Hoewel één op de vijf automobilisten geen flauw benul heeft van wat de auto hem of haar kost, beseffen we ons steeds meer dat een auto een duur ding is. En dus laten we hem steeds vaker staan.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK (met slechts 1000 respondenten!) in opdracht van BNR en seniorenclub ANWB. Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat mannen beter op de hoogte zijn van de kosten van autorijden dan vrouwen. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar weten het minst van de verschillende belastingen. Slechts 14% weet exact wat zijn of haar auto hem precies kost, terwijl 19% geen flauw benul heeft van de kosten.
Uiteraard vindt vrijwel iedereen (83%) de prijzen aan de pomp te hoog en is 68% van de respondenten van mening dat de belastingen te hoog zijn. Eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk vooral opmerkelijk dat schijnbaar 17% de kosten van brandstof niet te hoog vindt en 32% niet van mening is dat ze teveel belasting betalen. Maar dat laatste kan wel eens verband houden met de grootste denkfout die automobilisten maken: men denkt ongeveer 50 euro per maand aan belastingen kwijt te zijn terwijl dit in realiteit gemiddeld meer dan 200 euro per maand is, aldus GfK.
Van de respondenten heet 77% het gevoel heeft dat de kosten de afgelopen jaren zijn toegenomen. De andere 23% leeft schijnbaar onder een steen, maar wat doen we dan aan die stijgende kosten? 42% van de automobilisten geeft aan bewust een zuiniger auto te hebben gekocht en een derde van de respondenten geeft aan de auto vaker te laten staan en minder lange ritten te maken. Ook gaat bijna driekwart van de automobilisten op zoek naar de goedkopere benzinepompen.
Weet jij hoeveel jouw auto je elke maand kost? Ben je je bewust van de belastingen, brandstofkosten en bijvoorbeeld afschrijvingen van jouw automobiel of kijk je gewoon elke maand of je nog genoeg op de rekening hebt voor dat laatste tankje benzine?
krari zegt
Ik weet exact wat die kost aan vaste lasten. Brandstof is natuurlijk afhankelijk van wat ik rijd, maar dat is behoorlijk constant.
screamer zegt
Ik weet wel dat het heel erg afhangt van hoeveel kilometers ik maak. Maar volgens mij kost mijn auto mij tussen de 250 en 350 euro per maand. en dat is exclusief onderhoud en afschrijving. Dus wat dat betreft is ie best prijzig ;) Maar ondertussen kan ik wel naar vrienden en familie wanneer ik dat wil en die wonen allemaal 120KM verderop :(
White_Lightning zegt
Maxima nam onmiddellijk na het horen van dit nieuws er een voorbeeld aan.
jaguarjunk zegt
Weinig verrassingen wat mij betreft.
awesome zegt
Ik heb een auto voor de deur staan voor lange afstanden (familie). En juist die lange afstanden wil je dan nog enigzins comfortabel afleggen, dus koop je geen 107, Aygo of wat dan ook in die klasse.
Er staat dus een Focus voor de deur, en die staat daar heel erg mooi te zijn!
Ik woon en werk naast een station (niet NS), dus voor woon-werk kan het niet uit. Daarnaast heb ik een winkelcentrum en 3 supermarkten binnen een straal van 500 meter in de omgeving.
In de bebouwde kom en op deze afstanden zuipt die auto gewoon als een malle, dus een extra motivatie om hem te laten staan.Als ik per jaar 10K rijd, is het veel.
Het is dus eigenlijk een ontzettend dure grap, maar wel een die ik voor lief neem met een klein kind en een vervoersbedrijf als de NS.
mout zegt
@awesome: Klinkt als het perfecte scenario voor MyWheels.nl:
1) geen auto voor de deur, maar per rit lekker kiezen uit het aanbod in de buurt (bij mij staan er alleen al 6 op loopafstand). Of
2) wel je auto aanhouden, maar in de verhuur zetten, zodat 5 anderen in zo’n situatie als jij hun auto weg kunnen doen.
WoutH zegt
De laatste tijd rijd ik niet echt heel veel. De 205 zal me nu zo’n 150 per maand kosten, met een enkele uitschieter naar de 200. Brandstof is verreweg het duurst inderdaad. Op jaarbasis gooi je er een keer het driedubbele aan onderhoud tegenaan. Maar dan doe je wel alles zelf. Geen probleem, daar beleef ik plezier aan. Afschrijving kent het ding niet (meer). Volgens mij rijd ik dus wel aardig goedkoop! :)
jack_abarth zegt
Grande Punto Abarth per maand:
Verzekering: € 70,00
MRB: € 48,33
Brandstof: € 240,00 (1,53 €/L tankend in Belgie)
Totaal zonder afschrijvingen en onderhoud: 358.33 €/maand
sydney zegt
Anders neem je gewoon de trein, is lekker goedkoop.. Oh wacht.
OT Ik laat altijd m’n auto staan,al mijn vrienden en familie wonen in de buurt en bv het Leidseplein ligt op 5 minuten fietsen.Ik rij nog geen 10.000 km per jaar.Tegenwoorgdig is het het wel anders maar tot een paar jaar geleden was ik al blij als ik überhaupt een parkeerplek had,geen haar op m’n hoofd die er over na dacht om voor een kort stukje de auto te pakken.
reistje zegt
Wegenbelasting 30 euro in de maand, verzekering ook 30, en afschrijving? Dacht het niet, mijn auto is voorbij dat stadium en schrijft nu bij.
Ik ben student ik heb weinig keuze, volgend jaar ga ik op kamers. Ik woon nu 40km van school en dat kost al evenveel als een kamer huren…. Ja ik kan ook met het geweldige OV dan ben ik slechts 150 minuten onderweg voor die 40km!
Tonnie zegt
@reistje: ik ben benieuwd wat jij in godsnaam rijdt als student;)
astra zegt
Alfa 159 1.9 JTDm per maand:
Verzekering: € 40,- (heel veel korting :-))
MRB: € 130,-
Brandstof: € 280,-
Totaal dus zonder de afschrijving en onderhoud € 450,-. Ik heb dus wel enig idee wat mijn auto kost per maand. En dat het duur is? Ja zeker. Ik vind wegenbelasting echt idioot hoog hier. Vrienden in Zweden betalen per jaar wat ik per kwartaal aftik, voor een zwaardere auto. En geloof me, daar liggen meer en beter onderhouden wegen dan in dit landje…
trident zegt
@astra: Vergeet je allern wel te melden dat de autos daar 3x duurder zijn dan hier
astra zegt
@trident: Nee, dat is Noorwegen. :-) In Zweden zijn de prijzen erg redelijk en zelfs goed vergelijkbaar met Nederland.
tupperware zegt
Ik ben alleen maar meer gaan rijden dus ik draag mijn steentje wel bij om de economie uit het slop te trekken.
Als je een auto alleen maar hebt om indruk te maken op de buren ben je gewoon niet slim..
timmehh zegt
Leasebak hier. Die mij heel veel kost, maar ik wel nodig heb voor lange afstanden.
Bijtelling: 290 euro netto per maand.
Als ik geen leaseauto zou nemen krijg ik de helft van mn leasebudget bruto bij mn loon als extra. Dat is zo’n 500, en ongeveer 236 netto.
Al met al dus 526 netto per maand, hier rij ik een Golf VII GTD voor, met een tankpas voor heel Europa. Ga gemiddeld 4 keer per seizoen wintersporten in Oostenrijk en dan kost het vervoer me dus 0,0.
In totaal zo’n 50.000 per jaar waarvan 15.000 prive. Als ik geen leasebak zou nemen kan ik alleen een OV pas krijgen en ben ik 2 uur per dag extra aan t reizen..
sabrerator zegt
@timmehh:
Voor 50.000 per jaar hoef je echt niet zo’n duur ding te rijden. Dat je graag geld over hebt voor een luxe versie met dikke motor is je eigen keus. Een 14% bijtelling-Golf rijdt echt niet heel veel anders.
Mijn 55.000 per jaar (8.000 privé) doe ik in een 14% Megane. Wel meest luxe versie met iedere beschikbare optie erop. Dat dan weer wel. Kost me €150 per maand bijtelling netto. En loopt me hard zat. Maar ieder heeft zijn eigen afweging. Wel mooie auto, zo’n Golf VII.
Design_Driven zegt
Ik weet precies hoeveel de auto mij kost en hou dat ook gedetailleerd bij. Over de afschrijving maak ik me geen zorgen aangezien ik mijn Disco nooit ga verkopen, de scrapmetal prijs is redelijk stabiel als het daar ooit op aan komt.
Wel betaal ik veel minder hier i het VK dan jullie NL en België denk ik:
Per maand betaal ik voor mijn 2000 Land Rover Discovery Td5:
£19.10 Belasting per maand (betaal je eens per jaar £230)
£64 Full Comp Verzekering
£22 Onderdelen en Onderhoud gerelateerde aankopen. (Exclusief LHD > RHD onderdelen en man uren aangezien ik alles zelf doe)
£9.98 Voor de AA (pechhulp)
Diesel is mijn duurste maandelijkse last, was vorig jaar £165 per maand gemiddeld.
Totaal: £280.08, ongeveer 340euro
trigger565 zegt
Ik ben toch steeds verbaasd als ik elke zondagmorgen het hele dorp met de auto naar de bakker zie gaan. De meesten wonen waarschijnlijk nog geen 2 kilometer ver…
Met alle respect, voor afstanden onder de 10 kilometer heb je toch helemaal geen auto nodig. Ietsje vroeger vertrekken met de fiets en je heb weer wat €s uitgespaard.
dutchneon zegt
Je gaat toch geen zuinige auto kopen!! koop liever een mooie of een snelle auto nu het nog kan
over een jaar of 5 mag dat niet meer!
proost zegt
Ik hou de kosten ook goed bij, zo’n 400 per maand inclusief onderhoud en afschrijving (met tweedehandsprijs afgetrokken) waarvan 170 naft, valt nog goed mee als ik de rest hier lees.
proost zegt
@proost: als je berekent hoeveel daarvan belastingen zijn word je ziek (aankoopprijs auto, taks en accijnzen op naft) en niet te vergeten da’s 400 nettoloon minder, op een loon waar je al 40-50% belastingen op hebt afgegeven en uw werkgever nog 25% extra op heeft betaald
parker zegt
Autorijden moet nog veel duurder worden, vooral voor kleine zuinige auto’s: er moet een drempel worden oogeworpen die ervoor zorgt dat minder mensen de auto pakken. Nu zie je onevenredig veel kleine goedkope rotautootjes in de spits een file veroorzaken. Dat is volk dat in de bus of de trein thuishoort, maar nu is het nog voordeliger voor ze om een schraper-auto te rijden.
desjonnies zegt
@parker:
En dat is de schuld van die mensen natuurlijk !
Want na de tweede wereld oorlog is heel Nederland de grote steden NIET uitgejaagd (gebrek aan betaalbare woningen aldaar) en heeft de overheid gezorgd voor een infra structuur van welhaast Japanse kwaliteit. NOT!
Verder gruw ik van de opmerking : Er moet een drempel opgeworpen worden die ervoor zorgt dat steeds minder mensen de auto pakken
Ben jij wel helemaal in order joh, je kunt zo voorzitter worden bij onze linkse pluche plakkers, die weten immers ook zo goed hoe wij moeten leven en waaraan wij ons geld moeten uitgeven.
Als volk dat volgens jou, eerder een schraper auto kiest dan het OV, dan denk ik : Wat is er mis met het OV?
Zitten daar misschien de problemen niet, NS lukt het niet eens op een fatsoenlijke wijze treinen tussen de grote steden te laten rijden !
Het spijt me, maar je zet alles op een bijzonder stupide en ongefundeerde wijze neer,
zeker nu onze geweldige NS met onze geweldige minister hebben besloten om treinreizen tijdens de spits 10% duurder te maken.
Want het is die mensen hun eigen dikke schuld dat ze een baan hebben, waar ze ’s morgens om 8 of 9 uur moeten beginnen, dat ze bereid zijn om te reizen voor die baan en daarmee een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving, nee, laten we vooral die mensen pakken !
parker zegt
@desjonnies: er is niks mis met het OV, maar de mens is nou eenmaal van nature lui: een auto pakken is minder moeite. Des te meer reden dus om kleine auto’s duurder te maken: een auto moet fors duurder zijn dan het OV. Obesitas komt ook vooral voor onder de lagere inkomensgroepen (de schraper-auto bezitters dus): wat meer beweging is dus goed voor ze. Lopen naar de bushalte, trein etc. Wat ik ook nog vergat: kleine auto’s zijn significant minder veilig en dat drijft de zorgkosten in onze samenleving op doordat schrapers sneller in de kreukels liggen bij een ongeval. Ook ongewenst. Een verbod op kleine auto’s is misschien nog wel de beste oplossing..
tupperware zegt
@parker:
Misschien is een verbod op jouw stupide reacties een beter plan.
Om even 1 pertinente misvatting uit jouw gebrabbel aan te halen:
Die “obesitas” paupers rijden over het algemeen niet in schrapertjes, die zijn nog relatief nieuw en dus voor hen financieel onbereikbaar. Die lieden rijden in oude milieuvervuilende Duitse en Japanse meuk.
super zegt
@parker:
dat mensen van nature lui zijn wordt maar weer eens bewezen door dat te lui om na te denken voordat ik m’n bek opentrek gebrabbel van je…
chipmunk zegt
@parker: aangezien jij het OV een prima alternatief vindt. Stel ik voor dat je dat vanaf heden dagelijks gaat gebruiken.
sprankel zegt
@parker:
Ik heb een beter idee voor je, iedereen mag max 1000KM per maand rijden jij inclusief. Als je er niet aan houd moet je naar de gevangenis.
Dan gaat het op de baan veel minder druk zijn en moet iedereen meet het OV gebruiken.
Maar dat is niet goed zeker? Ah nee want dan moet jij ook het OV nemen en dat wil jij niet. Nee jij hebt geld en een dikke bak dus jij mag rijden en de rest moet maar het OV nemen.
Kun je feitelijk nog meer de egoist uithangen? En dan liggen verklaren dat dit de oplossing is voor Obesitas.
Weet je? koop ergens een eiland met al je geld en bouw er een weg op, kun je daar gaan rijden en hoeven wij ons niet meer te ergeren aan je. Hier leef je in een samenleving dus schik je er ook aan het begrip samen.
parker zegt
@sprankel: hihihi..kwam het uit je tenen? Ik draag in de vorm van belastingen al onevenredig veel een steentje bij aan jouw ‘samenleving’ dus ga mij niet vertellen om me daar naar te schikken. Een samenleving die losers tot in den treure pampert en onder een vergrootglas legt en welgestelden wegzet als graaiers die je kunt plukken: daarmee creeër je een lamlendig, ambitieloos zesjescultuurvolk dat zich van ellende maar vet gaat vreten en permanent aan het overheidsinfuus ligt.
Anyways: een forse spitsheffing dan, dat is misschien eerlijker voor jou en je schrapervriendjes :-)
towi1989 zegt
‘…geeft aan de auto vaker te laten staan en minder lange ritten te maken’
Beetje vreemd, voor korten stukken kan ik juíst beter de fiets nemen (nee, het OV is geen optie). Sterker nog, ik ga wel eens rijden gewoon voor de lol, lekker doelloos een beetje rondtouren.
Ik ben het er wel mee eens dat het duur is, misschien wel te duur, maar het blijft een hobby, en hobby’s kosten nu eenmaal geld. Ik ga al in BE tanken, ook al kost het me misschien alleen maar geld, gewoon om de nl overheid te klooien.
mout zegt
Het lollige is, dat de meesten van jullie vervolgens de kosten zonder afschrijving (incl. rentederving) en onderhoud (incl. reparaties) opgeven. Laten dat nou net twee grote posten zijn…
Rijd je jong, dan schrijf je af (gemiddeld zo’n 50% van de nieuwwaarde in 4 jaar, bij 15.000 km).
Rijd je oud, dan zitten de kosten in reparaties / onderhoud.
Afschrijving + onderhoud samen zijn verrassend constant, bij een auto tussen 2 en 10 jaar.
Maar zolang je ze niet meeneemt in je kosten, heb je dus geen flauw idee van wat je auto kost.
jack_abarth zegt
@mout:
Bij deze, momenteel exact 5 jaar oud.
Marktwaarde: € 10.000,-
Aanschaf: € 25.000,-
Onderhoud: 5x € 750,-
Banden: 3x € 600,-
Totaal: € 20.550,- / 60 maanden= 342,50 €/m
342,50 + 358,33 = 700,83 €/maand
jzaero zegt
@mout: rijd een 328i E46 uit 1998
Onderhoud gemiddeld €150-250
Benzine gemiddeld €300-400
Wegenbelasting €60
Verzekering €30
Dat zijn dus nog hele dure kostenposten! Met 20.000km per jaar is een 2.8 liter ook niet echt rendabel, maar ja, ben liefhebber van 6 cilinders
jack_abarth zegt
@jzaero:
€ 150-250 aan onderhoud, per maand toch zeker niet?
Anders had ik ‘m al lang geruimd.
jzaero zegt
@jack_abarth: Ligt er aan, of je preventief spul en banden ook als onderhoud rekent.
November 2013: Motorolie, oliefilter, transmissieolie, diffolie, brandstoffilter, ruitenwissers, hydrolagers (draagarmrubbers), stabirubbers, multiriem. €400,-
November 2013: 4 nieuwe winterbanden 225/40/18 €580,-
Februari 2014: Kofferklep gasveren, koplamppakkingen, logo’s, kofferklepknop, kentekenplaten €250,-
Maart 2014: Kapotte toplager achterzijde, nieuwe toplager plus bijhorende onderdelen €140,-
Maart 2014: Nieuwe achterbanden 255/30/19 €380,-
Als je dus banden meerekent, zit ik dus al gauw aan die maandkosten inderdaad, echter rijd je met banden natuurlijk langer dan één jaar en ligt dat ook aan je rijstijl.
jack_abarth zegt
@jzaero:
Heb bij m’n eigen auto even nagerekend, dan kom ik op ca. 92 euro per maand. In die vergelijking valt het redelijk mee inderdaad.
norge zegt
Wanneer ik langs een bus rij zie ik ze wel eens , die stakkers die een uur lang in een schommelende stotende stinkende bus moeten moeten staan.
Als je geluk heb mag je op een hard stoeltje die vol kauwgum geplakt is gaan zitten.en dan maar hopen dat die stevige dame van 100 plus niet naast jou komt zitten.
Ik rij mijn bedrijfswagen naar mijn werk….Gratis, klant betaalt (hehe)
Als dat niet meer gaat pak ik 1 van mijn andere auto’s en wanneer die kosten te hoog worden koop ik gewoon een motor…….NOOIT!! met de bus, daar ben ik teveel een liefhebber van (zelf) auto/motorrijden voor
norge zegt
@norge: minus 1 keer moeten ergens…
itest zegt
Afschrijving 750 p/m
Verzekering all risk 100 p/m
Wegenbelasting 115 p/m
Brandstof 700 p/m
Onderhoud ???
prive rijden is in ieder geval goedkoper dan bijtelling betalen.