als het rijdt. Ik moet meteen denken aan die kerstkaart van BMW
tinnemans zegt
@jzaero: dat lukt je in de auto ook niet natuurlijk.
Het altijd objectieve AB, en het gros van de huistrollen, praat natuurlijk stoer en ik ga ook liever met de auto dan met het OV maar mijn vrouw reist elke maandag 3 uur met de trein naar Den Haag toe.
Laptopje mee, tethering aan en ze heeft ruim 2 uur werk verricht terwijl ze in de auto er dankzij de drukte veel langer over zou doen terwijl ze dan niet kan werken. De overige tijd slaapt ze nog even of wacht ze op haar overstap.
Je moet het altijd per geval bekijken, de ene keer is het OV sneller de andere keer de auto. Maar ja, dat is geen stoere praat.
jzaero zegt
@tinnemans: Stoer praten? Wat heb ik stoer te praten als ik 4 van de 5 dagen met het OV reis? Ik zal je dan maar eens even iets leuks opsommen. Tjonge jonge… Dit is van de 9292OV site afgehaald, vergeleken met mijn TomTom. Vergeet niet dat je bij de OV reistijden ook nog een reistijd van 10 minuten fiets moet optellen. Dat voeg ik toe als (+0:10). Je moet niet denken dat elke student maar roept dat auto sneller is om stoer te zijn. Ik kies hier de meest gunstige reistijden uit voor beide partijen.
Rotterdam Heijplaatweg (school):
Vertrek: 9:58
Aankomst: 11:33
Reistijd: 1:35+0:10
Overstap: 2
Auto: 45min
Leiden Evertsestraat:
Vertrek: 11:06
Aankomst: 11:58
Reistijd: 0:52+0:10
Overstap: 1
Auto: 39min
Amsterdam Dam
Vertrek: 11:02
Aankomst: 11:57
Reistijd: 0:55+0:10
Overstap: 1
Auto: 40min
Den Haag Spuimarkt
Vertrek: 10:50
Aankomst: 11:48
Reistijd: 0:58+0:10
Overstap: Geen
Auto: 38min
Rottedam Schouwburgplein
Vertrek: 11:28
Aankomst: 12:12
Reistijd: 0:44+0:10
Overstap: geen
Auto: 40min
Ben ik hiermee objectief genoeg? Het gaat erom dat je niet in de stortende regen hoeft te staan of weer eens 15 min vertraging moet hebben door ‘bepaalde’ omstandigheden. Mensen gooien zich ook veel te vaak voor de trein. Een file in de auto is net zo vervelend natuurlijk, maar daar ben je dan nog altijd zelf verantwoordelijk voor. Je hebt ervoor gekozen om te gaan rijden. Bij het OV zit je vaak tussen mensen gepropt (dus ik heb geen ruimte om te werken), als ik geluk heb, heb ik een plekje, maar ik kan nauwelijks ruimte vinden om een 15 inch laptop kwijt te kunnen. Nee, dat is toch niet productief, dus dan ga ik liever met de auto. Dat ik OV heb, betekent dat ik wel vaker met OV ga dan met de auto, maar mijn voorkeur gaat ons geliefde stalen beestje. Ik heb geen beste ervaringen gehad met het OV. In Hong Kong en Singapore rijden deze dingen om de 3 minuten, hier is dat niet rendabel, maar als er wat gebeurt daar, is er meteen volwaardig vervangend vervoer. Er kan daar bijna niemand voor de trein springen omdat elk station afgeschermd is met glazen wanden. Nederland loopt qua treinstellen wel mee met de tijd, maar stations zijn vrij ouderwets.
Nogmaals, ik baseer alles op officiële reistijden die voor beiden het meest gunstig zijn. Dus er is niks gekleurd aan dit lijstje.
jzaero zegt
@tinnemans: momenteel al 15 min op een bus aan het wachten, die er 15 geleden zou moeten zijn :) het maakt het imago van het OV er echt niet beter op op deze manier.
flutterby zegt
@jzaero: Tja je kan niet voor een duppie op de eerste rij zitten.
jzaero zegt
@flutterby: Ik betaal anders ook gewoon Zaterdags en Zondags. Dan zijn ze echter nog steeds niet sneller dan de auto. Kijkt u maar eens even naar het lijstje hierboven.
RoT___ zegt
@flutterby: Lukt vaker niet dan wel. Als er al een tafeltje is ontbreekt vaak nog de ruimte om de laptop uit de tas te kunnen halen.
jzaero zegt
@bassie: mee eens. Ik doe 35.000km per jaar met het OV. Sinds ik rijbewijs heb, rijd ik gelukkig 2 dagen in de week naar school. De reistijd met OV kost maar liefst 1 uur en 30min. Met de auto op een normale dag 45 min, drukke dag 1 uur.
ferrari2011 zegt
@bassie: Ik ben pas een paar maanden student in amsterdam, normaal zou mijn reistijd met het ov ongeveer 1 uur moeten bedragen, maar dat heb ik dit jaar 2x gehaald. Je hebt helemaal gelijk, het is echt een full-time baan om uit te zoeken hoe je nou weer thuis moet komen als er weer is een seinstoring is of whatever..
E34M5Touring zegt
Nou bij knooppunt Diemen op de A1 staat nu een paar jaar een electronisch bord met de reistijd vanaf dat punt naar de Arena. En al jaren staat er Reistijd met de bus 33min reistijd met de auto 13min. Dus waarom zou ik dan in godsnaam met de bus gaan.
vale46 zegt
@E34M5Touring: LOL :D
Wat een fail! Foto?
E34M5Touring zegt
@vale46: Serieus volgende keer maak ik er een foto van! Echt te grappig, het record aan verschil wat ik heb gezien, Is auto 13 min bus 53min. Denk je echt WTF waarom doen jullie dit maar goed.
mout zegt
@E34M5Touring: Jij denkt dat ie daar staat op last van de overheid of het OV. Maar het is gewoon marketing van een benzinemaatschappij ;)
E34M5Touring zegt
@mout: LOL dat zou ook kunnen natuurlijk. Volgende keer ga ik op zoek naar het Shell Logo hahahahaaha.
jzaero zegt
@E34M5Touring: haha, ik heb het weleens gehad dat ik 4 uur erover heb gedaan om in Rotterdam te komen. Normaal gesproken duurt dat 35 min. Stond maar liefst 3 uur van die tijd in -5C te wachten. Kut OV sowieso.
E34M5Touring zegt
@jzaero: OV zuigt Monkeyballs
jzaero zegt
@E34M5Touring: Nog erger, nee even geen grap, het is gewoon in Nederland op veel trajecten géén competitief alternatief. Van mijn stad naar mijn werk is ongeveer dezelfde reistijd, maar als ik naar Rotterdam zuid ga, kost het al veel meer tijd
E34M5Touring zegt
@jzaero: Zou ik met de trein naar m’n bedrijf moeten, kost me dat 2 uur en 15min. Hetzelfde traject met de auto 1:15.
Zelfs als ik een uur in de file zou staan wat echt nooit voor komt, zou ik er net zo snel zijn en met meer comfort, voor minder geld. Dan ben je toch gek als je met het ov gaat.
Ik snap dat het voor mensen zonder rijbewijs een goede uitkomst is, maar voor vertegenwoordigers ofzo is het gewoon geen alternatief.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Grappig dat mensen nog steeds OV verdedigen. Ik heb voor de grap eens een lijstje boven opgesomd van mijn reistijden. Ik woon nog vrij centraal in Nederland waar veel treinen langsrijden en alles binnen handbereik ligt, maar zodra ik uit de stad ga met de trein of auto, is de auto altijd sneller, tenzij het helemaal dichtslipt, maar op dit soort trajecten zelden.
kaasboerin zegt
@jzaero: Hangt er ook vanaf hoever en waar.. Ikzelf bijvoorbeeld woon in een (drukke) stad nabij Amsterdam, en werk in ’t centrum van A’dam. Dan snap je natuurlijk al wat handiger/sneller is. 12 mins met de trein naar centraal station A’dam. 12 mins kost ’t mij al om überhaupt een parkeerplek te vinden, excl. lopen naar ’t kantoor. Langere afstanden = auto win natuurlijk.
jzaero zegt
@kaasboerin: Helemaal mee eens, vandaar dat Utrecht voor mij bijvoorbeeld in veel gevallen wel gunstig is met de trein, maar spelen de trein en auto gelijk (qua reistijd). Ik woon in een centraal gelegen stad, tussen alle grote steden in dus ik reis sowieso wel veel kilometers. Dan is het in mijn geval wel rendabel om dat rijtje hierboven op te sommen.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Verdedigen op reistijd*
RoT___ zegt
@E34M5Touring: Dat bord vind ik een regelrechte verheerlijking. Heerlijk warm met een lekker muziekje in 13 minuten de ArenA kunnen bereiken, of 33 minuten blauwbekken en hopen dat de trein op komt dagen.
E34M5Touring zegt
@RoT___: Ah jij kent em. Wat is je record??
RoT___ zegt
@E34M5Touring: Tot nu toe nog niet gezet, bestemming is tot nu toe altijd anders geweest. Weet dat ik negen van de tien keer heerlijk met de cruise op max+10 het bord lachend voorbij rij.
Dev zegt
Nou ik ga al jaren met het OV in verband met m’n studie en het is eigenlijk altijd wel ellende. Zelden ben ik aangenaam verrast geweest. Het was meer “oh verdomme weer vertraging” en “oh verdomme net m’n aansluiting gemist”. Het is dat het winterweer nog meevalt, maar vorig jaar was het echt één bak ellende.
RoT___ zegt
@Dev: Het enige verlichtende aan het leed is dan weer de cynische opmerkingen bij de zoveelste smoes.
Hupke zegt
Overschatten?
Ik heb nog nooit op een trein gezeten die minder dan 20 minuten vertraging had.
potver7 zegt
@Hupke: daarom kun je er beter in gaan zitten, dan zit je in ieder geval lekker warm.
Trouwens, ov is iets breder dan alleen de trein he?
jzaero zegt
@potver7: als we het nog breder maken, verdomme bussen komen maar liefst 30 minuten te laat. In Leiden. In Rotterdam rijden ze aardig op tijd.
850t5r zegt
@Hupke: jij bent dus de rede van vertraging, jij zit er altijd op… ;) Ach we kunnen allemaal zeuren op de NS en alles is kut NS maar 90% van de vertragingen ontstaat door de passagiers zelf omdat ze zonodig als domme varkens door 1 deur willen en een trein heeft er meer dan 1… Ben zelf machinist en ga niet roepen dat de NS geweldig is maar veel storingen liggen niet aan de treinen maar aan de infrabeheerder Prorail door achterstallig onderhoud…
Kyanite zegt
Trein? Nee dank je, 15 minuten lopen naar het station, < 10 minuten met de trein, 15 minuten lopen naar mijn werk…. auto totaal 15 minuten. Als ik met de trein ga heb ik dus een ruime verdubbeling van de reistijd.
RubenPriest zegt
Ik kan niet wachten tot ik mn papiertje + auto heb. Ik reis nu dagelijks met het het OV. Altijd zoeken naar een plekje en die opluchting als je eindelijk zit. pff wat een armoe!
ferrari94tr zegt
vandaag nog twintig minuten vertraging gehad met het OV
potver7 zegt
@ferrari94tr: mijn collega’s hadden vandaag ruimschoots meer vertraging met de auto.
Cantago zegt
@potver7: En zoek nu eens even uit hoe veel langer je collega’s er over gedaan hadden als ze diezelfde route met het ov gedaan hadden?
audiracer zegt
vertragingen overvolle coupés smerige zittingen rookverboden koude stations vierkante wielen conducteurs zonder actuele info schreeuwmoeders bevroren wissels
Allemaal meer dan waar, en wat ik ook meer dan eens mee maak in de trein of welk ov-middel dan ook. Op een reis van twee uur ben je met het OV een half uur langer onderweg hoorde ik op de radio. Dat is heen en terug een uur op een dag! Zo voordelig is dat OV echt niet.
audiracer zegt
Om overigens over de tarieven en het value for money gehalte dat beneden Amsterdams peil is nog te zwijgen…
gregorius zegt
“O-V, o-nee o-nee”.
Leuk op een vrijdag als je te laat kan komen en ’s avonds wil zuipen.
En @Dev. Het OV KAN je niet positief verrassen; want die dingen HOREN op tijd te rijden. En als je een kaartje koopt voor een zitplek in de 2e klasse HOOR je te kunnen zitten in de 2e klasse zonder dat het stinkt, zonder dat de prullenbak uitpuilt van de afval, zonder dat de coupe eruit ziet als het supporters honk van een eredivisieclub, zondat dat je je ergert aan 20 man die keihard aan het scheeuwen zijn door een telefoon en zonder dat je je afvraagt of het een levensbedreigende gaat worden als wat gaat zeggen van het groepje jongeren van mediteraanse afkomst die iemand lastig vallen.
Het OV is geen pretje!
potver7 zegt
@gregorius: ik lees vooral een hoop geklaag over medereizigers, niet over het vervoersmiddel zelf. Als je met de auto reist is het gedrag van je medeweggebruikers ook niet altijd geweldig, maar blijkbaar stoor je je daar niet aan – of in ieder geval minder dan aan het gedrag van medepassagiers in de trein.
Normvervaging vind je overal, zowel in het OV als op de weg.
gregorius zegt
@potver7: het was meer als aanvulling. Langer reizen en nog in een onaangename omgeving verblijven maakt het er niet leuker op!
xilver zegt
De treinen van de Nederlanders zijn nog flink in orde en rijden nog zeer stipt… vergeleken met de Belgische NMBS…en ik kan daar van meespreken..
sdk16420 zegt
@xilver: Ik kan het me niet voorstellen. Worden de vertragingen in België dan in etmalen aangegeven?
RoT___ zegt
@sdk16420: Lol, ik zie het al voor me op het bord: IC Brussel +2 dagen.
xilver zegt
@sdk16420: Het scheelt niet veel… ik gebruik dagelijks het OV in België… en ik heb ook al een paar keer de bus of de trein in Nederland genomen… Ik twijfel er geen seconde bij om te kiezen voor het Nederlandse OV!
Yeelen zegt
@xilver: Zwijg mij er van: al enkele keren gehad dat de bus te vroeg vertrok, waardoor ik lekker een uurtje mocht staan wachten in een niet zo toffe buurt.
moondustfocus zegt
Met het openbaar vervoer heb ik een uur nodig om op m’n werk te komen, met de auto 20 minuutjes. En iedereen weet toch dat treinen niet op tijd rijden maar op rails
degraafm zegt
Lees het even door, en zie hoe je weer om de tuin geleid wordt.
We overschatten de reistijd met de helft.
Dus: als de reis 1 uur duurt, schat de automobilist dat je er met de trein 2 uur over doet. Dit is in werkelijkheid dus anderhalf uur.
Dus: een half uur langer dan met de auto.
Dus: nog steeds geen alternatief.
dennisr zegt
OB zuigt, en volgens mij nog duurder ook xD ik zou in de auto binnen een half uur op school kunnen zijn, met het OV 1 uur en 30 minuten..
potver7 zegt
Mijn reistijd:
Auto 20-40 minuten
Brommer 20-25 minuten
Fiets 40-45 minuten
OV (bus) 40-45 minuten – let wel: zonder overstappen, en ik stap bij m’n werk letterlijk voor de deur uit!
Drie keer raden hoe ik naar m’n werk ga…!
dennisr zegt
@potver7: brommer..
bowie zegt
@potver7: Joggend?
potver7 zegt
@bowie: ehm, als die douche op m’n werk een beetje fatsoenlijk schoongemaakt zou worden, was dat misschien een optie… ;)
Fietsen doe ik wel regelmatig, maar meestal de brommer. Mijn auto heeft die parkeergarage het afgelopen half jaar maar een keer gezien.
dennisr zegt
OB = OV natuurlijk..
mout zegt
@dennisr: Tsja. Mannen die OB rijden – daar heb ik toch wat onfrisse gevoelens over. :lol:
mout zegt
@dennisr: Mannen die OB zuigen daarentegen… :mrgreen:
tunefuldjmike zegt
Ik kan toch egt wel goed schatten hoe lang het duurt met het openbaar vervoer naar me school te komen of met de auto en dan is het overschatten met de helft nog zacht gezegd.
(5min auto, 30min bus(sen)…)
mrbones zegt
In de spits is het OV wel degelijk sneller vanuit mijn huis. Het nadeel is wel dat je dan niet kunt zitten en dus een 1ste klas kaartje moet kopen….
dotternetta zegt
Geen idee hoe lang OV er over doet, ik zou het even checken maar zelfs de site van NS is traag. Als je 1 keer hebt beleefd dat je in de trein van Friesland naar Schiphol gaat om een vlucht te halen naar China, gaat de trein kapot! 2 uur vertraagd! Ik ga voortaan mooi in de auto, die gaat nooit kapot en het scheelt meer dan 1 uur reistijd en niet overstappen met koffers. Het liefst ging ik op de motor maar dat was niet echt praktisch.
sdk16420 zegt
@dotternetta: En het parkeergeld dan? Taxi is ook te doen, als je een gecombineerde regelt is het niet veel meer dan 2x zo duur als de trein.
RoT___ zegt
@sdk16420: Hier wordt meteen na het boeken van de vlucht even gebeld voor vervoer, meestal is er wel iemand in de gelegenheid om naar het vliegveld te hobbelen.
degraafm zegt
In mijn persoonlijke situatie ontloopt het elkaar niet zo gek veel:
van deur tot deur:
Trein 22 minuten
auto 19 minuten
maar dan woon en werk ik pal naast het station.
mout zegt
@degraafm: Daar leg je de vinger op de zere plek. OV is soms een efficiënte manier om je van station naar station te verplaatsen. Maar zulke reisplannen heb ik meestal niet.
Ik woon in bebouwde kom Wageningen, en station (Ede-) Wageningen is 38 minuten fietsen, de dichtstbijzijnde bushalte is 17 minuten lopen – en sluit op 28 minuten na aan op de trein.
DePannekoek zegt
Het kost mij een uur langer, met de trein naar amsterdam, dan met de auto, ja in de spits. Ook naar utrecht is de auto 30min sneller. Qua benzine scheelt het ook niks, de auto is nog goedkoper dan volgens mij omdat je in de spits geen korting hebt. Plus dat ik in de spits ook nog wel eens een uur moet staan….en dan vinden ze het gek dat er niet meer mensen met het OV gaan.
flutterby zegt
Ik heb zeer weinig ervaring met het OV. De bus heb ik echt een hekel aan want je wordt door elkaar geschud. Daarnaast heb ik tijdens mn school, stage en werk altijd langere reistijd gehad.
School:
Fiets: 25-30 min
OV : 30-45 min (trein – trein – bus)
Auto: 5-10 min
Stage:
Auto: 60 min
OV: 90 min (trein – trein – (extra trein) – bus)
Werk
Auto: 30 min
OV: 90! min (bus – trein – trein – bus)
Fiets 60-70 min
Waarom zou ik in godsnaam het OV pakken? Als ik mn mishandeld en een sardientje wil voelen dan ga ik wel op vakantie met het vliegtuig (wat wel een voordeel heeft in reisduur :P).
vale46 zegt
In mijn geval is OV goedkoper maar wel een 30/45 min trager dan met de auto, en met de auto is het een klein uurtje, in de spits iets meer.
Dus ik neem auto tot het station, en dan OV naar school.
Goedkoop, geen filestress (wel stress om een plaatsje te zoeken op de trein maarkom) en toch elke dag een ritje met de auto doen.
Qua vertragingen mag ik nog niet te hard klagen, wel van stakingen. Om de 2 maand houden ze een 24-uren actie/snipperdag. Om het vliegend Sch**t van de krijgen!!!
Kl*tevakbonden…
vale46 zegt
@vale46: hetgeen wat mij hier opvalt is dat veel mensen alleen maar naar hun reistijd kijken. Zijn de kosten dan niet belangrijk misschien?
xilver zegt
@vale46: Ik kijk ook enkel naar de reistijd… de mensen zijn eerder geneigd om iets meer te betalen en op tijd te komen dan hopeloos te laat te zijn en goedkoper af te zijn. Ik betaal veel liever het dubbele aan benzine (ipv een treinticket) + een extra parkeerticket dan het openbaar vervoer te moeten nemen, simpelweg omdat je er niet op kan rekenen.
vale46 zegt
@xilver: Je kan ook een half uurtje vroeger opstaan om een trein vroeger te halen?
xilver zegt
@vale46: Je hebt ook geen vrijheid met het OV… een auto kan je nemen wanneer je wil… een trein niet.
vale46 zegt
@xilver: Ik moet maximum een half uur wachten, met wat geluk binnen 10 minuten aan trein.
& voor woon-werk verkeer is het niet echt zo belangrijk waar ja gaat en staat, dat is namelijk altijd van A-B.
DePannekoek zegt
@vale46: OV is niet bepaald goedkoop, duurder dan de benzine voor gelijke afstand in meeste gevallen (en nee ik reken afschrijving etc niet mee). Plus dat ik liever meer betaal voor comfort dan met rugpijn uit de trein te komen na een uur te staan.
vale46 zegt
@DePannekoek: Ik heb op 3a4 maanden mijn jaarabonnement voor de trein terugverdiend…
Ik weet niet hoeveel bussen/trams/metro’s/treinen jij moet nemen, maar OV duurder dan benzine?
Slechte verbinding dan in jou streek.
Combinatie auto/OV al overwogen?
sdk16420 zegt
@vale46: Het kost €20 om vanuit Friesland naar Amsterdam te gaan met de trein, en dan moet je vaan ook nog met de auto naar het station rijden, want een bus rijdt er niet in het weekend.
vale46 zegt
@sdk16420: Voor een enkel ritje is het natuurlijk duurder, slimmerikken! ;)
Het gaat hier over woon-werk verkeer hé!
jaarabonnement dus.
DePannekoek zegt
@vale46: Niet bijzonder veel, 1x lang in de trein, dan nog 20min, dan nog 15min fietsen, ik heb dan ook een fiets in een betaalde stalling staan in a’dam (kost ook geld).
Trein ritje kost me 23 euro retour, benzine van deur tot deur kost me 13-15 euro.
vale46 zegt
@DePannekoek: En reken dat eens uit voor een jaarabo?
Wedden dat het goedkoper is??
DePannekoek zegt
@vale46: Het is sowieso niet goedkoper dan dezelfde reis met korting van wat ik zie op de ns site.
vale46 zegt
@DePannekoek: Is OV in Nederland dan zo duur? :s
mout zegt
@vale46: O jawel – maar die zijn een heel complex sommetje. Reis ik uitsluitend met OV, dan kan de auto de deur uit.
Maar dan kan ik sommige dingen voor mijn werk onmogelijk bereiken, en moet elk van mijn gezinsleden ook vervoer regelen. Dus kan de auto niet de deur uit, en kost een rit me niet meer dan de brandstof.
Om mijn (grote) gezin na de invoering van de OV-chipkaart voor het eerst op een OV-rit met bus en trein mee te nemen heb ik zeven (!) kaarten nodig van €7,50. Op elk van die kaarten moet bij instappen minstens €20,- staan. Dat betekent dat je alleen op pad kunt met zoveel saldo dat je op heen- nog terugweg onder €20,- komt. Een veilige buffer is dus onmisbaar. En lastig uit te rekenen, want mijn kinderen hebben in de trein geen chipkaart nodig maar een railrunner-kaartje – dat niet per chipkaart gaat. In de bus echter, mogen ze alleen met een opgeladen chipkaart, tegen hetzelfde tarief als ik.
Begroting voor een retourtje naar oma: aanschaf kaarten 7*(€20+€7,50), plus trein, 3 volwassentarief heen & terug 6*€16, plus 4 railrunner (heen en terug geldig) 4*€2,50, plus 7 personen 2 bussen heen & terug 7*(€1,87 + €0,98)*2.
Zo kom ik op een totaal van €338,40. Maar dan heb ik nog niet uitgerekend hoe dit bedrag over de 7 chipkaarten verdeeld moet worden.
vale46 zegt
@mout: Ik heb het dan alleen ook over woon-werk verkeer.
Studenten, mensen met een 9to5 bureaujob,…
Als jij op verplaatsing moet voor je werk is het iets anders. En privé blijft een auto onmisbaar.
Ik schrik wel van het complexe en dure systeem Nederland.
xilver zegt
@vale46: Het wordt er niet beter op m’n beste…. NMBS staakt *weeral* nu woensdag en donderdag (ze protesteren omdat ze tot 65 moeten werken, en we zijn het enige land in Europa dat nog niet tot 67j moet werken). En de miserie blijft duren: 30 januari 2012 staken de treinen weer omwille van hun communistisch pamflet (ik kan het helaas niet anders noemen).
Wie weet wat ze nog van plan zijn…
vale46 zegt
@xilver: communistisch pamflet? Ben effe niet mee vrees ik.
Sjah, openbare bedrijven en stakingen, het is hier wat!
Moet dringend iets aan gedaan worden! Max. aantal dagen stakingen ofzoiets, geen idee, maar er moet iets aan gedaan worden.
De overheid promoot OV, dan moet het ook rijden!
xilver zegt
@vale46: Ik heb een goede oplossing om het stakingsgedrag op te lossen… simpelweg het economisch verlies van een dag staken doorrekenen aan de vakbonden… het zal de laatste keer geweest zijn!
timberleek zegt
@vale46:
op de trein is meestal plek zat :twisted:
xilver zegt
@timberleek: Dat ook nog.. je betaalt een veel te duur treinticket om naast een stinkerd te staan die het ’s morgens niet nodig vond om zijn tanden te poetsen… en ik zeg expres staan want plaats om te zitten is er nooit.
wimbers zegt
Regelmatig geprobeerd.
Woon op 100 meter van station, werk in amsterdam bij metrostation sneevlietweg.
Kortste reistijd ov: 55 minuten.
Kortste reistijd auto: 20 minuten.
Langste reistijd auto; 50 minuten, en dat gebeurt echt 1 keer per 2 maanden
verstelbarevoorwielen zegt
Het is niet voor niets zo dat ik AUTOblog lees en geen treinblog… Voor mij is het openbaar vervoer echt niet handig om naar werk te gaan. Vroeger, lang geleden, toen benzine nog met guldens betaald werd en diesel niet vooruit te branden was, de mannen van staal waren en de schepen van hout, toen zat ik vaak in de trein. Maar nee, tijden veranderen en ik rijdt buiten de stad alleen nog met de auto.
Binnen de ring is de zin van een auto niet echt aanwezig, fietsje en tram zijn hier WEL een uitkomst.
EFB zegt
Wat een hyprocriete reacties weer. Het OV afzeiken is zo lekker makkelijk. Als je weer ergens vast staat, of als er weer een bus/trein te laat is hoor je iedereen massaal zeiken Maar als men met de auto in de file staat accepteren we dat maar, aangezien er dan niemand is om tegen te zeuren. Natuurlijk is het vervelend dat je trein te laat is, het koud is op het station, de trein vol zit enz enz. Maar als je elke dag met de trein gaat (zoals ik) weet je dat van te voren, en wen je eraan. Net zoals automobilisten aan files wennen. Daarbij is het OV in de spits net zo snel/dan niet sneller als de auto (noordwijk-delft). We mogen al lang blij zijn dat NL een zo’n goed OV-netwerk heeft, anders was het filerijden geweest de hele wet tot aan werk. En daarnaast is het primaire doel van het OV niet om sneller te zijn dan de auto, maar simpelweg om grote hoeveelheden mensen te vervoeren.
dawwg zegt
@EFB: Wauw Noordwijk-Delft; lekker representatieve vergelijking weer. 1 boerenbus-lijn is representatief voor het randstad-spits veevoer dat men OV noemt ?
Voordeel van de auto:
– 24/7 beschikbaar van deur tot deur. Veel plezier met het OV om 05:00 ’s morgens in een boerengehucht.
– warme stoelverwarming en airco (tegenover koude stations en koude of bloedhete treinstellen)
– 100% zitplek garantie
– Mogelijkheid tot beluisteren eigen muziek (i.p.v. die van de buurman op de stoel naast je)
– Je kan je eigen aftershave ruiken ipv die van de buurman naast je.
– Telefoongesprekken zijn prive
– Gemiddeld genomen stukken sneller (op randstad spits na).
Voordelen trein:
– Behoud rijbewijs na overmatig drankgebruik
– Kater verwerken is mogelijk met ogen dicht
– Meer fleurt-mogelijkheden
potver7 zegt
@EFB: “Daarbij is het OV in de spits net zo snel/dan niet sneller als de auto“. Dat hangt dus helemaal van je verbinding af. Zoals ik hierboven al ergens aangeef, is voor mij de ov-verbinding (bus) net zo snel als de fiets, en de auto ruim twee keer zo snel (behoudens files, maar daar heb ik relatief weinig last van). En dat terwijl die bus exact dezelfde route rijdt als ik met de auto doe, op een klein extra lusje van 200-300 meter na.
Het gaat er mij niet om dat het OV afgezeken moet worden, sterker nog, ik zit heel regelmatig in een bus – en niet alleen om naar m’n werk te gaan. Maar ik wordt wel een beetje moe van al die pogingen om mensen in de trein/bus te krijgen. Op veel trajekten is de capaciteit in de spits al volledig benut; de vervoerders doen zichzelf geen plezier door daar nog meer passagiers voor te werven.
EFB zegt
al geeft ik toe dat autorijden leuker is..
faalhaas zegt
Mijn laatste studie.
OV : 1 uur en 45minuten
Auto : 45minuten.
En dat over een stukje van 55km, als je een beetje snel fietst ben je net zo snel als de trein.
Ook met mn werk destijds als studentchauffeur : Je kan gemiddeld 1.5 tot 2x de tijd uitrekken met het OV dan dat je met de auto bezig bent.
Volgens mij rijdt die meneer Job met de superbus van Wubbo, want zelfs de indonesische bemo is sneller dan het OV hier.
kimi100 zegt
Dat zou zomaar een kunnen. Ik reis namelijk nooit met de trein, omdat ik van anderen en op het nieuws altijd hoor dat er meestal vertraging is….
potver7 zegt
@kimi100: Grappig. Als ik ’s morgens de radio aanzet hoor ik vooral over vertraging op de snelwegen, en slechts sporadisch over vertragingen op het spoor… :)
Cantago zegt
@potver7: Dat komt omdat vertragingen op de weg nieuws zijn, vertragingen met het OV zijn vanzelfsprekend.
euro95 zegt
Grappig autoblog, zometeen in de winter zeik je net zo hard mee op het ov. Bovendien, ja. Ik ben zo een mongoltje die nooit met het ov gaat. Maar weet je? Ik ben er trots op! Ik ben blij dat ik mijzelf met de luxe kan veroorloven
om met de auto te gaan. Kunnen jullie dan niet zien dat de hippies dit doen? Ons schuldig laten voelen dat we met de auto gaan, terwijl we ook met het ov kunnen gaan?
timberleek zegt
De enige reden waarom ik nu in het OV kom is omdat het gratis is (student ov). Zodra dat wegvalt ben ook ik meteen weg.
Nu telkens wachten op een bus die weer eens te laat komt, dan rennen om je trein te halen (gelukkig is die ook totaal onbetrouwbaar) om daarna nog een stuk te lopen of te fietsen naar school. al met al ruim een uur reizen. met de auto ca 35 min. en er staat eigenlijk nooit file.
En dan maar niet te spreken over de constant kapotte treinen en bussen en eeuwige ellende op het spoor (nu komen de bevroren wissels weer, en natuurlijk de immer aanwezige seinstoringen).
Dan heb ik nog de luxe dat ik wat langer ben (niet eens heel erg, een redelijk normale 1.90), wat betekend dat het in de bus geen zitten is en in de gemiddelde trein ook niet. de oude stoptrein heeft alleen treinzitjes (waar je elkaar aankijkt), daar kun je nog de beenruimte van de stoel tegenover je innemen (wat weer een plaats kost), maar nu zetten ze die kutsprinters steeds vaker in (die al veel kleiner zijn), daar mag je lekker je benen in je nek leggen. Tenminste, als er zitplek is, daar moet je nog op hopen.
Zaterdag even op verjaardag bij een vriend van me. 2 uur en 18 minuten om er te komen met het ov!. 25 min met de auto.
laatst op bedrijfsbezoek in eindhoven, ja hoor weer een seinstoring. uiteindelijk maar een kroeg opgezocht, je kon toch nergens heen.
Om het nog niet eens te hebben over ontbrekende aansluitingen. buslijnen die stoppen na 7 uur of zelfs na 5 uur… dan moet je een enorme omweg nemen of iemand hebben die >>>in de auto stapt<<<<<
Dan inderdaad de standaard punten als ranzige treinen, herrieschoppers etc.
En voor dit alles betaal je ook nog eens de hoofdprijs. Straks verder studeren in Enschede. bijna 3 uur in trein en bus elke vrijdag en zondag. en voor deze geweldigheid betaal je ook nog eens ruim 20 euro (alleen de trein, enkeltje).
als het weer meezit lekker op de motor heen en weer, veel sneller, gaat anderhalve druppel benzine in en veel comfortabeler.
En het eeuwenoude fabeltje van werken in de trein gaat over het algemeen ook niet op, immers moet je staan of heb je dusdanig weinig ruimte op je stoel dat je nooit wat kunt doen.
nee sorry, ik heb al zat ervaring met dat OV. zodra het student OV afgeschaft zou worden denk ik dat het een stuk rustiger gaat worden.
Relief zegt
@timberleek:
Mensen vergeten vaak dat dingen die misgaan altijd bij blijft en wanneer het goed gaat (95% van de gevallen) dan valt het ons niet op en vergeten we dat.
Al dat overdrijven is nergens voor nodig. De auto is mss wel sneller, maar in de OV zit je lekker rustig en kan je met gemak naar je bestemming. Onthou dat maar goed wanneer jij een uur in de file zit terwijl je met de trein al op je bestemming had kunnen zijn.
timberleek zegt
@Relief:
met het ov hier wordt het echt niet beter.
Sowieso elke dag totaal verrot zitten vanwege beenruimte van 0.1cm. En rustig is het nooit in de trein. altijd lui die de rest van de trein willen laten weten dat ze aan het bellen zijn.
Straks vriezen de wissels weer vast en gaan de bombardier sprinters weer kapot doordat de ns ze volledig verneukt heeft (terwijl ze in andere landen perfect rijden in de sneeuw).
in de zomer vallen de bussen telkens uit wegens oververhitting (achterstallig onderhoud), elk jaar weer.
Op de stukken die ik reis is eigenlijk nooit file, dus daar gaat het ov het ook nooit winnen. en zelfs al moest ik een half uur in de file staan, dan ben ik er nog steeds eerder en comfortabeler
timberleek zegt
@Relief:
met eigen vervoer heb je ook geen last van die hufters die het ov regeren. zoals buschauffeurs die wegrijden als je aan komt rennen met zijn allen om vervolgens bij latere haltes veel te lang te blijven staan…
Northwestern zegt
Om van hier naar Rotterdam-Zuid te komen.
Met OV: minimaal 2 uur
Met de auto: Maximaal 1 uur en 45 minuten
En ik heb het allebei geprobeerd
spekjes zegt
tja, studenten-ov, dus ik ga met de trein naar de uni..
eens in de zoveel tijd pak ik de auto. de trein doet een half uur over deze rit, met de auto doe ik er zo’n 20 minuten over.
auto is dus sneller, maar voor mij duurder. probleem is, dat als ik de trein pak ik of n half uur te vroeg ben, of te laat. en van huis naar station is nog 10 minuten fietsen, en van station naar universiteit kost me ook 10 minuten. of een halfuur, met de bus naar de andere locatie, waardoor ik zelfs nog een trein eerder moet nemen
conclusie:
ov: anderhalf uur kwijt
auto: 25 minuten
zogauw mijn studenten-ov wegvalt, ben ik ook weg van het ov. dan kost een retourtje 12 euro, de auto is zuinig genoeg om voor een vijfje heen en weer te kunnen. dan fijn carpoolen met vrienden!
spekjes zegt
@spekjes: en dan heb ik nog niet eens eventuele vertragingen vermeld. die bussen rijden sowieso nooit optijd, de trein gaat langzamer rijden bij regen, wind, en rijd niet als t vriest of sneeuwt. lekker geregeld.
tevens is het op de fiets vanaf mijn woonplaats nog geen anderhalf uur fietsen als je een beetje doortrapt, ik ben dus zelfs met goed weer al n paar keer op de fiets gegaan (dus: bijna nooit, het regent altijd), zodat k niet dat halfuur nog moest wachten
en werken/leren in de trein is ook geen pretje; gillende kinderen, chagrijnige conducteurs (ik zat een met mijn voeten (zonder schoenen!!!) op het bankje, kwam er een conductrice aan, die vroeg of ze haar mes moest gaan halen om mijn voeten eraf te hakken), de trein maakt ontzettend kabaal, die stoelen pleuren van ellende uitelkaar, het stinkt, als het regent kan ik nergens onder staan op het station, fietsen worden of gestolen of gesloopt.
nee, het is niet echt een feest met het ov..
Benz65 zegt
@spekjes: Ondankbare kutstudent dat je bent! Even gratis reizen op mijn belastingcenten en dan nog durven klagen. Hoop dat je later veel zult verdienen om het pensioentekort aan te vullen. In mijn tijd moesten we door de modder, kogels ontwijkend, met 1 sneetje brood op de maag naar school. Met je gevulde maag in alle luxe naar school worden gebracht, shame on you! (Hahaha oude opa mode off)
spekjes zegt
@Benz65: precies de reden dat ik veel geld wil verdienen! mocht het nodig zijn, kan ik dan mijn ouders onderhouden :)
Lan_Evo zegt
OV: 2 uur en 45 min minimaal, alle andere opties zijn 3,5 uur
Auto: 1 uur 20 min ongeveer
OV in Nederland is gewoon kansloos, dat is de uitkomst van mijn ‘onderzoek’. ;)
Relief zegt
Ze moeten eens onderzoek doen naar de excuses die automobilisten maken zoals hierboven. Altijd maar van alles bedenken om maar te bewijzen dat je beter in de file kunt zitten.
RoT___ zegt
Het oudejaarslot is weer gekocht, maar weer hopen op een leuke prijs. Zet met liefde de schaar in mijn OV, of ik gebruik hem als ruitenkrabber. Met de trein en lopen ben ik in ongeveer 1:50 op plaats bestemming, auto is 90km waarvan >80 snelweg. Enige nadeel zou de A12 naar Arnhem en de A50 richting het zuiden zijn, maar zit liever 1:50 in de auto dan in de trein en kou.
potjak zegt
Hangt volkomen van het traject af dat je af dient te leggen. Reis bijna dagelijks van Ede-W naar Utrecht. Trein doet er 25 minuten over. Dan moet je binnen Ede er nog 5 min fietsen en in Utrecht 15 min lopen bij tellen. Als ik met de auto ’s Ochtends door de spits naar Utrecht ga doe ik er langer over…
Cantago zegt
Een paar kleine duidelijke argumenten tegen het OV:
– Je kunt niet even omdraaien als je iets vergeten bent
– Bagage kan maar in kleine hoeveelheden meegenomen worden
– Je kan niet kiezen wie je wel en niet meeneemt
– Je hebt niet je persoonlijke spullen bij de hand (al is het maar een zakje drop in de middenconsole)
– Je kunt niet zelf je temperatuur regelen
– Je kiest niet je eigen vertrektijd
– Je kunt onderweg niet snel je bestemming veranderen
– Je kunt je muziek niet op redelijk volume aanzetten
– Je kunt geen privégesprekken voeren
– Er is op veel tijden zelfs helemaaal geen reismogelijkheid
– Er is geen deur tot deur optie
Dit was het eerste dat me te binnen schoot. Er zijn er vast nog veel meer, en die moeten allemaal opgelost worden voordat het OV écht kan concurreren met de auto. Dus pak maar in NS!
lacasitos zegt
@Cantago: well said!
Benz65 zegt
@Cantago: Humbug! Allemaal drogredenen, ga maar snel het OV in want dan hoef ik minder lang in de spits te staan.
Cantago zegt
@Benz65: Dit drogredenen? Complete onzin wat je daar zegt! Jij wil zeggen dat er midden in de nacht treinen rijden? Dat er een deur-top-deur optie is? Dat je je muziek hard kan zetten? De temperatuur in de trein kan regelen? Halverwege even terug kan gaan omdat je iets vergeten bent? Dit zijn absoluut geen drogredenen maar dit is pure waarheid! En anders zie ik graag hoe je mijn ongelijk bewijst. Als je zo’n voorstander bent van het OV dan zou ik zeggen hou mij maar uit de file, ik ga liever met de auto.
Benz65 zegt
@Cantago:
– In de trein kun je lekker genieten van de omgeving.
– Als je in de bus zit hoef je niet of het verkeer te letten.
– Je ontmoet dagelijks mensen in het OV.
– Je zit nooit in de file, soms een kleine vertraging.
– Met een koptelefoon kun je lekker in rust genieten van de muziek.
– etc.
Wat ik bedoel is dat dit allemaal redenen kunnen zijn om voor het OV te kiezen, maar de redenen zijn niet valide. De redenen die ik en jij hebben opgesomd zijn niet belangrijk genoeg om een verschil te maken, dat is waar ik op doelde.
Cantago zegt
@Benz65:
– Genieten van de omgeving kan ik ook in de auto want daar kan ik op veel meer mooie plekken komen.
– Op het verkeer letten is voor mij geen nadeel, dat is wat het uitdagend houdt. Een spelletje zonder uitdaging zou ook niet leuk zijn.
– Als je al mensen “ontmoet” (meeste zijn drukker met een krant, laptop of smartphone) dan heb je daar nog niks aan. Beter één goede vriend dan 100 mensen ontmoeten.
– Je zit nooit in de file? Zeker nog nooit geprobeerd om in te stappen in de spits? Om nog maar te zwijgen van de roltrappen en de kassa rij bij de AH to go! Meer file dan op de weg.
-Een koptelefoon moet veeeel te hard gezet worden waardoor je alsnog geen rust hebt. Het geluid uit zetten kan ook niet want dan zit je in de herrie en het geklets van anderen. Geen rust dus. Daarnaast geeft een koptelefoon geen voelbare bas, iets wat in een auto voor mij persoonlijk veel toevoegt.
Dus ook al heb je aardige redenen, in de meeste gevallen gaan ze niet op. Daarnaast kunnen ze in de verste verte niet op tegen de voordelen van de auto. Ik wilde alleen laten zien dat het geen drogredenen zijn.
De enige goede reden om voor het OV te kiezen is de prijs. En dan nu vooral omdat de benzine onbetaalbaar wordt. Voor sommige mensen kan het idee dat je het milieu helpt ook een goede reden zijn.
Benz65 zegt
@Cantago: OV zuigt! Kon een paar weken geleden niet eens thuiskomen omdat het OV faalde; de auto moest worden ingeschakeld om mij thuis te brengen. Ik heb daarom ook besloten het OV niet meer te verdedigen.
faithnomore zegt
in mijn geval is de trein “normaal” 15 minuten te laat, maar laten we zeggen dat het 2 keer per week eerder 1uur vertraging
PeugeotGTI zegt
Het grootste probleem voor mij is dat de auto me van deur tot deur brengt en het OV vaak niet.
Kost de trein je een uur, moet je daarna nog 45 minuten wachten, overstappen, “maar 10 minuutjes” door de regen sjokken en sjouwen met al je spullen.
Daarnaast is de auto al snel goedkoper, als je niet te duur hoeft te parkeren (het enige echt grote nadeel van de auto).
Benz65 zegt
Heel simpel:
Randstad pak het OV.
Niet-randstad pak de waggie.
Randstad+spits alles behalve de auto.
Homer55 zegt
Ik houd van auto rijden en heb een gruwelijk hekel aan de ov..waarom? Lekker rustig cruisend met mn muziek over de luidsprekers ipv oordopjes. Geen last van iemand naast je.. File? ach even een appeltje eten of een peuk..beetje gezelig maken voor jezelf…
VeniVidiVici zegt
Jaaa leuk lekker als vertegenwoordiger (account manager heet dat sjiek) met het OV :lol:
En onafhankelijkheid… heerlijk! :)
toyotafortuner zegt
Oplossing: Zoals @faalhaas al zei, invoeren die bemo/mikrolet/angkot!
BTW @faalhaas: Is de bajaj ook een goed alternatief voor de ov?
faalhaas zegt
@toyotafortuner: Als je af een toe zo’n varken ziet instappen in de trein…. denk ik dat je toch een Suzuki Super carry moet kopen…
Ook geen gezeik met het vierkante voorwiel als het glad is!
Citrofiel zegt
Nou, ook als de auto wel beschikbaar is kies ik wel eens voor de trein. Maar dan gaat het wel om een directe intercityverbinding die qua tijd nauwelijks langer duurt dan met de auto. In die anderhalf uur kan ik prima even werken aan het een en ander, de trein is daar de ideale plek voor wat mij betreft. Te slecht internet om te kunnen autobloggen namelijk. En de trein is voor mij nog gratis, dat helpt ook. ;)
dennisr zegt
@Citrofiel: maar, als jij er voor kiest om geen OV-kaart te nemen dan krijg je extra geld, en daar kan jouw auto weer een tijdje op tuffen :)
Citrofiel zegt
@dennisr: Is dat zo? Ik dacht namelijk van niet… Even zoeken…
Hm, het enige wat ik erover vind is dit, maar of dat nu betrouwbaar is… :?
dennisr zegt
@Citrofiel: ik geloof dat ik toen die keuze kreeg.. maar nou durf ik het ook niet meer met 100% zekerheid te zeggen..
Cantago zegt
@dennisr: Als je je OV opzegt krijg je een vergoeding van 90 euro per maand.
dennisr zegt
@Cantago: ja wel he ? dat weet je heel zeker ? :) dacht al zoiets.. :)
Lucb zegt
Mijn directe busverbinding naar school doet er langer over dan als ik met de auto ga. Naar mijn stage in Maastricht moet ik vroeger de deur uit dan als ik met de auto naar Maastricht ga.
toyotaprius zegt
valt een Toyota Prius ook onder openbaar vervoer?
RoT___ zegt
@toyotaprius: Ja, beide voor hersendoden.
toyotaprius zegt
@RoT___: haha… ja ach in mijn Toyota Prius in het rood, ben ik totaal hersendood…. ;)
Hupke zegt
@toyotaprius:
Tja dat doe je jezelf toch aan met je gezoem.
toyotaprius zegt
@Hupke: Tja de vraag der vragen….. ;)
audirs3 zegt
mijn reistijd (den haag – capelle a/d ijssel):
auto = 30 minuten
OV = 75 minuten
maar, dit is in de ochtend, ik rij altijd voor de spits uit (7.15 op mijn werk). Terug (uurtje of 5/6) doe ik er vaak twee keer zo lang over, maar dan nog scheelt het nauwelijks met het OV.
Dus ik weet wel degelijk hoe langzaam het OV is!
mout zegt
Leuk!
Zo. Dat hebben we weer gehad.
Kunnen ze nu weer gewoon Europese bakken natekenen.
mout zegt
@mout: maar dan bij dat artikeltje over Lexus concept.
sportquattro zegt
ik ben student, en heb dus de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van het OV. wanneer ik met het OV naar school ga ben ik ong. 75 minuten onder weg.. met de auto 15 minuten op vrijdag is het helemaal leuk, dan moet ik naar Arnhem wat er voor zorgt dat ik met het OV 140 tot 150 minuten onder weg ben. met de auto haal ik het in ong.50 minuten. ook de aansluitingen zijn goed geregeld. in Zwolle heb ik in de spits om precies te zijn 3 minuten om aan de andere kant van het station te komen. wat er dus op neer komt dat je op een trap achter een of ander persoon komt met 4x mijn omvang die tegen je zegt dat je rustig moet doen als je probeert er voor bij te gaan. resultaat: bus rijd voor je neus weg, en je bent nog later thuis. lang leve het OV
spykerboy zegt
@sportquattro: klinkt bekend, als ik in de ochtend naar school ga ben ik 2 uur bezig… met de auto (in de file!) doe ik daar 1 uur over…. maja krijg ov dus moet van me ouders met OV…
mout zegt
Mijn persoonlijk record is 12 uur voor Apeldoorn – Barendrecht. En nee, dat was niet met de auto.
norge zegt
Zolang er geen verwarmde bushokjes zijn met toples bediening blijf ik de auto pakken.
kaasboerin zegt
@norge: In dat rooie bestelbussie?!
toyotaprius zegt
@norge: Die heb je…. Zandpad Utrecht….
Grotere kaart weergeven
spykerboy zegt
het is dat de benzine zo duur is in nl en dus niet kan betalen om dagelijks van haarlem naar nieuwegein kan rijden in een 325i, maar anders zou ik ook nooit het ov nemen
knalfa zegt
@spykerboy: Tijd om een diesel te kopen!
spykerboy zegt
@knalfa: diesel? nee dank je.. dan ga ik liever met ov dan een diesel rijden… daar is niks leuks aan.. lage toeren, geen mooi geluid. nee thx
kaasboerin zegt
Ik rijdt eerst naar ’t treinstation en daarna met de trein naar werk.. Hoe vinde ge die doan?!
knalfa zegt
Pas als de prijzen omlaag gaan, het comfort omhoog gaat en de treinen op tijd reizen ga ik overwegen de trein zo nu en dan nog eens te nemen.
Maar dat zie ik nooit gebeuren.
nvu078 zegt
Ik rijd bijna elke dag tussen dordrecht en delft met de trein vanwege mijn studie. Maar het is bijvoorbeeld de afgelopen 2 weken nog maar 1 van de 10x op tijd geweest zonder vertraging.
Het is dat het OV gratis is en ik nog geen auto heb anders had ik het wel geweten
Pruts0r zegt
Het voordeel van het OV hangt helemaal van het traject af. Als ik van mijn dorp naar het treinstation van Groningen wil, 18 kilometer, heb ik 3 mogelijkheden:
1. Fiets –> 45 minuten, gratis
2. Bus –> 35 minuten, 2,30
3. Auto –> 30 minuten, 2,70 (15ct km)
Dan komt het parkeren er nog bij: 2,- per uur. Dus de auto is het slechtste alternatief. En dat is vaak zo reken maar uit.
Ook op langere afstanden is het OV vaak sneller. Maar het is ook het gevoel én de dooddoener ‘vrijheid’. Wat natuurlijk wel zo is, is dat ik op zondag helemaal geen OV heb in het dorp. En ook ’s avonds laat is het een probleem. En zodra je met meer dan 1 persoon reist wordt de auto al snel goedkoper
toyotaprius zegt
Ik ga vandaag met de trein, het was leuk jullie gekend te hebben. Wens mij sterkte!