Meestal uit onwetendheid.
Lane Departure Warning, Park Assist Pilot, Emergency Brake, Adaptive Cruise Control. Zomaar wat systemen die je kunt vinden in moderne auto’s die vandaag de dag op de markt worden gebracht. Wie maakt er nou, met uitzondering van Cruise Control, écht gebruik van? Onder de zakelijke automobilisten zijn de systemen niet heel populair, blijkt uit een onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).
1.355 zakelijk rijders werden gevraagd of dat ze (af en toe) gebruik maken van de rijhulpsystemen in de auto. In het onderzoek komt naar voren dat men vaak niet eens op de hoogte is van de systemen in zijn of haar voertuig. Verkeerspsycholoog Ilse Harms legt uit dat de ondervraagde automobilisten ook hebben aangegeven onvoldoende instructies te hebben gehad. Daarnaast zaten sommige systemen standaard ‘in het pakket’. Tevens vinden automobilisten de naamgevingen van diverse systemen verwarrend. Bij automerk A kan hetzelfde systeem een andere naam hebben dan bij automerk B. Om nog maar te zwijgen over de functionaliteit van het rijhulpsysteem. Het systeem van merk A kan geavanceerder opereren in vergelijking met het systeem van merk B.
Een concrete oplossing om automobilisten meer met deze systemen te laten werken is er nog niet. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck heeft aangegeven de handen ineen te slaan met de industrie, retail en automobilisten om de bekendheid en kennis over deze systemen te vergroten.
rrk147 zegt
Wellicht moet er bij aflevering een training van een (halve) dag worden gegeven om te wennen aan de systemen. Want niemand leest vooraf het instructieboekje. Dat wordt pas geraadpleegd als er een probleem is. Ik ben vrachtwagenchauffeur en wij moeten tegenwoordig nascholing hebben ieder jaar. Dit keer krijgen wij uitleg over de auto, hoe de afstandradar werkt, motorrem en hoe het optimaal met de brandstof om kan worden gegaan. Niet eens zozeer het rijden zelf, maar puur het bedienen. Zo kun je veel meer uit het voertuig halen, zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Bij ons duurt het één dag, Scania overweegt zelfs om dat naar 2 dagen te verlengen, omdat het zo veelzijdig is. Lijkt mij voor auto’s en automobilisten ook een prima optie.
shalomleon zegt
@rrk147: ik sluit me hier bij aan, ik zal nooit meer vergeten dat we met collega monteurs na de vrijdagmiddag borrel naar onze auto liepen en ik werd aangesproken door een ouder echtpaar (80 ). Ze vroegen of ik hier werkte en of ik kon helpen. Ze hadden zojuist de nieuwe auto opgehaald en kregen hem niet in de versnelling. Deze mensen hadden als optie de automaat aangevinkt. Na een stevige hand van de verkoper een zeer fijn weekend gewenst en tot ziens…. Dus ik netjes uitgelegd dat je dan de voet op de rem moet houden. En wat alle letters beteken. Ik stelde voor om het 80 jarige linker been ecven onder de rechter te houden en een rondje over het industie terrein te rijden voordat ze naar huis gingen
porker zegt
@shalomleon: that sucks! “Premium” merken doen over het algemeen meer moeite (kost ook meer) met afleveren is mijn ervaring. Welk merk was het?
Nemus zegt
@porker: Toen wij o ze Mokka X gingen afhalen kregen we een uur uitleg over alle systemen. En toen mijn vader zijn Toyota CH-R ging afhalen kreeg hij ook uitgebreid uitleg. Ik denk dat het ook dealer afhankelijk is.
fransananas zegt
@porker: toen ik mijn Mercedes ging halen wist ik meer can de systemen dan de verkoper… hopeloos was het. Ben nu nog van alles van comand aan het uitzoeken
shalomleon zegt
@porker: dit was bij een niet nader te noemen gerenomeerde Renault dealer in arnhem
wimof zegt
@shalomleon: Hier ben ik het spijtig ook mee eens.
Uit ervaring merk(te) dat er een (relatieve) leeftijdsgrens zit op het aanleren van al de nieuwe mogelijkheden van hun pas gekochte wagen.
Uit ervaring zou ik stellen dat +-75 een bovengrens is.
Bij aflevering, die bij mij wel tijd mocht innemen, merkte ik aan het wegdraaien van de ogen dat het saturatiepunt (vlug) bereikt was.
Meestal gaf ik de raad mee om een (laatste) wagen te kopen rond 72-73 jaar net op tijd om alles aan te leren en laat die dan 10-15 jaar meegaan dan zal het wel genoeg geweest zijn.
Electronica is de grootste struikelblok.
rrk147 zegt
Overigens: ik kan via de app (android) geen nieuwe alinea beginnen met de enter toets. Zo oogt het wat rommelig…
trustmeiamanengineer zegt
@rrk147: Dit. En een ” 1″ geven lijkt ook niet meer te werken…
tvklarenbosch zegt
De meeste rijhulpsystemen die ik ken werken nog niet goed. De land departure warning in mijn Renault Megane is zo zenuwachtig dat ‘ie begint te brommen elke keer dat je niet precies in het midden van de rijbaan zit
fanboy zegt
@tvklarenbosch: Hij heeft een piepje tegen emigreren?
stephane8200 zegt
@tvklarenbosch: inderdaad! Ik had een paar maanden noodgedwongen een Megane mee vanaf Schiphol. Ik schrok me haast een ongeluk toen de lane departure warning afging. Gelijk uitgezet.
towi1989 zegt
Ho eens even. Het overgrote deel van deze dingen zijn passirve veiligheidssystemen, waar je alleen mee geconfronteerd wordt bij gevaarlijke situaties. Onder normale omstandigheden zul je daar dan inderdaad amper mee te maken krijgen, maar als het erop aan komt kan het wel het verschil maken tussen wel of geen ongeval. De meeste dingen zoals automatisch inparkeren zijn simpeleel leuke softwate gimmicks die gebruik maken van het arsenaal aan sensoren die benodigd zijn voor deze passieve veiligheidssystemen.
bitd zegt
@towi1989: klopt, super irritant als je weer vol in de ankers gaat als je plankgas een Max move maakt op het kruispunt!!!
Kartmans zegt
Zo lang ik binnen de lijntjes rij doet mijn active lane departure warning niets. Maar het staat gewoon aan, dus ik gebruik het wel. Werkt trouwens goed, dat licht tegensturen als je over het lijntje gaat. Onbewust doe je dit toch vaker dan je zelf denkt. Daarbij zit er ook grootlicht assistent op mijn auto, welke automatisch aanstaat als mijn verlichting op de AUTO stand staat. Maar ik heb pas 2 keer gehad dat deze een paar seconde aan ging hier in de Randstad. Alles is verlicht.
En die active CC heb ik gelukkig niet. Hoor er toch veel negatieve verhalen over dat de afstand die hij houdt te groot is.
draadloos zegt
@Kartmans: die afstand is prima. Ik kan de Audi instellen op 0,5 , 1 en 2 seconden. Je ziet dat het overige verkeer er niet mee om kan gaan. Zodra er 1 auto tussen past, hoppa gooien ze hem ervoor. Acc werkt prima, de rest van de weggebruikers niet..
Gulli zegt
@draadloos: Klopt, dit heb ik ook eens tevergeefs aan een collega proberen uit te leggen. Hij vond dat ik wat dicht op mijn voorganger reed in de spits en hij noemde de tweesecondenregel, dus ik kwam met de volgende rekensom;
Wanneer je 100km/u rijdt leg je 27,78 meter per seconde af.
Als je 2 seconden afstand wilt houden is dat dus een afstand van (27,78*2=) 55,56 meter.
De best verkochte auto in Nederland is (hebben we net kunnen lezen) de Renault Clio, en die heeft een lengte van 4 meter en een beetje. in die 55,56 meter passen ruim 13 Clio’s! Ook al zouden we van een C-segmenter uitgaan van zo’n 5 meter dan zijn het nog steeds 10 autolengtes ruimte. No way dat je die meters voor jezelf kunt houden, daar duikt iedereen meteen in.
En dan hebben we het nog ‘maar’ over 100km/u. Bij 120 is het al 66,66 meter en bij 130 is het 72 meter. Succes met afstand houden dan!
jerudo zegt
@Gulli: knal jij dan maar lekker op je voorganger…
Gulli zegt
@jerudo: dat zal zeker eens gaan gebeuren als iedereen hem er zonder besef van oorzaak/gevolg tussen blijft proppen
eelco74 zegt
@Kartmans: op de C klasse is de afstand traploos in te stellen. Zondermeer een fijne optie die cc echt bruikbaar maakt.
lincoln zegt
Gadgets worden nooit aangeschaft door bijster slimme mensen ..
ukbob zegt
@lincoln: nog dommere conclusie dan dat hele ‘onderzoek’, knap…!
lincoln zegt
@ukbob:
En waarom zit die meuk in een auto dan ??
Robert zegt
@lincoln: onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie. “Kijk, bij mij zit dit er allemaal op!” Net zoals je 25 jaar geleden auto’s kon kopen waarbij ze onder de type-aanduiding vermeldden dat de auto was uitgerust met ABS. Of twee airbags.
lincoln zegt
@rrrobert:
Idd .. The dickhead market ..
Eindelijk iemand die wel zelf kan denken ..
pomoek zegt
@lincoln: ach lieverd, een mobiele telefoon is natuurlijk ook gewoon een gadget, ik weet niet wat jij nu in je linkerhand hebt liggen, of laat maar, dat wil ik eigenlijk niet weten…
Arnoud zegt
@lincoln:
Geheel mee eens. Ik heb alleen cruise control, ABS en ESP naast airbags en gordels. En behalve de cruise control heb ik het nog nooit nodig gehad. Ik heb ook nog nooit gehad dat ik verrast werd door een auto in de dode hoek. Nog nooit tot in het ABS hoeven trappen.
Gewoon omdat ik oplet. Ik onthoud wat ik in de spiegels zie en hou in de gaten wanneer ik die naast me kan verwachten.
Al die systemen zijn voor mensen die liever op hun telefoon kijken.
Harald.370 zegt
Ik heb lane assist en adaptive cruise control. Voor mijn werk moet ik weleens naar het hoofdkantoor welke op 7 uur rijden ligt. Ik zou nooit meer zonder de systemen willen! Ze hebben mij al 3x een ongeluk bespaard. Het enige dat hindert (in het geval van mijn auto) is dat mijn systemen huiverig zijn voor het inhalen van vrachtwagens, dan schiet alles in de stress. Maar verder: helemaal top, ik heb het mijn medewerkers zelfs verplicht dito aan boord van de auto te hebben.
larini zegt
Voor de meeste mensen zijn knipperlichten en spiegels al te hoog gegrepen. Laat staan andere hulpmiddelen in de auto.
kobus1967 zegt
@larini: en dat begint al als ze nog geen rijbewijs hebben en fietsen, de meesten hebben geen idee hoe het licht aan moet.
rallybanally zegt
Op mijn Mazda heb ik de lane trace automatisch aanstaan. Super fijn, aldaar het niet bedoeld is als autopilot, zolang je de handen aan het stuur houdt, rijdt de auto automatisch binnen de lijnen. Ik denk wel dat veel mensen nog niet gewend zijn aan dit soort systemen en daardoor ook vaak angstig zijn om ze te gebruiken. Wellicht weet iemand van een oudere generatie of dat bij CC ook zo was in het begin.
Hubert zegt
Mijn moeder is teruggegaan naar de garage omdat hij steeds afsloeg (start-stop)
En na ruim een jaar liet ik haar zien dat de auto zelf kan inparkeren… wist ze ook niet.
pomoek zegt
@hubert: haha, van die startstop is wel erg grappig. Ach ja, moeders.
599gto zegt
@pomoek: Op een Peugeot 208 start de motor bij elke handeling in de auto raak een willekeurige knopje aan en de motor start zelfs de veiligheidsriem
duufjexc90t8 zegt
Bij levering van mijn xc90 een 2 uur lange uitleg gehad over alle systemen en opties van de auto. Inclusief een stukje rijden samen met de dealer. Gebruik nu bijna dagelijks de adaptieve cc . Weet bijna alle instellingen blindelings te vinden ( wellicht ook een beetje gadget freak ??)
ardonjr zegt
Sinds een maandje een auto met Adaptice CruiseControl. Zou absoluut niet meer terug willen. Elke dag file rijden is nu ineens een stuk minder erg. Dat ding rijdt wel.. prima! Overigens een optie die ik zelf heb aangevinkt dus zou wel stom zijn om ‘niet te weten dat het er in zit’.
bassx zegt
@ardonjr: Ik vind het ideaal voor op de provinciale wegen maar verschrikkelijk op de snelweg. De afstand met de voorganger is te groot en is niet gemaakt voor de drukken wegen zoals hier in NL. Telkens kruipt er iemand tussen en begint de auto weer te remmen.
599gto zegt
@bassx: Als iedereen het zou gebruiken zouden files verminderen maar iedereen is zo gefixeerd op zijn ruimte voor hem en het niet willen delen van die ruimte.
Onehp zegt
@bassx: vreemd, ik vind nu net dat bijna iedereen te weinig afstand houdt, de daardoor veroorzaakte schokkerige doorstroming en ongelukken (zelfs al is het enkel blikschade) zorgen voor veel meer files…
bassx zegt
@onehp: Helemaal met jou en @599gto: eens dat het systeem wel kan werken als iedereen meer afstand houdt. Het is niet zo dat het mij stoort dat iemand invoegt, wat @mashell: denkt, maar het probleem is dat het systeem niet werkt in druk verkeer. Normaal wanneer iemand invoegt anticipeer je en ga je niet per se van het gas af omdat je als bestuurder vooruit kijkt en hou je ook rekening met het verkeer om je heen. De beperking van adaptive cruise control (ACC) is dat het systeem alleen rekening houdt met een bewegend object voor zich en verder helemaal niet. Onnodig van het gas gaan of zelfs onnodig remmen omdat ACC niet drie auto’s vooruit kan kijken maakt het niet alleen hinderlijk voor mij maar ook alle weggebruikers achter mij die ook onnodig snelheid moeten minderen.
mashell zegt
@bassx: ontspan! Dat er iemand tussenkruipt is niet erg, jij komt echt niet later aan. Het is geen wedstrijd. Hanteer de regel: voor elke minuut waarin je stress kunt vermijden leef je 2 minuten langer!
bassx zegt
@mashell: Zie post boven, het gaat er niet om dat iemand niet mag invoegen. Daar heb ik gelukkig helemaal geen last van. Het gaat erom hoe ACC de doorstroming in het verkeer hindert als het druk wordt in plaatst van dat het systeem juist de doorstroming zou moeten verbeteren.
Stijnson zegt
@bassx: Ben het volledig met je eens. Vooral op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam werkt het in de spits voor geen meter. Overigens valt het mij wel vaak op dat auto’s die uitgerust zijn met ACC vaak onnodig links rijden in een treintje met andere auto’s
karhengst zegt
@stijnson: Die ben ik altijd dankbaar wanneer er op een snelweg met twee banen een mooi gaatje wordt gelaten nadat ik langs een “file” van 30 linksplakkers ben gereden.
406_v6 zegt
Had in m’n vorige auto uit 2006 al adaptive cruisecontrol; heb er naar schatting >80% van de km’s (zo’n 200.000) mee gereden.
shadowbroker zegt
Ik doe het liefst alles zelf. Gewoon zelf wakker en scherp blijven. We worden met de dag luier en gemakkelijker. Over 100 jaar laten we onze hartslag bepalen door een machine
ardonjr zegt
@shadowbroker: U bijtelt uw brieven ook nog stenen en brengt deze per paard aan wagen af bij de betreffende ontvanger?
Gulli zegt
@ardonjr: Paard en wagen? Is het wiel al uitgevonden dan?
shadowbroker zegt
@ardonjr: Ja alleen zonder wagen
tge1 zegt
@shadowbroker:
Ik ben het met je eens.
pomoek zegt
Ik lees graag instructie boekjes! Ik kan me niet voorstellen dat je geen gebruik maakt van aanwezige gadgets. Wat wellicht ook een rol speelt is de waardeloze interface van multimedia systemen waarmee je dergelijke veiligheid systemen moet activeren of aanpassen. In sommige gevallen moet de auto stilstaan om de systemen te activeren. Ik kan me goed voorstellen dat mensen geen zin of tijd hebben om een uur lang in een auto te zitten om alles te fine tunen. Hoewel ik dat zelf dus wel doe ;-).
599gto zegt
Iedereen heeft haast en wie heeft er nou tijd voor al die functies op een auto ? …En de toenemende vergrijzing speelt ook een rol die hebben geen behoefte aan gadgets .
str8six zegt
Dat komt omdat het draken van systemen zijn die niet kunnen doceren of anticiperen.
thearchitect zegt
Ik gebruik de ACC redelijk vaak, echter niet in de spits. Systeem kan dat niet goed aan.. en dat snap ik ook wel, op drie of vier-baans wegen is er gewoon te veel activiteit om soepel te kunnen rijden. Maar op langerer stukken met ‘medium’ drukte is het een goed en ontspannen hulpmiddel.
Daarnaast vind ik de blind spot warning ook fijn, al duurt het even om de ‘muscle memory’ van het over je schouder kijken af te leren.
Lane Departure Warning heb ik uitstaan. Niet dat ik denk dat het niet werkt, maar omdat ik een overdaad van hulpmiddelen ook niet goed vind. Ik denk dat je onbewust een tikkie minder alert bent, als je weet dat je allerlei vangnetten hebt. Je kijkt net even wat langer op je telefoon, of tikt een berichtje of je gaat die Double Whopper met twee handen eten..
pomoek zegt
@thearchitect: op zich niet verkeerd dat je naast Vlissingen gewoon over je schouder blijft kijken. Ik hou wel van dubbele veiligheid systemen. Daarom denk ik dat je gerust dat lane departure aan kan zetten. En een dubbele wopper met een hand eten achter het stuur zonder je broek onder te knoeien? Onmogelijk. Die zou ik gewoon in het restaurant bij de B-king eten.
Texhnolith zegt
Al die opties is juist waarom ik een 5 serie gekocht heb.
Adaptive cruice contol gaat overal aan waar het het ook maar een beetje toelaat. Ik wou deze optie sowieso voor de vele files waar ik in sta, echt ideaal in combinatie met de automaat. Dode hoek detectie staat altijd aan en is ook gewoon handig, soms de auto helemaal vol zitten met dozen en dan is een extra set ‘ogen’ toch handig.
En ik had niet verwacht dat ik het zoveel zou gebruiken, maar de headsup display is echt super. Kijk alleen nog maar naar m’n cluster om te kijken wanneer ik moet tanken.
jack_abarth zegt
@texhnolith:
Wat heeft de 5-serie er nou mee van doen?
Texhnolith zegt
@jack_abarth: omdat de opties daar in zitten en het de reden was dat ik “die” auto gekocht heb?
En ik dus de bovengenoemde systemen uit het artikel dus juist niet links laat liggen?
Ik neem aan dat je nog bezig bent zure reacties te posten op alle andere comments met auto vermeldingen? Of heb je enkel problemen met 5 series?
jack_abarth zegt
@texhnolith:
Nee ik had verwacht dat je uit zou leggen “waarom” je ‘m nu had gekocht, en niet bijvoorbeeld een E-klasse. Je opent je reactie alsof er een wezenlijk verschil in zit en dat je dus daarom voor een 5-serie bent gegaan.
Texhnolith zegt
@jack_abarth: omdat hij dus de opties bied. Sure ander autos ook, maar van alle autos in de prijsklasse vond ik voor mij de 5 de beste keuze.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Gisteren anderhalf uur file, misschien 4 keer mijn stuur aangeraakt om bij te sturen. Is alleen nodig als er een motorrijder aan komt. Wil je toch iets meer ruimte maken. Te weinig afstand is ook niet van toepassing bij de Lexus, kun je op verschillende manieren instellen en is snelheidsafhankelijk. Bij lage snelheden plakt hij netjes achter de voorligger. Kortom: geniaal, ik ben fan!
spykerboy zegt
Tja ik zet ook altijd al die systemen uit, maar dat komt omdat ik computers niet vertrouw met zulke dingen… heb al is gehad met adaptive cruise dat ik d8 “oh die remt wel” nou niet dus, tis dat ik de vluchtstrook op stuurde anders was ik mooi achterin geklapt. Sindsdien maak ik nergens meer gebruik van…
spykerboy zegt
@spykerboy: tevens was dat met een nieuwe xc90 toen die net uit was.. daarbij heb ik ook al is gehad dat ik dacht kan van baan wissellen, mn dode hoek sensor geeft niks aan…. je raad het al er zat dus wel iemand… wederom in een volvo.. nee geen systemen voor mij (overigens houd ACC veel te veel ruimte waardoor je steeds langzamer gaat rijden omdat er nog een vrachtwagen met aanhanger tussen kan met 100km/h, dus iedereen gooit hem er ook tussen waardoor die weer afremt…)
volvaudi zegt
Dit riekt echt naar incompetentie. @spykerboy:
spykerboy zegt
@volvaudi: mag je vinden, toch heb ik zulke dingen niet zonder die systemen, als ze erin zitten moet je er ook echt op kunnen vertrouwen, is dus gewoon nog niet zo, dus dan liever niet… kan immers ook alleen maar storingen veroorzaken..
volvaudi zegt
@spykerboy: I rest my case ;)
ukbob zegt
@spykerboy: je bent (in ieder geval op basis van wat je nu omschrift) het perfecte voorbeeld waarom dit soort technieken in een kwaad daglicht komen te staan..
Schreef het hier al eens eerder: die techniek is – zeker nu nog – bedoeld ter ondersteuning van de bestuurder. Volledig vertrouwen op deze techniek vooral waar het om mensen levens gaat maakt je een groter gevaar op de weg.
Hoop dat je nooit een keer in een serieus ongeluk terechtkomt en daarna je auto de schuld gaat staan geven.
spykerboy zegt
@ukbob: tja zolang de merken blijven volhouden dat dat kon (sterker nog een van de leiding gevende vertelde mij zo te rijden, want dan straal je vertrouwen in het product uit naar klanten)….
Mijn prive autos hebben zulke systemen gelukkig niet! Hoef ik er ook niet op te rekenen dat ze het niet doen als ze het horen te doen…
volvaudi zegt
Onbegrijpelijk. Werk zelf bij een Volvo dealer en auto’s gaan bij ons niet weg zonder uitvoerige uitleg. Voor de nieuwe modellen als de XC60, 90 serie en een V60phev trekken we minimaal 2 uur uit. Soms zit ik de hele ochtend met mensen. #vision2020
trustmeiamanengineer zegt
@volvaudi: Kijk, zo hoort het! Volvo heeft natuurlijk ook de naam hoog te houden, en al die veiligheidssystemen werken alleen perfect als men weet hoe het werkt en waarom en wanneer je welke waarschuwing of ingreep krijgt.
thearchitect zegt
@trustmeiamanengineer: al moet ik nog steeds wel gniffelen om dat inmiddels beruchte filmpje van Volvo waar het noodstop / voetgangersdetectie systeem word gedemonstreerd aan een aantal journalisten, waarvan één dan voor de auto moet gaan staan…. die eindigt dan op de motorkap..
spykerboy zegt
@thearchitect: volgens mij was dat de ceo van volvo zelfs die ervoor ging staan..
toyotaprius zegt
@volvaudi: netjes, eigenlijk zoals het hoort. Service hoort gemeengoed te zijn en geen zeldzaamheid.. bij de aflevering van onze Mercedes werd er zelfredzaamheid van ons verwacht, de aflevering ging in een record tempo…
volvaudi zegt
Gaat toch vaak om 60 tot soms meer dan 100k dus dan mag je wel iets verwachten
@toyotaprius:
toyotaprius zegt
@volvaudi: inderdaad, dat ben ik met je eens. En dat betekend niet eens dat de rode loper wordt uitgerold, de champagne wordt ontkurkt.. oh ja en nog een fanfare.. ik ben al tevreden als men “hallo” zegt als ik de showroom binnen loop en wanneer nodig men mij kan helpen/adviseren. Oh ja, een aflevering niet binnen 2 min wordt afgeraffeld.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@toyotaprius: Met je bovenstaande 2 zinnen beschrijf je precies de aflevering van m’n Lexus! ;)
baasbas zegt
Ingebouwde gadget “navigatie” is het eerste wat uit gaat na het starten van de auto. Ik kan helaas niet zonder die gadget krijgen :-(
trustmeiamanengineer zegt
Ik kan me voorstellen dat zeker de technisch minder inderlegde mensen moeite hebben met alke functionaliteit. Maar de meeste systemen staan toch echt altijd standaard aan, zoals lane-keep, blind-spot etc. Maar je moet dan natuurlijk wel weten waar al die alarmbellen vandaan komen onder het rijden. De dealer moet het gewoon goed uitleggen.
E34M5Touring zegt
@trustmeiamanengineer: En dat wil de dealer doorgaans ook graag. Maar het gros vd klanten zegt, jaja, dat vind ik zelf wel uit. En rijdt weg.
mout zegt
Ik weet alle geavanceerde systemen van mijn Volvo 240 blindelings te bedienen!
thearchitect zegt
@mout: Gas, rem, koppeling ? ;)
pomoek zegt
@mout: het grappige is dat die mechanische ‘systemen’, als ze kapot gaan, voor een appel en een ei zijn te repareren. Een schakelaar voor de interieur verlichting is een fysieke knop die tegen je portierdeur aandrukt. Dat kan kapot maar is makkelijk te herstellen. Later is Volvo, in de V70 onder andere, hiervoor een sensor gaan gebruiken in de handgreep. Dat is echt een bitch om te repareren.
599gto zegt
@pomoek: De bedoeling is niet repareren maar vervangen door de garage van Volvo zodat ze wat aan je kunnen verdienen het liefst is het onderdeel lekker groot met meerdere functies in een zodat je diep in je zakken moet graaien :)
mout zegt
@pomoek: Dat is dan ook een van de redenen waarom ik van een 21e eeuwse naar een 20e eeuwse auto geswitcht ben. Vorige auto had minuscule electronische storinkjes – en dat draaide uit op €2000 plus vier weken geen auto. Nu gaat er best wel eens wat stuk, maar zijn onderdelen zelden duurder dan tientjes (morgen complete nieuwe merkuitlaat – nog geen €200). En kan ik de meeste van die onderdelen zelf voor de deur vervangen.
tge1 zegt
Allemaal veiligheidstroep op je auto en toch rijdt iedere dag wel iemand zijn auto aan prut. Ik moet die zooi niet, en het gaat nog altijd prima in het verkeer.
lekbak zegt
Ik ben blij dat ik maar één betweterig dingetje in mijn auto heb. En dat is de automatische afslag van de richtingaanwijzer. Voor de rest kan ik zelf prima afstand houden en binnen de lijntjes blijven.
Kwestie van prioriteiten stellen. Er is maar één kapitein in de auto en dan ben ik. Ik bepaal hoe ik rij en niet de auto. Ook niet de bijrijder of het navigatiesysteem trouwens.
406_v6 zegt
@lekbak: heb je op die schuit van jou dan ook nog steeds een helmstok om het roer te bedienen?? En een “dekzwabber” die elke zoveel tijd een peillood uitgooit en vervolgens de diepte in vadems naar jou brult? ?
lekbak zegt
@406_v6: Ik heb stuurbekrachtiging, elektrische ramen en zelfs koplampen op mijn auto. Ideaal. Maar alles wat automatisch gaat is irritant, en als het dan ook nog zelf lerend is zoals alle moderne snufjes is het zo irritant dat ik er niet mee kan werken.
Op het schip hebben wij een piloot die automatisch door mij aangegeven graden per minuut een bocht maakt. Maar de helft van de tijd als we op een kanaal zitten vaar ik zelf omdat dat klereding een eigen wil heeft. Reageert niet snel genoeg of denkt de roeren dwars te moeten leggen voor een brug. Dan moet ik zelf toch weer ingrijpen dus kan ik het net zo goed helemaal zelf doen. Collega’s doen dat dan wel op de piloot met als gevolg dat ik een halve km meer snelheid behoud en dat ik geen gas bij hoef te geven om het schip onder controle te houden.
Geleerd van mijn eerste schipper. Ik moest eerst op de hand (houd in, via een klein pookje zelf de roeren besturen) kunnen varen voordat ik de piloot gebruikte want dan leerde ik pas echt wat een schip doet en hoe het zich gedraagt.
Hoe goed kunnen moderne automobilisten nog afstand inschatten? Weet men over een paar jaar nog wel dat je meerdere auto’s vooruit moet kijken op de snelweg? Ik betwijfel het. Negatieve evolutie…
406_v6 zegt
@lekbak: je hebt helemaal gelijk hoor; heb ook zelf ooit met 1 van de 1e automatische piloten op de binnenvaart gevaren, je zat continue bij de ‘handbediening’ om zelf bij te sturen. Maar dat was zo’n 30jr terug, had verwacht dat de techniek nu min of meer feilloos zou werken, maar jouw relaas bewijst het tegendeel.
lekbak zegt
@406_v6: Op de rivier werkt het prima. Maar op kanalen met een geladen schip vind ik het ruk. Veel teveel zuiging waar de piloot overdreven op reageert, met name als je een ander schip tegen komt of als je voor een brug zit waar je dicht bij de kant moet zitten. Ledig met wind geef ik ook de voorkeur om met de hand te varen.
Maar ik ben een zeikerd en perfectionist met varen (en autorijden).
599gto zegt
@lekbak: 1 betweterig dingetje in de auto ?! Ben je jezelf vergeten :)
lekbak zegt
@599gto: Daarom ben ik ook bestuurder. Ik word geacht te weten wat ik doe. Net zoals elke andere bestuurder. Zodra de computer in moet grijpen heb je als bestuurder gefaald. Maar omdat je weet dat die computer toch wel ingrijpt faal je steeds vaker. Totdat die sensor eens niet dat obstakel opmerkt. Boem is ho.
Robert zegt
Dat mensen worden afgeschrikt door het bijbehorende handboek van het formaat (ouderwets) telefoonboek, is van geen zorg voor de dealers – ze vertrouwen wel op die handige zoon, neef of buurman van de koper, die het ze komt uitleggen.
Mijn schoonvader appte me afgelopen jl. maandag dat -ie na twee jaar eindelijk had uitgevogeld hoe hij de klok in het multimediasysteem weer op de wintertijd had weten te zetten. Helemaal zelf!
toyotaprius zegt
Ik heb begrepen als je lang genoeg door rijdt met een auto.. stop deze vanzelf.
allesmetturbo zegt
Mega hinderlijk als je een fietser inhaalt en de auto direct begint te mekkeren en piepen.
Remt een auto voor je en rem je laat, gaat de auto vol in de ankers. Degene achter je zonder dat systeem knalt vervolgens vol in je achterkant.
Ik vind al die systemen echt extreem irritant. Alleen (evt adaptive) cruise control voegt echt iets comfortverhogends toevoegen.
Zelfs parkeersensoren vind ik al erg zenuwachtig.
Samen met de start&stop het eerste wat ik uitzet.
Voor een niet autonome auto heeft het weinig zin en ga je als bestuurder alleen maar slechter opletten omdat je denkt dat de auto het wel oplost.
dijan zegt
De meest ongebruikte extra s zitten in een pakket ,waarvan je een of twee dingen wel wil. Dan zit er in dat pakket of uitvoering zoiets als inparkeren wat je nooit gebruikt.
oneeeeeschade zegt
Zou niet meer zonder de optie AutoPilot willen
Homer55 zegt
Ik rijd al jaren rwd met alleen abs. Alleen bij sneeuw kom ik erachter dat het erop zit….
Dutchdriftking zegt
Uitleg van systemen lijkt me een taak van de dealer? Stukje nazorg…
Gulli zegt
En na zo’n onderzoek blijkt maar weer hoeveel mensen geen petrolheads zijn zoals de meesten van ons en gewoon ‘een auto’ willen ‘die er wel leuk bij staat’ en die ze van A naar B brengt. Voor ons onbegrijpelijk, voor hen onbegrijpelijk dat wij er zoveel emotie aan hangen.
karhengst zegt
Ik heb nogal weinig vertrouwen in software die ik niet zelf getest heb, en aangezien de openbare weg geen testterrein is laat ik dergelijke systemen links liggen. Een automaat rijdt prettig, is nu mijn ervaring, maar nog altijd geldt voor mij dat spiegelen, kijken, schakelen en anticiperen een tweede natuur zijn en daarmee dus reeds een automatisme. Daarnaast is voor een goede anticipatie belangrijk om te zien wat de tweede en derde auto voor mij doen, niet degene direct voor me. Laat dat net hetgene zijn wat zulke systemen niet kunnen zien maar ik wel.
Daarnaast werkt de grootlichtassistent in mijn C-klasse nog niet eens naar behoren, vrachtwagens op de andere baan ziet hij de helft van de tijd niet, en ook in mijn rijrichting verblindt het systeem mijn medeweggebruikers veel te vaak. Als dát al niet productierijp is, hoe moet ik dan op een systeem dat stuurcorrecties uitvoert kunnen vertrouwen?
Als de fabrikanten graag tussenoplossingen op weg naar autonoom rijden in productieauto’s willen testen om meetgegevens af te kunnen vangen heb ik daar geen probleem mee, maar ik zal er nimmer voor betalen. Tot die tijd stop ik die paar duizend euro liever in een sterkere motor, lederen zetels en verbeterde audio. Ieder z’n ding.
dutchking zegt
Nou, hier wordt flink gereageerd op alle speeltjes…..en, kunnen jullie ook allemaal nog zelfstandig het licht inschakelen? (Bij wie staat die knop NIET op “auto”?)
Ik schrik me elke weer rot als ik een huurauto zit die zelfstandig begint te remmen als hij vindt dat ik te weinig afstand houdt b.v was laatst een roestvrijstalen tankwagen aan hetbinhalen in een lange bocht in Duitsland, (autobahn) kom je lekker met 160 op de cruise controle aan, voor je is alles vrij en dan begint hij opeens te remmen, heb dus de tankwagen maar de schuld gegeven. (En dus de cruise controle maar uitgedaan)
tarquesh zegt
Mijn auto heeft weinig veiligheidsbemoeizuchtige systemen aanboord.
Cruise control, wat is dat? hahahaha.
Netjes binnen de lijnen, dat doe ik zelf.
Optijd remmen, dat doe ik zelf.
Parkeren, dat doe ik zelf.
Ook de verlichting zet ik zelf aan en uit.
Een regensensor, niet aanwezig.
Wel daar:
Banden spanningscontrolle systeem.
ESP.
ABS.
Zij airbags.
Hill hold.
bartsmit zegt
Mijn auto heeft ook een mastubatiefunctie met happy end. Zou niet meer zonder willen.