Je kunt met een man of vijftien in oranje overals heel moeilijk gaan staan kijken naar spleten in de weg, of je rijdt er even met deze megacoole gatenvuller overheen. Hier op de redactie zouden we het de Sir Smokalot onder de wegwerkers noemen.
Gaten in de weg, of potholes, beginnen meestal als een kleine onopvallende scheur. Vorst kan er vervolgens voor zorgen dat het een bandenslopend gat wordt waar je ophanging flink onder te lijden heeft. Het Georgia Tech Research Institute (GTRI) meende dat er een simpelere en veiligere manier was om deze premature potholes aan te pakken, en bedacht een stellage dat spleten herkent en automatisch vult.
Met deze vinding hoef je alleen nog over de weg te rijden, en de oneffenheden worden geheel automatisch gevuld. Camera’s registreren met behulp van twee setjes LED-lampen de staat van het wegdek. En wordt er een scheur ontdekt, dan spuiten de twaalf injectienaalden teer op het betreffende stukje gehavend asfalt om zo weer een vlak geheel te vormen
Voordeel? Hier is slechts één man (m/v) voor nodig, en wegwerkers worden niet meer blootgesteld aan giftige dampen die dit werk met zich meebrengt. Wel zal er nog steeds een rijstrook afgesloten moeten worden voor deze gatenvuller, want de operatiesnelheid bedraagt 4,8 km/u. (via Gizmag)
Filmpje des Uitleg.
jzaero zegt
Hoe sneller ze klaar zijn des te beter. Niet veel te maken met potholes, maar wel hele vervelende oneffenheden, op de A20 (Gouda -> Rotterdam) net na afrit Rotterdam Alexander zitten een hoop vervelende gaten in het wegdek in de meest rechterbaan. Op terugweg zit er net na afrit Moordrecht ook een vervelende velgenbreker op de linkerbaan. Beide locaties op de bruggen..
greenhell zegt
@jzaero: ik rij er dagelijks overheen dus weet precies wat je bedoeld. Alleen zijn dat meer de voeg overgangen van die “bruggen” die de ellende veroorzaken.
jzaero zegt
@greenhell: Klopt, ik rijd er ook dagelijks. Zeker met een verlaagde auto en 18 inchers een pijnlijk gat. Half over de vluchtstrook of gewoon zoveel mogelijk rechts is het enige wat je daar kan doen.
greenhell zegt
@jzaero: zal eens (beter) gaan opletten naar een auto met 18″jes :) doorgaans spot ik die wel makkelijk tussen de (mede:() leaserijders :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kost dit ding niet méér dan 15 wegwerkers??? Leuk prestige dingetje, niet meer dan dat
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
yep .. maar dan alleen in Cambodja Turkmenistan of Niger ..
jrk68 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
15 wegwerkers + uitrusting = 15x50k is 7.5 ton.
Heb je snel terug verdiend met dit aanhangertje.
BJ zegt
Ideaal dus voor in de spits met file…
bullgod76 zegt
Werk dit ook bij gaten in de begroting en scheuren/spleten in het kabinet?
vale46 zegt
@bullgod76: Teer is kankerverwekkend hé? Ja, dat zou helpen. Kunnen ze meteen er een paar bekwame mensen zetten met gezond verstand!
lincoln zegt
dus kan 1 man al dat werk doen ??
scenario in NL is dan ..
1 machine + 5 man om em te bedienen + die 15 man in oranje overals = geen enkele scheur gefixt omdat 1 van die lui dacht dat de machine niet helemaal goed werkte en ze met 20 man dat ding wel effe zouden repareren zodat ie naar de klote is en niemand zin heeft om de instruction manuel effe door te spitten ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: je bent de 20 toezichthouders vergeten……
GOD zegt
@lincoln:
En op het laatst leggen ze er dan maar een drempel boven op ;)
vale46 zegt
Het leuke is dat deze techniek theoretisch het beste werkt tijdens de nacht.
Hopelijk komt dit snel in productie! Gewoon 1 mannetje die met een kleine vrachtwagen tijdens de nacht er eens over gaat.
Geen verkeershinder, en mits de techniek goed is afgesteld een lekker vlak wegdek :)
Men kan op deze manier ook beter de staat van de wegen in de gaten houden, en grote gebreken makkelijker vaststellen.
Top uitvinding! :)
zender zegt
@vale46: beste tijdens de nacht? Wat heb ik gemist
vale46 zegt
@zender: Het werkt op basis van schaduw. Er zitten 2 lichttkleuren onder een kap, en sommige delen van de scheur krijgen alleen 1 kleur van het licht, en andere delen een andere kleur licht, omdat de lichtbundels onder een hoek staan.
Via een camera en software kan men dus vaststellen d.m.v. schaduwen waar de scheur is.
Logischerwijs zou dit nog beter werken als er geen storing (het daglicht) is voor de camera.
Het zou ook het minste verkeershinder met zich meebrengen.
zender zegt
@vale46: Aha oke, bedankt. Ik had het filmpje ook niet gezien, maar nu snap ik het :)
ater zegt
handig (hoop ik)
Carreza zegt
Dit MOET gewoon naar België komen! Ik stuur dit artikel alvast door naar onze regering want ik ben die putten meer dan beu! :D
vale46 zegt
@Carreza: Het helpt alleen voor scheurtjes, niet voor onze kraters.
Het is een handige machine voor als je een goed wegennet hebt en dat deftig wil onderhouden, niet echt geschikt voor hier ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@vale46: Toch wel, als er dan toch ergens eens een nieuwe laag asfalt komt, kunnen ze die maar beter onderhouden, zodat het niet weer even erg is vijf jaar later…
vale46 zegt
@Esprit_de_Flandre: Nuja, zoveel nieuw goed asfalt hebben we niet hé :D
Maar idd, voor onderhoud is dat wel goed geschikt.
jackass266 zegt
Gelukkig wonen we in Nederland waar we (over het algemeen) een redelijk wegdek hebben. Is bij onze buurlanden wel anders.
RoT___ zegt
@jackass266: Nederland heeft mijns inziens het beste wegdek, stil en strak. De mensen die er op rijden zijn daarentegen ronduit beroerd.
leonardus zegt
@lincoln, E34M5Touring,
jullie mogen wel iets meer positief zijn over de nederlandse wegwerker. het feit dat je vaak veel mensen “stil”ziet staan heeft meer te maken met de complexiteit en tijdsdruk van de werkzaamheden(vaak moet het voor 5 uur klaar zijn) dan de onbekwaamheid en luiheid van dergelijke mensen. wat deze machine betreft vraag ik mij af hoe breed wegvlak hij in een rit doet, volgens mij moet je 4 keer over elke rijbaan…
lincoln zegt
@leonardus:
klopt .. dat zijn bikkels ..
jammer dat ze in een land moeten werken waar dankzij de typische NL claimcultuur hun werkzaamheden louter mogen verrichten aan de teugels van verzekeringsmaatschappijen en vakbonden ..
Esprit_de_Flandre zegt
@leonardus: “Stil”staan omdat ze voor vijf uur klaar moeten zijn? Hier klopt iets niet…
De machine is nog maar een prototype, om te zien of het systeem werkt. Nu werkt ie one foot breed, de bedoeling is om een machine te maken die 14 feet in één keer kan doen, de breedte van één rijstrook.
leonardus zegt
@jzaero, die gaten zijn echt vervelend, ga meestal half over de vluchtstrook, zo rij je er een beetje omheen : )
glaskoning zegt
Ik ben ook goed in spleetjes vullen…
Mairsil zegt
Filmpje des uitlegS. Als je dan toch oud-hollandsch wilt gebruiken, doe het dan wel goed…
WoutJan15 zegt
Ik herken en vul ook graag spleetjes!
norge zegt
Talking about me ?
kickass zegt
Hendig!