Het pensioenoverleg tussen de coalitie en de oppositie ligt al een week stil. Maar gelukkig kunnen we altijd nog de automobilist verder uitknijpen.
Er zit naar verwachting een gat van 400 tot 500 miljoen in de pensioenbegroting omdat het zogeheten “opbouwpercentage” dat men wilde introduceren bij de pensioenen door de Eerste Kamer geweigerd is. En dus moet er een andere oplossing gevonden worden voor het gat dat door de vergrijzing wordt veroorzaakt.
Nu was het tot nu toe altijd zo dat minister Dijsselbloem en zijn kornuiten de oplossing zochten binnen het pensioendossier maar omdat ze er nu niet uitkomen wordt er weer teruggegrepen op het vaste zekerheidje: de automobilist. Om het pensioengat te kunnen vullen wordt er naar verluidt gesproken over het verhogen van de BPM, de aanschafbelasting op auto’s in Nederland. En u kunt er weer eens niets tegen doen, zelfs in België gaan wonen heeft geen zin.
Grote boosdoener in het verhaal lijkt overigens de Christen Unie, die zwaar hecht aan een hoger opbouwpercentage voor de pensioenen. Bovag, halen jullie de melkkoeien alvast van stal?
porschefan993 zegt
Het zal weer eens niet zo zijn! Ze begrijpen er wederom niets van! Ouderwets burgertje pesten dit!
tweetyv6 zegt
De christen unie. Zo’n kut marge-partijtje die zich beslist niet houden aan de scheiding tussen kerk en staat. Dus puur om lijfsbehoud zullen de pluche-plakkende politici van de VVD hier niks tegen doen want anders verliezen ze de steun van de CU voor het crematorium-akkoord en valt het kabinet uit elkaar.
Lekker dan weer.
nielsvanderweiden zegt
Twee dingen:
1) ik dacht dat de bpm moest verdwijnen op last van de EU?
2) hoe moet dat geld dan binnenkomen, aangezien Nederland jaar na jaar minder nieuwe auto’s koopt?
griffendahl zegt
@nielsvanderweiden: BPM is in principe al verdwenen, er is een soort milieutax voor in de plaats gekomen die ze voor het gemak ook BPM noemen.
carlo96 zegt
Ik erger me echt de ziekte aan dit land. Ik snap niet waarom Nederland geen voorbeeld neemt aan Duitsland.
kakhead zegt
@carlo96: Dit ligt meer aan dat wij ons poot stil houden, wel wat zeggen op forums/blogs, maar het komt nooit over bij de regering.
Zo hoorde ik laatst ook dat de ANWB voor ons in zetten? Volgens mij heeft dat ook vrij weinig geholpen.
Schijnbaar zijn wij allen Nederlands rijk genoeg om al deze prijsverhogingen aan te kunnen.
Ooit zal er een moment komen dat we of geen auto meer kunnen rijden of we het toch eindelijk te duur vinden.
Tenslotte is een auto een primaire voorziening, zeg eerste secundaire voorziening en zullen wij dit wel moeten hebben.
Melvivio zegt
@kakhead: Precies! Een actie opzetten voor Dinsdag 17December. Maandag de oldtimers, Dinsdag de rest van autoliefhebbend Nederland. Of gewoon mensen in het algemeen die er klaar mee zijn genaait te worden.
desjonnies zegt
Het motto van iedere regering voor de automobilist is gewoon :
” Wat lul je, betalen zul je ”
Het kan nog erger, nadat voorgaande regeringen Nederlandse zekerheden hebben geprivatiseerd als gezondheidszorg, openbaar vervoer en energie, zou Dijsselbloem ons water willen verkopen aan een marktspeler.
Let wel : dit was allemaal VAN ONS !
Ik ben van mening dat eerder genoemde geprivatiseerde diensten nooit geprivatiseerd hadden mogen worden, het is een brevet van onvermogen van de bestuurders die dit land rijk is,
Dus ondanks het feit dat we gegijzeld worden door de Christen Unie zie ik dit liever dan dat de bijvoorbeeld Frima Nestle ONS WATER koopt en vervolgens de aankoopsom + winst door ons betaald mag worden.
( zoals ze in de VS het water uit hele bosrijke streken leegroven )
4x4wheels zegt
@desjonnies: Helemaal mee eens, de ellende van de privatisering door Nederland legt flink beslag op een hoop mensen binnen mijn kennissen kring. Met name m.b.t. ziektekostenverzekeringen, schoolgaande kinderen en dergelijke. Alles lijkt een grote competitie om imago/resultaten, waardoor het dienen van de mens niet meer op de eerste plaats komt te staan.
O.T: De EU die het volk zou moeten dienen, ik geloof er al jaren niet meer in. Beklag doen lucht op, maar beter is om er wat mee te doen in de praktijk of gewoon je eigen plan trekken.
autogek123 zegt
Er zijn zat eerlijkere manieren om geld in het bakje te krijgen. Iedereen 42% belasting laten betalen en geen toeslagen meer uitgeven. De diesel een keertje niet meer subsidieren en gelijke toeslagen laten betalen als benzine. Ohhh ik maak me met de waarheid natuurlijk niet populair. :-P
mashell zegt
@autogek123: iedereen 42% en de toeslagen afschaffen. Dus die arme sloebers die nu 37,5% betalen en toeslagen ontvangen moet bloeden zodat degene die nu 52% betalen zich 3x in de rondte lachen? Daar krijg je geen prettige maatschappij van.
lambo4all zegt
@mashell: in nederland is het hoe harder je werkt en hoe meer je verdient hoe meer zeepjes je moet rapen. het is in mijn ogen dus meer dan terecht als er wat nivellering plaatsvindt! als je in nederland niet jan modaal verdient wordt je op alle mogelijke manieren leeggetrokken, lekker ontmoedigend als je wat wil bereiken in je leven. hoe harder je je best doet hoe meer je in het putje gooit!
baasbas zegt
@lambo4all: …nivellering?
lambo4all zegt
@baasbas: wat MINDER nivellering natuurlijk!
autogek123 zegt
@lambo4all: Je kan het nivellering noemen de andere kant op noemen hoor. Maar dan is het nivellering van lasten ipv netto inkomen. Ik vind het belachelijk dat men naar nivellering van netto inkomen kijkt en niet besteedbaar inkomen. Een voorbeeld: Een stel met kind dat bruto samen 70.000,- verdient heeft netto meer te besteden heeft dan alleenverdiener met 90.000,-. Maar ja, Links en geloofspartijen gaan niet aan de koopkracht van hun kiezers zitten.
mashell zegt
@lambo4all: nee joh. Mensen in de 52% schaal hebben meer aftrekposten (in het bijzonder de hypotheekrenteaftrek) en betalen dus naar rato eigenlijk even veel. We hebben een bijzonder progressief belastingsysteem in Nederland, juist dankzij de trappen.
autogek123 zegt
@mashell: Helaas. Dat is dus niet waar. De top 20% betaald bijna alleen maar netto meer dan ze binnen krijgen. De rest krijgt meer via via binnen dan ze ooit aan belasting betalen. Maar blijf geloven dat je evenveel betaald als iemand die een ton verdient.
autogek123 zegt
@mashell: Nee, het is nu lekker eerlijk dat de bovenste 20% alleen maar netto moet betalen en de overige 80% hun handen meer ophouden dan ze betalen ( ja, werkelijke cijfers)? Hou toch op. Wordt eens tijd dat iedereen in NL zijn steentje eens bijdroeg. Dan hoefde al die extra belastingen en belastingverhogingen niet.
mashell zegt
@autogek123: als iedereen zijn steentje moet bijdragen laten we dan beginnen bij het bedrijfsleven. Winstbelasting volgens de zelfde percentages als de inkomsten belasting, zou eerlijk zijn. Ik heb trouwens het vermoeden dat jouw “binnen krijgen” niet in harde euro’s is want als ik mijn financiën bekijk zit ik ofwel bij je 20% ofwel de berekeningen gaan niet harde euro’s en nemen abstracte dingen als zorg en sociale huisvesting mee. Iets wat de berekeningen die ik aanhaal niet doen.
autogek123 zegt
@mashell: Huurtoeslag, sociale huur, zorgtoeslag en de zorg zelf ( bewezen dat lagere inkomens gaan veel vaker naar de dokter dan hogere inkomens), kinder-toeslagen incl kinderopvang en gratis zorgverzekering. Kosten voor schooling ( dat beetje wat ouders betalen betaald echt niets ivm de kosten).,De lijst is lang. Ik weet niet of je een gezinnetje heb. Maar daar gaat het meeste geld weer terug naartoe.
Men kijkt altijd alleen naar wat eraf gaat op het loonstrookje, maar niet wat er via de achterdeur weer bijkomt.
amgpower63 zegt
Grappig dat de EU de BPM afgeschaft wilde zien maar het er nu doodleuk nog is en zelfs verhoogd gaat worden?!?!
De parkeertarieven knallen omhoog, BPM gaat omhoog, ze gaan alleen op de knietjes bij Brussel als ze dit uitkomt, stelletje clowns misschien letterlijk erin rammen dat ze er voor.ons zitten en niet.om.ons te naaien.
baap zegt
Je zou Den Haag bijna gaan bombarderen..
cupsport zegt
De BPM is inderdaad afgeschaft, de regering gaat daarom de CO2 heffing simpelweg verhogen. Geef het beestje een naam, uiteindelijk zal de burger toch moeten betalen voor de tekorten.
Het is alleen zo jammer dat de regering niet eens stopt met geld verspillen. Als ik aan het einde van de maand geld tekort kom zal ik ook minder moeten uitgeven en kan ik niet mijn baas om extra salaris vragen…
wimbers zegt
@cupsport: precies.
stop met geld uitgeven:
ontwikkelingshulp: hobby, dus geen geld voor.
een app voor je belastingaangifte, nice to have, dus ook geen geld voor.
export kinderbijslag: ook een belachelijk fenomeen.
simpel straatveegwerk als betaalde baan.. onzin, kan door uitkeringsgerechtigden gedaan worden.
nieuwe jsf, sorry, nu even niet.
er zouden echt eens wat veranderspecialisten uit het bedrijfsleven moeten komen bij de overheid.
daar zitten echt mensen die niet weten wat bezuinigen is: het betekend namelijk, zuinig doen, en dan niet alleen de burger, maar de overheid zelf.
het is uiteindelijk een aparte combinatie om steeds meer te heffen en tegelijkertijd een steeds meer geprivatiseerd land erop na te houden..
zoiets als je bedrijf opsplitsen in steeds meer bedrijven, waarna deze allemaal hun hand ophouden om het hoofd boven water te houden.
als de spoorwegen geprivatiseerd worden (wie bedenkt zoiets) dan moet dat kostendekkend kunnen. kan dat niet: niet doen dus.
zelfde met banken, sociale voorzieningen, nutsvoorzieningen etc. alleen als het zonder kosten verhoging voor de burger kostendekkend kan, anders gewoon vergeten..
Hubert zegt
@wimbers:
Zolang het hier nog oneindig veel beter gaat als in sommige arme landen, heb ik er geen probleem mee om een deel van onze rijkdom daar te spenderen.
En leven in een van de rijkste landen kost nu eenmaal geld.
reistje zegt
@cupsport: Sowieso stoppen met geldverspillen.
Ik bedoel hoe vaak zie je zelf in je buurt alleen al dat de gemeente (omdat je dat makkelijker ziet) dat ze aan absurde dingen doen. Ik denk als ik ieder jaar een lijstje maak dat die flink lang is. En dan heb ik het er nog niet over dat alles wat de overheid doet 3x zo lang duurt en 5x zo duur mag zijn dan bij een particulier/bedrijf.
lambo4all zegt
@reistje: bij mij in de buurt hebben ze in de laatste 4 jaar 3 keer een weg opnieuw bestraat. om daarna toch maar in te zien dat het niet werkt om vervolgens een ander stom idee te proberen. waar zijn we nu? precies dezelfde weg als het was alleen wat streepjes in het midden..
Parkeerplaats compleet verbouwd, precies evenveel parkeerplekken alleen het in en uitrijden is veel moeilijker geworden, wat voor veel meer filevorming zorgt als het druk is.
Bij straten inrijden gigantische drempels neergezet met wegversmallingen, om er vervolgens achter te komen dat vrachtwagens de bocht niet meer kunnen nemen, alles weer terug naar het oude…
Dit zijn voorbeelden van de laatste paar jaar, even snel uit mijn hoofd, er zijn nog talloze meer die ik niet dagelijks tegenkom. Dit soort onzin kost elke gemeentje miljoenen!
Emile_Benz zegt
Kijken jullie hier nog van op…?
En snapt men nu ook waarom de oldtimer bezitters ook mrb mogen gaan betalen? Heeft niks met milieu te maken.
Er worden minder nieuwe auto’s verkocht, dus dat geld moet ergens vandaan komen.
Ik hoef geen nieuwe auto. Ik blijf bij de youngtimers (en misschien tzt een oldtimer). Ben ik uiteindelijk goedkoper uit. Ondanks de benzineprijzen.
Hubert zegt
@Emile_Benz:
Import oldtimers mogen van mij gerust de volle mep betalen.
Maar oldtimers die vanaf nieuw al 25 jaar hier rondrijden hebben genoeg betaald.
Misschien idee om dan iedere auto vanaf afgifte NL kenteken gedurende 25 jaar belasting laten betalen.
Design_Driven zegt
“En u kunt er weer eens niets tegen doen, zelfs in België gaan wonen heeft geen zin. ”
Jawel hoor dat werkt wel, je moet dan alleen echt daar gaan wonen en niet nog een adres in NL hebben.
Ik heb medelijden met jullie, de belasting op autogebruik en bezit is zo scheef in NL. Niet om zout in de wonden te wrijven maar ik betaal hier minder dan 10% belasting op mijn auto.
potver7 zegt
Nee, niet de automobilist wordt uitgemolken. Aangezien zo’n beetje ieder Nederlands huishouden een auto heeft, wordt dus gewoon ieder Nederlands huishouden extra belast.
De oplossing: gewoon een tweedehandsje kopen. Die zullen ook wel ietsje duurder worden door een verhoging van de BPM, maar lang niet voor de volle mep. Tel uit je winst.
natos zegt
Wat is autoblogs emailadres?
Ik kan verdomme niet eens fatsoenlijk een reactie plaatsen, dit is overigens niet de eerste keer.
baasbas zegt
@natos: Mail naar [email protected]! Scheld ze maar eens goed de huid vol! Wat denken ze wel niet. Het is jouw volste recht om van deze gratis dienst gebruik te maken en hier je mening te verkondigen. Ik hoop dat ze het snel voor je fixen, wij kunnen niet wachten om jouw bijdragen te lezen!
terazino zegt
Volgens mij valt het allemaal wel mee met dat uitmelken. Ik heb nog nooit 100 duizenden automobilisten zien protesteren tegen dit alles. Zolang we dit steeds pikken en alleen wat tegensputteren blijft men de automobilist/motorrijder/oldtimer bezitter enz. enz. een poot uitdraaien.
sacha zegt
@terazino: ik protesteer met mijn portemonnee. Een nieuwe auto zal het niet snel meer worden voor mij. De wetenschap dat je bij aanschaf en gebruik permanent genaaid wordt kan voor mij niet meer goedgemaakt worden met de pret van een nieuwe auto.
lambo4all zegt
@terazino: kijk even naar de verkoopcijfers en dan zul je zien dat er massaal geprotesteerd wordt!
ariif zegt
Met z’n allen naar Dubai gaan zou ik zeggen
glashelder zegt
Altijd weer die bejaarden, waar wij onschuldige autoliefhebbers voor moeten opdraaien :)
VeniVidiVici zegt
@glashelder: Ooit weleens van de Babyboom na de WO2 gehoord? En hoe oud zijn de meeste daarvan nu? Juist… En dat moet de huidige werkende generatie opvangen, helaas!
Maar om dat gat te dichten met BPM verhoging… werkt alleen als de nieuwe auto aankopen hetzelfde blijven, maar dat gaat zeker niet het geval zijn!
mashell zegt
@glashelder: het gaat niet bejaarden, het gaat om jou en mij. Door het onzalige plan van de regering konden wij minder belastingvrij pensioen opbouwen en dus meer inkomstenbelasting betalen. Dat we straks allemaal met onze te lage pensioenen aan de bedelstaf zouden raken kon Rutte en consorten niks schelen. Wie dan leeft wie dan zorgt, elke politicus die zo denk mag van mij per direct met pensioen.
baasbas zegt
Het huidige pensioenstelsel is zo verrot als maar kan. Hoeveel geld moeten we er nog tegenaan smijten voor men het opgeeft? En wie betaalt die rekening? Oh, wij natuurlijk…
racy zegt
Belachelijk altijd de automobilist.
Kun je daar nou echt niks tegen inbrengen?
Hubert zegt
Zonder pensioengat kan ik straks een nieuwe auto kopen.
Dus ieder voordeel heb zijn nadeel.
mashell zegt
Nou nou. Het gaat helemaal niet om babyboomers, hun pensioenpot zit al vol. Het gaat om de 20er, 30er en 40er van nu. Die kan door de bijzonder wijze beslissing van de eerste kamer (die heeft haar nut toch weer bewezen) nu wel een fatsoenlijk pensioen opbouwen en straks als gepensioneerde ook nog autorijden. Dat de regering de misgelopen inkomsten nu wellicht bij de automobilist wil halen is een heel ander issue.
citroends3 zegt
Daarom koop ik een bak van 10 jaar oud: ik geef het geld liever aan de garagist dan aan Dijsselbloem.
danni zegt
Het kabinet had het onzalige plan om de belastingruimte voor pensioenopbouw te verlagen (door verlagen van opbouwpercentage). Dat betekent dat er nu meer geld vrij komt om belasting over te betalen en nu te consumeren.
Het interesseert het kabinet geen ene moer dat mensen over 20 jaar een heel klein pensioentje hebben en we in een nieuwe recessie zitten omdat de grijze generatie niets uit te geven heeft. Want dat mogen de politici van dan oplossen. Politici hebben trouwens een geweldige pensioen regeling. (voor de geïnteresseerden die heet APPA)
Dus nu maar hopen dat er een beter plan wordt gevonden dan alweer autootje melken of bovenstaande.