Soms vraag ik mij af of de heren (en dames natuurlijk) op de research afdelingen van de auto-fabrikanten niet te ver door schieten. De auto moet steeds meer dingen automatisch doen en meer en meer klusjes worden de bestuurder uit handen genomen. Als je niet zelf meer wilt parkeren of een auto wilt die zich geheel zelfstandig voorbeweegt, waarom ga je dan niet gewoon met het openbaar vervoer, want dan hoef je immers ook niets zelf te doen. BMW zorgt er met haar nieuwste snufje High-Beam Assist voor dat we nu ook niet meer hoeven na te denken over wanneer we het groot licht moeten gebruiken…
Het doel is natuurlijk dat autorijden steeds veiliger wordt, want veel automobilisten gebruiken hun grote licht veel te weinig. Zouden we het grote licht vaker gebruiken dan “schijnt” dat behoorlijk wat nachtelijke ongelukken voorkomen.
Als je het mij vraag verpesten al die ontwikkelingen het pure rijgenot; je weet wel, gewoon lekker bezig zijn in de auto. Anders neem ik wel een chauffeur (als ik ‘m zou kunnen betalen).
Lees meer over BMW’s High Beam Assist op autowereld.com.
mongoose zegt
aan de andere kant is de nadruk wel meer komen te liggen op het autorijden zelf, activiteiten zoals het aanzetten van ruitenwissers, het inparkeren en het aanzetten van de lichten zijn eigenlijk alemaal bijzaak
Sir Smokalot zegt
Ja inderdaad, dus heb je je volle verstand en concentratie er ook niet voor nodig. Gewoon lekker zelf doen dus, anders val je al helemaal in slaap tijdens lange ritten.
Zo’n hulp zou bij mij niet helpen, tenzij het hulpje ook voor me flitst bij linksplakkers die er bij mij de vaart uithalen, of verblindende tegenliggers.