Bij wegwerkzaamheden is een bord alleen niet voldoende om verkeer af te laten remmen, zo blijkt uit onderzoek in Friesland.
In die provincie heeft Veilig Verkeer Nederland uitgezocht wat dan wél een effectief middel is om auto’s af te laten remmen bij wegwerkzaamheden en wat blijkt? We zijn bijzonder hardleers. Middels snelheidsmetingen en een enquête heeft de VVN uitgevogeld hoe de vaak onveilige situaties rondom werkzaamheden kunnen worden vermeden.
Niet dat de wegwerkzaamheden an sich gevaarlijk zijn, want de ongelukken gebeuren juist omdat autorijders weigeren hun snelheid aan te passen. Volgens de VVN hebben weggebruikers dan ook een serieuze prikkel nodig om van het gas af te gaan, zeker in situaties waarin op dat moment niet zichtbaar aan de wordt gewerkt. Denk hierbij ook aan de vele incidenten rondom weginspecties en rode kruizen.
De VVN pleit dan ook voor het op een veilige manier invoeren van wegversmallingen en andere obstakels bij werkzaamheden, zodat de automobilist eigenlijk geen keuze heeft. Niet omdat ze ons willen pesten, maar omdat uit de snelheidsmetingen bleek dat het de enige effectieve remedie is tegen weggebruikers die gewoon doorgassen bij werkzaamheden.
farsteps zegt
Uhhh, “andere obstakels”?
Esprit_de_Flandre zegt
@farsteps: Teddyberen en zo…
e1000bmw zegt
@farsteps: spijkermatten…
amgc63 zegt
@farsteps: bierfietsen
dirkiii zegt
@farsteps: mijn schoonmoeder
joostvis zegt
@farsteps: vliegtuigen
agera zegt
@farsteps: Peugeots
bierbuik zegt
@farsteps: oostblokkers met ‘pech’
gop1 zegt
@farsteps: Volvo’s
silenro zegt
@farsteps: Yep, bijvoorbeeld een slinger maken in de weg d.m.v. pionnen. Maar het allerbeste werkt een fuik, daar kan je de meest notoire hardrijder nog mee tot stilstand brengen. Hoeft niet dramatisch te zijn, maar een rijstrook van 3.5m in 2 stappen aan elke zijde terug brengen naar 2.75m doet echt wonderen met de snelheid.
jrk68 zegt
Ik geef juist gas bij als ik obstakels en versmallingen zie.
Uiteraard niet als er een 30 bord staat omdat er mensen aan het werk zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
Allez, weer een onderzoek in de categorie ‘No Shit, Sherlock!’.
Zou volgens mij al veel schelen indien ze met variabele borden werkten, dus 50 of 30 plus controle als er effectief gewerkt wordt, en standaardsnelheid voor en na het werk…
lekbak zegt
Laat ze nou eerst eens beginnen met de beperkende borden om te draaien op het moment dat er niks gebeurt. Vooral in Friesland zijn minimaal driekwart van de ‘wegwerkzaamheden’ slechts een paar borden die ze alvast een week van tevoren neerzetten… Niet echt een stimulatie om je eraan te houden.
Overigens rij ik wel altijd met een aangepaste snelheid als er gewerkt wordt. Een beetje respect voor de veiligheid van onze wegwerkers vind ik niet meer dan normaal.
clarkson zegt
@lekbak: Hier heb je een hele goeie dikke vette punt!
Erickson zegt
Aangezien ze tegenwoordig overal een rood kruis boven de weg zetten, terwijl even later blijkt dat er niks aan de hand is… A2 tunnel bij Utrecht bijv. Na 3x geloof je het wel rij je lekker door. Hetzelfde met snelheidsverlagingen om niks!
toniominestrone zegt
@erickson: lekker volwassen
phaeton zegt
@erickson: Zoek voor de gein eens op hoe vaak het negeren van een rood kruis het één of ander heeft veroorzaakt het afgelopen jaar…
Erickson zegt
@phaeton: ik zeg niet dat je rode kruizen moet negeren, maar dat mensen het doen omdat er 9 van de 10 keer geen duidelijke reden voor is.
jrk68 zegt
@Erickson:
Als je echt in 9van de 10 gevallen niet snapt waarom die kruizen er staan ben je te dom om te poepen en dus ongeschikt om met een motorvoertuig deel te nemen aan het verkeer….
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
In dit soort gevallen zie ik nog liever iemand met een bakkie teveel op achter het stuur dan zo’n arrogante eikel die vindt dat hij boven de wet staat. Dat volk is pas echt levensgevaarlijk….
jorden zegt
@jrk68: een spitsstrook dicht gooien in het weekend en dan op zaterdag in file staan, dat zijn wel degelijk nutteloze rode kruizen.
jrk68 zegt
@jorden:
Nope, de naam “spitsstrook” zou duidelijk genoeg moeten zijn.
Zoals bekend mag zijn is de spits een fenomeen dat zich iedere ochtend en avond voordoet op reguliere werkdagen.
Het weekend valt daar buiten, dus drukte of niet, die baan is volledig correct afgekruist.
Dat jij jouw haast van groter belang vindt doet niets af aan het feit dat hier juist gebruik worst gemaakt van de matrixborden….
jorden zegt
@jrk68: Nope, het woord spits houdt in dat er een erg drukke tijd in het verkeer gaande is. Dat is dus niet gebonden aan een tijdsbepaling. Maar blijkbaar hebben “spitsstrook-managers” gewoon weekend. Onzin en zonde van de tijd.
schuimbekje3 zegt
@jrk68: dat een perfect werkend stukje ‘spits’ asfalt dicht moet en jij dat begrijpt zegt misschien al genoeg over jou, voordat je iemand anders affakkelt.
jrk68 zegt
@schuimbekje3:
Ik fakkel niemand af, dat ik ondanks mijn afkomst de Nederlandse taal beter machtig ben, dat kan je mii niet kwalijk nemen.
Ik verzin de regels niet, ik bepaal de regels niet maar ik respecteer ze wel.
Dat is nou precies het verschil tussen een Duitser en een Nederlander.
Wij Duitsers respecteren een regel, voor een Nederlander geldt een regel alleen als het hem op dat moment toevallig uitkomt.
Maar dan wel klagen als je last hebt van een ander die zich niet aan de regels houdt als jij dat perongeluk op dat moment wel doet.
Het blijft een vermakelijk volkje….
bigfun zegt
Als er wegwerkzaamheden zijn wil ik ook mensen zien werken !
ThomasBol zegt
@bigfun: ja, en elke keer de boel opruimen en paar uur later bij de volgende shift weer opbouwen? Heeft het verkeer alleen maar meer hinder van
parker zegt
@thomasbol: nee, gewoon geen snelheidsbeperking als er niet gewerkt wordt, simpel
ThomasBol zegt
@parker: en dan 3 min winst! Woehooee
parker zegt
@thomasbol: nee, meer begrip voor snelheidsbeperkingen als er wél wordt gewerkt.
jrk68 zegt
@parker:
Wil jij hiermee suggereren dat je dan ineens veranderd in een respectvol mens…?
Ik geloof er geen ruk van.
lekbak zegt
@jrk68: ik denk dat we beide wel weten dat het bij een hoop mensen wel zo werkt. Helaas…
mashell zegt
@ThomasBol: Ja. Maar dat is niets nieuws en doen ze al zo bij de nachtelijke asfalteerwerkzaamheden. Ik rijd ook veel in Duitsland en bij de Duitse wegwerkers vergeleken zijn de Nederlandse wegwerkers kampioenen, ze werken sneller, efficiënter, slimmer, minder hinderlijk, duidelijker.
miezemiez zegt
Gewoon een grote opvallende mobiele flitser zetten naast de borden Weg werkzaamheden & snelheidslimiet. Flitser hoeft niet eens te werken maar durf te wedden dat 80% zich netjes aan de snelheid zal houden.
jrk68 zegt
@miezemiez:
Ik voorzie een gouden handel in nep flitsapparatuur.
Als ik wegwerker was maakte ik er zelf eentje van hout, likkie zwarte verf en geen hond die het door heeft.
Als optie een drukschakelaar op de weg leggen en die koppelen aan een flitslamp….
phaeton zegt
Die uitgestorven A7 en A32 zijn ook niet bepaald representatief voor wegen in de rest van het land. Op een stuk van ** kilometer snelweg kan men best een paar honderd meter langzaam aan doen, maar persoonlijk ga ik geen 70 rijden. Men mag een voorbeeld nemen aan Frankrijk, waar vaak 90 de standaard is. 140>70 is gewoon absurd als er niks aan de hand is op een uitgestorven weg.
Belangrijk dingetje: als men overdag aan het werk is en het is alsnog rustig, dan rijd ik gewoon 75-80.
silenro zegt
@phaeton: dat je niet gewoon met 140 doorrijdt dan? Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat 30km/h eigenlijk al hard zat is als je aan de andere kant van de pionnen staat, maar dat is niet echt handig voor de doorstroming.. Dan is de huidige 70km/h een mooi compromis.
En als je het er niet mee eens bent, je bent van harte welkom om is een uurtje in het werkvak te gaan staan naast een pion. Dan rijd je de rest van je leven wel een stuk rustiger langs werkzaamheden :)
Dutchdriftking zegt
Al die bumperklevers voor me idd bij de versmallingen…..
mrrallycross zegt
Ik snap het wel , vaak moet je bij zoiets langzaam rijden en is er helemaal niks aan de hand. Aan de andere kant snap ik ook dat je je er wel aan houd als er ook echt gewerkt wordt