We gaan wat automeetings af met de 325d. Daarbij krijgen we ook te maken met domme pech.
Het jaar 2022 is natuurlijk het jaar dat het weer mag. De lockdowns en bijzondere maatregelen van Covid-19 zijn inmiddels achter de rug. Dit betekent dat we eindelijk weer gewoon dingen kunnen doen. Combineer dat met mooi weer en je weet waar het tijd voor is: automeetings! Dan bedoelen we niet met een veel te ver gechipte Scirocco met regenpijp bij de McDonalds op de grond tuffen, maar echte automeetings. Je weet wel, met suikerspinnen en draaimolens voor de kinderen, zodat papa even een paar foldertjes, schaalmodellen en homokineten op de kop kan tikken.
Nu was ik absoluut niet van plan om naar een meeting te gaan. In veel gevallen doe ik alsof ik te druk ben. Maar zo gebeurde het dat mijn schoonvader en ik beiden niets doen hadden evenals mijn vriendin en schoonzus (die ook niets te doen hadden, zelfde gold voor mijn schoonmoeder). Reden genoeg voor mijn schoonvader om te vragen wie er mee wilden naar de Citroen Meeting in Twente in de familie-groepsapp. Daarop bleef het heel beleefd stil. Gelukkig had ik het rustig dat weekend en wel zin om er even tussenuit te gaan.
Citroen meeting
Maar ja, je kan niet op een Citroen-meeting verschijnen met een BMW. Gelukkig had de Pater Familias een uitstekend vervoersmiddel, een in werkelijk schitterende staat verkerende Citroen C6 in de kleur Garnache met een lichtbeige interieur en donkere houtpanelen. Nice! Daarmee kun je dan wel verschijnen. Toch wat chiquer dan een verlaagde BMW met Alpina sneeuwschuiver en BBS karrenwielen.
Het rijden in een Citroen C6 is een genoegen. Goede auto’s zijn auto’s die doen waarvoor ze ontworpen zijn. Er zit geen greintje dynamiek in de C6. Maar het ontbreken van elke vorm van sportiviteit, maakt het een briljante auto. De stoelen zijn fauteuils. Het is verrassend stil aan boord, zelfs voor een grote limo. De motor spint soepel in het vooronder en de automaat doet de rest. Het mooie van Frans comfortabel is dat het niet week is zoals bij sommige Amerikanen.
Geheel in stijl arriveren we op het vliegveld. Het eerste dat opvalt: de parkeerplaats is dus niet de meeting. Op een Audi Q5 en Volkswagen Phaeton na zijn er geen producten van de Volkswagen-groep te vinden. Alles staat in het teken van de leukere automobielen. Dus op de parkeerplaatsen zijn er naast veel Citroëns heel veel andere auto’s te vinden die vooral niet saai zijn. Lancia’s, Saabs, Rovers. Het is stuitend verfrissend om te zien dat er alsnog een grote groep mensen is die dapper weerstand blijft bieden aan de geijkte merken en lak heeft aan de heersende conventies.
Publiek
Wat ook opvalt is naast de grootte van het publiek, hoe diep de liefde voor het merk is. Mensen ademenen gewoon Citroen. Er stonden geen rijen met C5 Aircrossen en mensen die er toevallig eentje hadden. Nee, crossovers waren er sowieso nauwelijks te vinden. Grote berlines en charmante kleintjes waren er te vinden. De bloedlijn DS, CX, XM en C6 neemt men bloedserieus, evenals andere Citroëns met pneumatische vering. Aan de andere kant zijn daar de eendjes en afgeleiden.
Zoals het ware vrije geesten betaamt, laten Citroen-eigenaren zich niet opzadelen met de beperkingen van de fabrikant. De meeste creaties passeren dan ook de revue. De ene geslaagder dan de ander. Maar dat maakt niet uit, het past bij het individuele karakter van een Citroën-fanaat. Wat ook opvalt: iedereen is echt bovengemiddeld vriendelijk. Citroën-mensen zijn buitengewoon lief. Ook als ze 10 minuten in de rij staan voor een espresso (‘het is even wachten, maar de koffie is hier zo lekker, als je haast hebt mag je wel voor hoor).
Trouwe achterban
De terugweg is ook geweldig. Op de snelweg alleen maar Citroëns, uiteraard. Of het nu een Axel, 2CV, XM, Evasion (ja!) of C5 Break is: iedereen zwaait vriendelijk. Citroen-rijder ben je altijd en overal. Natuurlijk is het logisch dat ook een merk als Citroën conformistischer te werk moet gaan om zo aantallen te kunnen blijven halen. Hopelijk vergeten ze niet dat juist zo’n trouwe achterban kan zorgen voor het imago dat wij Citroen toedichten.
Eenmaal aangekomen bij mijn schoonvader thuis kon ik weer met de 325d naar huis. Een groter contrast is nauwelijks denkbaar met de C6, ondanks dat het beide zescilinder diesels zijn met 150 kW. Wat is een BMW toch eigenlijk vreselijk ordinair. Een dag later blijkt zowel mijn vriendin als ik meer tijd te hebben dan verwacht (bedankt @michaelras). Dus wat doe je op een vrije middag? Precies! Nog een car meeting! Ditmaal naar het buitenland. Om te zorgen dat meetings interessant zijn voor een groot publiek, worden ze geregeld bij de grens gehouden. Enschede is prima bereikbaar voor Duitse klanten. En Dinslaken is prima te doen vanuit Nederland.
Porsche Treffen Dinslaken
Op de paardenrenbaan van Porsche wordt elk jaar het Porsche Treffen gehouden. Het is een van de grootste Porsche meetings op deze planeet. Nu moet ik bekennen dat ik hier al een paar keer geweest bent. Een goede vriend van mij heeft een zeldzaam gave 928 S4 waarmee je daar zo op het terrein komt. Dat lukt niet met een 325d, dus die moeten we even op het parkeerterrein neerzetten.
Het Porsche Treffen in Dinslaken neemt men bloedserieus. Net als Citroën-eigenaren zijn Porsche-eigenaren apetrots op hun auto. Er staan uiteraard wel wat Cayennes (veelal om een bijzondere klassieker te trekken), maar het gros betreft toch echt de sportwagens van het merk. Het mooie is dat je ze echt van allerlei pluimage tegenkomt. Van een smetteloze 924 Martini tot de 991 Speedster.
Laatste keer Dinslaken
De versnaperingen zijn wel van een ander kaliber. Bier (niet voor mij, moest nog rijden) en een broodje worst met Zenf is het Duitse dieet. Ondanks dat de meeting enorm groot is, heerste er toch een beetje melancholie. Zoveel bijzondere Porsches als voorheen stonden er niet, nu waren we dit keer ook ietsje later dan normaal. Daarbij is het de laatste keer dat deze meeting gehouden werd. De paardenrenbaan in Dinslaken wordt gesloopt ten faveure van een woonwijk.
Volgende editie van de Porsche Freunde meeting wordt in Mülheim gehouden. Na een groot rondje lopen valt vooral op hoe verschillend de Citroen- en Porsche-rijder zijn. In beide gevallen is er absoluut liefde voor het merk. Het heeft overigens niets met niveau te maken. Op de Citroenmeeting was Universitair onderwijs het minimum, ondanks de hogere prijzen van de Porsches was de atmosfeer in Dinslaken meer, eh, bourgiaise.
Noodlot!
De terugweg vanuit Dinslaken is vrij eenvoudig, je rijdt de A3 op en dan kun je in een stuk naar Nederland rijden. Daarmee heb ik proefondervindelijk kunnen vaststellen dat de witte BMW net zo vlot/langzaam is als een 911 Carrera (996) en Boxster S (981). Dat ging gelijk op, in het begin van de tussensprint pakt de BMW meters, maar op hogere snelheid liepen de Porsches in. Absoluut niets om je voor te schamen met een eenvoudige diesel-station. Het laatste gedeelte gaat iets rustiger, mede vanwege de drukte. De A3 is bezaaid met Nederlanders en die hebben een bovengemiddelde affectie met de linkerbaan.
Bijna magnetisch worden ze ernaar toe getrokken. Het is echt bizar, als je er over nadenkt. Bij het naderen van een vrachtwagen gooit een Nederlandse Passat de auto al naar links terwijl er nog 800 meter beschikbaar is. Aangezien rechts inhalen in Duitsland absoluut nicht im frage is, moet je wel remmen. Bij het inhalen van de Passat voel ik een minimaal duwtje in het stuur. De A3 is vrij hobbelig, dus op zich niet zo heel erg, denk ik. Toch besluit ik geen risico te nemen door vooral niet door te accelereren.
Pech
Blij toe, want nog geen 15 seconden later brandt er een icoontje. Lekke band. Darned. Ondanks dat je instinctief denkt aan remmen, wil ik het middelste pedaal niet aanraken. Niet remmen, niet remmen, niet remmen. Als het een lekke voorband is en alle massa naar voren gaat, kan de band nog erger beschadigen. Ik neem de afslag bij Emmerich, daar is een tankstation aan de Kapellenberger Weg. Ik inspecteer de banden en zie dat de rechtsvoor iets zachter is. Hard genoeg om de auto overeind te houden, maar absoluut zachter dan de rest. Ik pomp ‘m op om maar een laatste stint naar Nederland te halen. We zijn nu zo dichtbij, ondanks dat ik gelukkig de Europese dekking heb gekozen bij mijn verzekering.
De snelweg weer op en alles lijkt goed te voelen bij 100 km/u. Ik verlaag de snelheid naar 80% om zo achter een vrachtwagen te kunnen rijden. Helaas gebeurt hetgeen waarvan ik verwachte dat ging gebeuren. De band is zo goed als leeg. Gelukkig gebeurt dat bij Elten. Bij de Oude Grens Bergh kan ik de auto uit laten rollen. Eindelijk terug in Nederland. Daar meteen de hulpdienst gebeld. Een E91 heeft namelijk geen reservewiel en ik heb geen runflats uit puristische overtuiging.
Hulpdiensten
De hulpdiensten zijn echter snel aanwezig. Er staat zowel een busje als een vrachtwagen. In sommige gevallen volstaat het om de band te plakken met zo’n spuitbus. Dat lukt echter voor geen meter, het gat is te groot. Gelukkig kan de auto op de vrachtwagen worden getild.
Maar ja, wat doe je dan op een zondag, aan het einde van de middag? Normaliter kunnen dit soort dingen best lang duren. Gelukkig kent de chauffeur een garagehouder in de buurt: Auto Blij in Zevenaar. De Chauffeur pleegt een telefoontje en voilà, binnen 10 minuten staan we bij Auto Blij. Hij heeft geen nieuwe Dunlop Sportmaxx RT2-band liggen, maar wel een jong gebruikte Continental. Voor een paar tientjes gaat ‘ie erop. Het duurt slecht 15 minuten voor we weer onze weg kunnen vervolgen. Mijn vriendin blij, ik blij. Dankzij de snelle service van Auto Blij.
Wat de reden is van de lekkage, is nog niet bekend. We gaan dat dus eventjes goed uit laten zoeken. Ook mag de auto binnenkort voor onderhoud naar de garage. Dat niet alleen, ook staat er een vervroegde tactische APK op de planning.
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
- Apple CarPlay voor de BMW 325d
- Groot onderhoud en upgrades voor de BMW 325d
- Updates voor BMW 325d
- 5 voor-en nadelen van de BMW 325d duurtester
- Interieurupgrades voor de BMW 325d
- Brembo upgrade voor de BMW 325d
- BMW 325d update en roadtrip
Auto’s die zich op dit moment in de Autoblog Garage bevinden:
- Audi A6 (4F) Avant van WillemE
- Audi S3 (8V) van Ruben
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW 325d Touring van WillemE
- Chrysler Crossfire van Machiel
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Ford Fiesta ST200 van Bart
- Lexus IS250 van Michael
- Mazda CX-5 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche Boxster van Nicolas
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Clio van Loek
Meer lezen? Deze 11 geweldige stationwagons hadden er moeten komen!
monsieurleloure zegt
Leuk verhaal !
Ikzelf heb eigenlijk alleen maar auto’s met een volwaardig reservewiel gehad, bij de 3 Lexussen waren het zelfs de lichtmetalen velgen waar de auto mee afgeleverd was.
kniesoor zegt
Altijd een onaangename verrassing, zo’n lekke band. Zeker als dat op een s(ch)nel(l)weg gebeurt.
Uit nieuwsgierigheid : laten de spanbanden van de bergingstruck geen schade achter op de spaken van de BBS-en ? Of is de velgenlak er tegen bestand ?
koeckenbacker zegt
Zo, inderdaad, daar kunnen lelijke krassen van komen. Ik had toch wel even ingegrepen.
Maar, @willeme, waarom geen runflat? Ik heb meerde malen in een bmw zonder runflat gereden, dan lijkt het wel een slagschip. Ook niet fijn dat je totaal geen optie tot doorrijden hebt.
monsieurleloure zegt
Jij had de auto los vervoerd?
sportevo zegt
Er zijn ook spanbanden die over de banden heen gaan. Worden o.a. gebruikt op autotransporters.
degrotemuis zegt
Ik vind juist met RFTs minder fijn rijden. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn ervaring op dat vlak ook niet met standaard basismodel velgen was. Wel altijd minimaal 18 inch, misschien is het anders op kleinere wielmaten. Met RFT best spoorgevoelig, boven de 200 nerveus zelfs. En met een beetje doorhoeken op een bochtig stuk weg waar het asfalt niet perfect is ook sneller een stapje opzij. Dus voor mij ook liever geen RFTs. Wel ruk als je lek rijdt ja, dus wel minimaal een bandenpompje in de auto.
willeme zegt
@koeckenbacker:
Ik vind runflats persoonlijk niet zo fijn rijden. Heel erg hard, zonder dat je scherpte of communicatie terugwint. Ik heb diverse E9X’s meegemaakt met diverse setups. Dit vond ik zelf de fijnste combinatie. Met de Eibach veren, Bilstein dempers, Eibach anti-rollbars en de 9 x 19″ wielen stuurt het naar mijn mening niet als een slagschip ;-). Maar hey: voor iedereen zijn eigen favo setup!
willeme zegt
@amghans: Er was geen schade te zien, dus ik was heel erg blij ;-). De velgen zijn voorzien van een extra coating, overigens. Maar volgens mij kan het niet zoveel kwaad.
kniesoor zegt
@willeme: Dankjewel, duidelijk ! En mooi, dat het goed uitgepakt heeft :)
Dieseltor zegt
Er kan ook schade ontstaan zonder dat je ziet dat de velgen beschadigd zijn. Er worden allerlei krachten op de velgen uitgeoefend waar de velgen niet ontworpen op zijn. Absoluut amateuristische manier van spanbanden gebruiken.
Johanneke zegt
Mooi man die meetings, moet ook weet eens gaan.
Pech van die lekke band! Gelukkig is het in Zevenaar op industrieterrein Hengelder langs de snelweg bezaaid met garages en dealers, altijd wel 1tje die je kan helpen. Kwam woensdag terug vanuit elten (e5 tanken), airco deed het voor geen meter. Afslag Zevenaar en op iedere hoek kon ik gas bij laten vullen.
wimof zegt
Dat 5de wiel aan de wagen dat is er voor iets.
porker zegt
Leuk verhaal over de Citroën meeting. Hou niet zo van car meetings maar deze klinkt best ok!
kniesoor zegt
Een Citroën meeting lijkt me best OK, het risico om daar opgefokte figuren tegen te komen is waarschijnlijk een stuk kleiner dan bij veel van de gekende prestigemerken.
w0ut zegt
Volgende post. De hel om juiste banden (op voorraad ) te vinden. BMW kon mijn banden de komende 6 maand niet leveren.
peewee05 zegt
Als BMW ze niet heeft, zijn er toch legio andere bedrijven die hun voorraad wel op orde hebben?
kniesoor zegt
6 maanden ?!? Over welke afwijkende maat (en merk) hebben we het ? Goede bandenspecialisten kunnen zelfs vrij incourante maten vaak vlotjes leveren. Zonder je het vel over de neus te trekken.
alfa147ti zegt
Weer prachtig geschreven, en wat waren die Citroëns vroeger mooi, kan me nog herinneren dat mijn vader een proefrit ging maken in een CX dat was ergens in 1974 en daar zaten rol gordijnen achterin, of zone schermen hoe je het ook wil noemen, auto is er nooit gekomen helaas, toch jammer van die lekke band, en wat een top service van dat autobedrijf en die autoberger, en denk dat ik wel weet waarom jij geen Runflat banden onder je auto heb, met deze banden wordt de auto nog stugger, succes verder met de BMW en blijf posten hier op de site, ik vindt het altijd leuk om de post van jouw hier te lezen, ik hoop dat je in de toekomst ook nog weer een keer terug gaat naar een Alfa en hier dan nog een keer iets over schrijft.
soundgarden zegt
Nou, sta je dan met je puristische blik in de ogen, zonder reserveband of runflats. Gniffel…
rwdftw zegt
Willeme had waarschijnlijk ergens gelezen dat een lekke band je gemiddeld eens in de zoveel jaar overkomt. Statistisch gezien zou het goed gaan.
Ik heb wel eens 2 lekke banden op 1 dag gehad, dan ben je blij met dat reservewiel! Wel af en toe checken of er nog lucht in zit.
willeme zegt
@rwdftw: Dat is het een beetje hè, hoe vaak heb je een lekke band? Een reservewiel meenemen is niet te doen en runflats vind ik niet prettig (alhoewel ze tegenwoordig beter zijn dan vroeger).
Het is net zoals met skischoenen. Voor die 2 dagen dat je gaat skiën zijn het verreweg de beste schoenen. Maar om er nu ook de rest van het jaar er mee te haan lopen… ;-)
e38ossie zegt
Was je niet afgelopen zondag in Beckum voor de eerste #bmwclubtwentemeeting?
willeme zegt
@e38ossie: ik ben niet lid van de BMW Club Twente ;-). Maar een BMW Meeting moet eigenlijk ook nog gebeuren uiteraard!
e38ossie zegt
Dat was in dit geval niet nodig. We hadden het georganiseerd voor ALLE BMW liefhebbers. Vier of twee wielen. We hadden van alles tussen 1957 (Isetta) tot 2022 (M5 en M240i GC)
Svenska II zegt
Heerlijk artikel @willeme. Brings back memories, van schitterende Saab meetings. Jammer dat de groep liefhebbers die je omschrijft steeds kleiner wordt…
endless zegt
“een vervroegde tactische APK op de planning” probleem met roetfilter voor APK volgende jaar?
willeme zegt
@endless: Hahaha, nee! Het roetfilter zit er bij mij nog op. De reden is vrij simpel. De BMW en de Audi moeten bijna gelijktijdig gekeurd worden. Op deze manier haal ik de BMW een paar maanden naar voren. Als er dan iets ernstigs is met beide auto’s, dan heb ik die kosten niet in één maand.
degrotemuis zegt
Leuk artikel @willeme Mooi om te lezen over die passie van de Citroen en de Porsche liefhebbers, twee groepen liefhebbers met elk een heel eigen beleving van passie voor het merk als ik het zo lees. Lekrijden natuurlijk wel altijd balen, maar gelukkig prima opgelost.
rnej zegt
Ik heb een e91 en heb een set winterbanden van 17 inch, runflat, uit 2016 En een set zomerbanden uit 2022, runflat, 18 inch.
De 18 inch banden zijn enorm comfortabel, de winterbanden een stuk minder.
Moderne runflats zijn prima.. en daar voorkom je dit gezeik mee. Toen de e9x uitkwam in 2005 waren runflats verschrikkelijk, tegenwoordig is het echt een stuk beter.
tjorque zegt
Aaah die Evasion 😍 mijn eerste auto!
Ooit had ik wel zo’n turbo CT Evasion gewild maar die waren niet zo betrouwbaar als de 1.9TurboD die ik had.
Citroën was ooit mijn lievelingsmerk, maar het is nu gewoon te “mainstream” naar mijn zin.
Die elektrische C5 break concept sprak me nog wel een beetje aan maar echt overtuigen doet het niet meer.
@willeme zo’n meetings is niet echt mijn cup of tea maar er over lezen wel… :) thanks voor het leuke artikel.
Jan van der Graaf zegt
Toevallig was ik gister ook met mijn E91 op een CAR Renault club meeting. 4CV, R4, 8, 8s, Caravelle, R16, 18, etc. Gelukkig kon ik behalve mijn lidmaatschap ook twee cilinderkoppen van mijn R8 laten zien.
En oh ja, voor wie graag op houten wielen rijdt heb ik nog 2 sets 16″ met runflat banden.