BOVAG heeft de cijfertjes voor ons.
De automaat versus handbak-discussie is deze week al twee keer voorbijgekomen op Autoblog. Het grootste nieuws wat dat betreft was de aankondiging van de R&D-chef van Mercedes dat ze gaan stoppen met de handbak. Daarnaast moest @willeme met pijn in zijn hart melden dat de M3 Touring waarschijnlijk geen handbak krijgt, in tegenstelling tot de sedan. We hebben het er dus al meer dan eens over gehad deze week, maar wat is precies de huidige stand van zaken in Nederland?
Deze vraag kunnen we nu beantwoorden omdat BOVAG het jaarlijkse naslagwerk Mobiliteit in Cijfers heeft gepubliceerd. Daarin valt onder meer te lezen wat de verhouding is tussen auto’s met een automaat en auto’s met een handbak in Nederland.
Het spant erom, maar anno 2020 heeft toch echt een meerderheid van de nieuwe auto’s een automaat: 53% om precies te zijn. Het is nog niet zo lang dat de automaten de handbakken in aantal overtreffen in Nederland. Vorig jaar was dat pas voor het eerst het geval, toen 51% van de geregistreerde auto’s in Nederland over een automaat beschikte. In 2018 waren de handbakken nog ruim in de meerderheid met 60%.
Het was een kwestie van tijd voordat de handbak ingehaald zou worden, maar er is nu een specifieke ontwikkeling die dit in een stroomversnelling brengt. We hebben het natuurlijk over de opkomst van de elektrische auto. Als je een EV bestelt kun je lang zoeken naar een handbak in de configurator.
Een hybride aandrijflijn en een handbak sluit elkaar niet uit, maar in de praktijk komt het weinig voor. Maar 1 op de 20 hybrides die vorig jaar werden afgeleverd had een handbak. Bij diesels genoot een automaat uiteraard ook meestal de voorkeur: 3 op de 5 exemplaren had een automaat. Alleen bij benzineauto’s was nog een ruime meerderheid van de geleverde exemplaren handgeschakeld: 64%.
Verder valt in het naslagwerk te lezen dat het totale Nederlandse wagenpark op 1 januari 2020 uit 8.938.572 auto’s bestond. Volkswagen heeft daarin verreweg het grootste aandeel, met 1.008.678 auto’s. Daarna volgen Opel, Peugeot en Ford met respectievelijk 715.527, 688.527 en 605.678 auto’s.
Goed, dat zijn weer genoeg cijfers voor één artikel. Als graag nog meer cijfers wilt zien, mag je zelf in het rapport grasduinen.
grasvreter zegt
Poeh 1 miljoen volkswagens, plus nog eens alle seats, skoda’s en audi’s. Je zou bijna olieverkoper, DSG doctor, distributiekettingzetter of t(f)si motorreviseur worden als je dit leest. Genoeg werk aangezien Pon je echt niet gaat helpen met 2 jaar garantie.
Overigens is een automaat gewoon het relaxed als je wilt reizen, cruisen. Een schakelbak is tegenwoordig trager maar rijdt ten alle tijden leuker. Zeker als je motor atmosferisch is, maar dat zijn enkel de a segment gebakjes nog tegenwoordig.
Dizono zegt
Tijdje terug de Mazda 3 Skyactive-X met 181pk sterke atmosferische 2.0 en handbak gereden. Ouderwets lekker doorhalen met een soort V-tec achtige kick en door het relatief hoge koppel bij lage toeren relaxt genoeg om rustig te rijden.
vondick zegt
uitzondering
willeme zegt
@dizono: Ah, die grijze sedan. Ik heb de rijtest gezien ;-)
ghost zegt
@Dizono: dit was altijd de compromis van velen bij ons op kantoor. Ga je voor een volle A3 limo met saaie motor of een volle Mazda 3 met 150pk+ maar met een retesaai interieur en mindere uitstraling..
Dizono zegt
De nieuwe 3 heeft een verre van retesaai interieur, echt schitterend, alsof je in een sportwagen zit. En bij een dikke uitvoering ook nog eens helemaal bekleed met leer. Overigens blonk ook de vorige A3 niet uit qua spannend interieur, zeker in een minder rijkuitgeruste versie maar een kale bedoening.
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/21-mazda-3-2109-rt-dashboard.jpg?itok=SOKcT9Yb
tfsi zegt
@grasvreter:
En Bmw, Mercedes, etc hebben geen problemen? Ik rij al jaren Golf Gti met dsg ze hebben me nog nooit laten staan. Nauwelijks olie verbruik dsg altijd goed schakelen nooit enig probleem.
theblazerunner zegt
@tfsi: Gays Trekken Iedereen
mpgc zegt
@theblazerunner: better be a silent fool than speak and prove it
neymar zegt
@tfsi: golf gti ???
madarjan12 zegt
@grasvreter: sinds modeljaar 2021 zelfs 4 jaar garantie
Dizono zegt
Tja, maar telt de elektrische auto wel mee bij de automaten? Feitelijk is er namelijk helemaal geen sprake van een automatische transmissie, maar van een transmissie met slechts één verzet. Niks om handmatig óf automatisch te verstellen. De Porsche Taycan met automatische tweebak daargelaten natuurlijk.
Hubert zegt
Lijkt me simpel.
Moet je in een bak met tandwielen roeren in een (electrische) auto?
Zoniet, dan heb je een automaat.
flutterby zegt
@Hubert: je hebt een automaat als de auto voor je schakelt, niet als je niet hoeft te schakelen.
Dizono zegt
Heeft een omafiets versnellingen? Zou je hem daarmee als automaat bestempelen?
Loek zegt
@Dizono: wel als die van een aut omaatje is geweest…
serialchiller zegt
@720s: badum tsssss
koeberg zegt
“Bij diesels geniet een automaat uiteraard ook meestal de voorkeur”
Hoezo uiteraard? Is er iets aan een dieselmotor waardoor een automaat meer voor de hand ligt dan in een benzinemotor?
Mijn vorige auto was een diesel. Met handbak. Mijn ervaring is dat een diesel veel vergevingsgezinder is bij het koppelen dan een benzinemotor (slaat minder snel af als je een fout maakt).
SvenskaAeroplanAB zegt
@koeberg: ja, een diesel is per definitie niet sportief. En een handbak wordt door de meeste mensen als ‘sportief’ gezien…
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: toch hebben de meeste sportwagens juist een automaat. Het zijn met name goedkope auto’s met handbakken.
davelepeef zegt
@flutterby: onder een pak kun je ook sportieve schoenen dragen maar dat maakt de outfit nog niet sportief…
flutterby zegt
@davelepeef: wil je nu zeggen dat een automaat niet sportief is of dat een handbak niet goedkoop is? Je weet dat “sportief” afkomt van “sport”, waar meestal een automaat wordt toegepast tenzij dat verboden is.
davelepeef zegt
@flutterby: welke sport gebruiken ze een automaat??
flutterby zegt
@davelepeef: met flippers is nog steeds een automaat.
davelepeef zegt
@flutterby: nope. Het is een automaat als er voor je wordt geschakeld – automatisch. Flippers duiden in een sportwagen doorgaans op een gerobotiseerde bak: zelfde handelingen maar elektronisch aangestuurd. Dus je bedient de bak niet mechanisch maar middels een knop. Een automaat is vaak ook “zelf” te schakelen maar dan overrule je simpelweg de computer. Ik weet tegenwoordig niet meer wat exact het machanische verschil tussen een automaat en handbak is aangezien je met elektronische sturing in principe alles kan regelen waar vroeger hydraulische regeling het grote onderscheid was.
flutterby zegt
@davelepeef: met flippers wordt er nog steeds voor je geschakeld, enkel bepaal je zelf het moment maar de handeling is geautomatiseerd. Geautomatiseerd betekent niet dat het “zero-touch” is of “auto-magisch”.
davelepeef zegt
@flutterby: dat is waar, maar er is dus aansturing vanaf de rijder, niet door een computer. Daarom ook mijn vraagtekens naar de verschillen in mechanisch gedeelte tussen handbak en automaat
e39540itouring zegt
@flutterby: zonder flippers bepaal je het schakelmoment met het gaspedaal. Dus nog steeds automaat maar met flippers/manual override in de meeste gevallen.
rhellema zegt
@flutterby: die automaten worden in sportwagens gehangen omdat de klant dat wil. Waarom zijn de meest hardcore uitvoeringen van die sportwagens dan alleen maar te verkrijgen met een handbak?
flutterby zegt
@rhellema: omdat de klant dat wil! Daarom zie je het in de VS meer dan in Europa.
davelepeef zegt
@rhellema: nouja, de hypercars van deze wereld zit toch ook geen pook in?
cvoo zegt
@koeberg: Een diesel rijd je als je veel kilometers maakt. Dan is het logisch dat de meeste mensen in dat geval een automaat prettiger vinden.
LaLancia zegt
@cvoo: of juist niet. Met diesels rijd je lange afstanden, dus wordt er weinig geschakeld. Juist voor stadsauto’s (per definitie bijna benzines) is een automaat een uitkomst.
cvoo zegt
@lalancia: Je staat dan dus ook vaker in de file en dan ben je met met je automaatje.
cvoo zegt
@cvoo: * blij
basman147 zegt
Het is misschien prettiger rijden, maar stadsauto’s worden vaker met een beperkt budget gekocht, dan is er vaak geen geld meer voor een automaat.
theblazerunner zegt
@basman147: de meeste stadsauto’s hebben ook een automaat zonder koppelomvormer, dat is leuk voor een Lambo of Bmw M maar in de stad is het kut.
basman147 zegt
Yup, 1 keer in een Smart meegereden, werd er bijna zeeziek van.?
davelepeef zegt
@koeberg: volgens mij schakel je veel meer met een diesel door de relatief krappe powerband? Gaat misschien tegenwoordig ook meer op voor (downsized) turbomotoren, volgens mij schakel je met een atmosferische minder??
lekbak zegt
@davelepeef: de versnellingen zijn ook langer bij een diesel dus dat meer schakelen valt wel mee.
Het argument was volgens mij altijd dat het verbruik van een automaat veel hoger was. Dat is nu niet meer en dus heeft een handbak ook weinig meerwaarde los van de prijs.
davelepeef zegt
@lekbak: goed punt, langere verhoudingen… Ik denk dat de automaten tegenwoordig vooral goedkoper zijn, vergeleken met de verhouding die er vroeger tot handballen was. Elektronica is goed en goedkoop, dus aansturing is eenvoudig. Verbruik zal indd beter zijn. Ze waren ook altijd zwaar, valt misschien tegenwoordig ook mee.
Ot92 zegt
@davelepeef Ik heb een 2.0tdi met ruim 200pk + handbak. Ik hoef op de snelweg nooit te schakelen, tenzij ik moet afremmen tot 60 ofzo terwijl ik nog in de 6 zit. Dan moet ik wel schakelen om weer vlot te kunnen versnellen naar de 100 of 120.
Als ik 50 in de 4 rijd (1400 rpm) en moet versnellen naar de 80, dan gaat ie er in 1 keer vandoor.
Een diesel heeft een korte powerband (1500-4000/4500 rpm voor de meeste diesels), maar het vermogen komt er ook een stuk sneller erin. Al hoewel… de nieuwe geblazen motoren van tegenwoordig hebben net een dieselachtige karakter. Ze halen bij 2000 a 2500 rpm al hun maximale koppel eruit.
jarnobakker zegt
@koeberg: dat is met die turboblokken van tegewoordig al lang niet meer zo.
pomoek zegt
Tja discussie handbak/automaat. Natuurlijk zijn de moderne handbakken prima en kun je er prima mee rijden en is het een kwestie van voorkeur. De ergste handbak waar ik mee gereden heb zat in de Renault 4 van mijn moeder. Schakelpook zat in het dashboard. Achteruitschakelen ging nooit in een keer en van z’n 3 naar zijn 4 (topgear) duurde zeker 4 seconden omdat je die tijd nodig had om op de juiste manier de versnelling in te leggen.
Nu ik er aan denk: Ik lees nooit een discussie voor het choken of tegen het choken.
mennok zegt
@pomoek: Ik ben voor choken. 100%
davelepeef zegt
@mennok: we hebben ’t over autorijden hè
HZW zegt
In zo’n Renault 4 heb ik voor het eerst auto leren rijden op een industrieterrein toe ik 15 was.
b00st zegt
Weet nog dat ik zo’n oude Renault als vervangwagen kreeg. De R zat echt vlak naast de 1 en de helft van de keren zat je in R als je aan het licht wou vertrekken, erg spannend altijd als je niet oplette, ook voor de achterliggers! Good times.
deSjonnies zegt
De meest gruwelijke handbak had de Volvo F89, 8 verzetten en ’s winters, als de versnellingsbakolie koud was , was er in sommige verzetten haast geen beweging te krijgen en moest je twee armen gebruiken!
Tegenwoordig rijd ik weleens met zo’n dikke MAN TGX en als er ergens een revolutie in versnellingsbakkenland heeft plaatsgevonden, is het wel in het wegtransport. Die MAN heeft een wasmaschineknop op het dashboard ergens beneden als “versnellingshandle” alsof de versnellingsbak een futiliteit is.
Mijn oude Renault 4 uit het jaar kruik was een bescheiden trouwe vriend waarbij je de paraplu handle gewoon een zetje gaf en die ging dan als boter door zijn verzetten heen.
pomoek zegt
Als boter in de zin van geen feedback krijgen of je de auto daadwerkelijk in de gewenste versnelling had gelegd tot het moment dat je de koppeling liet opkomen en je door het gekraak hoorde dat het was misgegaan? Begrijp me niet verkeerd: De R4 is een van de meest briljante auto’s die er ooit zijn bedacht en gebouwd en ik krijg het nog steeds warm op een bepaalde plek als ik er aan denk, maar er is in 30/40 jaar een hoop gebeurd op transmissie gebied…
deSjonnies zegt
Af en toe een kraakje als je van drie naar twee ging, maar ik had een oeroude 6 Volt R4 waarin het eerste verzet naar je toe trekken was, later modellen hadden het eerste verzet van je af duwen. Een Citroën DS, die schakelde echt langzaam.
vaakbenjetebang zegt
@deSjonnies: Toch was zo’n F89 een stoer ding. Denk dat je in die dagen trouwens ook in veel andere trucks wel weerbarstige versnellingsbakken kon vinden. Toch wel jammer dat die ouwe meuk eigenlijk nog maar zelden op de weg te zien is. Vandaag zag ik vanuit een DAF XF met wasmachineknop zowaar een TurboStar 190-48 rijden. Kan goed 5 jaar geleden zijn dat ik er nog eens zo eentje gezien heb hier te lande. Het rijdt natuurlijk voor geen kwartje, vergeleken met zo’n moderne truck, maar het blijft gaaf spul.
HZW zegt
Dat is niet zo vreemd die 53%, als steeds meer fabrikanten geen handbak aanbieden in de leuke modellen, en als je dan toch zo’n auto wil rijden zal je hem met automaat moeten kopen, omdat er simpel weg geen andere keus is.
Dus die 53% komt tot stand door het aanbod en niet door vrije keus, want die is er simpelweg bij heel veel auto’s niet.
maotje zegt
@HZW: en toch komt het aanbod uiteindelijk weer uit de vraag. Nederland is slechts een hele kleine speler in de auto industrie. De vraag tussen de 2 zal in andere delen van de wereld die wel van grote invloed zijn in de auto industrie waarschijnlijk een heel andere uitkomst hebben.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik was vroeger ook van kamp handbak, en het zal de leeftijd zijn (40+), maar sinds ik mag genieten van de heerlijke 7 automatische verzetten van mijn ZF-bak wil ik nooit meer een handbak, in mijn daily. Nu ik aan ’t rondkijken ben voor een 996/997/981 betrap ik mezelf er zelfs op ook de auto’s met tiptronic en PDK te bekijken.
911targa zegt
Mijn daily heeft een een PDK. Perfect. Een tiptronic zal allicht heel goedkoop zijn als 2-de hands en met goede reden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Tiptronic is in vergelijking met handbak en zeker PDK traag natuurlijk, maar wel betrouwbaar. Koppelingen van handbakken slijten wat harder en vroege PDK bakken zijn wat storingsgevoeliger (schijnt).
davelepeef zegt
@F36GC: ja is de leeftijd! Maar vooral omdat je dan bent opgegroeid met de oude stijl automaten en de bijsmaak je daarvan is bijgebleven. Tegenwoordig, en recent verleden, zijn de automaten natuurlijk vele malen beter.
smokin zegt
Ik heb twee auto’s met flippers. Tellen die mee als handbak of als automaat?
Officieel staan ze te boek als “gerobotiseerde handbak”, en moet je natuurlijk zelf ook schakelen.
Maar ze hebben ook beide een knopje “auto”, waardoor het in essentie een automaat wordt.
scrmeagle zegt
Ik rij al automaat sinds 1989 wil niet anders meer!
borrelnoot zegt
Rij nu al een jaar of 12 in automaten en ik wil nooit meer anders. Noem mij maar lui, maar ik vind het heerlijk.
imaginenl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flutterby zegt
Beide is het net niet. Handbak is fijn dat je de controle hebt, maar je moet het altijd doen. Een automaat heeft altijd even nodig om te doen wat je wilt. Nu heb ik zelf ook flippers op het stuur, maar aangezien het totaal geen sportieve auto is ben ik het niet gewend om te gebruiken. Gewoon het gas in trappen en maar wachten tot de juist versnelling gekozen is dan nog steeds sneller.
Gelukkig heb ik in EV mode (stadsverkeer) geen last van schakelmomenten en op de snelweg ook nauwelijks.
b088y zegt
Handbak is vaak wat goedkoper in aanschaf, dat is een reden voor handgeschakeld.
Eigenlijk is het een nutteloze toevoeging aan het ‘concept’ autorijden, waarom deze handeling als dit eigenlijk niet nodig is.
Voor een sportievere voegt het wat toe aan rijbeleving (ben blij met mijn handbak in de roadster), maar laten we eerlijk zijn 90% de autobezitters heeft een auto als vervoersmiddel, dan is automaat gewoon een beter ‘concept’.
willeme zegt
Ik ben ‘voor’ de handbak. Het geeft gewoon een extra dimensie aan het rijden. Gelukkig zijn er nu nog voldoende fabrikanten die het aanbieden. Met een handbak wordt je meer betrokken bij het rijden. De handbak is ook een sym bool dat autorijden je iets uitmaakt. Het is de transmissie voor petrolheads. Met een handbak heb JIJ controle over de auto. Niet andersom. Het is een grens tussen mens en mechanica. Met een handbak ben je meer betrokken, een betere chauffeur en een beter mens. Je leven heeft als petrolhead met een handbak meer betekenis.
Mijn auto heeft een automaat.
flutterby zegt
@willeme: haha, het is bij elke technologisch vooruitgang voor sommige moeilijk om te accepteren dat we als mens eigenlijk nergens de beste in zijn.
Als je kijkt hoeveel techniek er in een brandstofmotor aan het werk is kan je moeilijk zeggen dat je “in control” bent met een handbak. Soms moet je dat ook helemaal niet willen.
davelepeef zegt
@flutterby: hey, als ik die pook niet in één zet gaan we nergens heen hoor, wat alle processors en tandwieltjes ook doen!! Thuis mis ik die macht, daarom > handbak. Nu wil m’n vrouw een automaat :'(
flutterby zegt
@davelepeef: als ik hem niet in D zet gebeurt er ook niets. Volledig in controle, helaas thuis ook niet ;-)
davelepeef zegt
@flutterby: da’s waar… Maar als jij geen gas geeft, gaat ie alsnog op pad. Mijne slaat gewoon af :)
flutterby zegt
@davelepeef: nee hoor, auto hold ;-) De Defender diesel die ik reed had ook geen moeite met gaan rijden als je koppeling in één keer los liet.
deSjonnies zegt
Voor bergpassen en heuvelachtig terrein ben ik het met je eens, de automaat is dan sla, ik zet hem dan in flipper mode en kan lekker in de toeren klimmen, de bak in automaat wil veels te snel opschakelen en dan kun je niet lekker doorhalen, dan kom je als een oude Trabbi rochelend naar boven.
lekbak zegt
@willeme: voor nieuwe auto’s heeft een handbak volgens mij ook weinig meerwaarde (uitgezonderd auto gemaakt voor rijplezier).
Echter is de gemiddelde automaat in auto’s van 10 of meer jaren oud echt een drama. Alleen de premium merken (en Volkswagen later met de dsg ook) hadden destijds acceptabele automaten, en zelfs die niet eens altijd. En dan heb je nog de kwestie verbruik. Ik ga geen 20%, of soms zelfs 50% meer (micra k10!!) brandstof gebruiken. Ik snap best dat de automaat een slecht imago heeft onder mensen die vast geroest zitten. Maar gezien mijn auto budget schakel ik nog gewoon zelf, automaten sla ik over.
willeme zegt
@lekbak:
Waar je een goed punt aanslaat is dat niet iedere automaat hetzelfde is. Ik heb de ZF 6HP28 in de AB duurtester en dat is een prima automaat. De oudere vijftraps units in de E46 waren (mijn inziens) al een stukje minder. Ook is er een verschil tussen een fijne handbak en die van een Peugeot.
Zeker bij die kleine autotootjes slurpt zo’n automaatje enorm veel power én brandstof weg. Hyundai Atos automaat deed 1 op 10 als je voorzichtig deed :-D
lekbak zegt
@willeme: de enige fabrikant die altijd goede automaten heeft gehad is naar mijn mening Mercedes. Alles ouder dan de nieuwere generatie computer gestuurde bakken is minder prettig dan een goede handbak als je het mij vraagt.
degrotemuis zegt
@willeme Hahaha. Briljant commentaar, vooral met die afsluitende zin. Iets doet me vermoeden dat je toch meer petrolhead bent dan bijvoorbeeld de buren een paar deuren verderop die hun handgeschakelde Fiesta altijd met 3000rpm+ en slippende koppeling in- en uitparkeren…
Doe mij toch maar een handbak voor de fun ritten. Maar voor de daily die in normale omstandigheden minimaal 3 dagen per week een aardig stuk file door mag ben ik minder fan van de handbak. Die koppeling wordt steeds minder leuk in een half uur of langer kruipverkeer. Sterker nog: dan hoeft er zelfs geen benzine stoker onder de kap. In druk verkeer rijdt zo’n ev toch wel erg fijn… Ook een ritje over een bochtige binnendoor route gaat eigenlijk niet eens zo slecht, maar dan doet de Z4 met atmosferische 6 in lijn en handbak het toch leuker. Inderdaad meer betrokkenheid bij het rijden. En behalve het betere geluid draagt ook het karakter van de motor bij aan meer rijplezier. En dat is niet alleen vanwege het sportievere type auto. Een nieuwe 2020 Z4 M40i rijdt echt wel sneller, heeft een fijne transmissie en een prima wegligging. Is ook zeker wel een leuke wagen. Maar toch is de beleving wat minder naar mijn mening.
neo1 zegt
Ik heb de gulden middenweg :) een SMT 6-bak, Sequential Manual Transmission
Oftewel handmatig schakelen (sequentieel) zonder koppeling ?
mcshine zegt
Nope ik heb de gulden middenweg, een Tesla M3P door de week en een atmosferische handgeschakelde zes-in-lijn achterwielaandrijver in het weekend.
db14 zegt
Het blijft natuurlijk altijd een mooie discussie. Wat mij betreft is er geen antwoord op de vraag automaat of handbak?. Per situatie is het verschillend. Hier staan er twee automaten op de oprit. Voor werk rij ik veel in heel veel verschillende soorten auto’s. Groot tot klein, snel tot traag, diesel, elektrisch, benzine of een combinatie hiervan, handbak of automaat. Mij maakt het niet zo veel uit of het een handgeschakelde transmissie is of een automaat, ik vind het beide prettig. Maar laten we eerlijk wezen, het grootste deel van Nederland heeft een auto als vervoersmiddel om van a naar b te komen, dan zou een automaat gewoon de beste optie zijn. Ik ben van mening dat ouderen sowieso een automaat moeten gaan rijden. Als ik zie hoe mijn opa schakelt en hierbij volledig mis zit, hem af laat slaan of zijn focus op de weg totaal kwijt is vraag ik me echt af waar hij in godsnaam mee bezig is.
kevertje zegt
Tegenover het comfort van een automaat staat de grote technische complexiteit t.o.v. een handbak. Ik durf weinig uitspraken te doen over de betreffende MTBF-waarden van beiden, maar haast zeker dat een automaat delicater is. In geval van defect zijn kosten rond de 10k€ geen uitzondering, zeg maar je tuimelt er automatisch ;-) mee in een totaal verlies in voorkomend geval. In het algemeen kan men zich anno 2020 de vraag stellen of één of ander uitgebreide garantie of onderhoudscontract eigenlijk niet de beste keuze is. Hybrides hebben de technologie en kwetsbaarheid er echt niet beter op gemaakt, en précies dit onderdeel is zeer essentieel in die vergelijking.
Stefje zegt
@kevertje: 10k voor een automaat? Mag ik adviseren eens navraag te doen bij de dealer? Daar zullen ze tussen de 3 en 5k liggen, maar bij een specialist vaak lager. Of je moet het hebben over de hele snelle jongens, maar dan is alles duurder.
jarnobakker zegt
@stefje: de mijne is 2 jaar geleden gereviseerd. Dat kostte alleen al 4000 euro. Ze wisten me te vertellen dat een nieuwe bak meer als 10k kostte. Betreft een ford powershift met een 2.0 ecoboost
jarnobakker zegt
@stefje: die van mij had alleen al een revisie nodig die me 4 k kostte . een nieuwe kostte me anders 10 k . was bij een specialist , de dealer wist er zich geen raad mee… Betreft een Ford Powershift
Dutchdriftking zegt
Thuis nog twee auto’s (en twee motoren) waarbij je zelf moet schakelen. Een automaat voor de volgende auto sluit ik zeker niet uit. Een moderne automaat is tenslotte gewoon erg fijn. Op de motor blijven we wel zelf schakelen.
rutgerg zegt
Mijn BMW is voorzien van automaat. Rijdt voortreffelijk en zou ik zeker niet meer als handbak kopen. De Mini vd vrouw daarentegen is een handbak en dat is toch echt leuk om af en toe is mee te gooien en te smijten. De Mini hebben we bewust met handbak besteld eigenlijk ook al liggen daar dezelfde automaten is als BMW. Heeft toch wel iets om dat go-kart gevoel te evenaren….
jer81 zegt
Na 3 keer een automaat (VW, Hyundai, Toyota) nu weer zeer bewust voor een handbak gekozen (Mazda). Ik heb het plezier in autorijden weer terug. Voor mij geen automaat meer.
jarnobakker zegt
Die automaten is een mooie werkverschaffing voor garages. Mijn ford moet iedere 3 jaar nieuwe olie in de bak. Kosten : meer als 400 euro…
jarnobakker zegt
@jarnobakker: of iedere 60000 km