Ze zijn er zelfs zo dol op dat ze steeds weer nieuwe manieren zoeken om de navigatie-unit uit je voiture te krijgen.
Zo is er nu een bepaalde methode zeer populair. Hierbij wordt een stuk van de raamomlijsting weggesneden zodat er een vinger achter het raam gestopt kan worden. Met een beetje wiebelen is het mogelijk om je raam uit de sponning te tillen. Dit gebeurt voornamelijk bij modellen van Volkswagen, Skoda en Audi maar ook Seats zijn niet veilig. Het zou de dieven nog steeds met name gaan om de RNS 510. Nog steeds? Jep, nog steeds, we maakten al in 2009 melding van deze trend in autodievenland.
In Utrecht schijnen er in een jaar tijd 443 mensen bij één en dezelfde vestiging van een lokale autoglasboer te zijn geweest, allen naar aanleiding van de diefstal van een RNS navigatiesysteem en da’s best veel! Één eigenaar is nu al klant van het jaar, die is namelijk al 18 keer teruggekomen meldt de Televaag. Volkswagen laat weten dat het een daling ziet van het aantal diefstallen sinds de Navilock op de markt is.
autobloger zegt
en dat valt niet op dat da scheel erover hangt
da sleutelgat valt toch op
RickB zegt
@autobloger: Zullen we jou even een andere naam geven?
NicoLauda zegt
@autobloger:
Dat is toch juist de bedoeling??
Of koop jij ook een onopvallend fietslot, in de hoop dat ze niet zien dat die op slot staat???
mbman zegt
Erg handig om in detail te gaan hoe in te breken.NOT.
As_long_as_it_is_fast zegt
@mbman: Schrik dat ze jouw markt gaan betreden? :D
jobh zegt
Dus wat hebben we geleerd? Koop geen vw skoda of seat
jensdm zegt
@jobh: of audi ;)
RickB zegt
@jensdm: Daar zit geen RNS510 in. :)
En buiten dat heb je altijd nog de keuze om de RNS510 NIET te selecteren op de optielijst…
Martijnvb zegt
@RickB: Gedeeltelijk waar. In de A3, TT en R8 zit de RNS-E, die dezelfde inbouw- en uitbouwmethode heeft als de RNS-510… Hetzelfde probleem dus.
KaCh1ng zegt
@RickB: wel de RNS E, die bij de A3 zit en bij de b6/b7 A4 :)
quattroporte zegt
@jensdm: Of Lamborghini
Martijnvb zegt
@quattroporte: die lopen niet zo’n risico omdat de markt voor RNS-Es voor Lamborghini’s praktisch non-existent is (systeem past namelijk niet in Audi’s doordat er andere connector en andere firmware wordt gebruikt).
alieh1990 zegt
@jobh: Goed gesproken!
ruler zegt
Toegevoegde waarde…
norge zegt
Dat heb je als je als fabrikant een diefstal gevoelig systeem verkoopt (en er vervolgens verder niks aan doet).
De klanten zijn de lul met de kosten en met een lelijk door anderen ontworpen plaat.
RickB zegt
@norge: Als je goed verzekerd bent kost het je niks, enkel wat tijd en moeite!
Martijnvb zegt
@RickB: Niet 100% waar, want de premies voor op VWs/Skodas en Seats gaan ongetwijfeld toenemen (als dit nog niet gebeurd is).
catch zegt
@RickB: Als jij diegene was die al 18 keer de klos is geweest, dan dacht je er waarschijnlijk net zo over? En vergeet niet dat tijd soms kostbaarder is dan geld.
dawwg zegt
@RickB: Nee lekker, de tijd & moeite komt toch gewoon uit eigen zak en het is maar de vraag in hoeverre je niet met ‘restschade’ blijft zitten aan de auto …
zakar36 zegt
@norge:
Niet helemaal waar. Kijk ik vind het ook jammer dat Volkswagen er niets aan doet(terwijl de oplossing echt niet zo moeilijk zijn en niet zoveel kosten) maar aan de andere kant dieven die iets willen hebben/stelen doen het toch wel dus het blijft een lastige situatie.
tjappie zegt
Bij mijn buurman hebben ze twee keer de RNS 510 eruit gejat. Alleen hebben ze bij de tweede keer hun handtekening op de motorkap gezet: 2e keer bedankt!.
Volvo_440_turbo zegt
Mijn broer heeft ook prijs gehad in zijn Skoda,
Bij hem hebben ze dit gedaan zonder een schrammetje achter te laten of ook maar iets anders te beschadigen, zijn autopapieren, persoonlijke spullen, oa camera, hebben ze ongemoeid gelaten…
Bij de dealer vertelden ze hem dat ze dat zelf op zo’n professionele manier niet konden doen…
mashell zegt
@Volvo_440_turbo: die dieven doen dit natuurlijk ook vaker dan de dealer. Ze zullen er handig in geworden zijn.
kraakensmaak zegt
Die van mij is nog nooit gejat uit mijn Seat Altea xl, hopen dat dat ook zo blijft.
love4sportcars zegt
koop een alarm he zeg
fortuna zegt
Print een foto van een goedkoper model radio, kleef het bij parkeren over je radio en de dief loopt je auto zo voorbij.
Kvgorp zegt
@fortuna:
Duimpje. Vind ik leuk
lovethecar zegt
In welke modellen gebruikt Audi de RNS 510? Ik dacht dat audi enkel gebruik maakte van het eigen MMI systeem? dit is denk ik toch iets moeilijker te stelen, aangezien er 2 modules voor nodig zijn niet? De monitor en de bediening op de middenconsole dacht ik…
Archiebald88 zegt
Wat ik me afvraag, er zijn veel na-maak systemen op de markt te koop. Zijn deze ook in trek, of maken de dieven onderscheid tussen echte en neppe RNS 510’s?
Ook zie ik veel mensen zeggen dat VW met oplossingen moet komen omdat het zo simpel zou zijn. Alleen vraag ik me af wat VW er aan moet doen dan? Ik lees nergens voorbeelden over wat ze het moeten doen?
lovethecar zegt
@Archiebald88:
De ‘kluis’ die ze ontwikkelden voor het scherm, kunnen ze misschien gratis (!) aanbieden, mensen betalen al meer dan genoeg voor de gps zelf, of vind jij dat 2500 euro niet overdreven voor een gps?
Archiebald88 zegt
@lovethecar: Sorry, ik heb nog geen idee van hoe duur een echte RNS 510 is. Ik heb sinds vandaag een VW Golf uit 2006, en zit sinds vandaag te kijken hoe duur ze op marktplaats staan. Maar als het bij een dealer 2500 euro kost, is dat wel erg veel als er zelfs geen gratis oplossing voor is.
mashell zegt
@lovethecar: niet overdreven voor een op maat gemaakt apparaat zoals de RNS510. Dat kosten vergelijkbare navi’s bij andere fabrikanten ook. Maar de RNS510 is wel heel erg diefstal gevoelig en erg traag, beide RCD510 zijn vanwege de snellere reacties op het touchscreen veel prettiger in de omgang. Ik zou voor een RCD510 met een 150 euro TomTom gaan, betere navi, prettigere headunit en heel veel goedkoper.
muis zegt
@lovethecar:
Lease maatschappij ING verplichten nu ook iedereen een dergelijke lock in te laten bouwen (wel gratis).
Prijzen van de sloten wegen niet op tegen de kosten van alle inbraak schades.
Sjonny zegt
@Archiebald88
Ik denk dat ze “2e hands” juist heel goedkoop zijn nou
audisucks zegt
En daarom geen VAG! Met slimme marketing trucjes denkt iedereen dat de auto’s geweldig zijn, vervolgens mag je nog duizenden euro’s aan opties aanvinken en vervolgens zit je met de ellende omdat de dief het wel weer jat. En VAG doet er niks aan, die vinden het wel prima want het is al jaren een probleem. En 2500 euro voor een navi, ik vind het nog al wat voor een plastic fantastic auto!
emmanuelwildiers zegt
En dit is dus waarom ik de RNS-315 (Amundsen Plus) heb geselecteerd op mijn Superb ipv de RNS-510 (Columbus). Nu enkel nog hopen dat die iets minder populair wordt bij autodieven. Iemand een idee daarover?
mout zegt
Lollig he. Haal je zo’n systeem uit een Audi, dan was het premium. Uit een VW is het mainstream. Uit een Seat is het sportief. En uit een Skoda is het budget.
Handig voor als je je Audi een sportief tintje wil geven. Of je VW een budget tintje.
VeniVidiVici zegt
Tja, moraal van het verhaal… Mensen die Volkswagen, Skoda, Audi of Seat rijden zijn niet snugger, lomp en stront eigenwijs/naïef!
Ben je dat totaal NIET neem dan een BMW of Mercedes! :D
dawwg zegt
@VeniVidiVici: Het is een kwestie van vraag & aanbod en heeft niets met je off-topic-fanboy-wtfbbq-geneuzel te maken …
VeniVidiVici zegt
@dawwg: Hoezo off-topic en fanboy? :? Ik heb anders nog nooit iets gelezen dat de Navi’s van BMW of Mercedes erg hot zijn bij autokrakers, jij wel?
En als een VAG-rijder een RNS 510 heeft en die wordt gestolen en hij/zij laat er wéér 1 inbouwen door de garage dan is hij/zij in mijn beleving gewoon lomp en niet snugger hoor!
Freewarefreak zegt
Maar wie doen die diefstallen dan? Dat moeten toch wel professionele bendes zijn die autoradio’s jatten op bestelling. Want volgens onderzoek resultaten zijn het niet meer de junks e.d.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/447095/1/1/100/criminele-junk-sterft-uit.html
VeniVidiVici zegt
@Freewarefreak: Bijna alles gaat naar Oost-Europa, want er worden er zeer veel gestolen in NL en op Marktplaats zie je er bijna geen 1 :|
timspaans zegt
Elke radio/nav is er in een VW/Skoda zo uit…
Bijv. Bij een Passat: Trek de omlijsting weg door er aan de onderkant een beetje kracht op te zetten, schroef de 4 schroefjes eruit en je bent klaar…
TSI-tje zegt
Voorop gesteld, VW moet zich zeker hiervoor schamen.
Zelf heb ik ook de RNS-510 in de auto zitten, een geweldig apparaat, maar dit ter zijde. De mijne is nog nooit gajat en ik hoop dat dit zo blijft.
Maar gaan we met z’n allen niet aan voorbij ?
Zou het niet zo moeten zijn dat mensen met hun pisvingers van jouw spullen af zouden moeten blijven ? Hoe goed een fabrikant van welk product dan ook het beveiligd, het dieven gilde weet toch wel een manier te vinden om het de eigenaars afhandig te maken. DAT zou bestreden moeten worden. Maar goed, wil je het risico net hebben, koop dan geen VAG product of bestel hem met een leuke ‘aftermarket’ Kenwood of Pioneer net als bij de meeste Koreanen en Japanner standaard is, dan heb je het lekker voor elkaar.
TSI-tje zegt
** Gaan we niet met z’n allen aan -iets- voorbij **
alfamail zegt
Goed om te weten dat we nu dus achter die plastic kapjes moeten kijken, waarvoor dank namens het gehele dievengilde!
Ps; wie koop zo’n gestolen Navi eigenlijk, iemand anders waarvan de Navi zojuist is gejat?
Wie is er eigenlijk begonnen met deze kettingreactie qua Navi-jatterij?
sannehop zegt
stelen van fietsen is in amsterdam behoorljk terug gelopen sinds mensen zich meer zijn geen realiseren dat het kopen van een gestolen fiets het systeem in stand houdt. Niks kopen dus op markplaats voor een spotprijs! Maar ja,nederlanders blijven het volk van “veel hebben-weinig betalen”