De boete is gigantisch!
Het Nederlandse Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid – of SWOV voor vrienden – berekende dat in 2023, precies 75 procent van de verkeersdeelnemers wel eens op hun telefoon kijkt. Daar zullen ook een boel automobilisten bij zitten. Als je daarmee gepakt wordt, betaal je een boete van €420. Dat moet afschrikken, maar die boodschap komt bij sommige automobilisten niet binnen.
Voor dit nieuwtje verplaatsen we ons naar de andere kant van de wereld (waar het al 2025 is). In het zuiden van Australië werden nieuwe camera’s opgehangen die telefoongebruik controleren. Er zijn in drie maanden tijd 28.000 automobilisten op de bon zijn gegaan voor het vasthouden van een telefoon achter het stuur. Dat klinkt misschien als veel boetes, maar het kan erger. In de proefperiode voor de plaatsing van de camera’s werden 68.000 automobilisten gepakt.
41 keer op de bon
De boodschap lijkt dus bij 40.000 Australiërs te zijn geland. Maar er zijn er genoeg die de memo gemist hebben. Meer dan 200 bestuurders werden meer dan eens bekeurd voor het gebruik van een telefoon achter het stuur. Eentje kreeg er 22, een ander 23, maar er is één automobilist die de kroon spant. Hij of zij kreeg 41 boetes binnen voor dit vergrijp. Daar had de politie ook niet op gerekend.
”We zijn momenteel bezig om al deze boetes te beoordelen en passende maatregelen te nemen”, zegt de politie volgens het Australische ABC. De standaardboete in Australië voor het gebruik van een telefoon achter het stuur is $ 556 plus een slachtofferheffing van $ 102 en drie strafpunten op je rijbewijs.
Omgerekend zou de veelpleger een boete kunnen krijgen van zo’n € 16.000. En nu maar hopen dat hij er wat van geleerd heeft.
Onehp zegt
Wat ik niet begrijp. Mensen kopen een moderne auto met alle laatste technische snufjes en de laatste smartphone, en toch lukt het kun om dat ding vast te houden. Keer op keer. Een Nokia 3310 en een Volvo 240 was een betere keuze geweest…
Op zo’n momenten verbaasd dat we als menselijkheid hebben kunnen overleven.
Robert zegt
Als de persoon in kwestie al 41 keer is gepakt, heeft deze dus ook al 41×3=123 punten op diens rijbewijs afgetrokken zien worden.
Hoeveel punten heeft een Australisch rijbewijs eigenlijk?
monsieurleloure zegt
124
DeWitteCondor zegt
Het is natuurlijk wel een kleine groep, stuck in their habits. Er lazert ook iedere maand een of andere influencer van een klif af bij het nemen van een selfie. Als mensheid overleven we dat ook.
rendomjoeser zegt
Het lukte mij al rond de eeuwwisseling om m’n telefoon niet vast te houden met de Nokia Cark-91.
Daar moet ik wel bijzeggen dat de 3310 daar dan weer niet in paste.
Robert zegt
Bij onze zuiderburen geeft men nu trouwens eindelijk een passende sanctie op het gebruik van de smartphone achter het stuur:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/30/gsm-achter-stuur-ook-in-antwerpen-automatisch-rijbewijs-kwijt/
Hear! Hear!
Hubert zegt
Ik zou dit ook graag zien voor alcohol.
En dan gewoon iedereen boven de 0 is zijn rijbewijs kwijt.
Robert zegt
0.0 is geen optie. Eén keer een overrijpe banaan eten o.i.d. en je bent al de klos, terwijl je je van geen kwaad bewust bent…
mashell zegt
Het is een collectieve smartphone verslaving. We zullen Google en Apple moeten dwingen om blokkades en afkick programma’s te integreren. De politici kunnen dat doen maar zij zijn zelf minstens zo verslaafd en zitten nog in de ontkenningsfase…
DeWitteCondor zegt
Zelfdiscipline is ons tegenwoordig vreemd. Ik heb niks met social media en in de auto neem ik op via het stuur. Behalve af en toe Flitsmeister draaien er geen apps als ik rijd. Dat is dus echt niet zo moeilijk en ik heb geen betuttelende bijsturing van overheden of tech giganten nodig.
mashell zegt
Jaaaaaaaaaa! Dat is precies waarom het als een verslaving behandeld moet worden. Een verslaving is sterker dan zelfdiscipline, elke roker, zuiper, drugsgebruiker weet dat het niet goed voor hen is maar ze doen het toch. En dat geldt ook voor de telefoon gebruikers in de auto.
racerx zegt
Laat dat ‘in de auto’ maar weg.
kniesoor zegt
We moeten niks behalve verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen daden. En zelf zwaar op de blaren zitten als we dat niet doen. Met iets als het hierboven genoemde ‘Antwerpse model’ als stok achter de deur.
potver7 zegt
Dat zijn twee verschillende dingen. Natuurlijk kies je er zelf voor om de telefoon te pakken terwijl je aan het verkeer deelneemt. Maar waarom zou je bedrijven die miljarden verdienen met het zo verslavend mogelijk maken van hun product niet mogen dwingen om het gebruik daarvan tijdens verkeersdeelname (op z’n minst) te ontmoedigen?
rwdftw zegt
Moet je je dat eens voorstellen. Een telefoon die registreert dat je je beweegt over een weg (GPS/Google Maps), waarbij de snelheid hoger is dan 10 km/h. Ook registreert de telefoon de aanwezigheid van de auto, die een Bluetooth signaal uitzend. Dus je zit in een auto. Mooi, we gaan op zwart. Telefoon onbedienbaar tenzij je handsfree set ook is aangekoppeld.
Daar rij je dan, van Rotterdam naar Zwolle (als voorbeeld) met je vrouw en je 2 puberdochters. Alle 4 de telefoons op zwart. Jakkes, dan moet je weer met elkaar praten! En ik zie ik zie wat jij niet ziet spelen.
Teh Horror!
mashell zegt
Die Antwerpse methode is gewoon ouderwets “keihard aanpakken”. De illusie dat zware straffen een afschrikkend effect hebben. Maar de wetenschap weet inmiddels al een tijdje dat het zo niet werkt, nu de Kamerleden en de internetters nog.
Jurgen zegt
Niet te volgen deze idioten, laat dat ding gewoon in je broekzak zitten en gebruik de mogelijkheden van je auto als je niets wilt missen. Als ik gebeld wordt terwijl ik in de auto zit neem ik alleen op als het een gezinslid is, maar dan wel handsfree en het wordt een kort gesprek, leidt veel te veel af, je ziet het ook altijd direct aan het rijgedrag als ze op die telefoon bezig zijn, levensgevaarlijk en pakkans moet echt veel groter worden, zet maar meer van die touringcars in👍
Janus zegt
Ik snap het niet. Je kunt boetes blijven uitschrijven, maar dat helpt niet. Mijn voorstel: eerste keer betrapt: boete. Tweede keer betrapt: boete verdubbeld. Derde keer betrapt: ter plekke telefoon inleveren welke direct vermalen wordt.
rwdftw zegt
Bij Ali om de hoek heb je meteen een nieuwe. Beter is een paar dagen opsluiting in het Hilton van de overheid. En aangezien er nogal wat overtreders zijn krijg je niet meer je eigen cel maar moet je die delen met een andere social verslaafde.
mashell zegt
Dat is het achterhaalde idee dat een hoge straf een afschrikkend effect heeft… Dat heeft het helaas niet, hoogstens op mensen die bij een kleine straf ook al afgeschrikt zouden zijn. Alleen een hoge pakkans heeft een afschrikkend effect maar dat levert je een politiestaat op met een BOA achter elke lantaarnpaal.
De enige oplossing is Apple en Google verplichten dat het ding op zwart gaat in de auto. Ongemakkelijk voor (bus)passagiers maar dat is een kleine prijs voor verkeersveiligheid. En dat die passagiers een beetje afkicken is ook goed voor de maatschappij.
melcon zegt
Correct, daar is in totaal al z’n 50 jaar onderzoek naar gedaan waarbij elk onderzoek tot dezelfde conclusie komt: een hogere straf heeft geen enkel afschrikkend effect. Een regel die je “handhaaft” door de straf zo hoog mogelijk te maken wordt door niemand serieus genomen. Zelfs met een pak kans van laten we zeggen 50% met een boete van 50 EUR voor het vasthouden van een op elektronisch gelijkend apparaat in de auto gaat al vele malen effectiever zijn als het huidige handhavingsbeleid waarbij de pakkans iets meer dan 0% is sinds de “smartphone” camera’s. En zelfs als je gepakt wordt zul je zien dat met z’n lage pak kans mensen na verloop tijd gewoon in hetzelfde gedrag vervallen.
Wat vooral uit die onderzoeken blijkt is dat een combinatie van handhaving, voorlichting en educatie het allerbeste werkt. Die educatie dient uiteraard vooraf plaats te vinden tijdens rijles. Educatie achteraf kan ook maar dan wel op een fatsoenlijke manier en niet zoals nu bijvoorbeeld een EMG die in zijn geheel geen enkele educatieve waarde heeft en vooral geld kost.
Uit recente onderzoeken blijkt dan weer dat technologische oplossingen ook niet zaligmakend zijn, de “gebruikers” zoeken en vinden manieren om deze te omzeilen. De gewoonte afleren is en blijft de allerbeste methode (21 dagen je smartphone niet vast houden = einde gewoonte / nieuwe gewoonte).