De politie heeft vannacht een automobilist van de weg geplukt die maar liefst 212 kilometer per uur reed over een provinciale weg.
Iedereen trapt het pedaal wel eens een keer stevig in als het ’s nachts rustig is op de snelweg of als je de Duitse Autobahn kilometers voor je vrij ziet. Maar zo bont als deze automobilist het afgelopen nacht op de N247 tussen Amsterdam en Volendam maakte zie je zelden.
Deze hardrijder presteerde het namelijk om 132 kilometer per uur te hard te rijden. Hij werd aangehouden met een snelheid van 212 kilometer per uur waar 80 is toegestaan.
Snelheidsduivel
Een motoragent stond met zijn lasergun bij Monnickendam langs de 80 weg en zag de auto met zeer hoge snelheid op zich af komen. Na correctie bleef er nog een overschrijding van 128 kilometer per uur over. Er zijn mensen voor minder hun rijbewijs kwijt geraakt.
De auto en rijbewijs van de snelheidsduivel zijn direct ingevorderd en de snelheidsduivel mag een oproep verwachten om zich te melden bij de officier van justitie. Die komt minimaal in aanmerking voor een LEMG (Lichte Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer) cursus….
Gevaarlijke weg
De motoragent stond niet voor niets juist aan deze weg snelheidsduivels te controleren. De provinciale weg staat bekend als gevaarlijk. Zo zijn er dit jaar al meerdere ernstige ongelukken gebeurd op dit stuk weg, zo meldt NH Nieuws.
Begin maart dit jaar kwam een vrouw van 18 jaar om het leven op dit stuk weg toen ze door een bestelbus van haar fiets werd gereden. Vorige maand was het raak met twee auto’s die op elkaar botsten. Daarbij kwam een 48-jarige man uit Zwaag om het leven.
In dezelfde week raakte ook een motorrijder ernstig gewond nadat hij in volle vaart tegen een auto aanreed. Geen toeval dus dat de politie juist op deze weg op snelheid controleert en terecht.
gregorius zegt
212kmh is daar inderdaad, ook als het leeg is, wat aan de hardere kant.
Echter, zoals die 3 ongelukken staan uitgelegd, is het niet zeker dat dit is gebeurd door een te hoge snelheid, maar het kan net zo goed zijn gebeurd door een combinatie van slecht weer // telefoon-spelen // saaie lange , zeer rechte, weg met lage maximale snelheid.
Overigens, als je er over nadenkt: zo’n 80 weg, daar rijden auto’s dus in tegenovergestelde richting, met 160kmh verschil met een dubbele lijn in het midden van pakweg 40 cm breed.
Of je elkaar dan head-on raakt met 160kmh of 200 kmh; zal niet veel verschil maken.
212 kmh van uit 1 auto, is zeker van de zotten.
e36thuglife zegt
Dan moeten ze een vangreling in de midden zetten en twee banen aan elke kant zodat je kan inhalen. Probleem opgelost geen dank.
schreute01 zegt
Een vangreling in de midden. Jij hebt goede oplossingen!
Onehp zegt
Redenatie zit er helemaal naast. Bij 80 is de overlevingskans erg groot. Bij 210+80 is die inderdaad bijna nul. Groot verschil!
Een moderne auto van de laatste 15 jaar+ is gebouwd om gedeeltelijke frontale botsing goed te doorstaan, met hoge overlevingskans. Die test gebeurt bij 64km/h. x2 = 128km/h nadering van twee hopelijk enigszinds gelijkwaardige auto’s. Gaan ze 80 rijden verminder de overlevingskans, maar aan 80 heb je nog reactietijd om mogelijks wat snelheid te verliezen als je ziet, of het automatisch noodstop systeem van de auto, ziet dat er een auto frontaal op hun af komen. Samengevat is 80 een goed compromis tussen snel aankomen en veiligheid van inzittenden met goede kansen om te overleven (met verwondingen). Even zeggen dat je net zo goed 200 kunt rijden zit dus H E L E M A A L fout en het is daar waar het gevaar begint, in het hoofd van de bestuurder die even niet opgelet heeft in de fysica en lak heeft aan regels….
reactief zegt
Snelheid kan je niet verdubbelen ;) De impact van twee auto’s die 80km/u rijden is gelijk aan 80km/u tegen een muur.
Het grootste verschil is volgens mij dat je met 80km/u prima is staat zou moeten zijn om die tegenligger die op de verkeerde weghelft terecht komt nog te ontwijken, terwijl dit met 212km/u zeer waarschijnlijk totaal onmogelijk is.
Paul58 zegt
@reactief zeker wel dus. Zoals hierboven ook al is beschreven. De impact is logischerwijs veel malen groter, ook al is de snelheid gelijk. Als simpel voorbeeld; als jij met parkeren twee keer tegen een auto aanrijdt met exact dezelfde snelheid, de ene auto staat op de handrem en die andere in z’n vrij. Uiteindelijk krijg je meer schade van die auto die op de handrem stond, dit gezien de impact harder is, de klap wordt minder geabsorbeerd.
mashell zegt
Het idee dat een weg veiliger wordt door een hogere snelheid toe te staan is tamelijk bespottelijk. Iemand die bij 80 onvoldoende gedisciplineerd is om niet met zijn mobieltje te spelen is dat ook bij 100 of 130, die mobieltjes verslaving trekt zich niets aan van de gereden snelheid. Als onze politici verzuimen de smartphone verslaving aan te pakken (omdat ze zelf ook verslaafd zijn) helpt alleen een nog lagere snelheid, dan heb je meer kans de afgeleide verslaafden te ontwijken.
rollingstoned zegt
Helemaal eens, maar wat ik dan weer niet zo goed snap is dat je touchscreens wel geweldig vindt, terwijl dat net zo onveilig is als spelen met een mobieltje achter het stuur.
mashell zegt
Ik vind touchscreens helemaal niet geweldig, maar realiseer me dat ze voor de ergonomie voor de bedoeling van het infotainment en het instrumentpaneel gewoon noodzakelijk zijn. Vast gepositioneerde schermen met een doordachte interface zijn veel veiliger dan een mobieltje in de hand of de houder (want groter, simpeler UI en minder afleidende notificaties). Die onderzoeken van consumenten organisaties die wat anders beweren laten willekeurige mensen in willekeurige auto’s willekeurige taken uitvoeren, tja dan krijg je willekeurige resultaten. Die de kranten en blogs in ronkende artikelen dan graag als absolute waarheid verkondigen omdat het in hun conservatieve straatje past.
Dutchdriftking zegt
Dat is zonder meer een lekker gangetje. Over racebaan gesproken, geen artikel over de twee doden op de Nurburgring?
burb zegt
Te langzaam, probeer dan ook de 247 aan te tikken…
Jasp3r zegt
Als je gewoon was doorgereden had je nu je auto en rijbewijs nog.
marcomanta zegt
Toch vraag ik mij af waarom de wegbeheerder dan de situatie niet gaat aanpassen. In mijn regio was ook een gevaarlijk stuk weg en uiteindelijk na zoveel ongelukken, is de situatie aangepast en nagenoeg geen ongelukken meer.
sparks zegt
Ik werd deze week op de ring van Den Bosch ingehald door 3 motoren. Gezien mijn eigen snelheid moeten ze minstens 250km/h hebben gereden. Op de buitenste strook trouwens.
Echt belachelijk snel daar.