Geen zin in schakelen? Ook dan mag je gewoon je automaatrijbewijs halen. Daar heb je misschien wat vragen over, dus hoog tijd om even de informatie op een rij te zetten.
Het halen van je rijbewijs is een groot moment voor in ieder geval petrolheads. De kans is groot dat je al bezig was met je rijbewijs vanaf het moment dat het legaal gezien mocht. ‘Normale mensen’ (ja, petrolheads, wij zijn een zooitje ongeregeld) zien autorijden vaak als een noodzaak. Je haalt je rijbewijs omdat je dan met de auto naar werk kan, of iets dergelijks. Historisch gezien is het doodnormaal dat je dan je rijbewijs haalt in een auto met handgeschakelde bak, en vervolgens in alles wat onder de categorie B (auto) valt mag besturen. Rijlessen gaan over oefenen en verkeersinzicht, dus dat bouw je op.
Automaat-rijbewijs
Over die handgeschakelde bak moeten we het even hebben. Steeds meer mensen laten die links liggen, zo blijkt uit recente berichtgeving. Dat geldt voor de cijfers die je kan achterhalen qua autoverkoop: heel veel nieuwe verkoop is automaat, omdat het aanbod handbakken tegenwoordig erg klein is. Op de tweedehands markt is een auto met automaat kopen ook steeds populairder.
Mocht jij nou van tevoren al weten dat je toch niet gaat lopen hannesen met die gekke schakelstaaf in het midden, dan is er al een tijdje een oplossing. Het automaatrijbewijs. Ook het aantal mensen dat die haalt in plaats van een ‘volledig’ rijbewijs is steeds groter. Tijd om eens orde in de chaos te creëren. Hoe zit dat nou?
Wat mag ik met een automaatrijbewijs?
Dat is de meest simpele vraag om te beantwoorden: dan mag je enkel rijden in auto’s met een automatische versnellingsbak. Je hebt dan ook tijdens je rijlessen in een auto met automaat gereden. Wel geldt dat als enige afwijking over je deelname aan het verkeer ten opzichte van een rijbewijs voor schakelen.
Hoe weet de politie of ik een automaatrijbewijs heb?
De gangbare term voor het automaatrijbewijs is ‘code 78’ en indien jij enkel hebt gelest met een automaat, komt die markering op jouw rijbewijs. Een andere codering is code 10.02, dat is hetzelfde maar heeft te maken met een medische situatie. Mocht jij staande gehouden worden in een schakelauto maar ziet de politie ‘code 78’ op jouw rijbewijs, dan krijg je een boete voor het rijden zonder rijbewijs ter waarde van 340 euro.
Ik wil toch schakelen, kan dat?
Het was ooit zo dat een automaatrijbewijs na een x aantal jaar automatisch over werd gezet naar een ‘volledig’ rijbewijs en je dus ook gewoon in schakelauto’s mag rijden. Dat is niet meer zo. Je Code 78-rijbewijs omzetten naar een schakelrijbewijs doe je door een gezondheidsverklaring af te leveren bij het CBR en dan een praktijkexamen aan te vragen. Deze doe je uiteraard in een schakelauto en daarna wordt de Code 78 verwijderd van je rijbewijs. Code 78 bestaat ook voor de motorfiets, maar deze is niet inwisselbaar met die van een auto. Heb jij dus een motorrijbewijs zonder Code 78, maar een autorijbewijs mét die code, dan mag je alsnog niet in een schakelauto rijden. Er zit geen tijdslimiet aan het aanvragen van een Code 78-rijbewijs en de omzet naar schakelen.
Bij code 10.02 kan het zijn dat er omwille van de medische redenen naast de gezondheidsverklaring een rijtest vóór het praktijkexamen gedaan wordt, om te kijken of de medische redenen je inzicht en rijvaardigheid niet in de weg zit.
Is je automaatrijbewijs halen makkelijker, sneller en goedkoper?
Dat valt tegen. Rijlessen hanteren natuurlijk hun eigen prijzen, maar algemeen gezien is er niet te bemerken dat het qua prijs verschilt. Ook qua aantal rijlessen zit er niet veel verschil in. Autorijden gaat zoals gezegd om verkeersinzicht en oefenen en dat leer je dus door te doen. Het enige is dat de bediening van de auto ietsje sneller onder de knie is, want je kan de stap ‘schakelen’ overslaan. Het zal dus ietsje ‘makkelijker’ zijn.
Waarom kiezen voor een automaatrijbewijs?
Als het dan toch niet zo veel verschilt, waarom dan zo’n apart rijbewijs halen? Ervaring kweken met een handbak is immers maar een kleine extra moeite voor iets waar je de rest van je leven profijt van hebt. De redenen dat mensen ervoor kiezen zijn dan ook vrij simpel:
- In hun situatie is de kans groot dat ze met automaat gaan rijden (auto van ouders heeft automaat, oude(re) mensen die makkelijk kunnen shoppen voor een automaat, etc.);
- Ze vinden het gemakkelijker en comfortabeler;
- Omdat het aanbod auto’s met automaat steeds groter wordt (hybride en EV kan bijvoorbeeld enkel automaat), voelt het onnodig om nog te schakelen;
- Ze komen uit een land, bijvoorbeeld de VS, waar automaat zo gemeengoed is dat de schakelbak juist de vreemde optie is;
- Je kan toch altijd kiezen om alsnog een schakelrijbewijs te halen naderhand.
Zaken waar je wel rekening mee moet houden:
- Je kan alleen in specifieke auto’s rijden (je kan dus niet zo maar iedereens auto lenen en dat geldt ook voor noodgevallen);
- Rijden in een schakelauto met een automaatrijbewijs geldt als rijden zonder rijbewijs;
- De allergoedkoopste auto’s in het aanbod hebben vaker dan niet een automaat, dus ben je vaak duurder uit;
- Bij huurauto’s zijn de automaten vaak ook de duurdere optie.
Samengevat: rijlessen in een automaat is mogelijk en veel mensen kiezen ervoor. Hopelijk heeft onze samenvatting ervoor gezorgd dat je weet welke keuze je moet maken.
Johanneke zegt
Ik weet niet of het zo is, zal het wel lichtelijk overdrijven, maar toen ik ging lessen had ik het idee dat als ik een automaat had gehad ik na 3 lessen van 2 uur op had gekund voor een rijbewijs. Heel goed om je heen kijken en de juiste snelheid rijden, meer is het niet. Reed al 4 jaar scooter dus verkeerssituaties op de rijbaan had ik al dagelijks mee te maken. Heeft mij best even gekost om schakelen echt goed te kunnen, denk wel 10 lessen voordat het echt foutloos ging en afslaan vrijwel nooit meer voor kwam.
ponnie zegt
Inderdaad, 30 van de 40 lessen worden besteed aan het leren van 2 complexe vaardigheden tegelijk.
Als je een sim stuurtje voor 100 euro koopt met een of ander race spel kan je jezelf heden ten dage dus duizenden euro’s besparen.
awesome zegt
Je hoeft minder handelingen uit te voeren tijdens verkeerssituaties. Ik denk dat met name dit de reden is om voor een automaat te gaan.
Remmen = remmen, dus je hoeft geen koppeling in te trappen en terug te schakelen.
Desalniettemin ontgaat het nut van een Code 78 rijbewijs mij volledig, tenzij je minder valide bent.
Loek zegt
@awesome: ik kan me er iets bij voorstellen, maar tegelijkertijd denk ik dat rijlessen juist bedoeld zijn om dit te ontwikkelen.
Mijn koppelingsgevoel was de eerste periode ook ruk, maar dat heb ik in het jaar dat ik rijlessen tijd bijna geautomatiseerd. Zeven jaar later gaat het vrijwel volledig automatisch, ik hoef er niet eens meer over na te denken.
Ik zou het zelf ook nooit gedaan hebben. Maar als blijkt dat jij vrijwel nooit autorijdt, behalve in auto’s waarvan je weet dat ze automaat zijn, tsja, waarom ook niet.
tenaci zegt
Ik had een collega die eindeloos heeft gelest in een handbak maar de combinatie van handelingen en dan vooral bij afremmen en uit stilstand komen gewoon niet onder de knie kreeg. Ze was echt niet mindervalide maar miste gewoon het technische gevoel. Uiteindelijk geswitcht naar lessen in een automaat en toch haar rijbewijs gehaald. Beste chauffeur zal ze nooit worden (maar ze rijdt zo voorzichtig dat ze ook niet snel brokken maakt) maar ze kan zich tenminste per auto verplaatsen.
Ook mijn nichtje heeft een automatenrijbewijs. Ze geeft een gedeeltelijke eenzijdige verlamming rechts. Schakelen zou dus daardoor al moeilijk zijn. Ook heeft ze minder kracht in haar rechterbeen en daarom kunnen de pedalen gewisseld worden. Het reguliere gaspedaal kan je wegklappen en dan komt links van de rem een anders gaspedaal tevoorschijn. Ideaal want ze kan haar auto wel uitlenen. Pedaaltjes weer terugklappen en ik kan er ook mee overweg.
Dymff zegt
Vroeger was het toch ook als je meer dan 5x gezakt was dat je een automaat werd aangeboden? En dan kreeg je een automaatrijbewijs. Zoiets staat mij bij.
Niet dat ik het nodig had ☺️ alles in 1x
koosonderbeenloos zegt
Naast deze code voor het automaatrijbewijs heb ik nog een aantal codes op mijn rijbewijs. Voor het mogen rijden met voor handbediening ingerichte rem en gas pedalen.
tenaci zegt
Gezien je nickname snap ik dat…. 😛
mashell zegt
Ik denk eigenlijk dat het automaat rijbewijs onzin is. Een regel ooit ingevoerd “voor de veiligheid” en dan kom je er nooit meer vanaf. Maar als iemand met een automaat heeft leren rijden en dus voldoende kunde heeft om een voertuig veilig door het verkeer te loodsen dan kan die zich bij behoefte zelf daarna handbak en koppeling pedaal wel aanleren op een middag op de de parkeerplaats van het voetbal stadion.
De rijinstructie branche zal het vanwege “de veiligheid” wel niet mee eens zijn maar die hebben de afgelopen jaren nogal veel niet relevante dingen zoals knipperlicht bij driekwart rond of gebruik van navigatie systemen in de examens gelobbyd om maar meer lessen te kunnen verkopen en hebben dus niet altijd zuivere motieven.
PrettyAwesome zegt
@mashell, hoewel ik neig met je eens te zijn, denk ik wel dat het ‘je eigen maken van handschakel van een auto’ toch behoorlijk onderschat. En dan bedoel ik vooral het initieel overbruggen van de onafhankelijkheid van het bewegen van je ledematen. Neem nou de anti intuïtieve handeling van gas geven en koppeling op laten komen. De motoriek beheersing of gebrek er asn bii een hoop mensen zal je verbazen.
i3bestuurder zegt
@Mashell
Ik denk dat het je eigenhandig aanleren van het “zelf schakelen” knap tegen zal vallen. Zeker als je je dat aanleert op de parkeerplaats. Dat het voor ons “doorgewinterde” bestuurders aanvoelt als iets zeer eenvoudig wil nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is. Denk alleen al eens aan de processen die plaatsvinden bij het naderen en berijden van een rotonde. Wanneer te beginnen met remmen, wanneer terugschakelen, wanneer je koppeling op laten komen en wanneer als laatste je rem weer los te laten? Dat is dan alleen nog maar het handelingstechnische gedeelte. Dan komt daar ook nog het verkeerstechnische gedeelte bij, wat doet het verkeer op de rotonde en wat doet het overige verkeer wat de rotonde nadert?
En dan hebben we het hier alleen nog maar over een simpele rotonde. Bedenk daar ook nog eens bij aan het ongeduld van overige weggebruikers als een voorligger dit soort handelingen allemaal te traag uitvoert.
En dan hebben we ook nog het wegrijden vanuit stilstand…of nog erger…de hellingproef wat 90% van de handgeschakelde bestuurders al niet eens uit kan voeren zonder naar achter te rollen.
slowland zegt
Onzin!
Mijn zoon heeft nu 3 jaar zijn rijbewijs hier in Canada, en rijdt uitsluitend automaten.
Omdat hij ook wel wilde rijden in onze Citroen 2CV zijn we ‘gewoon’ begonnen. Eerst op de parkeerplaats, en na een uurtje de weg op. Omdat het rijden en anticiperen al in zijn systeem zit, hoeft hij alleen maar te leren hoe de bediening werkt. Nou, dat had hij binnen 2 dagen volledig on de knie. En dat in een Eend, waarbij de eerste versnelling ook nog eens NIET gesynchroniseerd is. En we wonen in de bergen, dus elke stop is direct een hellingproef.
Je hebt er feeling voor of niet….
tenaci zegt
Op zich snap ik je redenering, maar mijn eigen ervaring is toch wat anders. Al ver voor ik mijn rijbewijs kon halen werkte ik op een camping waar mn baas ons gewoon op trekkers en kentekenloze busjes liet rijden. Met minimale uitleg en ‘probeer zelf maar’ leerden we het ons zelf aan. Met als gevolg dat ik het allemaal wel kon maar bij mijn eerste rijlessen toch e.e.a. af moest leren. Bij remmen trapte ik altijd de koppeling in, ik reed vaak met m’n voet op de koppeling. Allemaal dingen die je vanuit de angst om af te laten slaan deed, maar die bepaald niet vriendelijk voor de mechaniek waren. Ik denk dat als mensen die het nooit geleerd hebben het zichzelf aan gaan leren de kans groot is dat dit soort gedrag erin sluipt.
Davion zegt
-edit:check-
garp zegt
“Ook qua aantal rijlessen zit er geen verschil in.”
Twee zaken die een vergelijking van hoeveelheid benodigde lessen tussen handbak/automaat les in de weg staan.
Eerste, als je nu als jongere je rijbewijs gaat halen is de bottleneck dat examen aanvragen. Dat duurt gewoon te lang. Met als gevolg allemaal “overbruggingslessen”. Mijn zoon is een uitzondering, en heeft net na 22 lessen zijn rijbewijs gehaald. Een maatje bij dezelfde rijschool met 24 lessen. Dat kon alleen omdat zijn instructeur de godganse dag de “CBR site F5’t”, en elk examen inpikt dat vrij valt. Alle vrienden bij andere rijscholen zijn allemaal lesjes aan het rijden om de skills bij te houden tot het ver in de toekomst liggende examen. Dus het aantal lessen is niet alleen afhankelijk van kunde en er klaar voor zijn. Maar ook van je examen datum.
Tweede punt, zoals iemand hierboven ook al zegt. Een bepaald deel van die automaat leerlingen is de groep incapabelen. Die vertekenen het cijfer. Zoals een vriendin van me. Ze heeft ondanks een enorme wil en inzet om het roze papiertje te bemachtigen pas na 86 rijlessen in een automaat haar rijbewijs gehaald. De helft daarvan was in een handbak. Ging m gewoon niet worden.