BusinessWeek publiceert elk jaar een lijst met de 100 sterkste merken. Ook op autoblog even aandacht voor dit onderzoek want er zijn nogal wat automerken in de lijst te vinden! Als hoogste in de lijst vinden we op nr7: Toyota.
Op nr10 vinden we Mercedes en op nr15 staat BMW. Andere merken zijn Honda, Volkswagen, Audi, Porsche, Nissan en Lexus. Onder de grootste winnaars vinden we Hyundai. Onder de grootste losers vinden we de Ford Motor Company…
Ejay zegt
Tja, ik ken alle merken, maargoed, daar zijn het sterke merken voor. Maargoed, Shell zou 3 miljard dollar waard zijn, dat denk ik niet als je zulke winsten draait en dat je Philips voor bijna 7 miljard kunt kopen lijkt mij ook sterk.
dekster zegt
hoe kan je ibm nu op 3zetten? :-?
Ejay zegt
IBM gaat best lekker hoor, afgezien van het verlies van de chipproductie van Apple computers aan Intel.
japie zegt
“…we Mecedes en…”
Is dit een nieuw merk?
dekster zegt
@japie
eens beter lezen ;-) dat is vlostrek correcte zinsbouw
Sven zegt
IBM is mss niet zo thuis op de home computer markt maar op de server markt zijn nog altijd big blue hoor
w0o0dy zegt
wat veel mensen ook niet weten is dat IBM tot de grootste softwarehuizen hoort (het DB2 databaseplatform (bijvoorbeeld is misschien minder bekend dan Ms-sql-server maar heeft veel extreem grote installaties (lees miljoenen contracten))
Verder doen ze nog wel een paar pakketjes hoor….
(products per categorie)
http://www-306.ibm.com/software/sw-bycategory/
On-topic: Automerken zijn vaak sterke merken omdat er miljoenen eindgebruikers regelmatig met het merk worden geconfronteerd. Als je naar de top 10 kijkt zie je dus ook veel consumenten gerichte producten/merken.
Vraag me wel af…. is een merk dat een enorm hoge bekendheid heeft maar veel negatieve associaties oproept wel een sterk merk? (voorbeeld Microsoft)
fiat zegt
waar zou fiat staan?
snador zegt
Wederom wordt wordt de kracht van het Japanse merk (toyota) aan de mensen getoond.
Er zullen wel weer veel berichten verschijnen van mensen die BMW het sterkste vinden, dat begin je zowat bij alle topics al te zien.
VR6 rijder ... zegt
Shell heeft in het eerste kwartaal van 2004 (1e bericht op google) alleen al een winst gemaakt van 6,7 miljard US dollar… maar volgens deze onbetrouwbare lijst is Shell nu in 2006 een krappe 3 miljard US dollar waard…. hahahahaha :-(
Stephan zegt
@ VR6 rijder; bedrijfseconomisch is winst niet direct een bezitting van de onderneming. De waarde van de ondernemingen zal eerder gebaseerd zijn op een salderend balansbedrag.
VR6 rijder ... zegt
@ Stephan.. okee.. bedrijfseconomie is misschien niet mijn sterkste vak, maar wat voor lul ben je als je zegmaar 6 miljard winst maakt per kwartaal en je je bedrijf zou verkopen voor 3 miljard ?… Daar lusten de honden geen brood van
Friedrich zegt
@ VR6 rijder: dat is ook helemaal niet wat de lijst aangeeft. Het geeft de waarde van het merk, niet van het bedrijf. Dat leggen ze keurig uit in de begeleidende tekst. Beter lezen dus.
Friedrich zegt
@Stephan: bedrijfseconomie is ook niet jouw sterkste vak. De waarde van ondernemingen is vooral gebaseerd op de winstpotentie. Je ziet vaak dat bedrijven worden overgenomen voor een bedrag van bijv. 6 keer de jaarwinst. De beurskoers van een aandeel is vooral een weergave van de winstpotentie van het bedrijf. Een bedrijf met bezittingen van 1 miljard dat een verlies maakt is echt goedkoper dan een bedrijf met evenveel bezittingen maar daarmee zeg 100 miljoen winst maakt.
w0o0dy zegt
On-topic: het gaat hierbij idd uitsluitend over de waarde van het merk op zich en niet om de waarde van het bedrijf of de winst die een bedrijf maakt.
Slightly off-topic: wil je overigens een betrouwbare bedrijfswaarde berekenen dan moet je beginnen met de vrije kasstroom (binnenkomende geldmiddelen-uitgaande geldmiddelen). Ik zal niemand vermoeien met de verder uitleg maar de reden waarom je niet naar de winst (of de bezittingen) moet kijken maar naar de kasstroom is dat de bezittingen op balans voor een deel afgeschreven kunnen zijn (ze moeten waarschijnlijk wel ooit vervangen worden maar kunnen ook best meer waard zijn dan de waarde waarvoor ze op de balans staan. Verder kun je winst uitstekend manipuleren (bijvoorbeeld door het treffen van voorzieningen of door extra afschrijvingen etc).
Bas zegt
WOoOdy, je blijkt ook nog naast auto’s verstand te hebben van economie, bij het overnemen van bedrijven wordt ook wel verder gekeken dan de cashflow.
Mogelijke groei van de markt, logistieke mogelijkheden/problemen, management cultuur enz enz.
De waarde op deze lijst is dat de goodwill waarde (de extra waarde van een bedrijf door een sterke naam(sbekendheid)?