Slogan van beveiligingsexperts is: “Alles dat je kunt maken, kun je kraken”. Immers geen enkele beveiliging is 100 procent betrouwbaar. Chinezen hebben hun eigen slogan: “Alles dat je kunt maken, kun je goedkoop namaken”. Dat hebben de Chinezen al vaak genoeg bewezen.
Diverse automodellen (waaronder zelfs Ferrari) en ook merkvelgen, worden in China reeds schaamteloos vakkundig nagemaakt. De Opel Frontera kloon Landwind is misschien nog wel het meest bekende voorbeeld. In vrijwel alle gevallen is de kwaliteit van de rip-offs om te janken.
Zelfs het logo is niet veilig voor de Chinezen. Zie hier een aantal voorbeelden van Chinese logo’s die verdacht veel gelijkenis vertonen met de logo’s van de bekende merken (via: cartype.com).
Van links naar rechts zien we bovenaan de logo’s van: Toyota, Infiniti, Toyota en BMW. Onderaan vergelijkbare logo’s van Chinese autofabrikanten: Merry, Chery, Changan en BYD.
Als dat allemaal nog niet erg genoeg is, zijn autofabrikanten die in China auto’s produceren, verplicht om hun logo naar het Chinees te vertalen.
Raar volkje die Chinezen, maar ik ga nu toch even een Babi Pangang met nasi halen.
Voor de drie of vier (?) liefhebbers van Chinese auto’s is er tegenwoordig ook een startpagina dochter: chinese-auto.startpagina.nl.
Romeo zegt
Achja, als ze er hun brood mee kunnen verdienen, waarom niet.
Je zal mij alleen nooit in zo’n neppert zien rijden ;)
PigPen zegt
De vraag is, zal je het wel in de gaten hebben dat je in een neppert rijdt!?
Romeo zegt
Als ik deze zin lees denk ik het wel:
“In vrijwel alle gevallen is de kwaliteit van de rip-offs om te janken.”
w0o0dy zegt
Als het navigatie systeem van je Infinity of BMW dit soort teksten gebruikt weet je dat je een Chery of BYD te pakken hebt (of nog beter dat Chery of BYD jou te pakken hebben genomen:
“bij de volgende afslag lechts” “sla hiel lechts af” “Keel om”
japie zegt
HAHA lol @ W0o0dy
Ja of de nav stuurt je richting China ;)
chineseauto zegt
Wat een verhitte verhalen en reacties allemaal! Het is binnenkort een realiteit dat er Chinese auto’s op de markt komen, mede doordat de Chinezen er razendsnel voor gaan zorgen dat de veiligheid op Europees peil komt, en ook illegaal kopieergedrag wordt vanzelf gecorrigeerd.
Andere realiteit: ook de mensen die nu nog lopen te schelden staan straks in de rij om zo’n goedkoop mobiel te bemachtigen. Vraag maar bij Cardoen hoeveel belangstelling er is. Niet slechts 3 a 4 mensen die in dit weblog worden genoemd. We hebben al tv’s, dvd’s, pc’s en noem maar op uit China, waarom dan ook geen auto’s? Ik begrijp niet waar mensen hier zo bang/boos om zijn?
Bami en nasi-glappenmakels uit de jaren zeventig worden straks rechts en links ingehaald door de realiteit die China heet.
Ruben zegt
“Gepost om 15:03 door Dennis in China”? Jullie reizen ook wat af tegenwoordig…
autoblogger zegt
Ben het met chineseauto eens! Alhoewel ze wat meer origineel mogen zijn, die Chinezen…
Dennis zegt
@Ruben: We maken inderdaad behoorlijk wat kilometers… ;)
@chineseauto: Ik sluit niet uit dat je best weleens gelijk zou kunnen krijgen, maar dan moet er nog heel wat gebeuren. De genoemde 3 à 4 mensen is natuurlijk een stukje sarcasme van mijn kant. Het feit dat de Chinese auto’s zo in trek zijn, zit ‘m mijn inziens in het feit dat er mensen zijn die voor een “spotprijsje” bereid zijn om concessies te doen in kwaliteit en veiligheid. Ergens best begrijpelijk, want een ieder maakt zo zijn eigen afwegingen. Toch vraag ik mij sterk af wat er met de prijs zal gebeuren op het moment dat de Chinezen er in slagen om minstens vergelijkbare kwaliteit te leveren. Kan dat dan nog steeds zo goedkoop? Ik vraag het mij af…
SimonMc zegt
Neen, ik zal nooit chinese brol kopen.
“Goedkoop is duurkoop”.
autoblogger zegt
Update: Ben het met Dennis eens! ;)
chineseauto zegt
dat ze origineler mogen zijn, autoblogger: zeer mee eens! maar ook dat komt vanzelf, daar ben ik van overtuigd. China is op alle fronten een enorme inhaalslag aan het maken. Gelukkig is er meer openheid gekomen en doet China bv mee in de Wereldjhndelsorganisatie, en organiseert de Olympische Spelen in 2008. Daarmee stellen ze zich bloot aan normen en kritiek van buiten China.
w0o0dy zegt
Ik heb niets tegen concurrentie want daar kunnen we allemaal beter van worden. Van wat ik heb gezien is design echt een zwak punt en de techniek is vaak ook nog niet op niveau. Als de auto dan ook nog eens slecht in elkaar geschroefd is dan hoeft die rommel van mij hier niet op de markt te komen. Schaamteloos jatwerk, daar hou ik ook niet van.
Maar waarschijnlijk zijn bepaalde groepen mensen het niet met mij eens en kopen ze dit soort auto’s toch. Dat is prima. Ik denk vaak dat de auto’s die wij kopen nogal zijn doorgeschoten qua luxe en veiligheid dus is er ruimte onderaan in de markt.
Dat China een economische monster aan het worden is dat is geen mening maar een feit. Zoveel mogelijkheden, zoveel goedkope arbeidskrachten en ondertussen kunnen ze profiteren van de techniek die door anderen is ontwikkeld. Zie het als het nieuwe “Wirtschaftswunder” (voor de mensen die dat niets zegt: de ongelofelijk snelle groei en ontwikkeling van de duitse economie na de tweede wereldoorlog). Daar is de wereld op zich niet echt slechter van geworden. Als je geen balast meesleept (oude fabrieken en cao’s en andere verplichtingen) dan kun je gelijk iets goeds opbouwen en het pijnlijke proces van vallen en opstaan grotendeels overslaan…
Dus de chinezen komen eraan of je dat nou wil of niet.
Klassiekerrally zegt
Babi pangang en nasi zijn toch Indonesisch? ;)
De Chinese opmars lijkt niet te stoppen. Dus stop met doemdenken en maak er gebruik van.
Meer welvaart daar en de lonen zullen stijgen. Verplaatst zich de goedkope productie wel weer naar een andere vlek op de aardkloot.
Eerst was het Polen, toen Bulgarije, nu is het Verre Oosten aan de beurt.
Niks nieuws onder de zon.
Er zijn alleen zo verrekte veel chinezen ;)
dekster zegt
vraag me af waarvoor B Y D staat?
dekster zegt
de byd F6 alle gelijkenissen met een mislukte 7-serie zijn puur toeval (right to copy ipv copy right dus)
dekster zegt
de changan CHINEES DRAGON (ik ga der geen woorden aan vuil maken)
Bouwhuus zegt
nou donder maar mooi op met die namaak bmw doe mij maar een echte
Marten zegt
Bah, strax alle chinezen ook autorijden, gaat de olie nog sneller op, :(!!
Mercedestuner zegt
DIE chinezen moeten eens ophouden met hun bullshit !!! Ze zijn een schande voor de “Autocultuur” . EN denken ze nu echt dat ze die chinese rommel nu echt kunnen introduceren in Europa ?! Vergeet het ! Ze zijn een ramp op de crash-testen en van de Euro -4 norm hebben ze ook nog nooit gehoord !! EN dat ze dan nog het lef hebben om schaamteloos wagens te kopieren !! Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig !!! ik zou zeggen “AFVOEREN DIE HANDEL “
LG zegt
Wie de geschiedenis goed kent weet dat de Chinezen even goed jatten als wij en elk ander land dat groot (lees rijk) is geworden. Engels gezegde (heb ik niet gemaakt): Behind every great wealth there is a crime. Maar ja, we vergeten het graag. Gezegde: Velen danken hun goed geweten aan een slecht geheugen. We zien graag de splinter in andermans oog en niet de balk in het eigen. Veel van wat we kopen (ook de a-merken) is al 20 jaar en langer Chinees, Taiwanees, Maleisisch, etc.. Blijf maar door kletsen (zorg er wel voor dat je kinderen/kleinkinderen Chinees kunnen praten, ze zullen het nodig hebben)
Alex zegt
Vuile autoverkrachters daaro!!!!!! :-(
Dat dit soort dingen mag, om andermans logo`s en ontwerpen te jatten!!!!!!!
Sukkelland daar.
Dit is mijn mening, en als ik chinees kon, dan had ik het ook wel persoonlijk tegen ze gezegd.
erik van ingen schenau zegt
Dennis: waarom toch altijd de waarheid bij elkaar liegen, wanneer deze al erg genoeg is!
Er is in China nog nooit een Ferrari nagemaakt, het Ferrari verhaal is een HOAX!
De Landwind is een kopie van de Isuzu, OVEREENGEKOMEN binnen de jointventure Jiangling-Isuzu Auto Co. Ltd.
Wat betreft de logo’s: het BYD logo is oud en VERVANGEN na kommentaar van BMW.
Het Merrie logo van Geely (linksonder) is door Toyota jaren geleden voor de rechter gedaagd, Toyota heeft verloren maar Geely heeft het logo sindsdien NIET MEER GEBRUIKT.
Blijft over: Chery logo en Chang’an logo, daar heb je gelijk. Moet zeggen dat ik vind dat het Chang’an logo nou niet heel erg op Toyota lijkt.
Verder erger ik me bij de reacties aan dat bami goleng gedoe: wel eens een Nederlander Chinees horen spreken, jezus wat hebben die een slecht accent!
Peter zegt
En de grap is: alle genoemde menukeuzes (104, 112, 121 en 253 met kroepoek) zijn Indonesisch! Ook al namaak voor den Hollander die het Chinese voer niet behoeft…
Antal zegt
Beste bloggers,
wie je ook spreekt over Chinese wagens, de punten zijn altijd hetzelfde:
– goedkoop
– slechte kwaliteit
– veiligheidsproblemen
Echter, als je wat verder zoekt, kom je tot de volgende conclusie:
– goedkoop zijn ze niet als je alle kosten berekent die in acht moeten worden genomen (crash-testing, brand marketing, image marketing, logistiek, etc. etc.). Daarnaast komen er steeds meer goedkope wagens op de Europese markt (bvb. Logan)die de concurrentie-positie van de Chinese wagens duidelijk challenged.
– kwaliteit en vooruitgang: de Chinezen willen wel, maar het lukt nog steeds niet echt. De kwaliteit gaat maar zeer langzaam vooruit ondanks alle inspanningen van de overheid. Daarbij dient men ook te bedenken dat al deze inspanningen een impact op de kostprijs gaan hebben. de Chinezen zijn ook niet gek. De vooruitgang zal toch terugverdient moeten worden.
– veiligheid: tja wat zal ik zeggen…de C-NCAP bestaat nog niet lang. Bovendien kost ook veiligheid geld. Een airbag is een van de duurste onderdelen in een wagen! Laat staan alle aanpassingen in de structuur van een wagen (vgl de “kartonnen doos” van Landwind maar eens met het panser van een Westerse wagen).
Ik ben van mening dat de Chinese wagens zeker de komend 10-15 jaar niet naar Europa zullen komen tenzij ze acquisities doen.
Bovendien kan men zich de volgende vraag stellen: Waarom zouden de Chinese uberhaupt exporteren? Als je de penetratie berekent en die vergelijkt met landen als de US, Duitsland of de UK dan zie je dat ze nog een enorm potentieel hebben op hun eigen markt…
Weet iemand het antwoord op mijn vraag?
Alvast bedankt,
Antal