Vroegah toen waren Alfa’s handgeschakeld en achterwielaangedreven. Sterker nog de Alfa 75 had ook een sperdifferentieel voor het betere driftwerk. Alfa Romeo ging met de tijd mee en al een tijdje krijgen Alfa’s de powershots via de voorwielen (en soms via alle wielen) toegediend.
Voor 2000 euro (+ een beetje BPM in Nederland) kunnen de 1.9 JTDm met 150 pk, de 2.4 JTD en de 3.2 V6 worden uitgerust met de zes versnellingen tellende Q-Tronic automaat. De Q-Tronic automaat biedt drie standen (normaal, sport en winter) en de mogelijkheid om “Tiptronic-style” zelf te schakelen. De prestaties blijven nagenoeg gelijk, voor de 2.4 JTD Q-Tronic betekent dat een sprint naar de 100 in 8,4 seconden en een top die 4 km/u lager ligt op 224 km/u.
Voor de 2.2 JTS komt de gerobotiseerde handbak Selespeed beschikbaar voor ongeveer 1.100 euro (via autoblog.it).
Turbopaultje zegt
Was het vroeger toch mooier autorijden…..
O.D. zegt
Inderdaad….de goede auto tijd van de 33 en 75. Jammer alleen dat ze toen nog errug onbetrouwbaar waren. Nu ben ik nooit een heel erg grote fan van Alfa geweest, maar de overstap naar voorwielaandrijving heeft het niet beter gemaakt. Gelukkig zie ik het BMW voorlopig nog niet doen (evenals de overstap naar de V6). Of zoals James May het eens zei: BMW believes front wheel drive is the work of Satan. :-D
Kakel zegt
@ O.D. De goede auto tijd van de 75 kan ik nog begrijpen, maar de 33 was echt een voorwiel aangedreven auto. Het deed overigens geen afbreuk aan de rij-eigenschappen van de 33. Die waren fantastisch, althans, bij die van mij.
Turbopaultje zegt
@Kakel: zijn nog steeds fantastisch ! En dat voor een concept dat in wezen meer dan 30 jaar oud is…..
William zegt
Naast de Ford Focus heeft Alfa Romeo trouwens de beste voorwielaandrijvers in huis.
PT zegt
Waarom heeft de automaat een lagere top snelheid?
Zoef de Haas zegt
Nu zie ik het: ook diesel is the work of Satan!
en de lieveling van de markt: de Voorwielaangedreven Diesel Break is het werk van Satan samen met de hulp van al zijn verzamelde helbewoners!
dekster zegt
ik heb alfa’s altijd mooie wagens gevonden maar zo spijtig van die voorwielaandrijving.
William zegt
@dekster, zie je dat aan de buitenkant? Of de aandrijving nu van voren of van achteren is, ze blijven even mooi. Het is een utopie dat ‘goede rijdersauto’s’ perse achterwielaandrijving moeten hebben. Je leest teveel boekjes… Bovendien, zoals gezegd, Alfa heeft de beste voorwielaandrijvers. Ford doet ’t ook erg goed met de Focus.
Kakel zegt
@ PT De automaat heeft een lagere topsnelheid om dat de automatische bak zwaarder is dan de handgeschakelde bak. Hoe zwaarder hoe langzamer.
@Turbopaultje Idd, nog steeds fantastisch. Denk nog steeds met weemoed terug aan mijn 33. Fantastische wegligging en dat opwindend boxer geluid! En dan had ik nog maar een 1.4 tje…..
PT zegt
@ Kakel – Helder….
Kakel zegt
@ PT No problem….
Turbopaultje zegt
@ Kakel: Ja. zelfs een 1.3 liep als de brandweer.
Moest in die dagen in mijn 75TS echt flink trappen om die std. 1.7 van mijn broer op binnuhweggetjes op afstand te houden…. :-)
Nieuwe 159 is ook bijzonder ok voor een FWD (=best of class). Ben er mee op de Ring geweest en heb daar vrij eenvoudig allerhande tuig om de oren gereden….. ;-)
Marc zegt
Een automaat heeft geen lager topsnelheid vanwege het gewicht! Dit komt doordat een automaat een vloeistofkoppeling heeft, deze heeft altijd een lagerrendement dat een gewone koppeling. Vanwege dit verlies zal er minder, een klein beetje, vermogens output zijn! dus ook een lagere topsnelheid!
Hans zegt
Zijn er al mensen die een (eigen) rijervaring met de 159 2.4 JTDM met de
Q-tronic automatische versnelling. Tevens ben ik geïnteresseerd in de (rij)ervaring van mensen die hun 159 2.4 JTDM hebben laten ‘chiptunen’.
Wimpie zegt
Mijn broer had eerst een 145 met een 1.4 boxer. Voorwielaangedreven en wel, een echt race-monster! Alfa’s: Prachtig!